Igår, 08:45
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Här kommer hovrättens dom i ena fallet som Humbug pratar om. Det kanske kan ge även dig en något annorlunda bild än den du får av Humbug. Inte säkert att du håller med mig men du kanske i alla fall tycker att det ger lite mer tvivel.
Jag har heller aldrig skrivit att det alltid är hyvens killar det handlar om utan min argumentation utgår i dessa fall från hur man fastställt saker utom rimligt tvivel? Hur kan man så mkt enklare komma fram till utom rimligt tvivel i sexualbrottsmål jämfört med andra typer av mål?

En lösning är ju att tillåta enbart berättelser och hörsägen som avgörande bevisning vilket enligt advokater i stort sett inte förekommer i andra typer av mål. En annan lösning är ju uppfinningen av oaktsam våldtäkt där man kan säga att en person borde ha förstått att den andra inte deltog frivilligt, detta trots som i detta fall den andra parten har gett samtycke vid kanske flertalet tillfällen samt delvis varit pådrivande i sexet.

https://files.catbox.moe/p4crxv.pdf

"Däremot måste han ha insett att det förelåg en risk för att målsäganden inte deltog frivilligt då
hon på grund av berusning befann sig i en särskilt utsatt situation."

Det här är det viktigaste i situationen. Man sätter inte på någon som är däckad/metvetslös/sover.
Senast redigerad av cinmik Igår kl. 08:47.
Citera
Igår, 08:50
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Utöver att Jocke vill övertala oss om att dessa våldtäktsmän är hyvens killar som bara råkade halka på nån tjej - vi ska även med all vår tankekraft leta fel och brister i offrens beteende och tankar. För i samma stund som offret inser att hon är på väg att bli våldtagen - i samma stund är det helt legitimt för våldtäktsmännen att våldta. Vem kunde tro att kåta och störda våldtäktsmän var de bästa tankeläsarna bland oss..... Men Jocke visste, han har alltid vetat ........ Jocke, våldtäktsmans - viskaren......

När nu personer döms enbart på grund av vad en annan person säger är det väl av stor vikt att man grundligt försöker kartlägga hur situationen varit. Att du inte anser att man ska se och ifrågasätta/utreda en målsägares beteende i situationen visar tydligt det jag sagt hela tiden att ni anser att det är klarlagt att det är en våldtäkt bara för att någon säger att det är en våldtäkt.

Inte ens när jag visade siffror på att 25% av det som anmäls som våldtäkt läggs ner av polis eftersom de kommer fram till att det som sägs hänt sannolikt inte har hänt eller att det som hänt inte utgjort en våldtäkt kan de dra slutsatsen att saker som personer upplever/säger är en våldtäkt inte nödvändigtvis behöver vara en våldtäkt?

Jag har många gånger frågat om varför en tjejs beteende, om det kan ha fått kilen att rimligen uppfatta att tjejen deltar frivilligt inte ska tas hänsyn till när det ska göras en bedömning av situationen?
Det är väl helt rimligt att det måste göras?!
Detta var något som kritikerna redan innan samtyckeslagen togs i bruk förde fram. De sade att det kommer bli ännu mera fokus på målsägaren och dennes beteende i situationen. Att man skulle få ännu mer detaljerade frågor kring hur och vad som gjordes i den sexuella situationen.

Jag tycker det är en skrämmande syn på att tjejens beteende ej ska tas i beaktande när en bedömning av situationen ska göras.
Citera
Igår, 08:55
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
"Däremot måste han ha insett att det förelåg en risk för att målsäganden inte deltog frivilligt då
hon på grund av berusning befann sig i en särskilt utsatt situation."

Det här är det viktigaste i situationen. Man sätter inte på någon som är däckad/metvetslös/sover.

Sömn kan du stryka, se nedan. Medvetslös kan hon heller inte varit eftersom hon säger sig komma ihåg att åtalad har frågat ett flertal gånger om det är OK, samt att hon varit delvis pådrivande i situationen. Är inte däckad i stort sett samma sak som medvetslös?

Citat:
Däremot anser inte tingsrätten att åklagaren bevisat att målsäganden befann sig i en särskilt utsatt situation på grund av sömn då ingen närmare berättat om sådana omständigheter.
Citera
Igår, 09:04
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det är bara tragiskt att män inte anmäler egen utsatthet.

Ja så kan man se det men man kan också se på det som att män/killar ser och tar ansvar för sin del i situationer de själva har satt sig i på ett annat sätt än vad tjejer gör.

Om jag själv druckit mig riktigt berusad och det visar sig att jag haft sex med en tjej jag inte skulle ha haft sex med om jag varit nykter och att jag har sagt OK ett antal gånger och delvis varit pådrivande i det som hände skulle jag aldrig få för mig att anmäla den andra parten för våldtäkt.

I det fallet som dykt upp här är ju tjejen själv tveksam, hon är ju faktiskt tveksam till om de ens haft samlag?!! Hennes berättelse pendlar fram o tillbaka från att veta till att inte minnas flera gånger.
Den som blir arg och tycker att hon ska anmäla är en kompis som inte var med vid situationen.
En annan kompis som är med vid situationen, kanske t.o.m. befinner sig i samma säng när "våldtäkten" ska ha begåtts verkar inte lika arg och upprörd.

Tolkar du det som att det finns med en tredje person i sängen när "våldtäkten" ska ha begåtts?

Här skulle det vara intressant att se FUP.
Citera
Igår, 09:16
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Sömn kan du stryka, se nedan. Medvetslös kan hon heller inte varit eftersom hon säger sig komma ihåg att åtalad har frågat ett flertal gånger om det är OK, samt att hon varit delvis pådrivande i situationen. Är inte däckad i stort sett samma sak som medvetslös?
Jag borde ha tagit med redlös också så du förstod vad jag menade. När någon är redlös kan den glida in och ut ur ett däckat/medvetslöst tillstånd.

Och man bör inte sätta på redlöst berusade personer eftersom man inte kan vara säker på att de vet vad de gör.
Citera
Igår, 09:18
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant777
Ett tips: Bestäm en gemensam definition och fortsätt diskussionen.

Vad exakt menar du när du säger ord mot ord? Det behöver förtydligas med så mycket precision som möjligt. Först då, kan ni få till en mer produktiv diskussion.

Jag har försökt tro mig. Jag har uppfattningen att det i många fall endast finns 2 personers berättelser/versioner av det som har hänt. Ingen annan har varit närvarande. Jag pratar hela tiden om fall där det inte funnits något våld, inget hot eller utsatt situation. Ingen annan objektiv teknisk bevisning. Jag hävdar att om då målsägaren berättar för ett par vänner är det fortfarande bara samma berättelse från målsägaren som återberättas av "stödvittnena". (hörsägen)

Detta är vad jag kallar ord mot ord fall.

Jag hävdar vidare att detta med hörsägen inte är något som det läggs vikt vid vid andra typer av brottmål. Det finns bl.a. någon studie där man tog fram våldtäktsmål och jämförde med förtalsmål.
Man sållade ut de fall som såg väldigt lika ut vad gäller bevisningen och det var ord mot ord fall.
Det visade sig att det som räckte som bevisning föl fällande dom i 19% av förtalsmålen räckte som bevisning för fällande dom i 90% av våldtäktsmålen.
(Reservation för att jag inte kommer ihåg de exakta siffrorna men det var i alla fall något liknande).
Citera
Igår, 09:19
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ja så kan man se det men man kan också se på det som att män/killar ser och tar ansvar för sin del i situationer de själva har satt sig i på ett annat sätt än vad tjejer gör.

Om jag själv druckit mig riktigt berusad och det visar sig att jag haft sex med en tjej jag inte skulle ha haft sex med om jag varit nykter och att jag har sagt OK ett antal gånger och delvis varit pådrivande i det som hände skulle jag aldrig få för mig att anmäla den andra parten för våldtäkt.

I det fallet som dykt upp här är ju tjejen själv tveksam, hon är ju faktiskt tveksam till om de ens haft samlag?!! Hennes berättelse pendlar fram o tillbaka från att veta till att inte minnas flera gånger.
Den som blir arg och tycker att hon ska anmäla är en kompis som inte var med vid situationen.
En annan kompis som är med vid situationen, kanske t.o.m. befinner sig i samma säng när "våldtäkten" ska ha begåtts verkar inte lika arg och upprörd.

Tolkar du det som att det finns med en tredje person i sängen när "våldtäkten" ska ha begåtts?

Här skulle det vara intressant att se FUP.
Om man uppfattar/upplever det som att man blivit våldtagen så ska man anmäla brottet.

Det är aldrig offrets fel att någon väljer att våldta när det befinner sig i en situation där det ej kan freda sig.

Punkt.
Citera
Igår, 09:21
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag borde ha tagit med redlös också så du förstod vad jag menade. När någon är redlös kan den glida in och ut ur ett däckat/medvetslöst tillstånd.

Och man bör inte sätta på redlöst berusade personer eftersom man inte kan vara säker på att de vet vad de gör.

Var det inte så att killen vittnar om att det just är det han gör? När han uppfattar att tjejen inte längre riktigt responderar på hans frågor om det är OK så slutar han.

Två fulla personer har sex. Det sker säkerligen massor massor av sådana fall/situationer varje kväll i vårt avlånga land.
Citera
Igår, 09:25
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Var det inte så att killen vittnar om att det just är det han gör? När han uppfattar att tjejen inte längre riktigt responderar på hans frågor om det är OK så slutar han.

Två fulla personer har sex. Det sker säkerligen massor massor av sådana fall/situationer varje kväll i vårt avlånga land.
Det gör det säkert med skillnaden att ingen känner sig våldtagen.

Eller känner sig våldtagen men av skam inte anmäler vilket enbart är sorgligt.
Citera
Igår, 09:31
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det gör det säkert med skillnaden att ingen känner sig våldtagen.

Eller känner sig våldtagen men av skam inte anmäler vilket enbart är sorgligt.

Så då är vi där igen med känslor. Du anser alltså att då någon känner sig våldtagen så har den blivit våldtagen och motparten ska dömas till fängelse för detta.

Är det säkert att någon som känner sig kränkt verkligen har blivit kränkt enligt lagens mening?
Citera
Igår, 09:38
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Så då är vi där igen med känslor. Du anser alltså att då någon känner sig våldtagen så har den blivit våldtagen och motparten ska dömas till fängelse för detta.

Är det säkert att någon som känner sig kränkt verkligen har blivit kränkt enligt lagens mening?
Men snälla nån.

Känner/upplever/uppfattar. Har jag glömt något ord nu som gör att du tycker att du ändå kan få rätt?
Citera
Igår, 09:41
Medlem
cinmiks avatar
Citat:

Du vet väl att alkohol inte innefattar att ofrivilligt få kuk?

Det är inte någon all inclusive ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in