Citat:
Genomsnittspendlingen i Sverige är 41 minuter, det är högre om vi pratar kollektivtrafik och det är definitivt högre i storstäder än på landsbygden. Det är alltså inte på något sätt en lång pendling att åka 45 minuter enkel väg. (hittar inte rapporten från Trafikanalys men den här artikeln refererar till den: https://arbetet.se/2025/10/02/du-jobbpendlar-mer-an-du-har-semester/)
Frågan var inte "gör folk detta" utan är det hållbart. Det är ju därför priserna är så uppblåsta där jobben finns för väldigt många väljer att bo närmare jobbet för att det är ohållbart att pendla...
Jag är inte förvånad över att du inte kan läsa dig till detta men det ändrar inte fakta, låt oss kika på det!
Faktum är att 30 minuter pendlingstid är brytpunkten för vad som är ohållbart, precis som jag sade!:
Psst, 45 minuter är mer än 30 minuter. Jag litar inte på att du lyckas lista ut det på egen hand så bäst att påpeka detta för dig.
Över 30 minuter är alltså inte hållbart i längden, bäst att ta in en till källa på att detta faktiskt är dåligt:
Åter igen, det jag säger stämmer och din åsikt kommer från att du inte orkar läsa texten ordentligt.
Jag är inte förvånad över att du inte kan läsa dig till detta men det ändrar inte fakta, låt oss kika på det!
Faktum är att 30 minuter pendlingstid är brytpunkten för vad som är ohållbart, precis som jag sade!:
"Är 45 minuter pendling för långt?
För många, ja. Men det beror på vad pendlingen ersätter och hur den ser ut.
Vid 45 minuter enkel väg börjar pendlingen klassas som lång i svensk forskning. Erika Sandow vid Umeå universitet visar i sin avhandling från 2011 att par där minst en av parterna pendlar mer än 45 minuter har omkring 40 procent högre separationsrisk under de första åren. Effekten avtar efter cirka fem år."
Psst, 45 minuter är mer än 30 minuter. Jag litar inte på att du lyckas lista ut det på egen hand så bäst att påpeka detta för dig.
Över 30 minuter är alltså inte hållbart i längden, bäst att ta in en till källa på att detta faktiskt är dåligt:
"– Ju längre pendlingsresa desto större påverkan på sömn och stress. Dels förlorar man tid under pendlingen som man skulle kunna använda till att till exempel umgås med familj och vänner eller att träna. Man blir också pressad av att inte ha kontroll över sin restid, förklarar Kristoffer Mattisson, folkhälsoforskare vid Lunds universitet. Det finns även tidigare studier som visar att långtidspendlare lägger mindre tid på matlagning och äter mer skräpmat än pendlare med kortare resor. Man förlorar tid när man pendlar långt och har kanske inte samma motivation att lägga på matlagning när man kommer hem."
Åter igen, det jag säger stämmer och din åsikt kommer från att du inte orkar läsa texten ordentligt.

Så om du nu inte vill hävda att de flesta i Sverige har en ohållbar pendlingstid så faller ditt argument. Det är klart att det är bättre att inte ha en lång pendlingstid än att ha det allt annat lika men du får ju ställa det mot att vissa kanske tycker att det är viktigare att ha en lägre boendekostnad.