2026-09-22, 11:55
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Frågan var inte "gör folk detta" utan är det hållbart. Det är ju därför priserna är så uppblåsta där jobben finns för väldigt många väljer att bo närmare jobbet för att det är ohållbart att pendla...
Jag är inte förvånad över att du inte kan läsa dig till detta men det ändrar inte fakta, låt oss kika på det!
Faktum är att 30 minuter pendlingstid är brytpunkten för vad som är ohållbart, precis som jag sade!:
"Är 45 minuter pendling för långt?
För många, ja. Men det beror på vad pendlingen ersätter och hur den ser ut.

Vid 45 minuter enkel väg börjar pendlingen klassas som lång i svensk forskning. Erika Sandow vid Umeå universitet visar i sin avhandling från 2011 att par där minst en av parterna pendlar mer än 45 minuter har omkring 40 procent högre separationsrisk under de första åren. Effekten avtar efter cirka fem år."

Psst, 45 minuter är mer än 30 minuter. Jag litar inte på att du lyckas lista ut det på egen hand så bäst att påpeka detta för dig.

Över 30 minuter är alltså inte hållbart i längden, bäst att ta in en till källa på att detta faktiskt är dåligt:
"– Ju längre pendlingsresa desto större påverkan på sömn och stress. Dels förlorar man tid under pendlingen som man skulle kunna använda till att till exempel umgås med familj och vänner eller att träna. Man blir också pressad av att inte ha kontroll över sin restid, förklarar Kristoffer Mattisson, folkhälsoforskare vid Lunds universitet. Det finns även tidigare studier som visar att långtidspendlare lägger mindre tid på matlagning och äter mer skräpmat än pendlare med kortare resor. Man förlorar tid när man pendlar långt och har kanske inte samma motivation att lägga på matlagning när man kommer hem."

Åter igen, det jag säger stämmer och din åsikt kommer från att du inte orkar läsa texten ordentligt.
Genomsnittspendlingen i Sverige är 41 minuter, det är högre om vi pratar kollektivtrafik och det är definitivt högre i storstäder än på landsbygden. Det är alltså inte på något sätt en lång pendling att åka 45 minuter enkel väg. (hittar inte rapporten från Trafikanalys men den här artikeln refererar till den: https://arbetet.se/2025/10/02/du-jobbpendlar-mer-an-du-har-semester/)

Så om du nu inte vill hävda att de flesta i Sverige har en ohållbar pendlingstid så faller ditt argument. Det är klart att det är bättre att inte ha en lång pendlingstid än att ha det allt annat lika men du får ju ställa det mot att vissa kanske tycker att det är viktigare att ha en lägre boendekostnad.
Citera
2026-09-22, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Att jobbpendla 30 minuter enkel väg om dagen är inget speciellt, de flesta i Stockholm gör det och mer dessutom.
Det är få förunnat att ligga under 30 min i Stockholm. Sista åren flyttade jag faktiskt så jag bodde väldigt mycket närmare. Men det blev ju +30 min iaf. Dock slapp jag kollektivåkande. Och hade alternativ i att cykla eller åka bil. Det var en fördel.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Är du en sån som ska ha allt serverat på ett silverfat? Tro att du ska kunna bo i en fin villa villa, fem meter från stadens centrum utan att anstränga dig?
Silverfat är nog understatement för de mest extremt supergiriga i tråden. slemhog och Wallincus. För den senare så får ingen annan betala mer för en bostad än han är villig att betala. När andra betalar mer, vilket alla andra gör, blir han hysterisk.

Och så blir det, den i allra högsta grad oskyldiga, säljaren som blir föremål för den svårt förvirrade Wallincus aggressivitet. I hans bisarra värld är det säljarens fel att andra som vill köpa bostaden betalar mer än vad Wallincus vill betala.
(Det är nog mer så att Wallincus inte förstår koncept som budgivning).
Citera
2026-09-22, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Så du förlorade (på pappret) en miljon när du spekulerade i din senaste lägenhet?
Nej, jag var tvungen o flytta från Umeå till Östersund för att hjälpa min son, jag hade inget val, sa upp anställda o flytta.

Men vad jag bevisa är att även om jag flytta från en ekonomskt stark stad som Umeå o dess befolkningsökning, det starka bostads prisökningar att det även fungera att flytta till en ekonomiskt svagt utvecklande stad o ändå göra vinst på mitt boende.

Genom detta bevisa jag att det spelar inge roll vart man bor, det handla om att kunna marknadsekonomi för att kunna lyckas även i en helt främmande lågutvecklande stad som jag gjort.

Det är exakt detta jag menar med spekulera i bostäder, det fungra oavsett vilken stad man flyttar till. det handlar alltså inte om staden i sig, det handlar om sina kunskaper för att kunna lyckas.
Citera
2026-09-22, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Genomsnittspendlingen i Sverige är 41 minuter, det är högre om vi pratar kollektivtrafik och det är definitivt högre i storstäder än på landsbygden. Det är alltså inte på något sätt en lång pendling att åka 45 minuter enkel väg.
Och vart skrev jag att det ingen pendlar längre än 30 minuter?
Du och karman framför det som ett argument, som om någon har påstått att genomsnittlig pendlingstid i Sverige inte får vara mer än 30 minuter.
Frågan var huruvida det är hållbart och från din egen artikel kan man ju avläsa att det inte direkt är hållbart eftersom titeln är "du jobbpendlar mer än du har semester", vilket knappast kan tolkas positivt.

Är det ohållbart att pendla långt? Ja!
Här är ännu en färskare artikel om negativa hälsoeffekter av lång pendlingssträcka:
"Flera studier har visat att det finns ett samband mellan lång pendling och högre stress. Enligt en studie från Lunds universitet 2016, är det bland annat förseningar, trängsel och bilköer som bidrar till att stressen går upp. Och ju längre du pendlar, desto sämre mår du."

Detta är ju själva grunden i varför vi har så otroligt höga priser nära där jobben finns, bostadsbrist i storstäder tvingar folk längre bort för att ha råd med bostad.
Folk som då tvingas pendla mår dåligt och väljer efter ett tag att köpa bostad närmare jobbet, vilket leder till högre priser på de bostäderna.
Detta är också en sak som förhoppningsvis kommer bli bättre i framtiden med mer distansarbete, folk kan bosätta sig längre bort utan lika stor uppoffring vilket leder till att man kan bygga billigare bostäder för det är mark som är enskilt dyraste posten i nyproduktion och mark längre bort är helt enkelt billigare.

Du kanske tycker det är nice att spendera 82 minuter per dag pendlandes och har man ingen familj, vänner, socialt liv eller andra åtaganden går det väl an men så fort man börjar få det märker man snabbt att det är väldigt otrevligt att spendera sju arbetsveckor per år åt inget nyttigt.

Så kortfattat; mer än 30 minuter är lång pendling och lång pendling har massor med negativa effekter på pendlaren från fysiska till psykiska och sociala.
Det skall dock nämnas att ekbo anser att om man jobbar i Stockholm så är det rimligt att bosätta sig i Piteå med en 10 timmar pendlingsväg enkel resa så jag vet ju vart ni på den sidan står vad gäller pendlingsväg

Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Och så blir det, den i allra högsta grad oskyldiga, säljaren som blir föremål för den svårt förvirrade Wallincus aggressivitet. I hans bisarra värld är det säljarens fel att andra som vill köpa bostaden betalar mer än vad Wallincus vill betala.
(Det är nog mer så att Wallincus inte förstår koncept som budgivning).
Hehe, silverfat beskriver dig och din bortskämda generation av slappa as som fick allt mer eller mindre gratis
Nu sitter du här som pensionär och beklagar dig till likasinnade och gömmer dig för verkligheten, det är en njutning att se

På tal om det, det är vida känt faktum att boomers är den mest själviska generationen någonsin som gärna vill att andra skall betala åt dem!
Exempel på hur boomers är själviska:
"Amortering är ett sparande, inte en boendekostnad för det skall nästa person betala åt mig!"
"Renovering av badrum är en investering, för det ökar priset nästa person behöver betala. Min boendekostnad skall inte jag behöva betala själv"
"Spelar ingen roll att huset är nedgånget och mer eller mindre obeboeligt, man måste betala vad det kostar att producera hus trots att jag inte betalat något för det"
Senast redigerad av Wallincus 2026-09-22 kl. 12:46.
Citera
2026-09-22, 12:41
Medlem
Citat:
Så dum

Du är det perfekta beviset på det jag sagt hela tiden, never change!

Frågan var inte "gör folk detta" utan är det hållbart. Det är ju därför priserna är så uppblåsta där jobben finns för väldigt många väljer att bo närmare jobbet för att det är ohållbart att pendla...
Jag är inte förvånad över att du inte kan läsa dig till detta men det ändrar inte fakta, låt oss kika på det!
Faktum är att 30 minuter pendlingstid är brytpunkten för vad som är ohållbart, precis som jag sade!:

Vid 45 minuter enkel väg börjar pendlingen klassas som lång i svensk forskning. Erika Sandow vid Umeå universitet visar i sin avhandling från 2011 att par där minst en av parterna pendlar mer än 45 minuter har omkring 40 procent högre separationsrisk under de första åren. Effekten avtar efter cirka fem år."

Psst, 45 minuter är mer än 30 minuter. Jag litar inte på att du lyckas lista ut det på egen hand så bäst att påpeka detta för dig.

Över 30 minuter är alltså inte hållbart i längden, bäst att ta in en till källa på att detta faktiskt är dåligt:
"– Ju längre pendlingsresa desto större påverkan på sömn och stress. Dels förlorar man tid under pendlingen som man skulle kunna använda till att till exempel umgås med familj och vänner eller att träna. Man blir också pressad av att inte ha kontroll över sin restid, förklarar Kristoffer Mattisson, folkhälsoforskare vid Lunds universitet. Det finns även tidigare studier som visar att långtidspendlare lägger mindre tid på matlagning och äter mer skräpmat än pendlare med kortare resor. Man förlorar tid när man pendlar långt och har kanske inte samma motivation att lägga på matlagning när man kommer hem."

Åter igen, det jag säger stämmer och din åsikt kommer från att du inte orkar läsa texten ordentligt.

Sedan är din åsikt om "så har det alltid varit" vatten värd för inget du sagt hittills har varit sant.
Ekbo påstår att bostäder var dyrare förr, det är motbevisat men han fortsätter säga samma osanning så detta är nog samma sak igen att du minns det felaktigt.

Oj, skräll att det inte alls var så förr som du påstod Detta med pendling är ett relativt nytt fenomen.
"1970 pendlade en av tio skåningar över kommungränserna. 30 år senare pendlade hela 40 procent över kommungränserna. Ett pendlande som medför hälsoproblem. Kristina Jakobsson, överläkare vid Skånes Universitetssjukhus och docent vid Lunds universitet, har forskat kring pendling och hälsa."
Jag hittade nyheter från ända tillbaka till 2002 som visar att pendlingen ökat, till följd av bostadsbrist
"Svenskarna håller på att bli ett pendlande folk. Till och från olika orter i Mälardalen har arbetspendlingen de senaste åren ökat med mellan 50 och 150 procent.
Förklaringen till att så många väljer att jobba i en kommun och bo i en annan är brist på bostäder i storstäder och förbättrade pendlingsmöjligheter. Länsstyrelsen i Västmanland har tagit fram statistik som visar att arbetspendlandet började bli allt vanligare efter järnvägsutbyggnaden i Mälardalsregionen i mitten av 1990-talet."
Lär dig läsa, seriöst. Jag kan inte ens föreställa mig vilken börda du är på en arbetsplats
Vad jag bevisa är att alla klarar inte av det, medans andra har kunskapen, dvs jag har bott i 4st olika städer, och i varenda en av dessa har jag gjort vinst på mitt boende, uppvuxen i Kiruna, där första köptes, umeå, Uppsala med sin enorma vinst, Umeå , östersund en snabb vända och tillbaka till Umeå.

Att jag kunnat göra vinst på exakt varenda en i så många olika städer o län, under så lång tid bevisar jag kan något varken du eller din professor kan om bostadsmarknaden.

Kan omöjligt handla om tur att konstant gå vinnande ur varje bostadsaffär och dessutom igenom halva sverige med vinst som fortsätter än i dag helt o behindrat, exakt som jag har visat genom att lägga ut konkreta exempel på hur jag gjort.
Senast redigerad av hjorten16 2026-09-22 kl. 12:44.
Citera
2026-09-22, 12:48
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Och vart skrev jag att det ingen pendlar längre än 30 minuter?
Du och karman framför det som ett argument, som om någon har påstått att genomsnittlig pendlingstid i Sverige inte får vara mer än 30 minuter.
Frågan var huruvida det är hållbart och från din egen artikel kan man ju avläsa att det inte direkt är hållbart eftersom titeln är "du jobbpendlar mer än du har semester", vilket knappast kan tolkas positivt.

Är det ohållbart att pendla långt? Ja!
Här är ännu en färskare artikel om negativa hälsoeffekter av lång pendlingssträcka:
"Flera studier har visat att det finns ett samband mellan lång pendling och högre stress. Enligt en studie från Lunds universitet 2016, är det bland annat förseningar, trängsel och bilköer som bidrar till att stressen går upp. Och ju längre du pendlar, desto sämre mår du."

Detta är ju själva grunden i varför vi har så otroligt höga priser nära där jobben finns, bostadsbrist i storstäder tvingar folk längre bort för att ha råd med bostad.
Folk som då tvingas pendla mår dåligt och väljer efter ett tag att köpa bostad närmare jobbet, vilket leder till högre priser på de bostäderna.
Detta är också en sak som förhoppningsvis kommer bli bättre i framtiden med mer distansarbete, folk kan bosätta sig längre bort utan lika stor uppoffring vilket leder till att man kan bygga billigare bostäder för det är mark som är enskilt dyraste posten i nyproduktion och mark längre bort är helt enkelt billigare.

Du kanske tycker det är nice att spendera 82 minuter per dag pendlandes och har man ingen familj, vänner, socialt liv eller andra åtaganden går det väl an men så fort man börjar få det märker man snabbt att det är väldigt otrevligt att spendera sju arbetsveckor per år åt inget nyttigt.
Fast grunden till diskussionen är att du tyckte att det var fullständigt orimligt med 45 minuters pendlingstid och att man absolut inte kunde köpa ett boende som var så långt bort. Nu visar det sig att det snarare är genomsnittspendlingen och inte alls något konstigt, speciellt inte om vi pratar om yngre människor.

Jag tycker inte att det är ett dugg nice att spendera 82 minuter i pendling, det är därför jag har valt att lägga pengar på mitt boende så jag har ca 15 minuter i bil till jobbet. Men när jag var yngre pendlade jag från malmö till köpenhamn eftersom jag tyckte att jag fick betydligt mer för pengarna när jag köpte bostad där istället för centrala köpenhamn.
Citera
2026-09-22, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad jag bevisa är att alla klarar inte av det, medans andra har kunskapen, dvs jag har bott i 4st olika städer, och i varenda en av dessa har jag gjort vinst på mitt boende, uppvuxen i Kiruna, där första köptes, umeå, Uppsala med sin enorma vinst, Umeå , östersund en snabb vända och tillbaka till Umeå.

Att jag kunnat göra vinst på exakt varenda en i så många olika städer o län, under så lång tid bevisar jag kan något varken du eller din professor kan om bostadsmarknaden.

Kan omöjligt handla om tur att konstant gå vinnande ur varje bostadsaffär och dessutom igenom halva sverige med vinst som fortsätter än i dag helt o behindrat, exakt som jag har visat genom att lägga ut konkreta exempel på hur jag gjort.
Alla gamlingar har klarat det du gjort, finns ju gott om folk här i tråden som är extremt obegåvade och ändå har "tjänat" pengar på att bo för allt du behövde göra för att "bli rik" på en bostad enligt er definition var att köpa när det var billigt på 80-90 talet och behålla bostaden.
Thats it

Du har inte åstakommit något speciellt, du har ridit på en våg av prisökningar som gjort alla som var gamla nog för att köpa när det var billigt "rika" genom prisökningar
Du hade tur som föddes på din tid, hade du varit ung idag hade du aldrig lyckats köpa bostad
Citera
2026-09-22, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Fast grunden till diskussionen är att du tyckte att det var fullständigt orimligt med 45 minuters pendlingstid och att man absolut inte kunde köpa ett boende som var så långt bort. Nu visar det sig att det snarare är genomsnittspendlingen och inte alls något konstigt, speciellt inte om vi pratar om yngre människor.

Jaså det var det?
Skall vi gå tillbaka och titta på vad jag skrev?
"Det är möjligt men alla som pendlat mer än 30 minuter per dag enkel väg vet hur ohållbart det är i längden"
Jag skrev inte att det är orimligt att folk gör det, jag skrev att det är ohållbart i längden och det är det! Något jag bevisade med fakta kring de negativa effekterna av lång pendlingstid.
Huruvida något förekommer betyder inte hur hållbart det är, unga förstagångsköpare behöver betala långt över de 35% av sin disponibla inkomst i boendekostnad per månad även om det inte är hållbart.

Det är inte mitt fel att ni inte kan läsa, har du frågor kan du slå upp vad "ohållbart" betyder och gärna återkoppla med vad det betyder.
Citera
2026-09-22, 13:03
Medlem
Citat:
Alla gamlingar har klarat det du gjort, finns ju gott om folk här i tråden som är extremt obegåvade och ändå har "tjänat" pengar på att bo för allt du behövde göra för att "bli rik" på en bostad enligt er definition var att köpa när det var billigt på 80-90 talet och behålla bostaden.
Thats it

Du har inte åstakommit något speciellt, du har ridit på en våg av prisökningar som gjort alla som var gamla nog för att köpa när det var billigt "rika" genom prisökningar
Du hade tur som föddes på din tid, hade du varit ung idag hade du aldrig lyckats köpa bostad
nej man bevisa motsatsen exakt som jag lagt ut, pris ökingen fortsätter idag på exakt samma sätt som den gjort under alla år, jag har lagt fram värdeökingen 2020 aug till idag 2026, dvs exakt 6 år senare, att min bostad ökar med ca 800k.

Jag har haft tre unga par som bott i fastigheten o samtliga har ägt en liknande 3a som jag, alla fick nästan 1 milj mer betalat under samma tid, dvs nu kunde dom köpa hus o få med reavinsten helt gratis till sina hus köp, dvs denna milj i vinst helt skattefritt utöver sin tidigare kontantinsats.

Jag berätta hur man blir en vinnare på bostadsmarknaden o vad som lyfter bostadspriserna, även min unga grannar som gjorde stor vinst på enbart bo under en lågkonjunktur, gjorde en enorm vinst, denna tar man med o ökar på priserna på bostadsmarknaden ännu mer.

Det går inte som er o stå kvar på perrongen o titta och hoppas priserna ska gå ner.
Citera
2026-09-22, 13:09
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Fast för 20 år sedan kunde man med ett vanligt kontorsjobb köpa en bra lägenhet i centrala Stockholm utan några som helst problem. 2m för en bra tvåa fick du låna ihop till med en lön på 30k/mån.

Idag kostar samma lägga 4-5m och lönen ska upp närmare 70k för att det ska gå att låna upp till det, som dessutom tar betydligt längre tid att amortera av.
Jag kan hålla med om att det du skriver kan vara korrekt, om än något överdrivet. Å andra sidan kan ju inte alla bo i Stockholms innerstad, särskilt som den inte byggs ut längre, utan mer är som ett statiskt museum, fast efterfrågan är högre nu än då.

Men ni som är så ledsna och störda över dagens situation, bör också tänka lite mer i helheter. Det var mycket annat som var sämre på den tiden också, så sammantaget skulle jag lätt säga att dagens unga har det bättre än vi hade det då, med fler möjligheter i livet, fler tillgängliga utbildningar, en öppnare värld, dvs. lättare att emigrera till någonstans där man trivs bättre bättre och mer lättillgänglig information, etc etc.
Citera
2026-09-22, 13:15
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Så dum

Du är det perfekta beviset på det jag sagt hela tiden, never change!

Sedan är din åsikt om "så har det alltid varit" vatten värd för inget du sagt hittills har varit sant.
Ekbo påstår att bostäder var dyrare förr, det är motbevisat men han fortsätter säga samma osanning så detta är nog samma sak igen att du minns det felaktigt.

Oj, skräll att det inte alls var så förr som du påstod Detta med pendling är ett relativt nytt fenomen.
"1970 pendlade en av tio skåningar över kommungränserna. 30 år senare pendlade hela 40 procent över kommungränserna. Ett pendlande som medför hälsoproblem. Kristina Jakobsson, överläkare vid Skånes Universitetssjukhus och docent vid Lunds universitet, har forskat kring pendling och hälsa."
Jag hittade nyheter från ända tillbaka till 2002 som visar att pendlingen ökat, till följd av bostadsbrist
"Svenskarna håller på att bli ett pendlande folk. Till och från olika orter i Mälardalen har arbetspendlingen de senaste åren ökat med mellan 50 och 150 procent.
Förklaringen till att så många väljer att jobba i en kommun och bo i en annan är brist på bostäder i storstäder och förbättrade pendlingsmöjligheter. Länsstyrelsen i Västmanland har tagit fram statistik som visar att arbetspendlandet började bli allt vanligare efter järnvägsutbyggnaden i Mälardalsregionen i mitten av 1990-talet."
Lär dig läsa, seriöst. Jag kan inte ens föreställa mig vilken börda du är på en arbetsplats
Du och din äckliga översittarmentalitet passar nog inte i något sammanhang, allra minst på en arbetsplats. Jag ska berätta en nyhet för dig: på 1800-talet pendlade knappt någon, tror du folk hade det bättre då? Vi pratar om dagens situation, idag pendlar tex en stockholmare i snitt +30 minuter enkel väg per dag och det är de facto svårt att komma under den tiden, om man inte bor väldigt nära sin arbetsplats. Detta borde till och med du förstå. Eller tror du fortfarande också att folk köpte sin bostad för 25000 kr 1990?
Citera
2026-09-22, 13:19
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Jaså det var det?
Skall vi gå tillbaka och titta på vad jag skrev?
"Det är möjligt men alla som pendlat mer än 30 minuter per dag enkel väg vet hur ohållbart det är i längden"
Jag skrev inte att det är orimligt att folk gör det, jag skrev att det är ohållbart i längden och det är det! Något jag bevisade med fakta kring de negativa effekterna av lång pendlingstid.
Huruvida något förekommer betyder inte hur hållbart det är, unga förstagångsköpare behöver betala långt över de 35% av sin disponibla inkomst i boendekostnad per månad även om det inte är hållbart.

Det är inte mitt fel att ni inte kan läsa, har du frågor kan du slå upp vad "ohållbart" betyder och gärna återkoppla med vad det betyder.
Det är inte så att det förekommer, i Sverige har en majoritet av alla en pendlingstid som är mer än 30 minuter per dag. Tror du att:
A: De flesta i sverige har en pendlingstid som är "ohållbar i längden"?
Eller
B: Du har lite orealistiska krav på hur nära man skall behöva bo sitt jobb och inte riktigt koll på hur folk pendlar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in