2026-09-22, 17:09
Medlem
https://www.booli.se/annons/6275837
200 kSEK. För hus i Katrineholm.

Jag är inte det minskat övertygad om att den som köpte denna på 70/80-talet och säljer nu har gjort någon vinst.

Det här borde vara ett klipp för Wallincus. Köpa villa för bara 200 kSEK. Här kan han köpa en villa för 1970-tals pris. Är väl bara att slå till direkt, innan den försvinner.

Naturligtvis kommer det senare en del betydande fakturor från hantverkarna efter att de lyft upp denna till dagens nivå. Då kanske Wallincus betalat snarare 3 MSEK. Men för Wallincus har det ingen betydelse. Det enda som betyder något är vad han köper den för. Och det är bara 200k.

Så nu får vi väl förvänta oss att Wallincus faktiskt köper denna för 70 talspriset.
Citera
2026-09-22, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Som sagt är man aktiv på bostadsmarknaden likt som på börsen kan man givetvis göra klipp. om jag tar mina två bostadsklipp.
Första var 2003, dvs jag skilde mig o flytta hem från Uppsala, det var ett äldre hus med tunga renoveringsbehov, det regna in, jag tvecka inte en sekund på ge bud o jag fick den, på 3 månader var den renoverad o där med dubbla sitt pris. minns folk kom fram o fråga efter viss var det du som köpte renoverings objektet mitt i stan? jag det var jag, vi tänkte lika, dvs hur många som helts som tänkte lika, men det var jag som var snabbast.

Andra var 2005, det var kommunen som sålde ut bostäder man köp av olika anledning, det kom krav kommunen ska inte äga vanliga villor, mest lustigt annonserades den enbart på kommunens hemsida, man la den som dold budgivning, dvs man skicka ett brev med sitt bud, fick vänta månader sedan ringer kommunen du får köpa huset. inte ens min bank man trodde det var sant, hon fråga flera gånger varför säljer kommuen huset så billigt till dig??? berätta dold budgiving o folk har uppenbart inte ögonen uppe eller näsa för klipp.

Bostadsmarknaden är som börsen, det gäller o se vad man ska placera pengarna på samt vara på hugget o kunna agera mycket snabbt.

Som jag sedan berätta, köpte min nuvarande brf 3a centralt, minns jag ringde till mäklaren, hon berätta den går lite segt, men perfekt berätta jag, vi kör nu, jag börja med bud, sedan är det upp till dig o visa vad du går för, under kommande två dagar slöt jag affären, även denna visa sig ge god avkastning trots det handla om nu tid.

Dvs dom flesta budgivare tyckte som du, den säljs dyrt, men bara 2år senare börja folk sälja för flera hundra tusen dyrare, detta med dyrt är alltså relativt till nuet. om 2 år kommer du ångra du inte köpte idag.
Detta är inte så mycket av en diskussion som att jag blir pratad på...
Du lade inte ens märke till frågan om vem som bett dig redovisa hela din bostadskarriär, gissar på att ingen frågade.

Hursom, best of luck

Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
https://www.booli.se/annons/6275837
200 kSEK. För hus i Katrineholm.

Namnet på huset är ju perfekt! Öknaby! Rena rama öknen

Det är verkligen intressant att alla boomers som "hittar bostäder man minsann kan bo i billigt" hittar bostäder som ligger mitt ute i öknen, bokstavligt talat

På 90-talet kunde du köpa boende väldigt centralt i Sveriges större orter för en billig peng, som jag bevisade i ett annat inlägg där en BRF på Strandvägen i Stockholm kostade 200 000 kr. Idag får du ett hus i Öknaby för samma kostnad

Säger såhär
Nyproduktionspris för ett hus i Katrineholm på 40-talet från vad jag får fram var 15 000 kr (huset byggdes 1947) så jag kan absolut ta huset för nyproduktionspris med skäligt avdrag för värdeminskning. Värdeminskning borde vara ~2% per år så det blir...noll!
Noll kronor är det värt, såvida inte det står fel i annonsen och man byggt det 2024.
Säljer du det för dess riktiga värde till mig, på noll kronor?

Bäst att ducka innan ekbo påstår att denna bostad kostade 200 000 kr på 70-talet med, lol
Senast redigerad av Wallincus 2026-09-22 kl. 18:15.
Citera
2026-09-22, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Nej, det stämmer inte. Samma källa som jag länkade till dig innan anger att amorteringskravet fanns inte ens fram till 2016, amorteringskrav 2 infördes 2018 och utöver det fanns inget bolånetak som innebar att du inte fick låna om du inte hade kontantinsats eftersom det kom först 2010.
Så inget av det du säger här stämmer.
Bostäderna var billigare på 90-talet och kraven för att låna var mycket lägre.

Ja, det står i samma källa det med.
Du köpte när bostäder var billiga och idag har du väldigt låga boendeutgifter för din lön ökade, bostadspriset ökade och du påverkades inte av efterföljande krav på amortering.
För de som köpte ett småhus 1975 minskade boendeutgiftsandelen av disponibel inkomst
med ungefär 2 procent per år, varje år under femårsperioden. Hushållen fick därför relativt
snabbt en ökad köpkraft eller möjligheter att öka sitt sparande. De hushåll som köpte
sin bostad i mitten av 1990-talet hade visserligen fått se avdragsrätten begränsas
till 30 procent, men kunde dra nytta av att räntenivån föll successivt under den följande
femårsperioden, till stor del som en effekt av ny stabiliseringspolitik med inflationsmål.

Läser du inte det jag länkar till dig? Det vore trevligt om du gjorde det för det motbevisar alla dina argument och det du säger nu stärker ju mitt argument.
För folk som köpte 1995 är bostäder idag billiga, för man har redan låst in sin andel på bostadsmarknaden.

Som ung person idag har du inte samma framtidsutsikter som man hade på 90-talet. Räntan lär knappast sjunka så otroligt mycket som den gjorde då och lönerna lär knappast skjuta i höjden lika mycket och det i sin tur ger att priserna på bostäder troligtvis inte kommer öka lika mycket heller.
En ung person som köper bostad idag kan bara drömma om att endast lägga 15% av sin disponibla inkomst på boendekostnad, enda sättet att nå dit är genom att finansiera hela köpet kontant och då blir frågan vart en ung person skall få flera miljoner som krävs för ett bostadsköp till ifrån...

Sedan är argumentet "det är lättare att låna" väldigt tröttsamt för det kommer oftast från personer som inte förstår hur ränta fungerar.
Räkna på detta så kanske du förstår
Vilken räntekostnad är högst?
Bostad 1 som kostar 200 000 kr och finansieras till 10% själv och räntesatsen på 15%
Bostad 2 som kostar 5 000 000 kr och finansieras till 10% själv och räntesatsen är 3%

Jag hade mycket hellre haft hög ränta och låga priser än tvärtom

Bostäder har inte alltid varit såhär dyra som de är idag, nej.
Bostäder upplevdes säkert som dyra på 90-talet för även om jag överdriver för konstnärlig effekt så är fortfarande 3 bruttoårslöner relativt mycket och det var ungefär vad en bostad kostade.
Poängen är att idag räcker 3 bruttoårslöner knappt till kontantinsatsen, eftersom bostäder är avsevärt mycket dyrare idag...något du verkar ha svårt att begripa.

Jag tror inte någon intresserar sig för vilka "klipp" du gör. Jag har inte gått igenom all posthistorik men jag har då inte sett någon som frågat dig om vad du köper på bostadsmarknaden eller till vilket pris och jag har då rakt inte frågat. Trots detta allmänna ointresse drar du fram det som om det är något folk är intresserade av så min fråga här blir enkel; handlar tråden om din bostadshistorik?

Mitt erbjudande står fast, har du fakta som påvisar att bostäder alltid varit såhär dyra som de är idag så lägg fram det!
Ledsen lille vän.
Du har nog läst men inte förstått.
Fram till mitten av 90talet så fick du låna max 75% av bostadens värde med bostaden som säkerhet, det lånet skulle avbetalas på 30år d.v.s drygt 3% amortering.
Sen kunda man om man hade en annan säkerhet, borgensman eller andra tillgångar ta ett s.k. topplån.
Det skulle amorteras av på 10år.
Dessutom var driftkostnaderna högre jämfört med idag.
Så faktum kvarstår en fastighet inköpt 1992 tog bedydligt mer av en normal disponibel inkomst 1992 jämfört med idag för de flesta.
Nu räknar jag inte en 20 milles hus på lidingö eller en 10 milles lägenhet på östermalm. Utan ett radhus ellet småhus i en kumun utanför stockholm län.
Vad är det som fattas er som inte kan ta in fakta.
Samt att före 1990 kunde du inte ta ett bostadslån utan pantbrev, vilket kräver en fastighet vilket en BR inte har.
Lev väl.
Citera
2026-09-22, 19:47
Medlem
Citat:
Du lade inte ens märke till frågan om vem som bett dig redovisa hela din bostadskarriär, gissar på att ingen frågade.

Hursom, best of luck

Det är verkligen intressant att alla boomers som "hittar bostäder man minsann kan bo i billigt" hittar bostäder som ligger mitt ute i öknen, bokstavligt talat

På 90-talet kunde du köpa boende väldigt centralt i Sveriges större orter för en billig peng, som jag bevisade i ett annat inlägg där en BRF på Strandvägen i Stockholm kostade 200 000 kr. Idag får du ett hus i Öknaby för samma kostnad

Säger såhär
Nyproduktionspris för ett hus i Katrineholm på 40-talet från vad jag får fram var 15 000 kr (huset byggdes 1947) så jag kan absolut ta huset för nyproduktionspris med skäligt avdrag för värdeminskning. Värdeminskning borde vara ~2% per år så det blir...noll!
Noll kronor är det värt, såvida inte det står fel i annonsen och man byggt det 2024.

Bäst att ducka innan ekbo påstår att denna bostad kostade 200 000 kr på 70-talet med, lol
Det är för du är som ett barn, du har så mycket kvar o lära om bostadsmarknaden.

Du undrade varför jag inte säljer nu, vad jag sett är att det varit en våg nu efter pandemin och när räntor gick ner, var ganska många som byte ägare.

Hur utnyttja man läget när man har koll?, samtliga köpte dyrare än vad jag gav, detta skapa en inlåsningseffekt för prisbilden, dvs ingen vill sälja med förlust närmsta året efter man just köpt, man vill även ha igen mäklararvodet plus någon krona. dvs man vill sälja för minst ännu en hundra tusen plus vad man köpte för för att kunna gå + - noll.

Detta skappa ett gyllentillfälle för mig att få ännu hundra tusen till, dvs hela avgiften för resterande år plus ännu ett år till nästan utgör värdeökingen, enbart på denna inlånsningseffekt som skapats att så många sålde o bytte ägare på kort tid, en svacka kan alltså ses som en fördel bara man vet vad man ska titta efter, tänk om din professor skulle skrivit om detta hur det verkligen fungera för dessa som spekulera med bostäder har för kunskaper om marknaden o området,
Citera
2026-09-22, 20:20
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, fast här snackar vi bostäder. Visst din mobiltelefon har fler pixlar på både kamera och skärm och du kan streama video och snacka med folk från hela världen, men du får absolut inte tag på en bostad på samma sätt som 2006, eller 1996, 1986, 1976 för den delen.

Det är ingen som "gnäller" om detta - fan jag är mycket äldre än att drabbas av detta men den dysfunktionella ickemarknaden skapar ändå problem för samhället i stort på sikt.

Att raljera, i likhet med de flesta andra boomers i tråden, om att vi som påtalar detta vill ha en paradvåning på Strandvägen för en påse glaskulor och ett fast handslag är också det så uttjatat och tröttsamt. Var har ni drömt ihop det?
Vissa här inne gör ju inget annat än gnäller och tycker synd om sig själva och sin generation. Men vill de slösa bort sina liv på detta, så var så god.

Och jag har verkligen inte raljerat, bara pekat på hur det låter, för det är ju fortfarande möjligt för ett par med normala inkomster att köpa en lägenhet i en förort med rimligt pendlingsavstånd till city, det går liksom inte att snacka bort.
Citera
2026-09-22, 20:37
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vissa här inne gör ju inget annat än gnäller och tycker synd om sig själva och sin generation. Men vill de slösa bort sina liv på detta, så var så god.

Och jag har verkligen inte raljerat, bara pekat på hur det låter, för det är ju fortfarande möjligt för ett par med normala inkomster att köpa en lägenhet i en förort med rimligt pendlingsavstånd till city, det går liksom inte att snacka bort.

Jaha, men nu tillhör jag verken boomers eller millenials och jag ser ingen klaga särskilt mycket. Däremot påtala de brister som finns och hur dyra bostäder har blivit i förhållande till inkomster.

Det är ingen som sagt att det inte går "för ett par med normala inkomster att köpa en lägenhet i en förort" men skillnaden mot 2006 är fortfarande enorm, mot 1996 gigantisk. Det krävs nu både en rejäl kontantinsats och belåning för resten av livet för att finansiera ett sådant boende, något som tidigare kunde köpas till ett betydligt lägre pris (vilket flera i tråden skryter om hur de gjort samtidigt som de i nästa andetag inte vill kännas vid att priserna kraftigt gått upp).
Citera
2026-09-22, 20:42
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Jaha, men nu tillhör jag verken boomers eller millenials och jag ser ingen klaga särskilt mycket. Däremot påtala de brister som finns och hur dyra bostäder har blivit i förhållande till inkomster.

Det är ingen som sagt att det inte går "för ett par med normala inkomster att köpa en lägenhet i en förort" men skillnaden mot 2006 är fortfarande enorm, mot 1996 gigantisk. Det krävs nu både en rejäl kontantinsats och belåning för resten av livet för att finansiera ett sådant boende, något som tidigare kunde köpas till ett betydligt lägre pris (vilket flera i tråden skryter om hur de gjort samtidigt som de i nästa andetag inte vill kännas vid att priserna kraftigt gått upp).
Gigantisk skillnad är väl ändå att ta i. Du måste väl sätta det i relation till vad folk tjänade, skatteregler, lånevillkor etc? Överlag har ju folk en betydligt bättre materiell standard idag och högre köpkraft, jämfört med 1996.
Citera
2026-09-22, 20:55
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Citat:
Gigantisk skillnad är väl ändå att ta i. Du måste väl sätta det i relation till vad folk tjänade, skatteregler, lånevillkor etc? Överlag har ju folk en betydligt bättre materiell standard idag och högre köpkraft, jämfört med 1996.

Håller nog med det senare, klart att det blivit tuffare att vara ny på bostadsmarknaden men 2006 var det väl inte jättelätt heller, en 25-årig singel bodde även då i en liten etta, ett par i 30-årsåldern i en tvåa i förort, osv. Alla hade inte råd med innerstan på den tiden heller, även då så var det en förutsättning att man antingen tjänade bra och samtidigt hade varit duktig på att spara eller att man hade rika föräldrar.

1996 är väl lite cherry picking då det var direkt efter en stor prisnedgång, så visst var det billigare, men å andra sidan så var det ju lite svårt att fixa finansiering mitt i en bank- och fastighetskris. Även om insatskraven var lägre samt att man hade fått en större bostad om man finansierat den med 100% eget kapital jämfört med om man gör så nu, men det blir ju en rätt skev jämförelse. Plus, alla hade kanske inte heller jobb mitt i krisen.
Citera
2026-09-22, 21:43
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Kolla priserna historiskt, herregud bor ni ens i Sverige? Om en lägga i Farsta kostade 50k (för hela inte per kvadrat!) så spelar det väl ingen roll vad låneregler och räntor är? Idag 30 år senare kostar den 3 miljoner.

Köpkraft för de som ska in på bostadsmarknaden är en bråkdel mot 1996, hälften mot 2006, möjligtvis on par mot 2016 men då hade det ju redan spårat ur.
Citera
2026-09-22, 21:56
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Kolla priserna historiskt, herregud bor ni ens i Sverige? Om en lägga i Farsta kostade 50k (för hela inte per kvadrat!) så spelar det väl ingen roll vad låneregler och räntor är? Idag 30 år senare kostar den 3 miljoner.

Köpkraft för de som ska in på bostadsmarknaden är en bråkdel mot 1996, hälften mot 2006, möjligtvis on par mot 2016 men då hade det ju redan spårat ur.
Vad var det för lägenhet i Farsta som kostade 50 000 1996? En sunkig etta på 20m2 i en usel brf? Jag vet själv lägenheter som såldes för det tredubbla ungefär vid den tiden som låg längre ut från stan. Och då talar jag om typ tvåor på 60 m2. Skulle tro att en trea på 70 m2 låg på runt 200 000-300 000 i Farsta på den tiden.
Senast redigerad av Karman 2026-09-22 kl. 22:20.
Citera
2026-09-22, 22:01
Medlem
Citat:

Det har ju dock debunkats i tråden så många ggr nu så jag har tappat räkningen.
Citera
2026-09-22, 22:04
Medlem
Citat:

Hursom, best of luck

Säger såhär

Vaddåå för BR strandvägen

Min vän gav 1,000,000 för BR strandvägen 271 kvm 1981 o det var ändå ombildning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in