2026-09-20, 15:28
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Ömsesidig respekt? Varför inte älska din nästa? Kyss varandra sjöng Max Hansen.

Kom tillbaka till verkligheten!
Jag är i verkligheten men hat föder ändå hat.
Citera
2026-09-20, 15:33
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Jag är i verkligheten men hat föder ändå hat.

Motsättningar och konflikter är människans arvedel. Det är ett faktum som du inte kan prata bort.
Citera
2026-09-20, 15:35
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Motsättningar och konflikter är människans arvedel. Det är ett faktum som du inte kan prata bort.
Människan är definitivt roten till allt ont..
Citera
2026-09-20, 15:50
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Människan är definitivt roten till allt ont..

Självklart ska man försöka lösa konflikter på fredlig väg men det jag pekar på är att att konflikter ofta uppstår i mellanmänskliga relationer alltifrån det lilla till internationella relationer och blir det hårda motsättningar kan det hända att civilisationens fernissa faller av och människans inneboende, nedärvda våldsinstinkter tar över.
Citera
2026-09-20, 16:00
Medlem
pn222jws avatar
Det är sannolikt biopsykologiskt. Ett irrationellt risktagande är evolutionärt nedärvt i människorna. De av våra förfäder som tog extrema risker och överlevde fick fler barn - dom som misslyckades inga (eller färre). Optimism och stridsvilja är närbesläktade, och belönas generation efter generation. Försiktighet och rationalitet ses som svagheter. Dessutom är adrenalin- och dopamin- och endorfinkickar vanebildande.
Citera
2026-09-20, 16:01
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Finns det någon logisk förklaring till detta ?

Ja olika former av våld finns i alla biologiska organismer. Krig är bara en organiserad variant med avancerade verktyg som homo sapiens använder. Större skala och mer avancerat.

Frågan är lite för generell. Det finns enormt många anledningar.

Människan har ju en slags moral att visa upp och därför hittar man på olika causus belli för att framstå som lite mer moralisk än vad som är fallet. Därför blir frågan lite mer komplex att besvara då många lögner är inblandade i detta.

Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Om man tar Rysslands krig med Ukrina texså är det för att Ukraina har myckets bördig mark som är bra att ha för framtida vädret.

Ett typexempel där Kreml skickar ut mängder med "anledningar" till kriget som har lite med den faktiska anledningen att göra.

Just det kriget handlar mest om psykologin kring Putin och hans krets. Hela hans uppväxt och världsbild som KGB och FSB bygger kring väst-vs-öst. Att Sovjetunion bröt upp förändrar inte hans inställning. Enligt honom är Ukraina hans intressesfär som någon annan gör intrång i. Han är inkapabel att se världen på något annat sätt än genom ett kalla-kriget perspektiv.

Citat:
Sant att tvister och konflikter uppstår men måste man dräpa varandra till höger och vänster för det? Vad är så fel med ömsesidig respekt 😕

Kan du bidra med något annat än hippie-floskler?
Senast redigerad av RomernasKung 2026-09-20 kl. 16:13.
Citera
2026-09-20, 16:13
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Självklart ska man försöka lösa konflikter på fredlig väg men det jag pekar på är att att konflikter ofta uppstår i mellanmänskliga relationer alltifrån det lilla till internationella relationer och blir det hårda motsättningar kan det hända att civilisationens fernissa faller av och människans inneboende, nedärvda våldsinstinkter tar över.
Ja men alla människor har inte den där inneboende nedärvda våldsinstinkten. Jag har då inte det och vet flera som tänker/tycker likadant.
Citera
2026-09-20, 16:20
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ja men alla människor har inte den där inneboende nedärvda våldsinstinkten. Jag har då inte det och vet flera som tänker/tycker likadant.
.
.
Jag undrar det jag. Det vore intressant att se hur du reagerar under press. Riktigt hård press som hotar dig psykiskt eller fysiskt.
Citera
2026-09-20, 16:23
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
.
.
Jag undrar det jag. Det vore intressant att se hur du reagerar under press. Riktigt hård press som hotar dig psykiskt eller fysiskt.
Har redan blivit utsatt för det. Ville dräpa dom och vill fortfarande, tyvärr har jag en spärr för dom är inte värda att sitta inne för. Vilket jag kommer få göra när och om min spärr släpper.
Citera
2026-09-20, 16:35
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Har redan blivit utsatt för det. Ville dräpa dom och vill fortfarande, tyvärr har jag en spärr för dom är inte värda att sitta inne för. Vilket jag kommer få göra när och om min spärr släpper.
.
.
Jag noterar några intressanta formuleringar i ditt svar, d.v.s. att du har en spärr och räknar också med att den skulle kunna släppa. Och det är så jag menar, d.v.s. att som civiliserade människor har vi en spärr mot att ta till våld men spärren kan släppa och då kommer den nedärvda våldsinstinkten fram.

Somliga har en svag spärr medan andra är pacifister eller våldsmotståndare, där det dock har visat sig att en del av dem vid allvarliga angrepp faktiskt släpper på spårren och möter våld med våld. En del pacifister i Danmark under WW2 gick över till den väpnade kampen i den danska motståndsröelsen.
Citera
2026-09-20, 16:47
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
.
.
Jag noterar några intressanta formuleringar i ditt svar, d.v.s. att du har en spärr och räknar också med att den skulle kunna släppa. Och det är så jag menar, d.v.s. att som civiliserade människor har vi en spärr mot att ta till våld men spärren kan släppa och då kommer den nedärvda våldsinstinkten fram.

Somliga har en svag spärr medan andra är pacifister eller våldsmotståndare, där det dock har visat sig att en del av dem vid allvarliga angrepp faktiskt släpper på spårren och möter våld med våld. En del pacifister i Danmark under WW2 gick över till den väpnade kampen i den danska motståndsröelsen.
Ja man tål inte hur mycket hur länge som helst och samtidigt skulle jag inte göra nån nytta som inlåst, jag skulle inte kunna klara av en inlåsning heller. Gillar inte våld heller och jag tror på karma 🫣 Så det är väl därför jag svarade som jag svarade till dig när jag citerade första gången och sen fortsatte.

Men min första allra postning i denna tråd är vad jag tror att dessa krig beror på. Eller är orsaken till. Äh nu är jag trött i hjärnan. Hoppas du förstår på nåt sätt hur jag menar ändå.
Citera
2026-09-20, 16:57
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ja man tål inte hur mycket hur länge som helst och samtidigt skulle jag inte göra nån nytta som inlåst, jag skulle inte kunna klara av en inlåsning heller. Gillar inte våld heller och jag tror på karma 🫣 Så det är väl därför jag svarade som jag svarade till dig när jag citerade första gången och sen fortsatte.

Men min första allra postning i denna tråd är vad jag tror att dessa krig beror på. Eller är orsaken till. Äh nu är jag trött i hjärnan. Hoppas du förstår på nåt sätt hur jag menar ändå.
.
.Ja jag fattar helt: Motviljan mot våldsanvändning är rätt. FN-stadgan innehåller en artikel om förbud mot våldsanvändning, d.v.s. en stat får inte tillgripa anfallskrig som tvistlösningsmetod. Tyvärr bryter stater ideligen mot den artikeln som t.ex. Putin i Ryssland som oprovocerat anfallit Ukraina.
Senast redigerad av Comitium 2026-09-20 kl. 17:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in