2026-09-21, 11:04
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tror du på allvar att professionella journalister använder sekundärkällor.utan att ange det i sin rapportering?
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Ser det här ut som en kortare nyhetsartikel som tagits från mammans sociala medier,du ljuger så du tror dig själv!!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/politikern-om-uppgifterna-om-paverkan-i-elsa-fallet-extremt-allvarligt
Det är ännu en artikel i serien om Fallet Elsa med en faktaruta som ger historiken. Källan vad gäller avvikelserna är en annan artikel i serien, skriven av Marja Grill som skrivit flera artiklar om Fallet Elsa.

Eftersom ordet anmälan används felaktigt har SVT slarvat med korrekturen. Av artiklarna framgår att utredning ännu inte påbörjats och därmed finns ännu inget underlag för en eventuell anmälan.

Eftersom det handlar om en intern rapport är det oklart var informationen kommit från. Jag gissar att mamman fått tag på rapporten och kontaktat Marja Grill som skrivit denna uppdatering och sedan har de andra medierna hakat på.
Senast redigerad av Totius 2026-09-21 kl. 11:06.
Citera
2026-09-21, 11:11
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nu försöker du flytta målstolparna från Lex Sarah som är vad som diskuteras för stunden. Att svara att alla inkomna avvikelser kommer att utredas är ett fullgott svar från kommunen.

Att sedan ”Elsas rätt” lägger ut en fejkad IVO-anmälan på webben är en helt annan sak.
Nej. Jag försöker förstå vad du egentligen har för mål. För just nu imponerar du dig endast. In i det sista. För att sen bara hoppa till någon ny obskyr position.

Du anklagar Victoria för att förfalska lex Sarah och sen tar du dig manteln över att tillrättavisa andra om att de skadar hennes anseende i diskursen. Du måste väl inse hur absurt det är?
Citera
2026-09-21, 11:17
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Nej. Jag försöker förstå vad du egentligen har för mål. För just nu imponerar du dig endast. In i det sista. För att sen bara hoppa till någon ny obskyr position.

Du anklagar Victoria för att förfalska lex Sarah och sen tar du dig manteln över att tillrättavisa andra om att de skadar hennes anseende i diskursen. Du måste väl inse hur absurt det är?
Jag förklarar och byter inte position. Att du inte förstår kan inte jag hjälpa.

Jag anklagar ingen – jag visar fakta.

Att du upplever att du inte förstår kan bero på att du inte bryr dig om de svar du får utan bara häver ur dig samma slags grundlösa beskyllningar oavsett vilka svar du får. Det är dock ett problem som helt ligger hos dig.
Citera
2026-09-21, 11:56
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Men ni har ju helt fel om vad Lex Sarah är och tror felaktigt att det bara handlar om allvarliga missförhållanden och att IVO alltid blandas in.

Det är desinformation.

Att du fortsatt inte verkar förstå vad en Lex Maria anmälan är och hur denna definieras får ligga på dig.

Blanda inte in mig i dina villfarelser. Tack
Citera
2026-09-21, 12:12
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jag förklarar och byter inte position. Att du inte förstår kan inte jag hjälpa.

Jag anklagar ingen – jag visar fakta.

Att du upplever att du inte förstår kan bero på att du inte bryr dig om de svar du får utan bara häver ur dig samma slags grundlösa beskyllningar oavsett vilka svar du får. Det är dock ett problem som helt ligger hos dig.
Jo du hoppar bara till en ny position. Men du tar det inte någonstans. Du går endast in för opponera.

Flera gånger har du blivit påkommen med att driva in falskheter i tråden nu. Allt från att Elsa inte LVUades till att Victoria inte var under LSS uppdrag när hon IVO anmälde.

Du håller märkliga måttstockar där vården, soc och domstol kan göra väldigt mycket illa men blåser upp och vinklar allt du kan för att klanka ned på Victoria och resten av dem som kämpar för Elsas upprättelse.

Sen tar du manteln om att du hjälper henne genom att anklaga andra för att undergräva henne. Vilket är befängt.

Men vad jag inte förstår är vad du faktiskt vill ha åstadkommit eller framfört.

Allt du gör är att säga nej och alla har fel, oavsett vad det är de säger.

Vad är egentligen målet här?
Citera
2026-09-21, 12:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Att du fortsatt inte verkar förstå vad en Lex Maria anmälan är och hur denna definieras får ligga på dig.

Blanda inte in mig i dina villfarelser. Tack

Du har blandar ihop att anmäla enligt Lex Sarah med att anmäla ett ALLVARLIGT missförhållande till IVO efter det utretts. Det är inte samma sak och betyder inte att att IVO är inblandade i alla anmälningar enllgt Lex Sarah.

Totalt meningslös diskussion och ordmärkeri.

Media skriver Lex Sarah-anmälan.

Och jag med. Inget konstigt eller fel
Citera
2026-09-21, 12:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är ännu en artikel i serien om Fallet Elsa med en faktaruta som ger historiken. Källan vad gäller avvikelserna är en annan artikel i serien, skriven av Marja Grill som skrivit flera artiklar om Fallet Elsa.

Eftersom ordet anmälan används felaktigt har SVT slarvat med korrekturen. Av artiklarna framgår att utredning ännu inte påbörjats och därmed finns ännu inget underlag för en eventuell anmälan.

Eftersom det handlar om en intern rapport är det oklart var informationen kommit från. Jag gissar att mamman fått tag på rapporten och kontaktat Marja Grill som skrivit denna uppdatering och sedan har de andra medierna hakat på.
Totius, lyssnar du ens på dig själv?! Nu påstår du alltså att SVT, SR och NA har slarvat med korrekturen, att prisbelönta grävjournalister inte vet vad en Lex Sarah är, och att hela mediekåret bara springer på rykten?

​Det du kallar "intern rapport" är den formella Lex Sarah-anmälan som de fyra handläggarna upprättade för att slå larm internt.

Det är den anmälan som är underlaget som utreds NU.

​Att du hellre beskyller SVT för korrekturfel och hittar på konspirationer än att acceptera att fyra handläggare faktiskt slagit larm om er älskade socialtjänst visar bara att du har förlorat all kontakt med verkligheten!"
Citera
2026-09-21, 12:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du tror på fullt allvar att en tidning el nån media publicerar nåt som en sommarvikarie har skrivit utan att en chefredaktör först kollar det som skrivs... du är verkligen okunnig..

Allt för att.skydda soc och vården med evigt vilseledande i tråden..

Sjukt att man kan ha ett sådant intresse.
Citera
2026-09-21, 13:13
Medlem
Citat:
Totius, lyssnar du ens på dig själv?! Nu påstår du alltså att SVT, SR och NA har slarvat med korrekturen, att prisbelönta grävjournalister inte vet vad en Lex Sarah är, och att hela mediekåret bara springer på rykten?

​Det du kallar "intern rapport" är den formella Lex Sarah-anmälan som de fyra handläggarna upprättade för att slå larm internt.

Det är den anmälan som är underlaget som utreds NU.

​Att du hellre beskyller SVT för korrekturfel och hittar på konspirationer än att acceptera att fyra handläggare faktiskt slagit larm om er älskade socialtjänst visar bara att du har förlorat all kontakt med verkligheten!"
Gäller isf korrekturen till reportaget med eftersom journalisten även SÄGER Lex Sarah anmälan... men det var väl en sommarvikarie det med som får lägga upp intervjuer med Elias och allt helt utan översyn av nån högre upp... att det sen handlar om myndighetsutövning o inte nått kändis skvaller spelar ingen som helst roll....
Citera
2026-09-21, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Jo du hoppar bara till en ny position. Men du tar det inte någonstans. Du går endast in för opponera.

Flera gånger har du blivit påkommen med att driva in falskheter i tråden nu. Allt från att Elsa inte LVUades till att Victoria inte var under LSS uppdrag när hon IVO anmälde.

Du håller märkliga måttstockar där vården, soc och domstol kan göra väldigt mycket illa men blåser upp och vinklar allt du kan för att klanka ned på Victoria och resten av dem som kämpar för Elsas upprättelse.

Sen tar du manteln om att du hjälper henne genom att anklaga andra för att undergräva henne. Vilket är befängt.

Men vad jag inte förstår är vad du faktiskt vill ha åstadkommit eller framfört.

Allt du gör är att säga nej och alla har fel, oavsett vad det är de säger.

Vad är egentligen målet här?
"
Jag anklagar ingen – jag visar FAKTA."
"Jag GISSAR att mamman fått tag på rapporten och kontaktat Marja Grill som skrivit denna uppdatering och sedan har de andra medierna hakat på."

Få ihop den om du kan 👍
Senast redigerad av VildHasse5 2026-09-21 kl. 13:43.
Citera
2026-09-21, 13:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
"
Jag anklagar ingen – jag visar FAKTA."
"Jag GISSAR att mamman fått tag på rapporten och kontaktat Marja Grill som skrivit denna uppdatering och sedan har de andra medierna hakat på."

Få ihop den om du kan 👍

Det märkliga är att ingen systemriddare säger.emot Totius galenskaper. Det viktiga är att skydda soc och vården i ur och skur.
Citera
2026-09-21, 13:58
Medlem
Citat:
Det märkliga är att ingen systemriddare säger.emot Totius galenskaper. Det viktiga är att skydda soc och vården i ur och skur.
Avsaknaden av objektivitet är 100% i den skaran
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in