Citat:
Ja, det är väl en del i det hela. Zelenskyj har ju akut brist på Patriot och sa senast igår att det behövs till vintern.
Man får nog tro att det är rätt mycket amerikansk inrikespolitik i det där uttalandet. Trump har på sedvanligt vis gjort bort sig i Hormuzsundet och i kombination med Ukrainas relativt framgångsrika attacker mot rysk olja och gas så har världspriserna på olja stigit kraftigt. Nu sitter narcissisten i Vita huset med höga bränslepriser och ett mellanårsval på knuten. I sin transaktionella syn på världspolitiken villkorar han stödet till Ukraina med att kräva att Ukraina ska låta ryssarnas olja nå världsmarknaden så att priset sjunker och kärnväljarna blir glada. Zelenskyj, som inte har så mycket val, går Trump tillmötes (åtminstone på ytan) men försöker packetera det så fördelaktigt för Ukraina som möjligt, dvs en ömsesidig vapenvila mot energisektorerna.
Om Ryssland skulle, vilket de kommer, fortsätta anfalla ukrainsk energiinfrastruktur, så kan Zelenskyj argumentera för Trump att skulden för det uppkomna läget ligger på Ryssland.
Mina 2 cent.
Om Ryssland skulle, vilket de kommer, fortsätta anfalla ukrainsk energiinfrastruktur, så kan Zelenskyj argumentera för Trump att skulden för det uppkomna läget ligger på Ryssland.
Mina 2 cent.
Samtidigt så följer det mönstret där de skapar en kampanj som alla fattar kommer eskalera, sen när de får värre konsekvenser så blir det utspel och poserande i media. Ur ryskt perspektiv tror jag inte ens de köper detta kring något avtal eftersom detta har varit en tit-for-tat som regimen i Kiev startade. Räcker att sluta attackera oljeraffinaderier.