Citat:
Men det är just detta du inte förstår hur än tydlig jag är, jag använder bostäder för spekulation.
Det är möjligt men alla som pendlat mer än 30 minuter per dag enkel väg vet hur ohållbart det är i längden och då är vi tillbaka på ruta ett igen.
Vem köper en lägenhet för en miljon i ett område där du kanske inte får tillbaka de pengarna?
Bostad borde vara konsumtion och pengarna borde anses vara borta från köpet men bostadsmarknaden är så uppblåst idag så du måste "göra karriär" för att kunna köpa en bostad till familjen någon dag.
Ett prospekt som är svårare och svårare för unga att uppnå
Är du blind?
källan är Svensk Mäklarstatistik och länken finns med i texten du citerar...
Klicka på texten "Mäklarstatistik" som är understruken i inlägget så får du se.
Jag är inte ekbo, jag länkar till källa där jag hämtar min fakta från
Du använder ju till och med exakt samma källa som jag i ditt egna inlägg som klart och tydligt anger att genomsnittspriset är 90 000 kr per kvm i Stockholm
Som sagt, har du problem med detta kan du ta upp det med Svensk Mäklarstatistik. Det är deras siffror, jag rapporterar dem bara.
Kontaktperson för detta tycks vara Per-Arne Sandegren, kontaktinfo hittar du här <- Obs, du kan klicka på texten här (eftersom du missade länken sist).
Återkoppla gärna när du har luftat din åsikt till honom med vad som sades
Fast det är ju du som inte kan räkna...
Om du köper en bostad för 1,96 miljoner så har du ingen vinst fram tills dess att du säljer. Fram tills dess finns ingen vinst.
Vad händer efter du säljer? Du köper en ny bostad och efter köpet har du lika mycket bostad men den är värd mer.
Så vart är "vinsten"?
Bostaden är värd mer men du har samma mängd bostad som innan, några mer pengar har du inte och ovanpå detta så har du haft en hel del underhåll/reparation som du troligtvis bortser från.
Sedan är din logik kring "sparande" skrattretande dålig.
Så om du köper fläskfié för 89 kr kilot så har du då "sparat" eftersom du kunde ju likaväl köpt Wagu-biff för 2 999 kr kilot. det är en besparing på 2 910 kr, men den finns bara i din fantasi och den enda du lurar är dig själv.
Du har kvar din boendekostnad i form av amortering, ränta, BRF-avgift och reparation/underhåll och detta är även din konsumtion av bostaden eftersom du nyttjar bostaden när du bor i den.
Jag hade trott att det enkla påståendet "Bor du i din bostad så nyttjar du den" behövde klargöras men å andra sidan så är nivån härinne rätt låg.
Så grattis, du har byggt en pengamaskin som inte ger några pengar...
Bäst att ta patent på den kvickt!
Vem köper en lägenhet för en miljon i ett område där du kanske inte får tillbaka de pengarna?
Bostad borde vara konsumtion och pengarna borde anses vara borta från köpet men bostadsmarknaden är så uppblåst idag så du måste "göra karriär" för att kunna köpa en bostad till familjen någon dag.
Ett prospekt som är svårare och svårare för unga att uppnå
Är du blind?
källan är Svensk Mäklarstatistik och länken finns med i texten du citerar...
Klicka på texten "Mäklarstatistik" som är understruken i inlägget så får du se.
Jag är inte ekbo, jag länkar till källa där jag hämtar min fakta från

Du använder ju till och med exakt samma källa som jag i ditt egna inlägg som klart och tydligt anger att genomsnittspriset är 90 000 kr per kvm i Stockholm

Som sagt, har du problem med detta kan du ta upp det med Svensk Mäklarstatistik. Det är deras siffror, jag rapporterar dem bara.
Kontaktperson för detta tycks vara Per-Arne Sandegren, kontaktinfo hittar du här <- Obs, du kan klicka på texten här (eftersom du missade länken sist).
Återkoppla gärna när du har luftat din åsikt till honom med vad som sades
Fast det är ju du som inte kan räkna...
Om du köper en bostad för 1,96 miljoner så har du ingen vinst fram tills dess att du säljer. Fram tills dess finns ingen vinst.
Vad händer efter du säljer? Du köper en ny bostad och efter köpet har du lika mycket bostad men den är värd mer.
Så vart är "vinsten"?
Bostaden är värd mer men du har samma mängd bostad som innan, några mer pengar har du inte och ovanpå detta så har du haft en hel del underhåll/reparation som du troligtvis bortser från.
Sedan är din logik kring "sparande" skrattretande dålig.
Så om du köper fläskfié för 89 kr kilot så har du då "sparat" eftersom du kunde ju likaväl köpt Wagu-biff för 2 999 kr kilot. det är en besparing på 2 910 kr, men den finns bara i din fantasi och den enda du lurar är dig själv.
Du har kvar din boendekostnad i form av amortering, ränta, BRF-avgift och reparation/underhåll och detta är även din konsumtion av bostaden eftersom du nyttjar bostaden när du bor i den.
Jag hade trott att det enkla påståendet "Bor du i din bostad så nyttjar du den" behövde klargöras men å andra sidan så är nivån härinne rätt låg.
Så grattis, du har byggt en pengamaskin som inte ger några pengar...
Bäst att ta patent på den kvickt!

Har lagt ut en enkel spårning hur jag handlar,
Jag säljer ett hus i Umeå, måste flytta till Östersund, tar man då spår jag lägger ut, jag sålde Eldpoststigen 20 i Östersund, den går som Östersunds dyraste hus 2020. jag köper sedan en Brf 3a i Umeå. dvs huset var bara jag som ägare o byggare av huset helt själv, den såldes för 5,86milj, den gick ändå billigt, man jag kunde även köpa lägenheten billigt. vad du ser finns en stor pris skillnad mellan dessa två objekt, det menas det finns en realicerad vinst.
Jag har sedan lagt ut vad lägenheten köpts för och vad dom nu säljs för, det finns en stor vinst även här, jag har berätta vad nästa steg är, bygga ett sista lite hus med ett attefalls hus o hyra ut.
Det finns alltså realicerade vinster hela vägen, ändå betalar jag bostanden kontant, det är vad spekulationerna gett mig under dessa 25år jag hållit på envisas att alltid köpa mitt boende, kan gå in som ensam o bo en bostad för närmare 6 milj och ända ha en bra boendekostnad, till att nu sikta på få betalat för att bo.
Det är just detta du o professon inte förstår, men tro mig skatteverket förstå däremot vad som pågår och kan se vinsterna.
Senast redigerad av hjorten16 2026-09-22 kl. 07:17.
Senast redigerad av hjorten16 2026-09-22 kl. 07:17.