2026-09-21, 08:23
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
.
Hur kan man uppfatta att det sker frivilligt om man inte har samtycke och ett sexuellt aktivt deltagande?

Svara på det.

Tror att det är här problemet finns när vi diskuterar.
Citera
2026-09-21, 08:30
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Styrk gärna det du påstår Jocke, jag citerar dig: "Det du glömmer att nämna är att tjejen själv plus vittnen säger att tjejen har samtyckt verbalt samt själv varit aktiv i händelserna. Men rätten säger att det spelar ingen roll eftersom de gör bedömningen att hon var för full för att ha kunnat ge detta samtycke.".

Länkar även hovrättens dom nedan.

https://files.catbox.moe/p4crxv.pdf

Här framgår det att den åtalade kan ha frågat flera gånger vilket även andra hörda har gett uttryck för.
Vad betyder det att även andra hörda har gett uttryck för det? Det framgår också att målsägaren själv kan ha varit drivande men att det spelar ingen roll.

Anser du att målsägaren varit fullare än den åtalade?
Anser du att målsägaren har gett en trovärdig berättelse? Först minns hon inget men sen när kompisarna berättar börjar hon minnas vissa delar men inte andra. Naturligtvis de delar som talar för hennes version.
Tolkar du det som att "våldtäkten" ägde rum när kompisen befann sig i samma säng?

Citat:
Det är dock utrett att åtalad i anslutning till
samlaget frågade målsäganden om det var okej eller liknande. Målsäganden
har uppgett att han kan ha frågat flera gånger vilket även andra hörda i målet
har gett uttryck för. Det kan enligt rätten inte anses helt klarlagt i vilket skede
åtalad försökt förvissa sig om målsäganden vilja. Tingsrätten
anser mot denna bakgrund att det inte kan anses styrkt att åtalad varit likgiltig till att målsäganden inte deltog frivilligt. Däremot måste
han ha insett att det förelåg en risk för att målsäganden inte deltog frivilligt då
hon på grund av berusning befann sig i en särskilt utsatt situation. Att
målsäganden själv kan ha varit pådrivande i viss mån förändrar inte
bedömningen. Sammantaget anser därför rätten att åtalad har
agerat grovt oaktsamt och ska dömas för oaktsam våldtäkt enligt åklagarens
andrahandsyrkande.
Citera
2026-09-21, 08:36
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Hur kan man uppfatta att det sker frivilligt om man inte har samtycke och ett sexuellt aktivt deltagande?

Svara på det.

Tror att det är här problemet finns när vi diskuterar.

Jag har ju försökt att svara dig att det går inte att svara hur ett samtycke kan ges/uppfattas eftersom det finns massor av olika sätt. Det är ju ingen svart/vit skiljelinje. Det finns inget enkelt svar.

Du tror fortfarande att dessa situationer uppstår ur intet. Att någon helt plötsligt ger sig på någon som inte har visat något intresse allt tidigare i situationen.

Du måste förstå att de allra flesta har frivillig sex med varandra utan att fråga om allting utan de utför de sexuella handlingarna i uppfattningen att det de gör är samtyckta och att den andra parten deltar frivilligt. Jag tror att en stor majoritet av den svenska befolkningen förväntar sig någon form av respons, muntligt eller tydligt fysiskt om den andra parten inte vill.

Skulle inte du förvänta dig att den person du "våldtar" skulle säga något, skrika, eller fysiskt försöka avvisa dig? Svara ärligt nu Cinmik. Skulle du inte förvänta dig det?
(Kom ihåg att vi talar om situationer där våld, hot eller utsatt situatin inte föreligger.)
Citera
2026-09-21, 08:38
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Om du skulle ha läst det som finns att läsa så skulle du sett att i en stor andel av dessa fall där ord står mot ord utan annan bevisning så hänvisar tjejer till någon form av freezemode/fawning.

Det verkar ju faktiskt som att även du tycker att det är konstigt att tjejer så ofta utan någon till synes anledning hamnar i dessa tillstånd.

Om en tjej nu hävdar något sådant tillstånd och att detta triggats utan att våld´, hot eller utsatt situation förelegat, tycker du då verkligen att en kille ska behöva ta ett 3 årigt fängelsestraff på grund av det?

Dessa tillstånd kan ofta bero på omständigheter som hänt i personernas barndom.
En våldtäkt är det som oftast leder till freeze/fawning.

Det är ett hot mot liv och hälsa och väldigt up close.
Citera
2026-09-21, 08:40
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Jag trodde att det var just santyckeslagen vi diskuterade? Är det inte att det menar du?

Det som förändrades den 1 juli 2018 var att begreppet oaksam våldtäkt kom till. Förändringen som genomfördes i lagen var just att någon kunde dömmas om han/hon varit oaktsamma.

Redan innan den 1 juli 2018 blev en person dömd om rekvisiten uppsåt eller likgiltighetsuppsåt var uppfyllda.

Det är en fördel om du åtminstone vet vad lagen vi diskuterar innebär.

Extra intressant blir det att du kallar folk lögnare när du uppenbarligen inte ens vet vad lagen du kritiserar handlar om.

Och som lök på laxen återupprepar du myten att ord mot ord räcker. Trots att ingen har lyckats påvisa en ynka sådan dom.

Hoppas att du förstår att många döms till våldtäkt efter den nya samtyckeslagen. Våldtäkt fastän inget hot, inget våld och ingen utsatt situation förelegat. Inga vittnen, ingen teknisk bevisning. Bara ord mot ord. Våldtäkt. Eller tror du bara att de döms till oaktsam våldtäkt???????????

Ord mot ord räcker. Hon behöver bara ha berättat för ett par kompisar.
Citera
2026-09-21, 08:41
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Men bemöt hennes lögner då istället! Visa att det hon skriver är fel och då menar jag inte baserat på vad du tycker och känner.
Det är väl samma smörja som Alexander Bard och hans Mannaminne sprider.
Citera
2026-09-21, 08:42
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Om gärningsmannen lämnar samstämmiga uppgifter i utredningen som stärker det offret eller vittnen berättat.

Så här frågade jag dig och enligt ovan svarade du.

Du ställer jag samma frågor igen till dig och nu vet du att gärningsmannen nekar till anklagelserna.

Är det din uppfattning att man ska kunna döma någon för mord enbart utifrån att någon har sagt att det var person X som gjorde det? Ingen teknisk bevisning finns. Inga andra vittnen än de personer någon har talat om att det var person X som gjorde det för finns?

Är det din uppfattning att du bör kunna dömas för misshandel av mig om jag anmäler dig och att jag har berättat om detta för 2 av mina kompisar? Ingen annan teknisk bevisning finns. Inga andra vittnen finns. Mina kompisar var inte på plats när det ska ha hänt.
Citera
2026-09-21, 08:43
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det är väl samma smörja som Alexander Bard och hans Mannaminne sprider.

Bemöt det sakligt istället för bara med dina känslor. Titta på ditt svar och tänk efter lite vad tillför detta?
Citera
2026-09-21, 08:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
En våldtäkt är det som oftast leder till freeze/fawning.

Det är ett hot mot liv och hälsa och väldigt up close.

Hot mot liv o hälsa fastän inget våld, inget hot eller utsatt situation föreligger.

Vi kan ta Visbyfallet t.ex. eftersom det är väldigt poppis i denna tråd. När börjar tjejen enligt dig visa tecken på någon form av freeze/fawning tillstånd?
Citera
2026-09-21, 08:54
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Varför svarar du inte på frågorna gällande Ljusdalsfallet istället för att undvika att svara som du gör hela tiden? Du är så jävla oärlig.

Framgick det i Ljusdalsfallet att tjejen hade gett samtycke? Även av vittnen? Framgick det att tjejen även varit delvis aktiv i händelsen?

Vilken promillehalt mätte de upp i hennes blod?

Återigen ber jag dig att i Visbyfallet visa vad mer än att följa med honom hem som tjejen sagt nej till?

Du har fått chansen typ 50 gånger men konsekvent låtit bli att svara.
Hon är så berusad att hon däckar och han försåg henne dessutom med alkohol.

Varför behöver du promillehalt?

Han borde ha åkt på våldtäkt och inte oaktsam eftersom en så berusad person inte kan samtycka till sex.
Citera
2026-09-21, 09:05
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Länka till Tingsrättens dom istället.
Det är hovrättens dom som är bäst bedömd.
Citera
2026-09-21, 09:08
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Hon är så berusad att hon däckar och han försåg henne dessutom med alkohol.

Varför behöver du promillehalt?

Han borde ha åkt på våldtäkt och inte oaktsam eftersom en så berusad person inte kan samtycka till sex.

Är det ovanligt att ungdomar bjuder varandra på alkohol? Tvingade han i henne alkoholen?

Är det per automatik "våldtäkt" när två fulla personer har sex med varandra? (allmänt ställd fråga)

Återigen visar du att du nöjer dig med vad någon/några säger istället för att kunna fastställa något med en mätning.

Anser du att tjejen kan anses kunna ge en sann berättelse av hur det verkligen gick till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in