Citat:
Ursprungligen postat av
cinmik
Det är något han skulle ha behövt för längesen.
Tänk om Jocke hade haft några förståndiga vuxna människor omkring sig som såg till hans bästa.
Då hade han kommit ur psykosen för längesen.
Jag tror inte det räcker med att ha människor omkring sig som vill personens bästa. Det krävs även att personen har självinsikt, kan vara ärlig när man pratar med tex läkare eller psykolog och själv vill söka hjälp. Om det inte blir aktuellt med tvångsvård, men det får man inte i första taget. Det är svårt att hjälpa någon som inte vill ha hjälp, och som saknar självinsikt.
Nu vet jag ingenting om Joakim när det gäller den saken, så pratade lite mer generellt ovan. Men han ger åtminstone intryck av att ha offermentalitet och sakna självinsikt. Kanske kan bli en utmaning att hjälpa en sådan person. Och ja, jag kan ha fått fel intryck av honom.
Frågan är väl om något hjälper. Han fick ju hjälp redan som barn (BUP), och har varit i kontakt med psykologer i vuxen ålder (fast det sistnämnda har ju även varit i samband med Ett övergivet barn-dokumentären etc). Har aldrig riktigt fått intrycket att han är någorlunda fullt fungerande. Inte ens i perioder. Men jag kan ha fel. Det finns ju folk med olika diagnoser och annan psykisk ohälsa, där de ändå antingen har fått behandling eller fortfarande får behandling, och klarar av vardagen, jobb etc någorlunda bra åtminstone.