2026-09-23, 16:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tack!
Ja, du har såklart rätt där. AB är väl den enda med stöd i materialet avseende U-sväng om man nu har den teorin att han var så långt norr ut.

En teori som åtminstone levde kvar genom hela rättegången mot CP.
Fauzzis efterföljare var AB och Morelius väntande man var CP som hade gått före på den västra sidan Sveavägen och ställt sig för att vänta. (Om jag nu minns gärningsbeskrivningen rätt där)
Det är väl hyfsat få vittnen som promenerat på trottoaren strax före mordet?

AB, LP, NF och SE om han ens hunnit ut på gatan.

Dessa vittnen ser den okände Tensonmannen komma norrifrån bakom LOP och inte så många andra på trottoaren?

I dessa iakttagelser ska man tydligen klämma in en obeväpnad grafiker utan mordmotiv som mördaren och tro att det helt saknas andra hypoteser.

Ölvebro jämförde detta scenario med den påhittade GM-SE med den typ av resonerande som personer med hjärnblödning ägnar sig åt.
Citera
2026-09-23, 16:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det är inget som bevisar att Engström är ett efterspelsvittne. Det är bara en hang up du fått. Olofsson säger att Engström lämnar i 23.20- tiden. Och med en utstämpling 23.19 och lite «hej då nu åker jag på semester» har Engström fortfarande all tid i världen.

Din efterspelsvittne/springa in på Bohemia grej håller helt enkelt inte.

Om det är något som luktar efterhandskonstruktion så är det den teorin.
Nu är det inte så varken ALG eller HO beskriver samtalet med SE. Redan där spricker hela vuxensagan om den obeväpnade påhittade mördaren GM-SE tyvärr.

Hela Cluedolösningen om GM-SE som mördaren stinker önsketänkande och efterhandskonstruktion dessvärre.
Citera
2026-09-23, 16:59
Medlem
Citat:
Tack!
Ja, du har såklart rätt där. AB är väl den enda med stöd i materialet avseende U-sväng om man nu har den teorin att han var så långt norr ut.

En teori som åtminstone levde kvar genom hela rättegången mot CP.
Fauzzis efterföljare var AB och Morelius väntande man var CP som hade gått före på den västra sidan Sveavägen och ställt sig för att vänta. (Om jag nu minns gärningsbeskrivningen rätt där)

En sak från hypnosförhören är att Björkman slet med riktiga dåliga känslor kring det här, han kände starkt obehag. MEN han kände OCKSÅ obehag när han stod utanför banken och väntade på sina «kamrater» där inne. Han säger det. Han var obekväm redan där.

Det är något med den grejen. Han ville inte vara med dom, och dom ville tydligen inte vara med honom. Det var en obekväm situation för Björkman. Och obekväma saker är sånt vi förtränger.

Det är därför folk springer maraton gång efter gång, man glömmer hur obehagligt det var. Det försvinner.

Så om Björkman, utan att vara sugen på det, diltade lite efter «kamraterna», efter bankbesöket, innan han ga fan. Ja så kan han ha förträngt det, det ser jag inte som omöjligt.
Citera
2026-09-23, 17:00
Medlem
ursprungligens avatar
En svaghet i vuxensagan SE som GM är väl SEs svaga fingrar?

Det är väl allmänt accepterat att den verkliga mördaren använde revolverns "double action" vid mordet?

SE med reumatiska och knotiga fingrar skulle då klarat av att trycka in avtryckaren med en kraft på 4-6 kg samtidigt som han riktade vapnet som vägde runt 1,5 kg med utsträckt arm.

Bara där borde SE-vurmarna börja dra öronen åt sig.
Citera
2026-09-23, 17:02
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
NF kan nog lagt märke till att det var en Tensonjacka vid mötet, ett plagg NF verkar ha någon egen kännedom om och sedan vänt sig om och på avstånd trott att han såg samma man och då bara noterat färgen.

Rent vittnespsykologiskt är det inte konstigt att göra en liknande sammanblandning. Det skiljer bara sekunder mellan de två observationerna och NF är också övertygad om att det rör sig om samma man.

Jag har aldrig funderat på detta, men tror att det ligger lite i det du skrev.

Ja, med tanke på just det specifika med modellen så är det ju lätt att tänka sig att han faktiskt reagerat på detta vid mötet.

Då vi är i detta forum så blir det ju rätt mycket spekulationer där det känns som att SE ömsom får en mörkblå(inte en "i färg som ryggen på telefon-katalogens Stockholmsdel I-M") Tenson-jacka och ömsom en svart/mörk fladdrande rock...
Citera
2026-09-23, 17:06
Medlem
Citat:
Nu är det inte så varken ALG eller HO beskriver samtalet med SE. Redan där spricker hela vuxensagan om den obeväpnade påhittade mördaren GM-SE tyvärr.

Hela Cluedolösningen om GM-SE som mördaren stinker önsketänkande och efterhandskonstruktion dessvärre.

När stämplade Engström ut? SVAR: 23.19

Vilken tid uppger HO att han tror Engström lämnade Skandia? SVAR: 23.20

kejs klosed
Citera
2026-09-23, 17:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja, med tanke på just det specifika med modellen så är det ju lätt att tänka sig att han faktiskt reagerat på detta vid mötet.

Då vi är i detta forum så blir det ju rätt mycket spekulationer där det känns som att SE ömsom får en mörkblå(inte en "i färg som ryggen på telefon-katalogens Stockholmsdel I-M") Tenson-jacka och ömsom en svart/mörk fladdrande rock...
Nu på senare dagar är SE och stryker runt i Duffelavdelningen också.

Jag har beskrivit GM-SE som en klippdocka som man kan klä i de kläder som man själv tycker gör honom extra misstänkt.

Jag har försökt lyfta att två olika personer med delvis liknande signalement inte måste vara samma person, men publiken just i den här tråden lyssnar inte på det örat, då hypotesen att GM-SE mördade OP baserar sig på utvalda likheter i ganska generiska signalement.

Vi vet inte exakt hur mördaren var klädd och vi vet inte exakt hur SE var klädd.
Citera
2026-09-23, 17:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
När stämplade Engström ut? SVAR: 23.19

Vilken tid uppger HO att han tror Engström lämnade Skandia? SVAR: 23.20

kejs klosed
Vad baserade HO denna tro på?
Citera
2026-09-23, 17:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det är väl hyfsat få vittnen som promenerat på trottoaren strax före mordet?

AB, LP, NF och SE om han ens hunnit ut på gatan.

Dessa vittnen ser den okände Tensonmannen komma norrifrån bakom LOP och inte så många andra på trottoaren?

I dessa iakttagelser ska man tydligen klämma in en obeväpnad grafiker utan mordmotiv som mördaren och tro att det helt saknas andra hypoteser.

Ölvebro jämförde detta scenario med den påhittade GM-SE med den typ av resonerande som personer med hjärnblödning ägnar sig åt.

Vi har ett antal vittnen som passerat mordplatsen söder ut straxt innan mordet.
GMP-rekonstruktionen redogör för dessa, samt med uppskattade klockslag.
Vi har ju även Maria och Katarina som först 1997 kom med sina uppgifter om att de passerat mordplatsen och därefter gått över på den västra sidan varpå de hörde skotten. (E 17840 och E 17840-1)
Vi har ju även AB och hans kamrater som är där, varpå kamraterna förmodligen kommit en bit längre norr ut då mordet sker.

Men runt tiden för mordet/precis där innan så finns det ju inte mycket uppgifter om personer på trottoaren längs Skandia. Det är Fauzzi och AB som är där någonstans, det vet vi med rätt stor säkerhet.
SE kommer enligt egen uppgift typ ut i samband med en avgasknall.
Man kan väl ifrågasätta den uppgiften både i rollen som vittne eller GM.
Citera
2026-09-23, 17:21
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
En sak från hypnosförhören är att Björkman slet med riktiga dåliga känslor kring det här, han kände starkt obehag. MEN han kände OCKSÅ obehag när han stod utanför banken och väntade på sina «kamrater» där inne. Han säger det. Han var obekväm redan där.

Det är något med den grejen. Han ville inte vara med dom, och dom ville tydligen inte vara med honom. Det var en obekväm situation för Björkman. Och obekväma saker är sånt vi förtränger.

Det är därför folk springer maraton gång efter gång, man glömmer hur obehagligt det var. Det försvinner.

Så om Björkman, utan att vara sugen på det, diltade lite efter «kamraterna», efter bankbesöket, innan han ga fan. Ja så kan han ha förträngt det, det ser jag inte som omöjligt.

Ja, det är uppenbart även efter mordet att detta är/var jobbigt för honom. Så det sk. obehaget har nog inte släppt.

Att det skulle "vara något med den grejen" vet jag inte... låter lite som det misstänksamma mot SE.

Jag spekulerar här åt andra hållet:
AB var nybliven far och äldre än sina arbetskamrater. För en stund kanske han var sugen att gå vidare för att dansa och dricka mer, men kom på andra tankar och ville hem.
Han ville samtidigt som han inte ville.
Sedan är frågan hur man ska tolka in i ett hypnosförhör?
Citera
2026-09-23, 17:26
Medlem
Citat:
Ja, det är uppenbart även efter mordet att detta är/var jobbigt för honom. Så det sk. obehaget har nog inte släppt.

Att det skulle "vara något med den grejen" vet jag inte... låter lite som det misstänksamma mot SE.

Jag spekulerar här åt andra hållet:
AB var nybliven far och äldre än sina arbetskamrater. För en stund kanske han var sugen att gå vidare för att dansa och dricka mer, men kom på andra tankar och ville hem.
Han ville samtidigt som han inte ville.
Sedan är frågan hur man ska tolka in i ett hypnosförhör?

Nja, Björkman var obekväm, ambivalent whatever redan innan skotten. Sen var han berusad.
Själva skottlossningen, mordet förstörde sen hans psyke totalt.
Det här KAN ha påverkat hans minne.

Det är liksom inte OMÖJLIGT att han glömt något i det här scenariot. Det är min poäng.
Citera
2026-09-23, 17:28
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Nu på senare dagar är SE och stryker runt i Duffelavdelningen också.

Jag har beskrivit GM-SE som en klippdocka som man kan klä i de kläder som man själv tycker gör honom extra misstänkt.

Jag har försökt lyfta att två olika personer med delvis liknande signalement inte måste vara samma person, men publiken just i den här tråden lyssnar inte på det örat, då hypotesen att GM-SE mördade OP baserar sig på utvalda likheter i ganska generiska signalement.

Vi vet inte exakt hur mördaren var klädd och vi vet inte exakt hur SE var klädd.

Ja, just ja. Utifrån Gahns påstådda "Duffel" som hon dessutom uppfattar som "beige-färgad".

Oavsett vem gärningsmannen än är så blir det "problem" med signalementet.
På mordplatsen, där vi vet att vittnen sett gärningsmannen, divergerar uppgifterna.

Mitt problem här är att man inte är öppen med denna osäkerhet utan slänger sig med falska sanningar som att SE var klädd som GM.
Precis, vi har svårt att fastslå vad någon av dessa hade på sig.

Det som sticker ut är den lilla väskan på DBG då den uppgiften är så specifik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in