2026-09-23, 15:55
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Första gång när jag kom dit så blev jag ganska förvånad över hur lik vår deras priser på livsmedel och mat är. Då speciellt matkedjan BIG C.
Sedan dess så snålar jag så mycket som det går och nej jag brukar absolut inte äta ute ty för att chansen är väldigt stor att blir sjuk av skitet.

Flyga över halva jorden för att snåla så mycket det går låter kul... Men you do you
Citera
2026-09-23, 15:55
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
8 timmar tur och retur.. hur tänkte du nu? Om du tycker bussbiljet till Pattaya är för dyr ska du nog inte åka till Thailand. En framtida Thailandsresa som blir allt mer otrolig ju fler inlägg du skriver🙂.

Amigo jag menar sammanlagt 8 timmar.
Citera
2026-09-23, 19:54
Medlem
Citat:
Amigo jag menar sammanlagt 8 timmar.

Åker du tredjeklass buss fr BKK. Fr ekemai tar det 2.5 t med airconbussen från norra busstationen tar det samma om man åker expressway. Om du är snål ta tåget det 3.39 tim (nästan alltid längre) men kostar 32 thb. Fr Flygplatsen tar det 2t med buss

Vans kan vara billigare men det gäller hitta var de går ifrån. Om de fortfarande går från nedre delen av sukhumvit i bkk så går det fortare och är nog billigare. pratar du thai får du dem att åka till normala hotell. Taxi fr pattaya var tidigare helt Ok. Men beställ dagen innan. Är man riktigt snål och kan thai kan man hitta en taxi på gatan i Pattaya som vill bara tillbaks till bkk. Och kan köra en för 200thb eller så. Jag har lyckats en gång att åka från Saraburi till bkk för 100 Thb. Normalt ska de väl gå 1500-2000thb

PS Om du ska åka till flygplatsen fr Pattaya rek en tidigare buss. Kompisen hamnade på en buss som stanna i över två timmar för den körde på en självmordsbenägen munk. Polisens förhör och byte av föraren som var ett vrak tog över två timmar
Citera
2026-09-23, 20:10
Medlem
Jag glömde svara på djuren bkk

1 Giftiga ormar - Sett några kobror

2 Malariamyggor dök upp en gång på 20år (två fall) nära don muang? (Klart farligast)

3 *Vatten varanerna i Lumpiniparken de kan vara aggressiva och två meter'

4 Rabiessmittade eller uthungrade gatuhundar. Varje dör någon rabies eller blir uppäten av ett gäng hundar (näst farligast).

Man kan alltid ringa kommunen i thailand så hämtar de djuren. Slå inte ihjäl ett djur så en thailändare ser. Då kan man ha en thailändsk skock efter sig med fanatiska buddhister - du har dödat farfar.

*Vattenvaraner är vanligtvis helt ofarliga men de i parken har lärt sig att människorna inte är farliga och har mat.
Citera
2026-09-23, 21:04
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag glömde svara på djuren bkk

1 Giftiga ormar - Sett några kobror

2 Malariamyggor dök upp en gång på 20år (två fall) nära don muang? (Klart farligast)

3 *Vatten varanerna i Lumpiniparken de kan vara aggressiva och två meter'

4 Rabiessmittade eller uthungrade gatuhundar. Varje dör någon rabies eller blir uppäten av ett gäng hundar (näst farligast).

Man kan alltid ringa kommunen i thailand så hämtar de djuren. Slå inte ihjäl ett djur så en thailändare ser. Då kan man ha en thailändsk skock efter sig med fanatiska buddhister - du har dödat farfar.

*Vattenvaraner är vanligtvis helt ofarliga men de i parken har lärt sig att människorna inte är farliga och har mat.

Mina reaktioner gällande dina siffror.

1. Va i helvete, fy farao! vart såg du de (kobrorna) och hur reagerade de när de såg dig?

2. Märkligt att de (malaria-myggorna) dök upp just där vid don muang. Vi är inte ens i närheten av thailändska landsbygden nu när jag ser i googlestreetwiev. Hur såg du att det var just malaria-myggor och blev du biten?

3. Såg inte komodovaran på 2 meter i Lumpiniparken senast jag var där i somras. Så du menar på allvar att komodovaran finns i samma park? (såg enbart gulliga lizard monitor).

4. Såg enbart 1-2 herrelösa hundar i området Maakassan. De hundarna var tillbakadragna. Föresten finns det något speciellt ställe i Bangkok där jag bör undvika ty det finns massor av herrelösa hundar?

5. Slå inte ihjäl ett djur så en thailändare ser. Då kan man ha en thailändsk skock efter sig med fanatiska buddhister - du har dödat farfar.
Allt detta för du förtydliga? menar du att jag kommer bär ett stort fett omen efter när jag har gjort detta (dvs. dödat ett farligt djur) och att allt som kommer i kontakt med mig dör?

6. En sak som stack ut var att alla i Swedenistan hade sagt till mig att i Thailand så ler alla mot varandra och är hjälpsamma. När jag väl var där och såg de så skulle jag säga sure in my ass maybe. Ett stort fet nej. De flesta är i sig själva, vissa kollar snett andra glor men de flesta är individualister där borta. Vad tycker du?
Senast redigerad av swedenistani 2026-09-23 kl. 21:11.
Citera
2026-09-23, 22:45
Medlem
Grabb-5s avatar
Det är bara att tuta och köra. Jag har drömt länge om en vistelse i Thailand. Fast den drömmen förblir ett mysterium därför att jag har aldrig besannat den tråkigt nog!
Citera
2026-09-23, 22:51
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grabb-5
Det är bara att tuta och köra. Jag har drömt länge om en vistelse i Thailand. Fast den drömmen förblir ett mysterium därför att jag har aldrig besannat den tråkigt nog!

Det är inget större grej amigo. Det har bara hypats som något väldigt väldigt stort, vilket det inte är!

En sak som sticker ut är rejält är: värmen. Så fort du sätter ut fot på Bangkoks gator som möts du av en hetta och fukt som liknar bastu-värme och dessutom svettas du rejält efter bara 20-30 minter som fan!
Det mentalsjuka i sagan är att denna värme finns året runt, hallelulja säger jag bara.
Senast redigerad av swedenistani 2026-09-23 kl. 23:00.
Citera
2026-09-24, 01:47
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Kommer inte göra det ty det kostar för mycket (ca 160 sek) och tar mycket tid (8 timmar tur och retur).

Bättre att bara ta flyget då istället mellan Bangkok och Pattaya.
Citera
2026-09-24, 01:55
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Bättre att bara ta flyget då istället mellan Bangkok och Pattaya.

Låter inte som att han har budget för privatflyg.
Citera
2026-09-24, 02:35
Medlem
Han kan flyga till Bangkok..domestic upp till Chiang Mai.. och senare Thai Lion Air till U- Tapo.. därifrån tåg till Pattaya..

Citat:
Ursprungligen postat av Antex
Låter inte som att han har budget för privatflyg.
Citera
2026-09-24, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Han kan flyga till Bangkok..domestic upp till Chiang Mai.. och senare Thai Lion Air till U- Tapo.. därifrån tåg till Pattaya..

Perfekt för den som inte vill åka buss
Citera
2026-09-24, 06:20
Medlem
Citat:
Mina reaktioner gällande dina siffror.

1. Va i helvete, fy farao! vart såg du de (kobrorna) och hur reagerade de när de såg dig?

2. Märkligt att de (malaria-myggorna) dök upp just där vid don muang. Vi är inte ens i närheten av thailändska landsbygden nu när jag ser i googlestreetwiev. Hur såg du att det var just malaria-myggor och blev du biten?

3. Såg inte komodovaran på 2 meter i Lumpiniparken senast jag var där i somras. Så du menar på allvar att komodovaran finns i samma park? (såg enbart gulliga lizard monitor).

4. Såg enbart 1-2 herrelösa hundar i området Maakassan. De hundarna var tillbakadragna. Föresten finns det något speciellt ställe i Bangkok där jag bör undvika ty det finns massor av herrelösa hundar?

5. Slå inte ihjäl ett djur så en thailändare ser. Då kan man ha en thailändsk skock efter sig med fanatiska buddhister - du har dödat farfar.
Allt detta för du förtydliga? menar du att jag kommer bär ett stort fett omen efter när jag har gjort detta (dvs. dödat ett farligt djur) och att allt som kommer i kontakt med mig dör?

6. En sak som stack ut var att alla i Swedenistan hade sagt till mig att i Thailand så ler alla mot varandra och är hjälpsamma. När jag väl var där och såg de så skulle jag säga sure in my ass maybe. Ett stort fet nej. De flesta är i sig själva, vissa kollar snett andra glor men de flesta är individualister där borta. Vad tycker du?

Finns det giftormar i Vietnam så finns dom nog even i Thailand , samma region (och Mellanøstern , Afrika , Australien/oceania och i många andra asiat-lender)
Senast redigerad av qmzamqckalrtgj 2026-09-24 kl. 06:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in