2026-09-23, 10:11
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styyr
Fast nu blandar du ihop två saker. Att män och kvinnor har biologiska skillnader, och att dessa kan bidra till genomsnittliga skillnader i vissa egenskaper och beteenden, är knappast kontroversiellt. Det innebär förstås inte att varje man är bättre på att arbeta eller hantera ekonomi än varje kvinna.

Om Urban menar att män som grupp har medfödda, biologiskt grundade förutsättningar som i genomsnitt gör dem bättre lämpade för vissa typer av arbete eller ekonomisk förvaltning, så är det ett fullt legitimt empiriskt påstående att diskutera. Att avfärda det med att ”ingen normal människa tror det” är däremot inte ett argument. Frågan är vad forskningen faktiskt visar om de specifika egenskaperna och hur stora skillnaderna är.
Finns absolut ingen biologi bakom ekonomisk förvaltning.

Fram med en forskningsrapport.
Citera
2026-09-23, 10:16
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigglewiggle
Är det någon i tråden som har noterat att i de första minutrarna av första avsnittet, så ser man två killar vid altarer som ännu inte dykt upp i programmet?

En blond med manbun i gråbeige kostym och en kille med kort mörkblont hår.

Man ser även ett kort klipp från när alla (utom Sasan o Helena) sitter i soffan för löftesceremoni, då sitter två nya par i soffan, bl a han med manbun’en.

Skall de ersätta avhoppande par tro?
Bra uppsnappat.

Då hoppas vi på att det dyker upp ett till par.
Citera
2026-09-23, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
En miss i Urbans berättelse är att i Sverige kan man inte kasta ut barn hur som helst. Föräldrar kan inte avsäga sig sina barn, de har ett vårdnadsansvar. De är försörjningsansvariga också till det barnet har gått ut gymnasiet.

Så den historien tror inte jag ett dugg på.

Jag tolkade det som att han var tvungen att flytta hem till sin mamma och att det var där och då relationen med pappan ”upphörde”, därav att han ej hade någon bra relation med honom. Men vad vet jag?
Citera
2026-09-23, 11:38
Medlem
mirandakerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShalvaOr
Jag tolkade det som att han var tvungen att flytta hem till sin mamma och att det var där och då relationen med pappan ”upphörde”, därav att han ej hade någon bra relation med honom. Men vad vet jag?

Det jag inte fattar är om hans mor nu varit schyst och tagit emot honom med öppna armar, varför väljer han då att kontrollera och straffa kvinnor? Det är ju männen/ hans manliga förebild som varit taskig och kastat ut honom. Varför vill han ta ut denna ilska på kvinnor genom sitt 50-tals tänk?
Citera
2026-09-23, 11:52
Medlem
Trolleholm702s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
En miss i Urbans berättelse är att i Sverige kan man inte kasta ut barn hur som helst. Föräldrar kan inte avsäga sig sina barn, de har ett vårdnadsansvar. De är försörjningsansvariga också till det barnet har gått ut gymnasiet.

Så den historien tror inte jag ett dugg på.

Då skulle man alltså misstro även dem som säger att de blivit slagna som barn, därför att barnaga är förbjudet i Sverige...?
Citera
2026-09-23, 11:57
Medlem
Trolleholm702s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirandakerr
Det jag inte fattar är om hans mor nu varit schyst och tagit emot honom med öppna armar, varför väljer han då att kontrollera och straffa kvinnor? Det är ju männen/ hans manliga förebild som varit taskig och kastat ut honom. Varför vill han ta ut denna ilska på kvinnor genom sitt 50-tals tänk?

Störda beteenden är inte alltid rationella. Vi vet ju inte heller hur U:s pappa varit mot sin nya fru, han kan ju ha varit ett as mot henne. Det är ju sånt som ett barn kan ta efter, att behandla kvinnor på samma sätt som ens pappa gjort.
Citera
2026-09-23, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandida.loca
Helena påminner i dialeket, mimik och röst otroligt mycket om Isabel Adrian!!!

Tycker att Helena påminner om en tidigare GVFÖ deltagare som gifte sig med en mörk kille fr Gbg typ?
den tjejen är dansare
Citera
2026-09-23, 12:32
Medlem
RedXs avatar
Citat:

På vilket sätt straffar han kvinnor? Det enda han har gjort är att förklara hur han vill att spelreglerna i relationen ska se ut, och de begränsar honom själv lika mycket som henne.
Citera
2026-09-23, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Bra uppsnappat.

Då hoppas vi på att det dyker upp ett till par.

Pausa 01:01 i första avsnittet så ser man två nya par i soffan.
Citera
2026-09-23, 12:43
Medlem
Citat:

Kanske för att han tog efter sin fars beteende, kanske? Pappan valde ju sin kvinna. Men som sagt, jag har ingen aning.
Jag tror dock han bara har hittat en nisch där han såg att han kan tjäna pengar och få svaga män att se upp till honom… Jag tror inte mycket sker med hjärtat där inte.
Citera
2026-09-23, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShalvaOr
Man undrar ju var alla hans syskon (han säger att han har många) var när han "gifte sig".
Citera
2026-09-23, 13:00
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigglewiggle
Pausa 01:01 i första avsnittet så ser man två nya par i soffan.
Tack, det ska jag göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in