2026-09-22, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Håller nog med det senare, klart att det blivit tuffare att vara ny på bostadsmarknaden men 2006 var det väl inte jättelätt heller, en 25-årig singel bodde även då i en liten etta, ett par i 30-årsåldern i en tvåa i förort, osv. Alla hade inte råd med innerstan på den tiden heller, även då så var det en förutsättning att man antingen tjänade bra och samtidigt hade varit duktig på att spara eller att man hade rika föräldrar.

1996 är väl lite cherry picking då det var direkt efter en stor prisnedgång, så visst var det billigare, men å andra sidan så var det ju lite svårt att fixa finansiering mitt i en bank- och fastighetskris. Även om insatskraven var lägre samt att man hade fått en större bostad om man finansierat den med 100% eget kapital jämfört med om man gör så nu, men det blir ju en rätt skev jämförelse. Plus, alla hade kanske inte heller jobb mitt i krisen.

På den tiden vart det väl mer Östermalm som kunde betraktas som innerstan. Nån stockholmare kommer säkert att rätta mig - varsegod. Vasastan och Söder vart ju mer öknigt på den tiden och tarvade en mindre kontantinsats pga sunkighet. Tror tom den gode förståndshandikappade Vikingen kan ta sig en tur ut till Hornstull och inse att folket på den tiden inte hade samma standard - ergo inte samma priser.
Citera
2026-09-22, 23:10
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vad var det för lägenhet i Farsta som kostade 50 000 1996? En sunkig etta på 20m2 i en usel brf? Jag vet själv lägenheter som såldes för det tredubbla ungefär vid den tiden som låg längre ut från stan. Och då talar jag om typ tvåor på 60 m2. Skulle tro att en trea på 70 m2 låg på runt 200 000-300 000 i Farsta på den tiden.

Det var ett exempel,.men räkna du på 200k då om det gör dig glad. Det finns andra exempel men en uppgång på 10-15 gånger borde väl räcka som exempel på hur bisarr prisbilden har blivit?
Citera
2026-09-23, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Kolla priserna historiskt, herregud bor ni ens i Sverige? Om en lägga i Farsta kostade 50k (för hela inte per kvadrat!) så spelar det väl ingen roll vad låneregler och räntor är? Idag 30 år senare kostar den 3 miljoner.

Köpkraft för de som ska in på bostadsmarknaden är en bråkdel mot 1996, hälften mot 2006, möjligtvis on par mot 2016 men då hade det ju redan spårat ur.

Vart vill du komma annat än att konstatera att det är dyrt i Stockholms innerstad och nu även i dess närhet? Marknaden är som den är.

Då är det väl bara att söka sig till andra alternativ? Stockholms innerstad är faktiskt inte den enda platsen på jorden som det går att bo på.

Jag har inte råd att köpa en Lamborghini och det rycker jag bara på axlarna åt. Det finns andra alternativ som är mer smakfulla för mig.
Citera
2026-09-23, 06:42
Medlem
Egentligen ganska mycket gnäll en bostad är dyr, tar man banken gilla historik, ska man som förstagångsköpare köpa en lägenhet för 2 milj behöver man spara ca 5600kr per månad i 3år eller 3300kr i 5 år.

Men är man två går det extremt mycket snabbara o spara ihop till kontantinsatsen.

Det är heller inget konstigt man har dessa krav, i regel täcker detta sparandet månadskostnaden det ger o låna resterande. att folk klagar över denna korta tid är ganska klart o tydligt att man inte kan hålla i sina pengar.

Checkade lite utveckligen i ex Umeå, ser jag dom centrala 2or börja priserna hamna runt 2milj. menas dessa som sparat o köpte för bara 5 år sedan har ökat på sitt kapital med bostadsprisökningen o dubblerat sin kontant insats på samma tid det tog o spara till första.
Citera
2026-09-23, 07:41
Medlem
Tidvinds avatar
Jag förstår inte varför folk snöar in sig på det moraliska. Det är ju ingen som egentligen bryr som om det är "rätt" eller "fel" i det avseendet, utan folk utgår ifrån vad som kommer gynna dem själva ekonomiskt och anammar de etiska argument som stödjer det. "Folk som studerar, jobbar hårt, och sparar/investerar flitigt ska få välja först," är ju inte särskilt kontroversiellt, men inte heller "en ensamstående förälder som är sjuksköterska ska inte behöva pendla en timme."

Bostadsmarknaden är som den är av ekonomiska faktorer, och den framtida bostadsmarknaden kommer formas av ekonomiska faktorer den också.

Jag tror inte vi kommer se en fortsatt eskalering av priserna (med undantag från mindre orter som byggs ut). Utan på sin höjd så tror jag att det blir en utveckling i linje med inflationen och lönerna, men egentligen är jag lite mer skeptisk eftersom utbudet är fortfarande på rekodnivåer.
Citera
2026-09-23, 08:42
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Det var ett exempel,.men räkna du på 200k då om det gör dig glad. Det finns andra exempel men en uppgång på 10-15 gånger borde väl räcka som exempel på hur bisarr prisbilden har blivit?
Ett exempel som hittade på? I så fall är det inte ett exempel.

Förresten är svenska hushåll lägre belånade nu än på länge. DI skriver:

"Skuldbantningen fortsätter
Hushållens skulder som andel av inkomsterna är på den lägsta nivån på över tio år. Och som andel av de finansiella tillgångarna är skulderna lägre än de varit sedan åtminstone 1980. De stärkta balansräkningarna innebär gott om torrt konsumtionskrut kommande år."

https://www.di.se/analys/skuldbantningen-fortsatter/
Senast redigerad av Karman 2026-09-23 kl. 08:45.
Citera
2026-09-23, 09:12
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Vart vill du komma annat än att konstatera att det är dyrt i Stockholms innerstad och nu även i dess närhet? Marknaden är som den är.

Då är det väl bara att söka sig till andra alternativ? Stockholms innerstad är faktiskt inte den enda platsen på jorden som det går att bo på.

Jag har inte råd att köpa en Lamborghini och det rycker jag bara på axlarna åt. Det finns andra alternativ som är mer smakfulla för mig.

"Marknaden är som den är"? Ja, men stäng tråden då det finns väl inget att diskutera, varför läser/skriver du ens något då?

Sen drar du fram samma trötta boomerargument om att alla vill ha allt men inte betala. Vafan har ni någon sorts gammal handbok som ni hämtar argument ifrån?

Tidigare på 2000-talat var det en helt annan situation - även om ni som inte verkar ha haft något med markanden i Stockholm öht att göra hävdar annat - och det finns ingen anledning till att vi inte återigen skulle kunna få bra bostäder i centrala lägen till rimliga priser.
Citera
2026-09-23, 09:14
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Hushållens skulder som andel av inkomsterna är på den lägsta nivån på över tio år. Och som andel av de finansiella tillgångarna är skulderna lägre än de varit sedan åtminstone 1980. De stärkta balansräkningarna innebär gott om torrt konsumtionskrut kommande år."

Lånen slår nog nya rekord varje dag, att annat sen ökar mer på totalen betyder kanske inte så mycket för dagens unga som varken har jobb, bostad eller finansiella tillgångar.
Citera
2026-09-23, 10:03
Medlem
Citat:
"Marknaden är som den är"? Ja, men stäng tråden då det finns väl inget att diskutera, varför läser/skriver du ens något då?

Sen drar du fram samma trötta boomerargument om att alla vill ha allt men inte betala. Vafan har ni någon sorts gammal handbok som ni hämtar argument ifrån?

Tidigare på 2000-talat var det en helt annan situation - även om ni som inte verkar ha haft något med markanden i Stockholm öht att göra hävdar annat - och det finns ingen anledning till att vi inte återigen skulle kunna få bra bostäder i centrala lägen till rimliga priser.

Du är på rätt spår. Jag hittar ingen tråd om det dagsaktuella priset på falukorv heller så än en gång. Du är på rätt spår.
Citera
2026-09-23, 10:07
Medlem
Någon som har gjort en bra affär i nutid efter att ha läst årsredovisningen?
När man väl börjar läsa där så är prissättning ofta på tok för hög men det är klart säljare inte bryr sig om det.

Någon som fått igenom en bra reducering?
Citera
2026-09-23, 10:20
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
På den tiden vart det väl mer Östermalm som kunde betraktas som innerstan. Nån stockholmare kommer säkert att rätta mig - varsegod. Vasastan och Söder vart ju mer öknigt på den tiden och tarvade en mindre kontantinsats pga sunkighet. Tror tom den gode förståndshandikappade Vikingen kan ta sig en tur ut till Hornstull och inse att folket på den tiden inte hade samma standard - ergo inte samma priser.

2006 betraktades väl absolut både Vasastan och Södermalm som "fina" (dyra) områden. Vasastan har varit ett tillhåll för övre medelklassen sedan slutet av 1800-talet.

Södermalm har visserligen gentrifierats kraftigt men det är ju inte direkt under de senaste 20 åren utan snarare under 1950-talet till 2000-talet. Och även innan dess fanns hade ju Söder redan då sina "finkvarter" såsom t.ex. Söder Mälarstrand.

Knappast att vem som helst kunde bosätta sig i en stor lägenhet i Vasastan eller på Södermalm 2006, även då krävdes som sagt goda inkomster och besparingar, helst från två personer som båda tjänade bra och hade sparat. Två personer med medelmåttiga inkomster och utan besparingar fick satsa på förorter eller att flytta från Stockholm till en billigare ort, såsom folk gör även idag.

Utöver det så kan man ju inte enbart titta på nominella priser för att bilda sig en uppfattning om "vad folk hade råd med" 20 år tillbaka, det handlar ju även om låneutrymme. För 20 år sedan var ju en snitt-boränta runt 4%, samtidigt som man inte kunde låna 90% av insatsen, så det påverkade förstås totalbudgeten givet kalkylen.
Citera
2026-09-23, 10:22
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:

Detta är väl inte särskilt konstigt. Det är inga vidare goda tider alls. Den nya generationen rusar inte iväg till bostadsmarknaden och den hög med människor som är inne i den fortsätter att amortera.

"Konsumtionskrut". Skulle de annalkande krigsåren 2027 och 2028 kännetecknas av "köpfest"? Räntorna är på väg uppåt. Di är en skräptidning den också.
Senast redigerad av KastlosaBerit 2026-09-23 kl. 10:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in