2026-09-23, 11:24
Avstängd
Rikskrim08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Insåg precis varför Måns vägrar flytta till England och vara pappa till sina barn. Han tror att om han stannar i Sverige kan han inte bli åtalad för förtal.

Det här kan göra Ciara rik.
Citera
2026-09-23, 12:02
Medlem
Hahaha, Danny Saucedo pikar Måns två ggr på kort tid.
"Om din latinovän 'gör cola', vad gör den då?"
-Efterfest till Måns Zelmerlöw 😂.
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=1487903943363042&id=svt
Danny som känt Måns i över 20 år verkar inte ha bilden av att Måns startade ett litet "partybruk" vid 37 års ålder.

Han som uppträtt ihop med Måns för sådär 11-14 år sen (jag fick googla) har nog varit på efterfest med Måns innan Måns 37-årsdag.
😉
Danny om att Måns nästan hamnade i EMD:
"Som tur är hittade vi Mattias".
https://www.hant.se/noje/dannys-avslojande-om-mans-zelmerlow-angrar-allt-tack-och-lov/11622986
Citera
2026-09-23, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subtleoak
Jösses. Fotnoter också. Nu blev det avancerat. 😂

Jag gjorde alltså det oerhörda misstaget att tro att ditt P.S. om ett begagnat exemplar av samma bok hade något samband med inlägget där du precis hade diskuterat samma boks placering på olika listor och din slutsats att ”hajpen kom något av sig”.

Men nu har jag förstått. P.S:et hade inget med någonting att göra. Det bara låg där.

Tack för fotnoterna förresten. Utan förklaringen av post scriptum och tolkning hade jag varit fullständigt chanslös.

Tack för din uppskattning. Alltför sällsynt* på Flashback med en så generös attityd.

Observera dock att man måste söka på titeln på Bokbörsen, eftersom säljaren har stavat fel på författarens** efternamn.

* enligt min erfarenhet
** Trådens Huvudperson, alltså
Citera
2026-09-23, 12:53
Medlem
DjPuttes avatar
*SUCK* När skall det koppla lite bättre i kontakten hos dem som hatar MZ och tror CJ anmäler han för förtal, om så sker kommer allt hon sagt också fram och i förlängningen allt det Läckberg petat i runt CJ och råden så nej hon kommer inte dra det till ngt dyl för åker hon själv dit!
Citera
2026-09-23, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
*SUCK* När skall det koppla lite bättre i kontakten hos dem som hatar MZ och tror CJ anmäler han för förtal, om så sker kommer allt hon sagt också fram och i förlängningen allt det Läckberg petat i runt CJ och råden så nej hon kommer inte dra det till ngt dyl för åker hon själv dit!

Ni har gjort det tydligt att det är så som Måns resonerar ja. Men du har helt fel i dina slutsatser. Det är ingenting som säger att han automatiskt skulle få henne fälld för förtal. Anmäla kan han göra.
Det han gjort är ljusår värre och blir dessutom mycket dyrare skadestånd. En hel bok fylld av förtal som utges internationellt som fallet är nuförtiden med e-böcker och AI-verktyg för översättning, plus att Måns har en liten Eurovision-publik utomlands.
Han har inte bara förtalat henne, han har kränkt hennes privatliv.
Du får väl se om hon anmäler honom eller inte och vad som sen händer.
Han begår skulle jag säga även övergrepp i rättssak.
Att hota någon i syfte att hindra dem anmäla en för brott är just övergrepp i rättssak.
Att han håller ett instagraminlägg som gisslan och sen grovt förtalar henne på ett fruktansvärt sätt med en hel bok presenterad som "sanningen om Ciara" men säger att "Om du anmäler mig gör jag detta" för att hon inte ska våga anmäla, det är också våld, och ett brott.
Citera
2026-09-23, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du har rätt. I motsats till Sveriges förtalslagstiftning räknas lögner som förtal i England. Du har även rätt i att det finns människor som kan både bekräfta eller motsäga hans version av vad som hände. Däremot har du helt fel i påståendet att boken enbart är utgiven i Sverige. För några decennier sedan hade det varit så, men idag ges böcker ut både som e-böcker och ljudböcker och då existerar inga gränser för distributionen. Så MånsPetter bok som ljudbok är utgiven för alla svenskspråkiga i hela världen och en e-bok kan lätt översättas med ett helt vanligt översättningsprogram och är därigenom utgiven internationellt.

Så MånsPetter kan definitivt bli stämd för förtal i England för lögner i sin bok. Innan ni börjar dra paralleller till Ciaras inlägg på Instagram så är den stora skillnaden att det hon skrev var sant och därigenom inte räknas som förtal i England.

https://lawprof.co/definition/defence-of-truth-defamation/
● MZ har noll risk att bli stämd för förtal i England med en ljudbok utgiven på plattformar med svenska utgivningsbevis. Domstolen kommer istället att anse att Sverige är den naturliga platsen för en prövning.

● Enligt lag måste den som stämmer bevisa att publiceringen allvarligt skadat ens rykte i England. Utan betydande publik i England faller målet direkt på detta krav.

● Det en civilrättslig prövning, vilket i England är extremt dyrt. Som vi vet (eller inte vet) är hon nästintill utblottad.
Och oavsett om hon ringer in Läckbergs pengar hjälper det inte mot punkt 1 & 2.
Citera
2026-09-23, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazydell
● MZ har noll risk att bli stämd för förtal i England med en ljudbok utgiven på plattformar med svenska utgivningsbevis. Domstolen kommer istället att anse att Sverige är den naturliga platsen för en prövning.

● Enligt lag måste den som stämmer bevisa att publiceringen allvarligt skadat ens rykte i England. Utan betydande publik i England faller målet direkt på detta krav.

● Det en civilrättslig prövning, vilket i England är extremt dyrt. Som vi vet (eller inte vet) är hon nästintill utblottad.
Och oavsett om hon ringer in Läckbergs pengar hjälper det inte mot punkt 1 & 2.

Du har helt fel. Hon kan stämma honom i England eftersom uppgifterna sprids till England och den är utgiven som ljudbok.
Utan betydande publik i England säger du och har helt fel.
Förvisso vet engelsmän som inte känner till eller följer Ciara vem Måns är, men för ALLA hennes kundkontakter och allmänna nätverk i England som är hela hennes värld vet ALLA vem han är.
Hela Ciaras nätverk läser dessa påståenden om Ciara som människa han skriver även i England.

Måns har våldfört sig på hennes privatliv genom att publicera påståenden om hennes privatliv som hon inte godkänt innan han publicerade. Detta är ett brott i England i sig.

Måns har dessutom tappat sin trovärdighet så om hon anmäler honom i Sverige och han gör en motanmälan som ni som uppenbarligen känner honom eftersom du hela tiden skriver att du vet exakt vad han ska göra och exakt hur han planerat, tänkt, sagt osv., då har han ingen trovärdighet som "brottsoffer". Eftersom han inte anmälde när det hände och inte anmäler nu heller utan istället skriver värsta boken själv helt sprängfylld av förtal så har hans sida väldigt låg trovärdighet vad gäller "lidande" i domstolen.
Citera
2026-09-23, 15:02
Avstängd
Rikskrim08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Ni har gjort det tydligt att det är så som Måns resonerar ja. Men du har helt fel i dina slutsatser. Det är ingenting som säger att han automatiskt skulle få henne fälld för förtal. Anmäla kan han göra.
Det han gjort är ljusår värre och blir dessutom mycket dyrare skadestånd. En hel bok fylld av förtal som utges internationellt som fallet är nuförtiden med e-böcker och AI-verktyg för översättning, plus att Måns har en liten Eurovision-publik utomlands.
Han har inte bara förtalat henne, han har kränkt hennes privatliv.
Du får väl se om hon anmäler honom eller inte och vad som sen händer.
Han begår skulle jag säga även övergrepp i rättssak.
Att hota någon i syfte att hindra dem anmäla en för brott är just övergrepp i rättssak.
Att han håller ett instagraminlägg som gisslan och sen grovt förtalar henne på ett fruktansvärt sätt med en hel bok presenterad som "sanningen om Ciara" men säger att "Om du anmäler mig gör jag detta" för att hon inte ska våga anmäla, det är också våld, och ett brott.

Realistiskt 3-5 million only for the book
Citera
2026-09-23, 15:42
Medlem
https://www.podplay.com/sv-se/podcasts/stormens-utveckling-gratisfeeden-103801/episodes/384-simma-med-franciskusbonen-gratisfeeden-873350582

I tråden litteratur på fb så recenserar de Måns bok.

Avsnitt 384, ca 34:45 in i podden.

Lyssna och förundras över avsnittet om Loren.
De konstaterar även att Måns fortfarande inte förstår hur hans handlanden över tid har påverkat sin omgivning. Det är fortfarande bara Jaget som gäller.
Citera
2026-09-23, 15:58
Medlem
Ser att MZ ska vara på Bokmässan i helgen. Läckberg ska ju också dit tydligen. Undrar om hon kommer vara skiträdd och få panik även denna gång. Men hon kan ju alltid ha Simon som medlyssnande på mobilen igen.
Citera
2026-09-23, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subtleoak
Ser att MZ ska vara på Bokmässan i helgen. Läckberg ska ju också dit tydligen. Undrar om hon kommer vara skiträdd och få panik även denna gång. Men hon kan ju alltid ha Simon som medlyssnande på mobilen igen.
Inte till hans fördel om han skrämmer skiten ur folk. Tvärtom.
Citera
2026-09-23, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vipan
Inte till hans fördel om han skrämmer skiten ur folk. Tvärtom.

Fast Läckberg skrev ju själv: ”Inte för att han skulle vara fysisk, det påstår jag absolut inte.”

Men den lilla detaljen passade kanske inte lika bra?

Hon verkar för övrigt vara ganska lättskrämd. Är man så rädd för en eventuell konfrontation kan man ju fundera på vad man själv hade där att göra från första början. Kanske bättre att ägna sig åt sitt eget liv än att placera sig mitt i andras konflikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in