2026-09-22, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Blir han politisk vilde och så skiljer det endast 2 mandat mellan blocken.

Men han kommer ju att vara en vilde "under V".
Känns rätt självklart.
Det pågår ju inga diskussioner om att han inte skulle stå bakom partiets politik.
Citera
2026-09-22, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Jag tror att syftet med Afritech Growth AB var att ge Mohamed Abdukardir Ali bättre vandel-rating när han sökte medborgarskap.

Agneta Nyvall har haft detta bolag vilande sedan 2019. I slutet av oktober döpte hon om det satte in Mohamed Abdukardir Ali i styrelsen (men hon äger fortfarande bolaget tillsammans med sin bror). Hon aktiverade inte ens företaget för moms, F-skatt eller arb.giv.avgift.
Kanske blev detta bolags-"engagemang" tungan på vågen så att han kunde bli svensk medborgare tre månader senare.

Agneta Nyvall gillar att paketera om saker så att det ser lite annorlunda ut.

Upptäckte av en slump att hon har skapat ett telegramkonto för partiet hon startade
https://t.me/NyFramtid
Telegram var väldigt populärt i Somalia fram till regimen förbjöd appen 2023 i kampen mot al-Shabab.
Nu kommer mer info i Aftonbladet att m vad tanken med bolaget var.
Citat:
Mohamed Abdukardir Ali har gjort upprepade resor till Somalia där han träffat representanter för landets regering.
Planen är att sälja in ett bank id-system till landet – en affär i mångmiljonsklassen.
Hon nedan = Agneta Nyvall

Citat:
Om affären blir av uppskattar hon att det skulle kunna inbringa uppåt 15 miljoner kronor. Men hon understryker att det ännu finns flera osäkerhetsmoment.

– Om de köper det av oss i stället för av Kina eller Ryssland, så kan det absolut bli jättestort. Men än så länge är det bara ett embryo. Vi har inte tjänat en krona än. Det här är en affärsidé och det finns en kund som verkar behöva de här produkterna.

Och här kommer förklaringen till vad de två, som inte har nåt tekniskt dokumenterat kunnande på nivån att kunna ta fram ett avancerat IT-system, ska göra:
Citat:
Bank id-systemet ska enligt Nyvall bland annat kunna användas för att genomföra digitala val i Somalia. De tar inte fram den tekniska lösningen utan fokuserar på kontakterna med Somalia.

– Vi har haft kontakt med departement och personer som antingen står nära eller finns i den somaliska regeringen. Vi har haft en del digitala möten och han har varit där på plats, säger Nyvall.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bOlX0k/v-politikern-mohamed-abdukardir-ali-planerar-miljonaffar-i-somalia

Fy fan vad detta stinker. Han har alltså gått ihop med henne, de har gömt sig bakom hennes företag som är registrerat sen många år för att inte väcka ett uppseende som ett nyregistrerat företag skulle göra, och så ska han sälja ut Sverige till Somalia och slussa in pengarna i företaget. Som de då ska dela på, säkerligen. Fy fan.

Var det nån som sa att V är en säkerhetsrisk?!? Nä, det kan inte stämma?? Och nu är spionen invald. Och honom får de inte bort i första taget. Och tillgång till Gud vet vilken info.

Bra jobbat Nooshi!
Citera
2026-09-22, 11:08
Medlem
BombaySaphires avatar
L-profilen Gulan Avci tycker att Vänsterpartisten Mohamed Abdukardir Ali borde avgå efter att riksenheten mot korruption utreder otillbörligt verkande vid röstning – alltså valfusk – i Borlänge. Avci lyfter flera omständigheter som hon tycker är tillräckliga för att han ska lämna.

”Vänsterpartiet kan förbereda hur många uttalanden de vill. Men uppgifterna kring den här Mohamed Abdukadir Ali är nu så pass allvarliga att det enda rimliga är att han lämnar sin riksdagsplats. Han måste avgå omedelbart”, skriver hon på X.

Avci får uppbackning av den liberala riksdagsledamoten Joar Forsell.
”I alla andra lägen och i alla andra partier hade han avgått. Gör det bara", skriver han på X.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/allt-om-valet-2026-folj-direktrapporten/?post=3e6074cd-7780-40e6-a737-29bb86cd2b04
Citera
2026-09-22, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Känns rätt självklart.
Det pågår ju inga diskussioner om att han inte skulle stå bakom partiets politik.

Han kanske inte ens dyker upp på viktiga omröstningar osv. Han lär nog köra en Åkesson och inte ens dyka upp. Finns inga krav alls på att befinna dig i riksdagen, vilket är lite sjukt i sig.
Citera
2026-09-22, 11:13
Medlem
Kosminskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
L-profilen Gulan Avci tycker att Vänsterpartisten Mohamed Abdukardir Ali borde avgå efter att riksenheten mot korruption utreder otillbörligt verkande vid röstning – alltså valfusk – i Borlänge. Avci lyfter flera omständigheter som hon tycker är tillräckliga för att han ska lämna.

”Vänsterpartiet kan förbereda hur många uttalanden de vill. Men uppgifterna kring den här Mohamed Abdukadir Ali är nu så pass allvarliga att det enda rimliga är att han lämnar sin riksdagsplats. Han måste avgå omedelbart”, skriver hon på X.

Avci får uppbackning av den liberala riksdagsledamoten Joar Forsell.
”I alla andra lägen och i alla andra partier hade han avgått. Gör det bara", skriver han på X.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/allt-om-valet-2026-folj-direktrapporten/?post=3e6074cd-7780-40e6-a737-29bb86cd2b04

Hoppas han blir en politisk vilde. Skulle nog vara någon form av rekord. Vänstersidans regeringsalternativ ser allt mer kaosartat ut.
Citera
2026-09-22, 11:16
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Känns rätt självklart.

En politisk vilde är partilös.

Politisk vilde är man när man antingen har lämnat ett parti eller blivit utesluten av partiet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Partil%C3%B6s
Citera
2026-09-22, 11:16
Medlem
Han skriver på sin facebooksida, kanske redan finns i tråden. Men han verkar rätt taggad på det iaf!

"Kära Dalarna,
Till alla er som gav Vänsterpartiet och mig er röst och ert förtroende vill jag rikta ett stort, varmt och innerligt tack. Jag är väldigt glad och rörd.
Jag har fått förtroendet att representera Vänsterpartiet i Sveriges riksdag. Det är en stor ära, men också ett stort ansvar.
Under valrörelsen har partiet pratat mycket om sjukvården, bostäderna, barnfamiljernas villkor, arbete och ekonomisk trygghet samt klimat och miljö. I grunden handlar det om något enkelt: att människor ska kunna känna trygghet i sin vardag och ha möjlighet att leva ett bra liv. Att vi står på din sida.
Jag har ingen lång erfarenhet av politiskt arbete så det finns saker jag behöver lära mig, väldigt mycket att sätta mig in i, och jag lovar att lyssna och arbeta hårt.
Mitt uppdrag gäller särskilt att representera Vänsterpartiet i Dalarna och jag vill vara en riksdagsledamot som lyssnar, är tillgänglig och som tar människors erfarenheter på allvar.
Dalarna är mitt hem. Nu vill jag använda min tid, energi och kraft till att göra ett bra arbete för partiet i länet och alla som bor här.
Tack för förtroendet. Vi står på din sida. ❤️"
Citera
2026-09-22, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Han kanske inte ens dyker upp på viktiga omröstningar osv. Han lär nog köra en Åkesson och inte ens dyka upp. Finns inga krav alls på att befinna dig i riksdagen, vilket är lite sjukt i sig.

Sedan Jesus gick i sandaler har kvittningssystemet funnits i Riksdagen. Alltså, om en ledamot ej dyker upp, är sjuk, etc. så har överenskommelsen alla partier emellan varit att någon från motståndarsidan avstått.
Men sedan i våras är det ju ur balans.
Återstår att se hur det löses framåt.
Citera
2026-09-22, 11:18
Medlem
Citat:
Sedan Jesus gick i sandaler har kvittningssystemet funnits i Riksdagen. Alltså, om en ledamot ej dyker upp, är sjuk, etc. så har överenskommelsen alla partier emellan varit att någon från motståndarsidan avstått.
Men sedan i våras är det ju ur balans.
Återstår att se hur det löses framåt.

Jag tänkte precis samma sak, kvittningsystemet fungerar ju inte längre.
Citera
2026-09-22, 11:19
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/politik/v-forbereder-uttalande-efter-misstankta-valfusket/

Citat:
Misstänkt valfusk, kopplat till V-kandidaten Mohamed Abdukardir Ali, utreds i Borlänge.

Än så länge har V lagt locket på – men nu förbereder man sig för ett uttalande.

– Under dagen, absolut, säger presstjänsten.
Citera
2026-09-22, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
En politisk vilde är partilös.

Politisk vilde är man när man antingen har lämnat ett parti eller blivit utesluten av partiet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Partil%C3%B6s

Tack - jag vet.
Det var inte det som var poängen.
Poängen är att man fortfarande kan företräda ett partis politik.
Tycker han, den eller hen helt enkelt att V står för den bästa politiken, röstar man på deras förslag i riksdagen.
Jag säger inte att han kommer att göra det, men det är väl trots allt det mest troliga i en majoritet av frågorna det röstas om i riksdagen, om det nu är så att han skulle bli en vilde.
Citera
2026-09-22, 11:20
Medlem
goseigens avatar
Totalt sett verkar det inte ha gjort någon större skillnad i Dalarna. V hade ett mandat som Kajsa Fredholm satt på, och de har ett mandat nu. I själva Borlänge är V förvisso de som har ökat mest, men inte långt efter kommer M, som väl tagit röster från SD.

Det stora problemet är väl om det ligger något brottsligt bakom kryssen. Dock måste man få rösta som block, efter identitet och socioekonomisk ställning. Om man inte fick göra det, vore det bäst att bara slumpa fram hur folk röstar, och det blir ju bra, för då kan de sitta hemma och bara titta på valvakan.

Som någon annan skrev är det förmodligen bäst att plocka bort möjligheten att kryssa in någon, eller skriva ett namn på en öppen lista. så slipper man problemet.

Och självfallet måste partier ha bakgrundskontroll. Det är väl bara att begära papper från belastningsregistret? Läser man i skvallertråden om den här tjommen - och det stämmer - då är det ju absolut ingen person som ska vara valbar.

V har verkligen skjutit sig själva i foten genom det här.

Vi får se hur de agerar, för de vill naturligtvis behålla dessa röster, men kan inte gärna sopa allt under mattan.

Förresten, att lapparna var kryssade på förhand tyder på att de som skulle rösta är analfabeter, och inte ens kan läsa folks namn. Kanske hade man kunnat betala dem med Ian och Bert-pengar också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in