2026-09-23, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDenchman
V verkar inte vara uteslutna ur gemenskapen. Märkligt nog.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/s-mp-c-och-v-har-bildat-kartell-i-riksdagen/

Vart håller Nooshi hus egentligen? Hon har hållt sig undan i dagar nu.
Det är väl inte märkligt? Utan (VPK) röster för inte (S) talmansposten? Alla vet att (VPK) sitter på alla korten...

Tänk på att (S) är partiet som tyckte att det var en bra ide att ge bort 500 miljoner kronor till kurdiska terrorister i Turkiet för att köpa en enskild röst från en (V)-vilde aå att Maggan kunde tillträda förra gången. De saknar totalt all moral eller heder.
Senast redigerad av FBerntsson 2026-09-23 kl. 08:10.
Citera
2026-09-23, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Ser inte alls problemet. Sakläget är att utan (VPK) mandat har inte (S) någon chans alls.

Dessutom ligger (VPK) rätt nära många (S) väljare politiskt. Blir det en regering utan (VPK) som skall kompromissa bort (S) egen politik för att locka till sig (C) och/eller (KD) så riskerar (S) att förlora rätt stort nästa gång.

Ser inte alls att (VPK) har något som helst intresse av att ge med sig.

Finns helt enkelt ingen anledning alls för något annat parti att hjälpa (C) att undvika en svekdebatt när de tvingas välja. Hoppas att (SD) agerar precis likadant.

Problemet är (C) och de skall inte komma undan att välja.

Nja, V kommer ju gå sämre i ett nyval än vad de gjort nu så betvivlar att de vill tvinga fram ett sådant. S vill inte heller ha V i regering.
Citera
2026-09-23, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nja, V kommer ju gå sämre i ett nyval än vad de gjort nu så betvivlar att de vill tvinga fram ett sådant. S vill inte heller ha V i regering.
Tror tvärtom. Försöker (S) sälja ut de egna väljarna för att locka (C) eller (KD) över till regeringsunderlaget så tar (VPK) ytterligare 1-2% enheter. Finns ingen som kan säga att den vet exakt hur det skulle sluta. Blir spekulationer bara. Svårt att se (VPK) som förlorare på ett extra val själv....särskilt om (C) tvingar fram det...
Citera
2026-09-23, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tror tvärtom. Försöker (S) sälja ut de egna väljarna för att locka (C) eller (KD) över till regeringsunderlaget så tar (VPK) ytterligare 1-2% enheter. Finns ingen som kan säga att den vet exakt hur det skulle sluta. Blir spekulationer bara. Svårt att se (VPK) som förlorare på ett extra val själv....särskilt om (C) tvingar fram det...

Nja det är ju V själva som tvingar fram det isåfall. Ingen vill ha vänsterextremisterna i sin regering.
Citera
2026-09-23, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nja det är ju V själva som tvingar fram det isåfall. Ingen vill ha vänsterextremisterna i sin regering.

Fast poängen är att de själva knappast ser sig själva som extremister?

Dessutom tror jag alla (utom just (C) och halva (S)) ser just (C) som extremisterna som tvingar fram det. Svårt att se någon skylla på (VPK)?

Hela vänster-sörjan i riksdagen är ju verklighetsfrånvända idioter. Det är ju inte unikt för (VPK) just...
Citera
2026-09-23, 09:11
Medlem
MrTomtes avatar
Ingen verkar ha noterat nyheten om S+V+MP+C:s påbörjade samarbete.
https://www.expressen.se/nyheter/politik/s-mp-c-och-v-har-bildat-kartell-i-riksdagen/

Det här handlar förvisso inte om regeringsbildandet men det visar att C mycket väl kan tänka sig att inte bara sitta i samma rum som V utan även ha ett parlamentariskt samarbete med V. Jag ser detta som det första konkreta tecknet på att C kommer att vika sig när det kommer till regeringsbildandet.

EDIT: Jag ser nu att andra redan noterat detta före mig
Senast redigerad av MrTomte 2026-09-23 kl. 09:23.
Citera
2026-09-23, 09:27
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte

Det här handlar förvisso inte om regeringsbildandet men det visar att C mycket väl kan tänka sig att inte bara sitta i samma rum som V utan även ha ett parlamentariskt samarbete med V. Jag ser detta som det första konkreta tecknet på att C kommer att vika sig när det kommer till regeringsbildandet.

Jo noterade detta också i nån blänkare på twitter. Det jag reagerar främst på är benämningen "kartell". Mig veterligen inget smädande från högern utan ett begrepp man (maggan) själv, och högst medvetet, använt.

Kartell är ett negativt laddat ord. Nått som förvisso ges respekt, men det pga. hot och våld. Undrar helt enkelt vad man vill förmedla med ordvalet... Makt, och det med väldigt stort M?
Citera
2026-09-23, 09:33
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Jo noterade detta också i nån blänkare på twitter. Det jag reagerar främst på är benämningen "kartell". Mig veterligen inget smädande från högern utan ett begrepp man (maggan) själv, och högst medvetet, använt.

Kartell är ett negativt laddat ord. Nått som förvisso ges respekt, men det pga. hot och våld. Undrar helt enkelt vad man vill förmedla med ordvalet... Makt, och det med väldigt stort M?
Ordet "kartell" kan ju klinga lite konstigt men det är ett etablerad arbetssätt och inget konstigt på något sätt. Det är väl bara att de flesta förknippar ordet "kartell" med något negativt, där man skapar något sorts samarbete man inte får. T.ex. en priskartell för att hålla priserna uppe. Det blir lite förvirrande i det här fallet och "samarbete" hade väl varit ett lämpligare ord kan jag tycka. Det är ju det det är. Ett naturligt parlamentariskt samarbete.
Citera
2026-09-23, 09:52
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:

EDIT: Jag ser nu att andra redan noterat detta före mig

En ren gissning från min sida men är inte det här mer en rutingrej för att man i över huvudtaget ska kunna påbörja nån sorts förhandling?
Citera
2026-09-23, 10:06
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
En ren gissning från min sida men är inte det här mer en rutingrej för att man i över huvudtaget ska kunna påbörja nån sorts förhandling?

Det här handlar enbart om fördelning av ordförande- och viceordförandeposterna i utskotten. Det här samarbetet syftar till att fördela dessa bland den rödgröna sörjans ledamöter. Utan denna kartell/samarbete/överenskommelse hade de borgerliga mest troligt kunnat få fler ordförande- och viceordförandeposter i utskotten. Det har ingenting med regeringsbildandet att göra men visar på att de rödgröna uppenbarligen kan hitta former för parlamentariskt samarbete.
Citera
2026-09-23, 10:10
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ordet "kartell" kan ju klinga lite konstigt men det är ett etablerad arbetssätt och inget konstigt på något sätt. Det är väl bara att de flesta förknippar ordet "kartell" med något negativt, där man skapar något sorts samarbete man inte får. T.ex. en priskartell för att hålla priserna uppe. Det blir lite förvirrande i det här fallet och "samarbete" hade väl varit ett lämpligare ord kan jag tycka. Det är ju det det är. Ett naturligt parlamentariskt samarbete.

Förstår. Ja, du vet uppenbart vad du skriver om och har naturligtvis rätt i det du skriver. Men, jao, ordets egentliga mening till trots klingar det väldigt negativt i _min värld_. Förmodligen plöjt för mycket dokumentärer om organiserad brottslighet
Citera
2026-09-23, 10:17
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Förstår. Ja, du vet uppenbart vad du skriver om och har naturligtvis rätt i det du skriver. Men, jao, ordets egentliga mening till trots klingar det väldigt negativt i _min värld_. Förmodligen plöjt för mycket dokumentärer om organiserad brottslighet
När det gäller ordet "kartell" som ord håller jag helt med dig. Det klingar väldigt negativt även i min tomtevärld
Man kan ju kanske tycka att "utskottssamarbete" eller "utskottsöverenskommelse" hade varit mer träffande begrepp istället för "kartell" som osökt för tankarna till någon form av dålig, för konsumenterna, prisreglering men det kanske bara är ännu ett tecken i tiden där vi blandar begrepp hejvilt så att de inte längre betyder vad de en gång gjorde men detta är en helt annan diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in