2026-09-18, 20:59
Medlem
Förtjänar livstid om man inte ens kan försöka hitta på något bättre.
Citera
2026-09-19, 00:41
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope

Förvaring...
Citera
2026-09-19, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Hitta på något bättre?
Citera
2026-09-21, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceispeace
Numera sitter man ju 3/4 vid längre straff än 6 år. Så med häktningstiden avräknad så har han cirka 10 år till villkorlig frigivning.
Jag tror att han antingen blir frikänd helt, dvs det brott som han har erkänt att han har begått är preskriberat. Eller så håller man samma linje som tingsrätten och ingen större förändring på tid.

Fast gäller inte straffet när brottet begicks och då är det 2005 och straffet är då 2/3 av tiden?

Jag är fundersam, om han är så långt ifrån platsen måste ju ha tagit med sig mordet vapnet.

Men gå och släppa hem en blodig yxa låter ju inte direkt smart. Eftersom han blev dömd för medhjälp till mord undrar jag hur åklagaren ska kunna få hovrätten att döma honom till mordet.

Synnerligen på Tor då det är inte klarlagt att mordvapen användes av samma slag på båda eller bevisa att JJ hade någon kontakt alls med Tor..

Förstår inte hur åklagaren ska kunna bevisa att JJ har utfört skadan på Tor för han ska dömas till mordet och livstids fängelse.

Utan mordvapnet är åklagaren chanslös, vet inte ens om mordet på Tor kommer bevisas och därmed ogillas då bevisbördan ligger på åklagaren.

1. Hur har åklagaren kommit runt den röda Volvon? Synnerligen när flera människor har observerat en sån bil på gården.

2. Hur åklagaren ska bevisa att MG var den som utförde slagen.

3. Åklagaren kan inte bevisa eller visat något samband eller motiv till MG hade uppsåt att mörda Tor och Gerd?

4. Ingen av de två olika skoavtryck som finns i bostaden stämmer med den MG skostorlek, en är för stor och en är för liten.

5. Det enda förutom dna på Gerds strumpbyxor har åklagaren inget mer att komma med förutom sent inkommen DNA från Gerds handväska, som är märkligt att man inte undersökt för DNA innan korttid innan rättegången skulle börja.

Så svårt och se en människa utan några kända aggressiva beteenden bara går in på en gård och slår ihjäl två personer som han inte känner.

Trots DNA så får inte åklagaren igenom att MG ska fällas ansvarig för mordet då det är uppenbarligen flera människor som bevistas på mordplatsen.

Det ligger ju på åklagaren att bevisa att MG inte kom senare än när den röda bilen lämnade.

Inte så säker att han blir fälld i hovrätten för dom brukar lägga ribban än högre och tolka snävare än TR.
Citera
2026-09-21, 08:51
Medlem
När jag lyssnade på podden där JJ:s ex intervjuas, tycker jag att man fick en tydligare bild av honom.
När hon frågade honom om tavlan föreställande en blodig kvinna och sa han att han var "mörk och mystisk". Att han flyttat runt så mycket, inte ville släppa någon riktigt nära, raderade sin internethistorik... Hade som enda mål i livet att bli miljonär... Och när man tänker på hur han mådde vid tiden för dubbelmordet, ekonomisk utsatthet och långt hemifrån. Att han agerade ensam blir jag mer övertygad om. Att mordet kanske t.o.m var planerat. Att han väntade i bakhåll. Alternativt smög omkring för att stjäla på gården och böev överrumplad av att Tor kom in i verkstaden/ladugården.
Citera
2026-09-21, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcabo
Synnerligen på Tor då det är inte klarlagt att mordvapen användes av samma slag på båda eller bevisa att JJ hade någon kontakt alls med Tor..
Båda är mördade med samma mordvapen.

I övrigt håller jag med dig fullt ut.
Bevisningen är för tunn.
Citera
2026-09-21, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60

Bevisningen är för tunn.

Fast jag menar man kan ju inte knyta den misstänkte till något mordvapen.

Där ligger åklagarens bevisproblem, inget tyder ju på att han utfört huggen.

Man menade ju att det krävdes ju mer än bara DNA för bli dömde och åklagaren har bara DNA på strumpbyxorna och inuti handväskan att gå på.

Samt genom att båda är mördade med samma vapen och man kan inte bevisa att MG lämnat något bevis som binder honom utfört slagen blir det svårt.
Citera
2026-09-21, 13:37
Medlem
Citat:

Bevisningen är för tunn.

Citat:
Ursprungligen postat av Arcabo
Fast jag menar man kan ju inte knyta den misstänkte till något mordvapen.

Där ligger åklagarens bevisproblem, inget tyder ju på att han utfört huggen.

Man menade ju att det krävdes ju mer än bara DNA för bli dömde och åklagaren har bara DNA på strumpbyxorna och inuti handväskan att gå på.

Samt genom att båda är mördade med samma vapen och man kan inte bevisa att MG lämnat något bevis som binder honom utfört slagen blir det svårt.
Den forensiska analysen säger att skadebilderna och obduktionsresultaten ger stöd för att Tor och Gerd bragts om livet med samma mordvapen.

Men det är inte samma sak som att det är tekniskt fastställt att exakt samma fysiska vapen användes.
Mordvapnet har aldrig återfunnits. Obduktionsfynden talar om yxa eller yxliknande/skarpkantat föremål.

Samma vapen kan dessutom i princip användas av två personer, precis som två likartade vapen kan ge liknande skador.

Där vill jag inte göra samma sak som jag kritiserat TR för och gå längre än vad bevisningen faktiskt visar.
Citera
2026-09-21, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Den forensiska analysen säger att skadebilderna och obduktionsresultaten ger stöd för att Tor och Gerd bragts om livet med samma mordvapen.

Men det är inte samma sak som att det är tekniskt fastställt att exakt samma fysiska vapen användes.
Mordvapnet har aldrig återfunnits. Obduktionsfynden talar om yxa eller yxliknande/skarpkantat föremål.

Samma vapen kan dessutom i princip användas av två personer, precis som två likartade vapen kan ge liknande skador.

Där vill jag inte göra samma sak som jag kritiserat TR för och gå längre än vad bevisningen faktiskt visar.
Håller med.Tror inte det håller i HR.
Citera
2026-09-21, 18:29
Medlem
Yatsys avatar
Tänkte på hur pass mycket det egentligen fanns i klädväg eller säckväv eller liknande i ladugården?
Tor ska ha varit så pass täck så att polisen och anhöriga inte upptäckte honom förens senare.

Tog täckande föremål slut?

Stämmer det att den misstänkte sagt att han täckt Gerd med något efter att han dragit in henne i ladugården, hon var inte gömd som Tor?
Citera
2026-09-21, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Stämmer det att den misstänkte sagt att han täckt Gerd med något efter att han dragit in henne i ladugården, hon var inte gömd som Tor?
Bara en mockajacka och en fårskinnsfäll tror jag.
Citera
2026-09-21, 18:54
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Bara en mockajacka och en fårskinnsfäll tror jag.
Det är väl ovanligt i en ladugård? Är ni säker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in