2026-09-22, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Here we go again. Du upprepar dig som en grammofonskiva som har hakat upp sig, vi har pratat om dina grejer förut och just nu pratar jag om nåt annat, nämligen Willes trådsanningar.

Du kan väl vara lite schysst och hjälpa honom istället?
Du pratar om att byta ämne mitt i en diskussion. Det är vad ni gör hela tiden när ämnet om södra halvklotet kommer upp. Antingen byter ni ämne eller så försvinner ni, och kommer tillbaka med ett nytt ämne så fort ni tror att det är säkert.

Allt, absolut alla ämnen du tar upp har diskuterats upp och ner i åratal. Jag har hört alla argument gång på gång, och de som vill kan ta upp diskussionen för tusende gången, men jag bryr mig inte.

När du är klar med ämnet du arbetar med nu, kan du snälla överväga att svara på några av de frågor jag (och andra) har ställt, eller väljer du att bara försvinna igen?

Nu får vi se vad som händer. Jag tror inte för en sekund att du vågar ge dig in i den diskussionen.
Citera
2026-09-22, 16:30
Medlem
Jazzils avatar
Imorgon är det en av dom två dagarna per år som fullständigt bevisar det omöjliga med en platt jord där solen rör sig i en cirkel över denna platta yta, ett varv under 24 timmar.

Vem som helst kan göra ett mycket enkelt experiment som visar att alla skuggor rör sig i en hel rak bana under hela dagen. Och alla över hela jorden kommer få samma resultat.

Allt som behövs är en pinne och att markera ut skuggan av denna pinne under hela dagen.

Dagen är höstdagjämningen, dagen som är omöjlig på den platta jorden.
Dagen som bevisar att jorden måste ha någon form av klotform där solen är på ett långt avstånd. Där detta klot gör ett varv under 24 timmar (samma resultat hade det blivit om klotet stått still och solen cirkulerat runt detta klot, viktigt att ta upp i sammanhanget).

Det är dagen alla plattisar är så rädda att diskutera om. För dom VET att dessa två dagar, vår och höstdagjämningen, är ett bevis på att jorden inte kan vara platt.

Vi kommer åter se att ingen av alla plattisar här ens kommer svara på detta inlägg.

Och tyvärr så kommer alla andra här som vet att jorden är ett klot inte stå på sig att FÖRST kräva svar av plattisarna om dessa två dagar.
Jag har fullständigt lagt detta att diskutera med plattisarna på hyllan så länge dom inte vågar ta diskussionen om vår och höstdagjämningen.
Senast redigerad av Jazzil 2026-09-22 kl. 16:33.
Citera
2026-09-22, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Imorgon är det en av dom två dagarna per år som fullständigt bevisar det omöjliga med en platt jord där solen rör sig i en cirkel över denna platta yta, ett varv under 24 timmar.

Vem som helst kan göra ett mycket enkelt experiment som visar att alla skuggor rör sig i en hel rak bana under hela dagen. Och alla över hela jorden kommer få samma resultat.

Allt som behövs är en pinne och att markera ut skuggan av denna pinne under hela dagen.

Dagen är höstdagjämningen, dagen som är omöjlig på den platta jorden.
Dagen som bevisar att jorden måste ha någon form av klotform där solen är på ett långt avstånd. Där detta klot gör ett varv under 24 timmar (samma resultat hade det blivit om klotet stått still och solen cirkulerat runt detta klot, viktigt att ta upp i sammanhanget).

Det är dagen alla plattisar är så rädda att diskutera om. För dom VET att dessa två dagar, vår och höstdagjämningen, är ett bevis på att jorden inte kan vara platt.

Vi kommer åter se att ingen av alla plattisar här ens kommer svara på detta inlägg.

Och tyvärr så kommer alla andra här som vet att jorden är ett klot inte stå på sig att FÖRST kräva svar av plattisarna om dessa två dagar.
Jag har fullständigt lagt detta att diskutera med plattisarna på hyllan så länge dom inte vågar ta diskussionen om vår och höstdagjämningen.
Du har rätt. Detta är ytterligare ett av de andra ämnen de undviker till varje pris. För att göra det lite enklare för dem kan vi säga att på höst- och vårdagjämningarna går solen upp exakt i öster och ner exakt i väster över hela jordklotet. Försök att göra det på en platt jord.

Jag tror inte att det kommer svar, men i så fall: Har du varit över hela världen och sett detta själv? Om inte, är det en logisk felslutning.

Vi får se om Busy-signal eller nogon anna nappar på betet eller om de har flytt som vanligt.
Citera
2026-09-22, 17:22
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Jag lämnar diskussionen för att ni är så förbannade intellektuellt oärliga, inte för att ni har nån styrka bakom era argument.

Jag försöker prata om en enda sak, nämligen Willes befängda trådsanningar. Då kvadrupplar ni ner och börjar tjata om tusen andra grejer, och kallar mig alla namn i boken.

Tro fan att man inte vill diskutera vidare då

Kan du inte bara som Jazzil säger, gå ut och titta på skuggorna i morgon?
Citera
2026-09-22, 17:28
Medlem
Citat:
Jag lämnar diskussionen för att ni är så förbannade intellektuellt oärliga, inte för att ni har nån styrka bakom era argument. ...

Jag är väldigt övertygad om att du lämnar diskussionen för att du tycker det är så extremt obehagligt att behöva tänka på södra korset och alla andra bevis för att jorden omöjligen kan vara platt.

Höstdagjämning i morgon - ska du spana i hur solen rör sig? Eller känns det för läskigt?
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-09-22 kl. 17:30.
Citera
2026-09-22, 17:30
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

Gör du det, men det stämmer inte att det bara skulle vara möjligt att ha en höstdagjämning på en klotjord med en sol som ligger kvardriljarders km bort.

Det är befängt påstående.
Citera
2026-09-22, 17:32
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Gör du det, men det stämmer inte att det bara skulle vara möjligt att ha en höstdagjämning på en klotjord med en sol som ligger kvardriljarders km bort.

Hur skulle det gå till då menar du?
Citera
2026-09-22, 17:45
Medlem
Citat:
Jag lämnar diskussionen för att ni är så förbannade intellektuellt oärliga, inte för att ni har nån styrka bakom era argument.

Jag försöker prata om en enda sak, nämligen Willes befängda trådsanningar. Då kvadrupplar ni ner och börjar tjata om tusen andra grejer, och kallar mig alla namn i boken.

Tro fan att man inte vill diskutera vidare då
Har du aldrig tagit upp ett nytt ämne? Tycker du att det du diskuterade med Wille är det enda som är värt att prata om? Förresten, jag tycks minnas att du just kallade en av deltagarna för idiot. Jag minns inte att jag använde det ordet om dig.

Det är du som är intellektuellt oärlig, för du vill inte erkänna den verkliga anledningen till att du säger att du vill lämna tråden. Du har aldrig studerat höstdagjämningen och avstånd, Södra korset och midnattssolen på södra halvklotet. Du kan få lite tid så att du kan läsa på lite. Sedan kan vi ha diskussionen efteråt.

Citat:

Visst. Försök att förklara det på en platt jord då.
Citera
2026-09-22, 17:49
Medlem
Citat:

Du förstår nog inte argumentet - det handlar inte bara om en höstdagjämning. Det handlar om att solen över hela jorden går i en rak bana.

Och nej det är inte möjligt över en platt jord.

Citat:
Jag har diskuterat ämnet färdigt för idag. Men tack för att du försökte

Du är välkommen att fortsätta diskutera höstdagjämningen någon annan gång. Men det vet vi ju att du inte kommer att våga.

Och samma sak är det med polstjärnan, södra korset och alla andra bevis. Du kommer inte vilja diskutera dem heller.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-09-22 kl. 17:54.
Citera
2026-09-22, 18:58
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Du har ju chansen nu att studera hur skuggorna rör sig enligt vad den vedertagna vetenskapen påstår.
Om någon månad kan du göra samma sak och studera skuggornas rörelse den dagen.
Men eftersom du skulle bli överbevisad angående jordens form så vågar du inte göra dessa studier.
Citera
2026-09-23, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil

Först skriver du att jorden omöjligt kan vara platt med en sol som rör sig på ett visst sätt över den, sen ändrar du dig och säger att jorden bara omöjligt kan vara platt.

Vilket är det?
Citera
2026-09-23, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Vad är det för speciellt med skuggorna idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in