Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Löftet kom inte förrän 1982 så det är knappast något som gällde under hela kalla kriget.
Sen är det som du säger att Sovjetunionen hade ett enormt övertag med stridsvagnar och utrustning i Europa så vid ett konventionellt krig så var det snarare de som angrep än att bli angripna.
Nato lämnade fönstret öppet för att kunna stoppa Sovjet i Europa vid ett angrepp med taktiska kärnvapen.
Men!
Det är viktigt att poängtera att Sovjetunionens löfte främst var ett propandavapen för att framställa väst som fredshatande aggressorer. Hemliga sovjetiska militära dokument och krigsplaner, som har hittats i arkiv efter kalla krigets slut, visar att den röda armén i praktiken övade på och planerade för massiva, förebyggande kärnvapenanfall mot NATO-mål i händelse av att ett storkrig bröt ut.
Igen ett tydligt bevis på hur länder som Ryssland/Sovjet arbetar. Det mesta är en lögn utåt sett.
Årtalet var obekant för mig.
När du nämner 1982, så tänker jag också på 1990 då USSR kollapsade, p g a
bl a ekonomiska bekymmer.
Det får mig att osökt associera vidare till dagens läge 36 år senare, och den kostnad det innebär att underhålla ett kärnvapen.
Är det långsökt att fundera på om Ryssland har några fungerande kärnvapen idag, alls?
Med tanke på det ekonomiska läget då och att vi har sett hur Putin, generaler, borgmästare och allehanda olika politiska figurer, har skott sig själva.
Citat:
Underhåll: Vad kostar Rysslands kärnvapen?
Att underhålla Rysslands cirka 5 580 kärnstridsspetsar och den strategiska nukleära triaden beräknas av ICAN (2025) kosta cirka 299.3 miljarder SEK om året. Det motsvarar cirka 8–10 % av Rysslands officiella militärbudget.
Sedan Sovjetunionens kollaps 1990 har Rysslands militärindustriella komplex präglats av en massiv kleptokrati. Mellan 20 % och 40 % av anslagen har i snitt försvunnit i mutor, fejkade underleverantörskontrakt och lyxkonsumtion för eliten. Det innebär att uppskattningsvis 78.8 miljarder SEK till 119.7 miljarder SEK förloras eller förslösas varje enskilt år.
Jag undrar, som sagt var.