2026-09-20, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Precis vad jag tänkte. Detta tänk om att vi är de rätta och de andra har fel är klassiskt i sektvärlden.

Tror det var på 70-talet jorden skulle gå under enligt Jehovas. Många medlemmar sålde sina hus och bilar, sa upp sig från sina arbeten för att domedagen var nära. Om inte det är ett sektbeteende så vet jag inte vad är.

1975. För övrigt inte första gången. Tex började man med kampanjen ”Millioner som nu leva skola aldrig dö” 1918. Då trodde man på en jordisk uppståndelse och paradis skulle komma 1925.

Jehovas vittnen tror att de är rätt trossamfund, och dessutom blev utvalda 1919. De anser att alla andra är falsk religion. Fast de delar upp det i man tillber falska gudar eller tillber den sanna Guden på ett sätt som han inte godkänner. Tex helvetesläran och treenigheten. De har heller inget religiöst samarbete (vilket är acceptabelt inom vissa andra trossamfund).
Citera
2026-09-20, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Hur är detta relevant? Det var du som påstod att bibeln är rättesnöret. Varför räcker inte det för Jehovas vittnen? Varför har de andra publikationer?

Att det finns andra hemsidor, sociala medier etc är irrelevant.

Man behöver hjälp för att förstå bibeln, på liknande sätt som du inte har kommit på alla tankar som du har helt isolerat från andra människor:

"Filippos skyndade fram, och när han hörde mannen läsa profeten Jesaja frågade han: »Förstår du vad du läser?« – »Hur skulle jag kunna det utan att någon vägleder mig?« svarade mannen. Och han bad Filippos stiga upp och sätta sig bredvid honom." (Apg 8:30-31 Bibel2000)

En stor skillnad mellan Jv och andra är att Jehovas vittnen hänvisar till bibeln i var och varannan mening, så att läsaren kan kontrollera vad som påstås i Vakna, Vakttornet, Resonera med hjälp av skrifterna och flertal andra publikationer.
Citera
2026-09-20, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berossos
Nej alla ser säkert att jag inte undviker att svara på dina frågor.

Du har ännu inte svarat på dessa frågor:

(FB) Frågor om Jehovas Vittnen

Utan du bara gled undan bland andra inlägg.

Och den här undvek du i en vecka, du svarade nu, men jag kan inte se ett utförligt svar.
Senast redigerad av ttsp 2026-09-20 kl. 13:13.
Citera
2026-09-20, 13:17
Medlem
Citat:
Inget Vittne betraktar en pingstvän eller mormon som kristen. När man talar om kristna avser man bara sig själva.

Självklart. Menar du själv att Ku Klux Klan är kristna bara för att dom säger sig vara kristna?

Jag vet inte om jag har frågat dig, anser du dig själv vara kristen?
Jag antar det eftersom du försvarar bibelställen som förbjuder ätandet av blod.

Citat:
Alla andra sägs tillhöra "kristenheten" som per definition är falsk. Pingstvänner och mormoner ser på JV som något mycket negativt.

Anser du att alla som påstår sig vara kristna är sanna kristna? Finns det falska kristna?
Vad anser du själv om Pingstvänner och mormoner? Är Jehovas vittnen sanna kristna?
Citera
2026-09-20, 13:19
Medlem
Citat:
Precis vad jag tänkte. Detta tänk om att vi är de rätta och de andra har fel är klassiskt i sektvärlden.

Fråga Berossos vad han själv tycker om "vi är de rätta och de andra har fel".

Fråga om han anser sig vara kristen, och fråga om han anser att andra inte är kristna, t.ex. Ku Klux Klan som är rasister och ändå påstår sig vara kristna.
Citera
2026-09-20, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Jehovas vittnen tror att de är rätt trossamfund, och dessutom blev utvalda 1919. De anser att alla andra är falsk religion. Fast de delar upp det i man tillber falska gudar eller tillber den sanna Guden på ett sätt som han inte godkänner. Tex helvetesläran och treenigheten. De har heller inget religiöst samarbete (vilket är acceptabelt inom vissa andra trossamfund).

Vad anser du själv?

Anser du dig själv vara kristen? Anser du att Ku Klux klan är kristna? Anser du att mormoner är kristna?

Anser du att helvetesläran och treenighetsläran är helt enligt bibliska läror?
Citera
2026-09-20, 13:25
Medlem
Citat:
1) Jag skulle inte låta mitt barn äta människokött med eller utan blod

Så du skulle låta ditt barn dö istället för att låta barnet äta blod för att rädda barnets liv?
Citera
2026-09-20, 13:28
Medlem
Citat:
Många av dessa religiösa sekter (kanske alla) kommer från USA av någon anledning. Jehovas vittnen, Pingstväckelsen, mormonerna mfl.

Det är en anledning till att jag blir extra skeptisk mot dem. Men varför har just Jehovas rätt tolkning? Vad tycker ett vittne om en pingstvän eller mormon? Hur ser ni på varandra? Ja förutom att ni alla tillhör en sekt skapad i USA.

Du får skratta om du vill. JV anser att Jesus utvalde just dem av alla samfund är 1918.
Citera
2026-09-20, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Fråga om han anser sig vara kristen, och fråga om han anser att andra inte är kristna, t.ex. Ku Klux Klan som är rasister och ändå påstår sig vara kristna.

Nu råkar tråden handlar om just Jehovas vittnen.
Dessutom har du inte svarar på en fråga du fått tre gånger, så vi kör den en fjärde gång:
Skulle du ta emot någon eller några av de nu tillåtna blodfraktionerna för att kunna rädda ditt liv och din hälsa?

Jag gissar att du aldrig kommer att svara på den frågan. Visa mig gärna att jag har fel på den punkten .
Citera
2026-09-20, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Du får skratta om du vill. JV anser att Jesus utvalde just dem av alla samfund är 1918.

Skrattar du när du läser att Jesus utvalde lärjungarna och en mördare som Paulus?

"Han föll till marken och hörde en röst som sade till honom: »Saul, Saul, varför förföljer du mig?«... Men Herren sade till honom: »Gå, honom har jag utvalt till mitt redskap. Han skall föra ut mitt namn till hedningar och kungar och Israels folk " (Apg 9:4,15 Bibel2000)

Ja du skrattar för du tror inte ens på bibeln eller Gud, så varför ska du vara en kvalificerad uttydare av bibeln?
Citera
2026-09-20, 13:36
Medlem
Citat:

Tror det var på 70-talet jorden skulle gå under enligt Jehovas. Många medlemmar sålde sina hus och bilar, sa upp sig från sina arbeten för att domedagen var nära. Om inte det är ett sektbeteende så vet jag inte vad är.

Det stämmer. Det skulle smälla till år 1975.
När det inte gjorde det hette det att vissa medlemmar hade överdrivna förväntningar.
Citera
2026-09-20, 13:38
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nu råkar tråden handlar om just Jehovas vittnen.

Jag kan skapa en ny tråd om Berossos tro om han eller FB kräver det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in