2026-09-20, 08:11
Medlem
Varför krigas det så mycket?

Finns det någon logisk förklaring till detta ?

Dom som bestämmer att "nu är det krig" har ju inget att vinna på det personligen(oftast har dom det ganska gott ställt dessutom), och samhällen förlorar sjukt mycket resurser på det.

Ett fåtal skor sig på krigen, mest dom som tillverkar vapen m.m
Dessa bolag vill ju såklart överleva som alla andra bolag och har aktieägare. Men det kan väl ändå inte bara vara dessa bolag som gör så att det krigas så mycket?
Citera
2026-09-20, 08:13
Medlem
J.Doessons avatar
Money (och makt) is funny? 🤔
Citera
2026-09-20, 08:15
Medlem
FarliKorvs avatar
Många saker som spelar in men krigandet finns där nedärvt, hos vissa mer än andra, drägg slåss/krigar på stan, lite mer förmögna drägg startar krig.

Våld är effektivt eftersom alla friska människor skyr och vill undvika det!
Senast redigerad av FarliKorv 2026-09-20 kl. 08:24.
Citera
2026-09-20, 08:18
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
"Det finns bara ett sätt att få rättvisa: krig"

Om två stater har olika syn på vad som är rättvist, blir det krig.

Så om stater underkastade sig en domstol, hade den kunnat avgöra konflikten istället för att krig med tusentals eller miljontals unga män behöver stryka med.
Citera
2026-09-20, 08:26
Medlem
Krig startas av lata, dumma tjänstemän inom staten. Det kan de göra eftersom de har en massa medel tillgängliga som ohederliga politiker har stulit från det arbetande folket, de kallar det "skatter". Utan lata och dumma tjänstemän, lata ohederliga politiker och utan ett överuttag av skatter så skulle vi inte ha några krig.
Senast redigerad av brakfesten009 2026-09-20 kl. 09:09.
Citera
2026-09-20, 08:29
Medlem
proconsuls avatar
Resurser. Olja, mineraler, lebensraum, etc.
Citera
2026-09-20, 08:29
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Krig kan stabilisera ett land.
Få folk att ena sig för ett gemensamt mål.
Därmed kan två länder med problem hjälpa varandra genom att kriga emot varandra.
Samtidigt blir man av med dom värsta aggresiva elementen i samhället.
Man kan exempelvis göra som Ryssland och tömma fängelset på fångar och låta dom bli kanonföda.
Citera
2026-09-20, 08:45
Medlem
Pripps0.0s avatar
Mycket vill ha mer. Vad ska du roa dig med när du har allt?
Citera
2026-09-20, 08:47
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Därmed kan två länder med problem hjälpa varandra genom att kriga emot varandra.
Man kan exempelvis göra som Ryssland och tömma fängelset på fångar och låta dom bli kanonföda.
Eller skicka avskrädet till Europa.
Ja, vi får vissa kebabtekniker också, men är det värt det, förutom för eliten?
Citera
2026-09-20, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus

Har ryssland och ukraina blivit stabilare menar du?
Citera
2026-09-20, 08:55
Avstängd
Det är en berusande känsla att äga dig och säga till dig vad jag vill att du ska utföra för mig.
Om du inte nappar på den idén, så triggar det än mer att tvinga dig att utföra det.
När jag har dig helt kuvad och du utför allt jag befaller, så infaller meningslösheten.
Vi skulle kunna leva i harmoni, men det finns ingen trigger i det. Så jag befaller dig att sno grannens olja eller diamanter, efter att jag intalat dig att de egentligen tillhör oss.

Eftersom grannen är av divergerande uppfattning så uppstår konflikt, då den psykopaten också slagit i sina drängor och pigor att han har jordens största kuk.

Med ett indrillat mantra står du med en knallpåk i ett dike, och har svurit att med ditt liv försvara vad nån jävla tok har sagt, bara för att du skall få mat. Vi kallar det både för plikt och ära samtidigt. Och du sväljer.
Sen skjuter du din granne i ryggen och snor allt hans guld. Det lämnar du pliktskyldigt till din tyrann, och får en skål ris och en plakett för god nit och stil.
Du blir hyllad för din gärning och växer i ditt sinne, men riset ditt tar slut.

Nu hatar du din döde grannes anförvanter, för ditt livsöde blev inte den gyllene tillvaron som tänktes.
Guldet som norpades är redan norpat, och inget nytt ris kom det från kungen. Den källan sinade.
Nu hatar Du även din kung. Men du kan inte göra ett skit åt det för du är beroende av nästa skål med ris. Och du kan skjuta nästa granne för att få den.

Därför krigas det!
Citera
2026-09-20, 08:59
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Har ryssland och ukraina blivit stabilare menar du?
Vet inte specifikt för dom.
Krig kan ha andra syften också.

Jag gav bara ett av många exempel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in