2026-09-23, 10:37
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Nej jag är inte kristen alls. Jag är ointresserad av alla kristna dogmer. Det är det profetiska budskapet som är från Gud och resten är från djävulen.

Jag läser Bibelns böcker som jag läser annan information och tar ansvar för vad jag tar till mig.
Ödmjukhet är en kristen dygd, så du är konsekvent i alla fall.
Citera
2026-09-23, 10:37
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Gud skapade världen, gud skapade djävulen. Djävulen förstörde världen, det finns inget logiskt problem med det. En sak man skapat kan påverka en annan sak man skapat.
Det finns inget logiskt problem med det.

Bör vi då inte hålla Gud ansvarig för sina handlingar?

Med tanke på att Gud skapade djävulen, och djävulen, som är Guds skapelse, "infekterade" människan?
Citera
2026-09-23, 10:40
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det finns inget logiskt problem med det.

Bör vi då inte hålla Gud ansvarig för sina handlingar?

Med tanke på att Gud skapade djävulen, och djävulen, som är Guds skapelse, "infekterade" människan?
Vi har inte kunskapen, förmågan eller rätten att hålla gud ansvarig för någonting. Han håller oss ansvariga, inte tvärtom. Det är som om en hamster håller dig ansvarig.
Citera
2026-09-23, 10:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Gud skapade världen, gud skapade djävulen. Djävulen förstörde världen, det finns inget logiskt problem med det. En sak man skapat kan påverka en annan sak man skapat.

Gud är enligt uppgift allsmäktig och allvetande. Det betyder att gud visste allting djävulen skulle göra i framtiden och att han kunde skapa djävulen på ett sätt så att denne kunde göra vilka andra handlingar som helst. Vilket innebär att allting djävulen gör sker på grund av att gud vill det. Det är 100 % ofrånkomligt.
Citera
2026-09-23, 10:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vi har inte kunskapen, förmågan eller rätten att hålla gud ansvarig för någonting. Han håller oss ansvariga, inte tvärtom. Det är som om en hamster håller dig ansvarig.

Vad skulle du säga om jag började plåga hamstrar pga att jag tycker att de misskött sig?
Citera
2026-09-23, 10:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Gud är enligt uppgift allsmäktig och allvetande. Det betyder att gud visste allting djävulen skulle göra i framtiden och att han kunde skapa djävulen på ett sätt så att denne kunde göra vilka andra handlingar som helst. Vilket innebär att allting djävulen gör sker på grund av att gud vill det. Det är 100 % ofrånkomligt.
Ja men vi vet inte allt om hur världen över oss fungerar, vi gissar bara. Det är som om en hamster skulle försöka avgöra vilken typ av mat den får och hur rätt det är genom att försöka förstå familjedynamiken hos ägarna.
Citera
2026-09-23, 10:46
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Skitsnack, du förmedlade precis just den. Eller ja, kanske inte "kunskapen" i sann bemärkelse, men åtminstone troföreställningen om att det är så.
Citera
2026-09-23, 10:47
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Skitsnack, du förmedlade precis just den. Eller ja, kanske inte "kunskapen" i sann bemärkelse, men åtminstone troföreställningen om att det är så.
En gissning, inte en absolut vetskap. Jag presenterade en möjlighet.
Citera
2026-09-23, 10:48
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja

Då tacka jag för erkännandet att gud är ansvarig för allt ont som sker i världen

Så svårt var det

Citat:
men vi vet inte allt om hur världen över oss fungerar, vi gissar bara. Det är som om en hamster skulle försöka avgöra vilken typ av mat den får och hur rätt det är genom att försöka förstå familjedynamiken hos ägarna.

Så allt ont som sker i världen är i själva verket gott? Tänk efter innan du svarar.
Citera
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vad skulle du säga om jag började plåga hamstrar pga att jag tycker att de misskött sig?
Att du är djävulen i liknelsen?
Citera
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Så allt ont som sker i världen är i själva verket gott? Tänk efter innan du svarar.
Ja egentligen.
Citera
2026-09-23, 10:49
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
En gissning, inte en absolut vetskap. Jag presenterade en möjlighet.
Intressant, för möjlighet är nämligen inte tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in