2026-09-23, 08:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du är inne och nosar lite på det, men jag ser det snarare som följer (även om jag inte vet riktigt hur jag ska uttrycka det):

Ju mer fokuserad man är på frälsning genom gärningar (t ex katoliker) desto mer ser man ner på det som inte lever upp till rätt nivå, inte minst för att påminner om ens egna tillkortakommanden. Samma sak med uppmaningar att leva som gud vill. Och samtidigt är man uppmanad att försvara det svaga, vilket gör att man ser ner på det ännu mer. Så det är inte att förvåna att det uppstår en sorts renhetskult som föraktar svaghet och det som är annorlunda. Du ser det hos frikyrkor, du ser det hos katoliker, du ser det hos Jehovas vittnen, du ser det hos mormoner osv osv. Där någonstans finner du förklaringen, vill jag mena.
Många kristna läror är riktigt skruvade och en överdriven strävan efter materiell välfärd är ett tröstemedel.

Hos gnostikerna tycks budskapet haft en manisk påverkan så att de periodvis levde "rent" och periodvis i vällust. Och om man ska psykologisera även den mest skruvade kristendomen så ligger ett schizofrent hycklande nära.
Citera
2026-09-23, 08:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Det är helt riktigt att kristendomen är någonting annat än det Jesus gör enligt evangelierna. När man satte samman bibeln accepterade man senare författares verk (främst Paulus) som en del av Guds ord. Inklusive viktigare kyrkomöten under senare århundraden. Och senare splittringar/schismer. Det är detta som är kristendom idag.
Man kan inte tro på en samling böcker utan det är innehållet man tror på eller misstror. Och man kan inte "acceptera" att utvalda böcker är Guds ord. Men man kan tro på eller misstro ett budskap.

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24

Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig. — Johannes 14:24
Citera
2026-09-23, 08:37
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Man kan inte tro på en samling böcker utan det är innehållet man tror på eller misstror. Och man kan inte "acceptera" att utvalda böcker är Guds ord. Men man kan tro på eller misstro ett budskap.

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24

Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig. — Johannes 14:24
Till exempel menar Jehovas vittnen att Jesus inte är Gud utan bara Guds son. Vilket inte är kristendom utan något annat. Så självklart har läran betydelse. Du försöker avvisa dogmer, men problemet är att då vet man till slut inte vad det handlar om. Vi lever nämligen nu och i framtiden, inte när Jesus levde.
Citera
2026-09-23, 08:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Till exempel menar Jehovas vittnen att Jesus inte är Gud utan bara Guds son. Vilket inte är kristendom utan något annat. Så självklart har läran betydelse. Du försöker avvisa dogmer, men problemet är att då vet man till slut inte vad det handlar om. Vi lever nämligen nu och i framtiden, inte när Jesus levde.
Jag är säker på att Jesus budskap är fullkomligt och inte saknar någonting. Alla svar finns i evangeliebudskapet.

Visst finns Faderns, Sonens och den Heliga andens enighet enligt Jesus men treenigheten är en lek med ordet 'Gud'. Jesus sa många gånger att det är Fadern som är Gud.

Det var Konstantin som sammankallade Kyrkomötet i Nicaea år 325 och hans motiv var enhet i den arianska striden om huruvida Sonen var skapad eller medevig med Fadern, en strid som hotade att splittra både kyrkan och romarriket.
Citera
2026-09-23, 09:00
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Jag är säker på att Jesus budskap är fullkomligt och inte saknar någonting. Alla svar finns i evangeliebudskapet.

Visst finns Faderns, Sonens och den Heliga andens enighet enligt Jesus men treenigheten är en lek med ordet 'Gud'. Jesus sa många gånger att det är Fadern som är Gud.

Det var Konstantin som sammankallade Kyrkomötet i Nicaea år 325 och hans motiv var enhet i den arianska striden om huruvida Sonen var skapad eller medevig med Fadern, en strid som hotade att splittra både kyrkan och romarriket.
Även evangelierna är andrahandskällor. Vittnesmål om vad de ska ha upplevt. Skrivna ganska långt efter händelserna ifråga. Du säger att detta är Jesus budskap. Men det vi ser är vittnesmål om det. Det är inte samma sak.
Citera
2026-09-23, 09:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Även evangelierna är andrahandskällor. Vittnesmål om vad de ska ha upplevt. Skrivna ganska långt efter händelserna ifråga. Du säger att detta är Jesus budskap. Men det vi ser är vittnesmål om det. Det är inte samma sak.
Ja, allt i evangelierna är nog inte från Gud men jag tror att det budskap till människorna som Jesus förde fram är från Gud och är fullständigt.

Och detta evangelium om riket skall bliva predikat i hela världen, till ett vittnesbörd för alla folk. Och sedan skall änden komma. — Matteus 24:14

Dogmerna vet vi att de kommer ifrån människor och är till för människors behov i världen.
Citera
2026-09-23, 09:16
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ja, allt i evangelierna är nog inte från Gud men jag tror att det budskap till människorna som Jesus förde fram är från Gud och är fullständigt.

Och detta evangelium om riket skall bliva predikat i hela världen, till ett vittnesbörd för alla folk. Och sedan skall änden komma. — Matteus 24:14

Dogmerna vet vi att de kommer ifrån människor och är till för människors behov i världen.
Då skulle man kunna kalla dig en Red Letter Christian.

https://biblehub.com/q/what_defines_a_red_letter_christian.htm
Citera
2026-09-23, 09:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Då skulle man kunna kalla dig en Red Letter Christian.

https://biblehub.com/q/what_defines_a_red_letter_christian.htm
Nej jag är inte kristen alls. Jag är ointresserad av alla kristna dogmer. Det är det profetiska budskapet som är från Gud och resten är från djävulen.

Jag läser Bibelns böcker som jag läser annan information och tar ansvar för vad jag tar till mig.
Citera
2026-09-23, 09:27
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Nej jag är inte kristen alls. Jag är ointresserad av alla kristna dogmer. Det är det profetiska budskapet som är från Gud och resten är från djävulen.

Jag läser Bibelns böcker som jag läser annan information och tar ansvar för vad jag tar till mig.
Vad är det profetiska budskapet som är från Gud, och vad är resten som kommer från djävulen?

Är det 10 fortfarande?
Citera
2026-09-23, 10:03
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Vad är det profetiska budskapet som är från Gud, och vad är resten som kommer från djävulen?

Är det 10 fortfarande?
Jag utgår ifrån de tio budorden och Jesus undervisning. Allt som strider mot detta kommer ifrån Satan och allt som handlar om makthavares eller andra människors behov kommer också ifrån Satan.

Satan är världens furste och det mesta från människor kommer ifrån honom.
Citera
2026-09-23, 10:26
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag utgår ifrån de tio budorden och Jesus undervisning. Allt som strider mot detta kommer ifrån Satan och allt som handlar om makthavares eller andra människors behov kommer också ifrån Satan.

Satan är världens furste och det mesta från människor kommer ifrån honom.
Ser du inte något analytiskt problem med det?

Att satan skulle vara världens furste och att det mesta hos människan kommer från honom, samtidigt som Gud är skaparen av inte bara världen, utan även människan?

Vi kanske kan landa bättre i den här frågan...

Vem är skaparen av djävulen?
Citera
2026-09-23, 10:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ser du inte något analytiskt problem med det?

Att satan skulle vara världens furste och att det mesta hos människan kommer från honom, samtidigt som Gud är skaparen av inte bara världen, utan även människan?

Vi kanske kan landa bättre i den här frågan...

Vem är skaparen av djävulen?
Gud skapade världen, gud skapade djävulen. Djävulen förstörde världen, det finns inget logiskt problem med det. En sak man skapat kan påverka en annan sak man skapat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in