2026-09-22, 23:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cyberhawk
En nyfiken fråga bara, vad har det eventuella intresset mot andra böcker att göra med vad han bevisligen har gjort sig skyldig till? hur ska det förminska det han gjort? Dessutom som jag redan har påpekat så dras folk till haverier och vill gärna ta del av dem efter de läst om det. Svara nu först och främst på mina första två meningar för jag vet av erfarenhet att du bara svarar på den del av ett inlägget som du kan vrida och vända på.
Jag tror du tar fel på identitet igen, men ja, jag ska svara dig på dina två första meningar.

Men först och främst vill jag framhålla att det är oerhört konstigt att jag ens svarar dig - av alla här. Två gånger, på kort tid nu, har jag svarat någon annan där DU ändå återkommit och undrar vad jag egentligen menar?
JAG undrar å andra sidan vad det är som egentligen händer här?

Nu ska jag återgå till att svara "någon" på hens frågor.

1) Det var du som tog upp intresset för hans bok genom att rabbla placeringar. Vad du tror att han bevisligen gjort sig skyldig till vet nog bara du.

2) Hur han ska förminska vad han gjort? Inte alls såklart. Vad har du, jag eller någon annan övht med det att göra, egentligen?
Senast redigerad av Lazydell 2026-09-22 kl. 23:40.
Citera
2026-09-22, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Det du skriver visar bara att man aktivt måste leta upp boken för att hitta den, det vill säga att nätbokhandlarna nu inte längre marknadsför den aktivt som första veckan.

Ett begagnat exemplar på Bokbörsen betyder att en person inte tänker läsa boken fler gånger, inte nödvändigtvis att vederbörande har läst den redan.

Ja, din vana trogen vill du förstås vrida och vända på det mesta, eftersom du enligt egen utsago bara skriver här för nöjes skull.

Visst, personen KAN absolut ha köpt boken utan att läsa den, även om jag tror att det omvända är betydligt mer sannolikt. Varför köpa en ny bok för att sedan ganska omgående lägga ut den på andrahandsmarknaden?

Men jag ska förekomma dig: personen kanske fick den i present och aldrig öppnade den. Eller snodde den någonstans och nu försöker tjäna en slant på den. Glömde en – personen kanske hittade den. Har vi täckt upp för alla tramsigheter nu, eller har du ytterligare någon variant?

Eller så är det Läckbergs exemplar. Hon tog sig ju igenom boken i ett rasande tempo. Fast vid närmare eftertanke lär hon väl vilja behålla den som referensmaterial.

Men oavsett vilket säger ETT begagnat exemplar på Bokbörsen absolut ingenting om hur boken säljer eller om ”hajpen kommit av sig”.

Och det var ju faktiskt det du försökte använda exemplaret som argument för från början.
Citera
2026-09-22, 23:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rikskrim08
Vi får väl se hur det går med den saken. Ska allt upp på bordet om MånsPetter, ett instsgraminlägg och sedan en hel förtalsbok som rätten ska ta ställning till.

I England kan en sådan hatbok dömas till mycket högre böter än vad MånsPetter någonsin fått från pappa. Nu lär han behöva jobba med något annat och/eller flytta till en enrumslägenhet i Staffanstorp
Boken är inte utgiven i England.

P.s. Nu kan du lyssna på boken helt gratis så kanske din åsikt kan räknas sedan.
Citera
2026-09-22, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subtleoak
Ja, din vana trogen vill du förstås vrida och vända på det mesta, eftersom du enligt egen utsago bara skriver här för nöjes skull.

Visst, personen KAN absolut ha köpt boken utan att läsa den, även om jag tror att det omvända är betydligt mer sannolikt. Varför köpa en ny bok för att sedan ganska omgående lägga ut den på andrahandsmarknaden?

Men jag ska förekomma dig: personen kanske fick den i present och aldrig öppnade den. Eller snodde den någonstans och nu försöker tjäna en slant på den. Glömde en – personen kanske hittade den. Har vi täckt upp för alla tramsigheter nu, eller har du ytterligare någon variant?

Eller så är det Läckbergs exemplar. Hon tog sig ju igenom boken i ett rasande tempo. Fast vid närmare eftertanke lär hon väl vilja behålla den som referensmaterial.

Men oavsett vilket säger ETT begagnat exemplar på Bokbörsen absolut ingenting om hur boken säljer eller om ”hajpen kommit av sig”.

Och det var ju faktiskt det du försökte använda exemplaret som argument för från början.

En tänkbar variant som du inte nämner är att det kan vara ett recensionsexemplar.

Du gör misstaget att tro att mitt tidigare inlägg var koherent och att allt innehåll avsåg att argumentera för samma sak. Så är icke alltid fallet, icke heller där. Nya och begagnade är helt olika marknader (som flickan sade).
Citera
2026-09-23, 00:25
Medlem
Citat:
En tänkbar variant som du inte nämner är att det kan vara ett recensionsexemplar.

Du gör misstaget att tro att mitt tidigare inlägg var koherent och att allt innehåll avsåg att argumentera för samma sak. Så är icke alltid fallet, icke heller där. Nya och begagnade är helt olika marknader (som flickan sade).

Recensionsexemplar! Där kom den. Det sorterade jag visserligen ungefär under ”fått boken”, men okej, vi ger den en egen kategori.

Mitt större misstag var tydligen att jag utgick från att ditt tidigare inlägg var koherent och att ditt P.S. om Bokbörsen hade något samband med resonemanget precis ovanför.

Med tanke på hur ofta du själv brukar påpeka vikten av att skriva så att andra förstår borde jag naturligtvis ha begripit att just dina inlägg inte nödvändigtvis ska läsas som sammanhängande.

Jag ska försöka komma ihåg det framöver.
Citera
2026-09-23, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazydell
Boken är inte utgiven i England.

P.s. Nu kan du lyssna på boken helt gratis så kanske din åsikt kan räknas sedan.

Äntligen! Det ska faktiskt bli trevligt. Jag tänker lyssna trots att jag redan har läst boken. Tror dessutom att MZ har en väldigt bra röst för detta.

Och precis som du skriver: boken är inte utgiven i England. Så jag har lite svårt att förstå vad vissa skribenter yrar om. Varför skulle England överhuvudtaget bry sig om en bok som är utgiven i Sverige och skriven på svenska?

Dessutom har väl ett genomgående argument här i tråden varit att England minsann har en helt annan syn på förtal och att det är okej att publicera uppgifter om man kan visa att de är sanna.

Så varför är Ciaras väninnor så upptagna av den här boken? Det börjar nästan bli löjligt.

Jag upplever dessutom när jag läser boken att MZ i många av de händelser han beskriver inte är den enda personen som var närvarande. Det finns alltså i flera fall andra människor som bör kunna bekräfta eller motsäga hans version av vad som hände.

Det tycker jag är ganska relevant när vissa här avfärdar precis allt i boken som MZ:s egna påhitt.
Citera
2026-09-23, 01:05
Medlem
Citat:
Recensionsexemplar! Där kom den. Det sorterade jag visserligen ungefär under ”fått boken”, men okej, vi ger den en egen kategori.

Mitt större misstag var tydligen att jag utgick från att ditt tidigare inlägg var koherent och att ditt P.S. om Bokbörsen hade något samband med resonemanget precis ovanför.

Med tanke på hur ofta du själv brukar påpeka vikten av att skriva så att andra förstår borde jag naturligtvis ha begripit att just dina inlägg inte nödvändigtvis ska läsas som sammanhängande.

Jag ska försöka komma ihåg det framöver.

Om jag hade avsett att det skulle ha med resten av inlägget att göra hade jag naturligtvis inte lagt den informationen i ett PS*. Jag tror du skulle lyckas bättre om du försökte läsa andras inlägg som de är skrivna och inte tolka in egna ytterligare fakta som faktiskt inte står där. I så fall hade det inte varit minsta problem med mitt tidigare inlägg eftersom jag inte knöt den sista meningen** till något alls.

Jag ska också tänka på att förse mina inlägg med fotnoter framöver, så alla kan få hjälp med tolkningen***.

* post skriptum
** och stycket
*** varmed jag givetvis inte menar att tolka på cykel efter motorfordon: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tolkning_(bogsering)
Citera
2026-09-23, 01:20
Medlem
Citat:
Om jag hade avsett att det skulle ha med resten av inlägget att göra hade jag naturligtvis inte lagt den informationen i ett PS*. Jag tror du skulle lyckas bättre om du försökte läsa andras inlägg som de är skrivna och inte tolka in egna ytterligare fakta som faktiskt inte står där. I så fall hade det inte varit minsta problem med mitt tidigare inlägg eftersom jag inte knöt den sista meningen** till något alls.

Jag ska också tänka på att förse mina inlägg med fotnoter framöver, så alla kan få hjälp med tolkningen***.

* post skriptum
** och stycket
*** varmed jag givetvis inte menar att tolka på cykel efter motorfordon: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tolkning_(bogsering)

Jösses. Fotnoter också. Nu blev det avancerat. 😂

Jag gjorde alltså det oerhörda misstaget att tro att ditt P.S. om ett begagnat exemplar av samma bok hade något samband med inlägget där du precis hade diskuterat samma boks placering på olika listor och din slutsats att ”hajpen kom något av sig”.

Men nu har jag förstått. P.S:et hade inget med någonting att göra. Det bara låg där.

Tack för fotnoterna förresten. Utan förklaringen av post scriptum och tolkning hade jag varit fullständigt chanslös.
Citera
2026-09-23, 04:31
Medlem
Citat:
Äntligen! Det ska faktiskt bli trevligt. Jag tänker lyssna trots att jag redan har läst boken. Tror dessutom att MZ har en väldigt bra röst för detta.

Och precis som du skriver: boken är inte utgiven i England. Så jag har lite svårt att förstå vad vissa skribenter yrar om. Varför skulle England överhuvudtaget bry sig om en bok som är utgiven i Sverige och skriven på svenska?

Dessutom har väl ett genomgående argument här i tråden varit att England minsann har en helt annan syn på förtal och att det är okej att publicera uppgifter om man kan visa att de är sanna.

Så varför är Ciaras väninnor så upptagna av den här boken? Det börjar nästan bli löjligt.

Jag upplever dessutom när jag läser boken att MZ i många av de händelser han beskriver inte är den enda personen som var närvarande. Det finns alltså i flera fall andra människor som bör kunna bekräfta eller motsäga hans version av vad som hände.

Det tycker jag är ganska relevant när vissa här avfärdar precis allt i boken som MZ:s egna påhitt.
Du har rätt. I motsats till Sveriges förtalslagstiftning räknas lögner som förtal i England. Du har även rätt i att det finns människor som kan både bekräfta eller motsäga hans version av vad som hände. Däremot har du helt fel i påståendet att boken enbart är utgiven i Sverige. För några decennier sedan hade det varit så, men idag ges böcker ut både som e-böcker och ljudböcker och då existerar inga gränser för distributionen. Så MånsPetter bok som ljudbok är utgiven för alla svenskspråkiga i hela världen och en e-bok kan lätt översättas med ett helt vanligt översättningsprogram och är därigenom utgiven internationellt.

Så MånsPetter kan definitivt bli stämd för förtal i England för lögner i sin bok. Innan ni börjar dra paralleller till Ciaras inlägg på Instagram så är den stora skillnaden att det hon skrev var sant och därigenom inte räknas som förtal i England.

https://lawprof.co/definition/defence-of-truth-defamation/
Citera
2026-09-23, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du har rätt. I motsats till Sveriges förtalslagstiftning räknas lögner som förtal i England. Du har även rätt i att det finns människor som kan både bekräfta eller motsäga hans version av vad som hände. Däremot har du helt fel i påståendet att boken enbart är utgiven i Sverige. För några decennier sedan hade det varit så, men idag ges böcker ut både som e-böcker och ljudböcker och då existerar inga gränser för distributionen. Så MånsPetter bok som ljudbok är utgiven för alla svenskspråkiga i hela världen och en e-bok kan lätt översättas med ett helt vanligt översättningsprogram och är därigenom utgiven internationellt.

Så MånsPetter kan definitivt bli stämd för förtal i England för lögner i sin bok. Innan ni börjar dra paralleller till Ciaras inlägg på Instagram så är den stora skillnaden att det hon skrev var sant och därigenom inte räknas som förtal i England.

https://lawprof.co/definition/defence-of-truth-defamation/

Hahahaha, Måns psykopat-advokat är nog inte så insatt. Säkert en arrogant jävel som aldrig tror hon kan förlora eller misslyckas och inte behöver läsa på eller vara noggrann.
Citera
2026-09-23, 10:41
Medlem
Nuförtiden har jag också börjat fråga AI allting för att det går snabbare än att leta själv, fick detta snabba svar:

Citat:
Other Legal Issues: Privacy and Data ProtectionBeyond defamation, if the book exposes private details of their marriage or her personal life without her consent, she may also have grounds to sue for the misuse of private information (breach of privacy) or a breach of the UK GDPR / Data Protection Act 2018. Unlike defamation, a privacy claim can succeed even if the embarrassing details published in the book are completely true
Detta handlar om att förutom frågan om det är sant eller ej så har han publicerat en massa påståenden om henne som privatperson och privatliv som hon inte godkänt. Vi ser också en massa kommentarer från läsare som efter att ha läst boken påstår att Ciara skulle hypokondriker för att hon "frågar om hon har en ny sjukdom varje dag" och de gör en stor affär av det. Han beskriver deras första sex och att hon ska ha blivit väldigt upprörd och vägrat prata med honom efteråt. Det är VÄLDIGT privat och dessutom fullt möjligt en lögn eller tillvriden omständighet, hursomhelst alldeles för privat för att hänga ut i en jävla bok om två människor som lever och inte ens fyllt 40 än.
Jag tänker inte läsa boken men enligt recensionerna är den fullproppad med mycket privata påståenden om vad Ciara gjort och inte gjort, sagt osv.
Senast redigerad av LoveInAColdClimate 2026-09-23 kl. 10:46.
Citera
2026-09-23, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Hahahaha, Måns psykopat-advokat är nog inte så insatt. Säkert en arrogant jävel som aldrig tror hon kan förlora eller misslyckas och inte behöver läsa på eller vara noggrann.

Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Nuförtiden har jag också börjat fråga AI allting för att det går snabbare än att leta själv, fick detta snabba svar:

Detta handlar om att förutom frågan om det är sant eller ej så har han publicerat en massa påstående om henne som privatperson och privatliv som inte godkänt. Vi ser också en massa kommentarer från läsare som påstår att Ciara är hypokondriker för att hon "frågar om hon har en ny sjukdom varje dag" och gör en stor affär av det. Han beskriver deras första sex och att hon ska ha blivit väldigt upprörd och vägrat prata med honom efteråt. Det är VÄLDIGT privat och dessutom fullt möjligt en lögn eller tillvriden omständighet, hursomhelst alldeles för privat för att hänga ut i en jävla bok om två människor som lever och inte ens fyllt 40 än.
Jag tänker inte läsa boken men enligt recensionerna är den fullproppad med mycket privata påståenden om vad Ciara gjort och inte gjort, sagt osv.

Insåg precis varför Måns vägrar flytta till England och vara pappa till sina barn. Han tror att om han stannar i Sverige kan han inte bli åtalad för förtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in