2026-09-22, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Det är möjligt men alla som pendlat mer än 30 minuter per dag enkel väg vet hur ohållbart det är i längden och då är vi tillbaka på ruta ett igen.
Vem köper en lägenhet för en miljon i ett område där du kanske inte får tillbaka de pengarna?

Bostad borde vara konsumtion och pengarna borde anses vara borta från köpet men bostadsmarknaden är så uppblåst idag så du måste "göra karriär" för att kunna köpa en bostad till familjen någon dag.
Ett prospekt som är svårare och svårare för unga att uppnå

Är du blind?
källan är Svensk Mäklarstatistik och länken finns med i texten du citerar...
Klicka på texten "Mäklarstatistik" som är understruken i inlägget så får du se.

Jag är inte ekbo, jag länkar till källa där jag hämtar min fakta från

Du använder ju till och med exakt samma källa som jag i ditt egna inlägg som klart och tydligt anger att genomsnittspriset är 90 000 kr per kvm i Stockholm

Som sagt, har du problem med detta kan du ta upp det med Svensk Mäklarstatistik. Det är deras siffror, jag rapporterar dem bara.
Kontaktperson för detta tycks vara Per-Arne Sandegren, kontaktinfo hittar du här <- Obs, du kan klicka på texten här (eftersom du missade länken sist).
Återkoppla gärna när du har luftat din åsikt till honom med vad som sades

Fast det är ju du som inte kan räkna...

Om du köper en bostad för 1,96 miljoner så har du ingen vinst fram tills dess att du säljer. Fram tills dess finns ingen vinst.
Vad händer efter du säljer? Du köper en ny bostad och efter köpet har du lika mycket bostad men den är värd mer.
Så vart är "vinsten"?
Bostaden är värd mer men du har samma mängd bostad som innan, några mer pengar har du inte och ovanpå detta så har du haft en hel del underhåll/reparation som du troligtvis bortser från.

Sedan är din logik kring "sparande" skrattretande dålig.
Så om du köper fläskfié för 89 kr kilot så har du då "sparat" eftersom du kunde ju likaväl köpt Wagu-biff för 2 999 kr kilot. det är en besparing på 2 910 kr, men den finns bara i din fantasi och den enda du lurar är dig själv.
Du har kvar din boendekostnad i form av amortering, ränta, BRF-avgift och reparation/underhåll och detta är även din konsumtion av bostaden eftersom du nyttjar bostaden när du bor i den.
Jag hade trott att det enkla påståendet "Bor du i din bostad så nyttjar du den" behövde klargöras men å andra sidan så är nivån härinne rätt låg.

Så grattis, du har byggt en pengamaskin som inte ger några pengar...
Bäst att ta patent på den kvickt!
Men det är just detta du inte förstår hur än tydlig jag är, jag använder bostäder för spekulation.

Har lagt ut en enkel spårning hur jag handlar,

Jag säljer ett hus i Umeå, måste flytta till Östersund, tar man då spår jag lägger ut, jag sålde Eldpoststigen 20 i Östersund, den går som Östersunds dyraste hus 2020. jag köper sedan en Brf 3a i Umeå. dvs huset var bara jag som ägare o byggare av huset helt själv, den såldes för 5,86milj, den gick ändå billigt, man jag kunde även köpa lägenheten billigt. vad du ser finns en stor pris skillnad mellan dessa två objekt, det menas det finns en realicerad vinst.

Jag har sedan lagt ut vad lägenheten köpts för och vad dom nu säljs för, det finns en stor vinst även här, jag har berätta vad nästa steg är, bygga ett sista lite hus med ett attefalls hus o hyra ut.

Det finns alltså realicerade vinster hela vägen, ändå betalar jag bostanden kontant, det är vad spekulationerna gett mig under dessa 25år jag hållit på envisas att alltid köpa mitt boende, kan gå in som ensam o bo en bostad för närmare 6 milj och ända ha en bra boendekostnad, till att nu sikta på få betalat för att bo.

Det är just detta du o professon inte förstår, men tro mig skatteverket förstå däremot vad som pågår och kan se vinsterna.
Senast redigerad av hjorten16 2026-09-22 kl. 07:17.
Citera
2026-09-22, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Du borde prova att uppgradera från gratisversionen av chatgpt så att du klarar av större kontexfönster, då det blir tydligt att du inte riktigt hänger med. När jag nämnde att du inte skickade med länk till din källa på 90k/kvm är det tydligt för alla son inte kör samtliga sina konversationer genom ai att det var ditt tidigare inlägg jag refererade till, alltså det jag svarade på med länk till boolis tunnelbanekarta...
Så vad exakt är ditt problem?
Jag sade att genomsnittligt kvadratmeterpris var 90 000 kr i Stockholm och det var 90 000 kr per kvadratmeter, din egna länk bekräftar att jag hade rätt.

Är detta ännu ett fall där du är sur över att det jag säger stämmer?
Verkar inte bättre

Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Men det är just detta du inte förstår hur än tydlig jag är, jag använder bostäder för spekulation.

Och då kan vi gå tillbaka till vad jag sade från start att och vad som står i professorns inlägg att bostäder du köper för att bo i finns det ingen vinst efter en generell prisökning.

Köper du i uthyrningssyfte eller spekulativt så är detta inte inkluderat!
Du vet ju inte ens vad du håller på med och anklagar sedan andra för att inte förstå saker, vilket är enormt lustigt.

Det du håller på med kallas för flipping och är precis som jag sade för ett tag sedan ett fenomen i Sverige där folk spekulerat i högre bostadspriser.
Lustigt nog fick jag väldigt mycket mothugg om att sådant minsann inte finns i Sverige för så gör ingen här, antar att de inte visste om att sådana som du finns
Citera
2026-09-22, 07:55
Medlem
Citat:
Så vad exakt är ditt problem?
Jag sade att genomsnittligt kvadratmeterpris var 90 000 kr i Stockholm och det var 90 000 kr per kvadratmeter, din egna länk bekräftar att jag hade rätt.

Är detta ännu ett fall där du är sur över att det jag säger stämmer?
Verkar inte bättre

Och då kan vi gå tillbaka till vad jag sade från start att och vad som står i professorns inlägg att bostäder du köper för att bo i finns det ingen vinst efter en generell prisökning.

Köper du i uthyrningssyfte eller spekulativt så är detta inte inkluderat!
Du vet ju inte ens vad du håller på med och anklagar sedan andra för att inte förstå saker, vilket är enormt lustigt.

Det du håller på med kallas för flipping och är precis som jag sade för ett tag sedan ett fenomen i Sverige där folk spekulerat i högre bostadspriser.
Lustigt nog fick jag väldigt mycket mothugg om att sådant minsann inte finns i Sverige för så gör ingen här, antar att de inte visste om att sådana som du finns
Vet exakt vad jag håller på med, jag slog nu och kolla energinanvändningen för mitt hus jag byggde o sålde i Östersiund, dvs om jag bygger bättre än alla kattaloghus som finns på markanden. huset har i dag 5st personer i hushållet plus en hund, detta är energiförbrukning med fjärrvärme, dvs inte bergvärme, detta berätta hur extremt välbyggt huset är.. o hur låga boende kostnader jag hade som ensam i huset.. dvs detta hus står i kalla Jämtland.

236 kvm landar på 140 kr/kvm/år med 5 personer i hushållet visar svart på vitt att huset presterar långt över standarden för vanliga nybyggda hus. Det är ett kvitto på ett extremt välisolerat och energismart bygge.

https://www.booli.se/bostad/3777388

Genom detta behöver ingen fundera om nästa lilla huset kommer utgör att jag får betalat för att bo.

Vad jag bevisa är att även mitt sålda hus nu värderas till 2milj högre än när jag sålde den, min lägenhet även den har ökat rejält, det menas två olika kommuner o bägge objekten har gått upp likande i värde. detta bevisa både du och professon har helt fel.

Titta på länken jag gav o du ser värderning på huset samt den otroliga energiförbrukning för husets storlek o läge med 5 personer alla barn tonåringar.

Glad min historik visa professon har helt fel, samt jag kan inte vara enda person som generera såna här konstanta värdeökingar. även efter jag sålt objektet fortsätter den kraftigt upp. nä, professon har mycket kvar o lära.
Senast redigerad av hjorten16 2026-09-22 kl. 07:58.
Citera
2026-09-22, 08:06
Medlem
Citat:

Glad min historik visa professon har helt fel, samt jag kan inte vara enda person som generera såna här konstanta värdeökingar. även efter jag sålt objektet fortsätter den kraftigt upp. nä, professon har mycket kvar o lära.
Det är ju exakt det som är poängen, dumbo...
Om du så köpte ett utedass 1990 så skulle det idag vara värt miljoner och problemet är att "vinsten" du fått från att bara bo i det hus du köpte från 1990 behöver du rulla in i en ny bostad som också gått upp lika mycket i pris.
Köpte du en lägenhet 1990 för 100 000 kr i hopp om att bli rik och kunna köpa ett hus så behöver du se din lägenhet öka mer i värde jämfört med huset du vill köpa, annars har du inte kommit närmare på grund av prisökningen på din lägenhet!

Däremot är det ett stort problem för personer som inte ens var födda 1990 om de hoppas kunna köpa en bostad för en prisökning slår direkt mot deras förmåga att köpa för de köper med faktiska pengar, medan de som köpte bostad 1990 byter en bostad mot en annan när de köper 2026...
Exakt så som professorn sade i sin text

Du är exceptionellt obegåvad i ditt tänkande, sannerligen och förstår inte de mest simpla saker.
Du hör verkligen hemma här i tråden bland alla andra som inte vet vad BNP är, tror CSN lån är till för hävstång i investeringar och tror att bostäder var dyrare förr
Citera
2026-09-22, 08:28
Medlem
Citat:
Det är ju exakt det som är poängen, dumbo...
Om du så köpte ett utedass 1990 så skulle det idag vara värt miljoner och problemet är att "vinsten" du fått från att bara bo i det hus du köpte från 1990 behöver du rulla in i en ny bostad som också gått upp lika mycket i pris.
Köpte du en lägenhet 1990 för 100 000 kr i hopp om att bli rik och kunna köpa ett hus så behöver du se din lägenhet öka mer i värde jämfört med huset du vill köpa, annars har du inte kommit närmare på grund av prisökningen på din lägenhet!

Däremot är det ett stort problem för personer som inte ens var födda 1990 om de hoppas kunna köpa en bostad för en prisökning slår direkt mot deras förmåga att köpa för de köper med faktiska pengar, medan de som köpte bostad 1990 byter en bostad mot en annan när de köper 2026...
Exakt så som professorn sade i sin text

Du är exceptionellt obegåvad i ditt tänkande, sannerligen och förstår inte de mest simpla saker.
Du hör verkligen hemma här i tråden bland alla andra som inte vet vad BNP är, tror CSN lån är till för hävstång i investeringar och tror att bostäder var dyrare förr
Det är exakt detta jag motbevis, familen som köpte mitt hus har en värdeöking på ca 2 milj från 2020, visst det är mitt snyggaste hus jag levererat marknaden, min lägenhet öka även den kraftigt från 2020.

Dvs familjen som köpte mitt hus sålde sitt föra hus, dvs man växla upp sitt boende och värdeutveckling rejält genom att nappa på rätt bete, precis som jag själv valde Brf lägenhet, jag gick även till det extrema o blev ordförande för min Brf under 4år för att 100% kunna säkerställa hur värdeutvecklingen ska fortskrida, genom det vet jag när jag även ska sälja. dvs jag kan hela fastighetes underhållsplan och ekonomi, dels det är jag som gjort underhållsplan för fastigheten.

Men ta vad många CSN gör, man får ett otroligt förmånligt lån via staten, många passa på o ta CSN även om man bor hemma, man spar dessa pengar till en kontant insats till sin bostad. dvs man sparar ca 13500kr per månad= 162000kr per år, läser du 4år= 648000kr i kontanta medel till din första bostad via Csn som är det mest förmånliga lån du kan få.

Vad du o professon uppvisa är okunskap hur man ska använda ekonomin även i dagens läge, världen har inte sluta snurra bara för att du o professon verka tro det. det är även vad jag bevisa genom att helt blotta hur jag gör.

Tar man mina vänner har 50% valt o realisera sina vinster, köpt brf o stuga eller lägenhet i spanien, tar man min syster sålde hon i Åre sitt hus för 17,5 milj o valde gå i pension redan som 54åring pågrund av den kraftiga värde utveckling o kunna köpa nytt boende med låg avgift, både här och utomland.

Både du och professon hänger inte med hur folk planerar och gör idagens ekonomi, vilka hävstänger man anväder sig av osv, menas ni kan/förstår inte ekonomi helt enkelt.
Senast redigerad av hjorten16 2026-09-22 kl. 08:34.
Citera
2026-09-22, 08:54
Medlem
Citat:
Det är exakt detta jag motbevis, familen som köpte mitt hus har en värdeöking på ca 2 milj från 2020, visst det är mitt snyggaste hus jag levererat marknaden, min lägenhet öka även den kraftigt från 2020.
Nej du är ju exakta beviset för det jag sagt hela tiden.
Du har extrem okunskap om ekonomi men du tror att du kan bättre än en professor i nationalekonomi för att ditt hus gått upp i värde, precis som jag sagt under lång tid. Extrem okunskap göms bakom "men hur kan jag ha fel, mitt hus är ju värt miljoner?" vilket inte har någon betydelse för nästan alla hus är idag värda flera miljoner och det påverkar inte huruvida du har rätt eller inte.

Detta är samma problem som med ekbo, om du är oförståndig nog för att tro på dessa saker så går det inte att resonera med dig för du kommer inte ta till dig fakta utan du kommer fortsätta tro samma felaktiga sak utifrån samma grund som tidigare.

Det är inte bara denne professor som säger att bostadsmarkanden funkar på detta sättet, det är i stort sett hela fältet är ense om att en prisökning på bostäder leder inte till en förmögenhetsökning eftersom pengarna är låsa och kan inte realiseras om du inte väljer hemlöshet.

Detta är ett välkänt fenomen som vart känt sedan länge, ökade bostadspriser får folk att känna sig rikare, men de är inte det:
"The majority of the value of our homes is, for most people, never realised. Homeowners don’t completely lose the money they spend on mortgages, as renters do, but after decades of monthly payments they only recoup their home’s full value if they downsize or move to an area with cheaper average house prices. The very wealthy can cash in on the value of their homes, and benefit from price rises, but most of us cannot."
Som sagt, du hör verkligen hemma i denna tråden med tanke på din kunskapsnivå. Du och ekbo är varandras jämlikar
Citera
2026-09-22, 09:13
Medlem
Citat:
Nej du är ju exakta beviset för det jag sagt hela tiden.
Du har extrem okunskap om ekonomi men du tror att du kan bättre än en professor i nationalekonomi för att ditt hus gått upp i värde, precis som jag sagt under lång tid. Extrem okunskap göms bakom "men hur kan jag ha fel, mitt hus är ju värt miljoner?" vilket inte har någon betydelse för nästan alla hus är idag värda flera miljoner och det påverkar inte huruvida du har rätt eller inte.

Detta är samma problem som med ekbo, om du är oförståndig nog för att tro på dessa saker så går det inte att resonera med dig för du kommer inte ta till dig fakta utan du kommer fortsätta tro samma felaktiga sak utifrån samma grund som tidigare.

Det är inte bara denne professor som säger att bostadsmarkanden funkar på detta sättet, det är i stort sett hela fältet är ense om att en prisökning på bostäder leder inte till en förmögenhetsökning eftersom pengarna är låsa och kan inte realiseras om du inte väljer hemlöshet.

Detta är ett välkänt fenomen som vart känt sedan länge, ökade bostadspriser får folk att känna sig rikare, men de är inte det:
"The majority of the value of our homes is, for most people, never realised. Homeowners don’t completely lose the money they spend on mortgages, as renters do, but after decades of monthly payments they only recoup their home’s full value if they downsize or move to an area with cheaper average house prices. The very wealthy can cash in on the value of their homes, and benefit from price rises, but most of us cannot."
Som sagt, du hör verkligen hemma i denna tråden med tanke på din kunskapsnivå. Du och ekbo är varandras jämlikar
Om jag fortsätter fylla på det du och professonr inte klara av, dvs skulle professon kunna marknadsekonoim skulle han kunna vara en framgåns rik företagare, men bara för man läst ger inga garantier att kunna driva ett företag o dess ekonomi.

Dvs kunna driva ett företag går inte o läsa sig till hur än mycket man försöker, det fungera inte ens att staten försöker anställa ett gäng professorer med obegränsade resurser klara man ändå inte av det.

Detta berätta hur svårt det är att kunna vara framgånsrik även inom bostadsmarknaden, det går inte o läsa sig till hur än mycket man skulle vilja det.

Jag fortsätter ännu göra vinst på bostäder jag ägt, dvs varenda en sedan 23års ålder, inget har förändrats från 1995 till idag, absolut inget i dagens 2026, bostäder fortsätter upp på exakt samma sätt, precis som jag öppet bevisat.

Genom detta är det även bevisat att varken du eller professon kan göra bostads affärer på rätt sätt, det menas även ni inte kan förstå er på börsen heller.
Citera
2026-09-22, 09:23
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Det är möjligt men alla som pendlat mer än 30 minuter per dag enkel väg vet hur ohållbart det är i längden och då är vi tillbaka på ruta ett igen.
Vem köper en lägenhet för en miljon i ett område där du kanske inte får tillbaka de pengarna?

Bostad borde vara konsumtion och pengarna borde anses vara borta från köpet men bostadsmarknaden är så uppblåst idag så du måste "göra karriär" för att kunna köpa en bostad till familjen någon dag.
Ett prospekt som är svårare och svårare för unga att uppnå
Att jobbpendla 30 minuter enkel väg om dagen är inget speciellt, de flesta i Stockholm gör det och mer dessutom.

Och det har alltid varit så att du behövt ta dig fram i livet, och göra någon form av karriär, om du vill bo drägligt. Inget nytt med det.

Är du en sån som ska ha allt serverat på ett silverfat? Tro att du ska kunna bo i en fin villa villa, fem meter från stadens centrum utan att anstränga dig?
Citera
2026-09-22, 11:10
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Att jobbpendla 30 minuter enkel väg om dagen är inget speciellt, de flesta i Stockholm gör det och mer dessutom.
När jag jobbade i Köpenhamn jobbpendlade jag från Malmö, det var till och med rätt vanligt att folk gjorde det. Det är klart att det inte var kul alla dagar men det var betydligt roligare än att köpa en lägenhet i centrala köpenhamn.
Citera
2026-09-22, 11:22
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Och det har alltid varit så att du behövt ta dig fram i livet, och göra någon form av karriär, om du vill bo drägligt. Inget nytt med det.

Är du en sån som ska ha allt serverat på ett silverfat? Tro att du ska kunna bo i en fin villa villa, fem meter från stadens centrum utan att anstränga dig?

Fast för 20 år sedan kunde man med ett vanligt kontorsjobb köpa en bra lägenhet i centrala Stockholm utan några som helst problem. 2m för en bra tvåa fick du låna ihop till med en lön på 30k/mån.

Idag kostar samma lägga 4-5m och lönen ska upp närmare 70k för att det ska gå att låna upp till det, som dessutom tar betydligt längre tid att amortera av.
Citera
2026-09-22, 11:31
Medlem
Citat:
Vad jag bevisa är att även mitt sålda hus nu värderas till 2milj högre än när jag sålde den
Så du förlorade (på pappret) en miljon när du spekulerade i din senaste lägenhet?
Senast redigerad av DattMamon666 2026-09-22 kl. 11:33.
Citera
2026-09-22, 11:40
Medlem
Citat:
Om jag fortsätter fylla på det du och professonr inte klara av, dvs skulle professon kunna marknadsekonoim skulle han kunna vara en framgåns rik företagare, men bara för man läst ger inga garantier att kunna driva ett företag o dess ekonomi.

Dvs kunna driva ett företag går inte o läsa sig till hur än mycket man försöker, det fungera inte ens att staten försöker anställa ett gäng professorer med obegränsade resurser klara man ändå inte av det.

Detta berätta hur svårt det är att kunna vara framgånsrik även inom bostadsmarknaden, det går inte o läsa sig till hur än mycket man skulle vilja det.

Jag fortsätter ännu göra vinst på bostäder jag ägt, dvs varenda en sedan 23års ålder, inget har förändrats från 1995 till idag, absolut inget i dagens 2026, bostäder fortsätter upp på exakt samma sätt, precis som jag öppet bevisat.

Genom detta är det även bevisat att varken du eller professon kan göra bostads affärer på rätt sätt, det menas även ni inte kan förstå er på börsen heller.
Så dum

Du är det perfekta beviset på det jag sagt hela tiden, never change!

Citat:

Frågan var inte "gör folk detta" utan är det hållbart. Det är ju därför priserna är så uppblåsta där jobben finns för väldigt många väljer att bo närmare jobbet för att det är ohållbart att pendla...
Jag är inte förvånad över att du inte kan läsa dig till detta men det ändrar inte fakta, låt oss kika på det!
Faktum är att 30 minuter pendlingstid är brytpunkten för vad som är ohållbart, precis som jag sade!:
"Är 45 minuter pendling för långt?
För många, ja. Men det beror på vad pendlingen ersätter och hur den ser ut.

Vid 45 minuter enkel väg börjar pendlingen klassas som lång i svensk forskning. Erika Sandow vid Umeå universitet visar i sin avhandling från 2011 att par där minst en av parterna pendlar mer än 45 minuter har omkring 40 procent högre separationsrisk under de första åren. Effekten avtar efter cirka fem år."

Psst, 45 minuter är mer än 30 minuter. Jag litar inte på att du lyckas lista ut det på egen hand så bäst att påpeka detta för dig.

Över 30 minuter är alltså inte hållbart i längden, bäst att ta in en till källa på att detta faktiskt är dåligt:
"– Ju längre pendlingsresa desto större påverkan på sömn och stress. Dels förlorar man tid under pendlingen som man skulle kunna använda till att till exempel umgås med familj och vänner eller att träna. Man blir också pressad av att inte ha kontroll över sin restid, förklarar Kristoffer Mattisson, folkhälsoforskare vid Lunds universitet. Det finns även tidigare studier som visar att långtidspendlare lägger mindre tid på matlagning och äter mer skräpmat än pendlare med kortare resor. Man förlorar tid när man pendlar långt och har kanske inte samma motivation att lägga på matlagning när man kommer hem."

Åter igen, det jag säger stämmer och din åsikt kommer från att du inte orkar läsa texten ordentligt.

Sedan är din åsikt om "så har det alltid varit" vatten värd för inget du sagt hittills har varit sant.
Ekbo påstår att bostäder var dyrare förr, det är motbevisat men han fortsätter säga samma osanning så detta är nog samma sak igen att du minns det felaktigt.

Oj, skräll att det inte alls var så förr som du påstod Detta med pendling är ett relativt nytt fenomen.
"1970 pendlade en av tio skåningar över kommungränserna. 30 år senare pendlade hela 40 procent över kommungränserna. Ett pendlande som medför hälsoproblem. Kristina Jakobsson, överläkare vid Skånes Universitetssjukhus och docent vid Lunds universitet, har forskat kring pendling och hälsa."
Jag hittade nyheter från ända tillbaka till 2002 som visar att pendlingen ökat, till följd av bostadsbrist
"Svenskarna håller på att bli ett pendlande folk. Till och från olika orter i Mälardalen har arbetspendlingen de senaste åren ökat med mellan 50 och 150 procent.
Förklaringen till att så många väljer att jobba i en kommun och bo i en annan är brist på bostäder i storstäder och förbättrade pendlingsmöjligheter. Länsstyrelsen i Västmanland har tagit fram statistik som visar att arbetspendlandet började bli allt vanligare efter järnvägsutbyggnaden i Mälardalsregionen i mitten av 1990-talet."
Lär dig läsa, seriöst. Jag kan inte ens föreställa mig vilken börda du är på en arbetsplats
Senast redigerad av Wallincus 2026-09-22 kl. 11:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in