Nej, det stämmer inte. Samma källa som jag länkade till dig innan anger att amorteringskravet fanns inte ens fram till 2016, amorteringskrav 2 infördes 2018 och utöver det fanns inget bolånetak som innebar att du inte fick låna om du inte hade kontantinsats eftersom det kom först 2010.
Så inget av det du säger här stämmer.
Bostäderna var billigare på 90-talet och kraven för att låna var mycket lägre.
Ja, det står i samma källa det med.
Du köpte när bostäder var billiga och idag har du väldigt låga boendeutgifter för din lön ökade, bostadspriset ökade och du påverkades inte av efterföljande krav på amortering.
För de som köpte ett småhus 1975 minskade boendeutgiftsandelen av disponibel inkomst
med ungefär 2 procent per år, varje år under femårsperioden. Hushållen fick därför relativt
snabbt en ökad köpkraft eller möjligheter att öka sitt sparande. De hushåll som köpte
sin bostad i mitten av 1990-talet hade visserligen fått se avdragsrätten begränsas
till 30 procent, men kunde dra nytta av att räntenivån föll successivt under den följande
femårsperioden, till stor del som en effekt av ny stabiliseringspolitik med inflationsmål.
Läser du inte det jag länkar till dig? Det vore trevligt om du gjorde det för det motbevisar alla dina argument och det du säger nu stärker ju mitt argument.
För folk som köpte 1995 är bostäder idag billiga, för man har redan låst in sin andel på bostadsmarknaden.
Som ung person idag har du inte samma framtidsutsikter som man hade på 90-talet. Räntan lär knappast sjunka så otroligt mycket som den gjorde då och lönerna lär knappast skjuta i höjden lika mycket och det i sin tur ger att priserna på bostäder troligtvis inte kommer öka lika mycket heller.
En ung person som köper bostad idag kan bara drömma om att endast lägga 15% av sin disponibla inkomst på boendekostnad, enda sättet att nå dit är genom att finansiera hela köpet kontant och då blir frågan vart en ung person skall få flera miljoner som krävs för ett bostadsköp till ifrån...
Sedan är argumentet "det är lättare att låna" väldigt tröttsamt för det kommer oftast från personer som inte förstår hur ränta fungerar.
Räkna på detta så kanske du förstår
Vilken räntekostnad är högst?
Bostad 1 som kostar 200 000 kr och finansieras till 10% själv och räntesatsen på 15%
Bostad 2 som kostar 5 000 000 kr och finansieras till 10% själv och räntesatsen är 3%
Jag hade
mycket hellre haft hög ränta och låga priser än tvärtom
Bostäder har inte alltid varit såhär dyra som de är idag, nej.
Bostäder upplevdes säkert som dyra på 90-talet för även om jag överdriver för konstnärlig effekt så är fortfarande 3 bruttoårslöner relativt mycket och det var ungefär vad en bostad kostade.
Poängen är att idag räcker 3 bruttoårslöner knappt till kontantinsatsen, eftersom bostäder är avsevärt mycket dyrare idag...något du verkar ha svårt att begripa.
Jag tror inte någon intresserar sig för vilka "klipp" du gör. Jag har inte gått igenom all posthistorik men jag har då inte sett någon som frågat dig om vad du köper på bostadsmarknaden eller till vilket pris och jag har då rakt inte frågat. Trots detta allmänna ointresse drar du fram det som om det är något folk är intresserade av så min fråga här blir enkel; handlar tråden om din bostadshistorik?
Mitt erbjudande står fast, har du fakta som påvisar att bostäder alltid varit såhär dyra som de är idag så lägg fram det!