2026-09-20, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Glöm inte bort att det " inte behöver vara så petigt" i bibeln.

Nej det verkar inte vara så noga vad som står i guds perfekta ord, som utgör själva grunden för hela religionen.
Men det är samtidigt viktigt att vi alla accepterar den som absolut sann, helt utan att undersöka den.
Citera
2026-09-20, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Nej det verkar inte vara så noga vad som står i guds perfekta ord, som utgör själva grunden för hela religionen.
Men det är samtidigt viktigt att vi alla accepterar den som absolut sann, helt utan att undersöka den.

För att återknyta till religionspsykologi och professor emeritus Owe Wikström, så talar han om människor med kognitiv dissonans som tvåvåningsmänniskor.
Jag tror att vi har att göra med en sådan här.
Citera
2026-09-20, 12:30
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Owe Wikström som var professor i Uppsala var också präst, jag vill minnas att han var verksam inom missionsförbundet i Uppsala.
Mig veterligen ingen religionspsykologi i teolog-och prästutbildnimgarna.
Men kristendom är ju sant, vad ska man då med religionspsykologi till.
Citera
2026-09-20, 12:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
För att återknyta till religionspsykologi och professor emeritus Owe Wikström, så talar han om människor med kognitiv dissonans som tvåvåningsmänniskor.
Jag tror att vi har att göra med en sådan här.
Vi alla försöker ta reda på vad som är sant, förutom ateisterna. Därför har de ingen kognitiv dissonans, för de bryr sig inte tillräckligt för att det ska vara möjligt.
Citera
2026-09-20, 12:35
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag har undersökt som en dåre, vadå utan att undersöka?
Citera
2026-09-20, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag har undersökt som en dåre, vadå utan att undersöka?

Förlåt, utan att undersöka den rationellt och vetenskapligt.
Du har redan på förhand bestämt dig för att Bibeln är den absoluta sanningen och bryr dig därför inte om logiska motsägelser eller andra uppenbara felaktigheter. Du tycker att den är sann ändå.
Det är inte ett problem för dig att folkmord är logiskt inkompatibelt med godhet, för gud är alltid god per definition, även när han sysslar med folkmord. Bara för att ta ett exempel. Den typen av resonemang fungerar inte för oss som vill undersöka din religon med ett öppet sinne.
Citera
2026-09-20, 13:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Förlåt, utan att undersöka den rationellt och vetenskapligt.
Du har redan på förhand bestämt dig för att Bibeln är den absoluta sanningen och bryr dig därför inte om logiska motsägelser eller andra uppenbara felaktigheter. Du tycker att den är sann ändå.
Det är inte ett problem för dig att folkmord är logiskt inkompatibelt med godhet, för gud är alltid god per definition, även när han sysslar med folkmord. Bara för att ta ett exempel. Den typen av resonemang fungerar inte för oss som vill undersöka din religon med ett öppet sinne.
Har du undersökt en enda sak rationellt och vetenskapligt? Kan du ge ett exempel på något som du undersökt på det viset?
Citera
2026-09-20, 13:06
Medlem
Citat:
Att börja tro på gud är att födas på nytt och bli förlåten. Du kanske tänker "hur kan en mördare komma till himlen om den tror på gud" men någon annan kanske tänker liknande om dig om något som du gjort. Att bli frälst innebär att se saker på ett nytt sätt och börja ett nytt liv, man måste uppleva det för att veta vad det betyder.

Kom ihåg att det inte bara är andra som är onda, du är också ond. Kan du inte se det så är du inte redo för himlen. En mördare blir förlåten, du blir förlåten, det är samma sak.
Jag vill inte bli förlåten och komma till himlen, jag behöver ingen förlåtelse från någon som medverkar till massmord varje dag.

Du resonerar så galet och tror att du lockar någon till himlen? Du vill alltså sitta i himlen bredvid de katolska prästerna som våldtog barn och tänka att det här en fin människa? Katolikerna är ju dessutom mästare på att förlåta synder, det räcker ju med bikten eller att du betalar du ur din synd.
Citera
2026-09-20, 13:08
Medlem
Citat:
Har du undersökt en enda sak rationellt och vetenskapligt? Kan du ge ett exempel på något som du undersökt på det viset?

Att påståendet att Gud är allgod samtidigt som han har begått folkmord är en uppenbar logisk motsägelse, är just ett sådant exempel.
Citera
2026-09-20, 13:08
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Jag vill inte bli förlåten och komma till himlen, jag behöver ingen förlåtelse från någon som medverkar till massmord varje dag.

Du resonerar så galet och tror att du lockar någon till himlen? Du vill alltså sitta i himlen bredvid de katolska prästerna som våldtog barn och tänka att det här en fin människa? Katolikerna är ju dessutom mästare på att förlåta synder, det räcker ju med bikten eller att du betalar du ur din synd.
De där kommer ju inte till himlen. Det är alltså gudstro som leder till god frukt som leder till himlen. Om man tror på gud men gör dåliga saker och skiter i så kommer man inte till himlen, men då tror jag även inte att man tror på gud på det sättet som det ska betyda. Du måste ha blivit frälst själv för att förstå.
Citera
2026-09-20, 13:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Att påståendet att Gud är allgod samtidigt som han har begått folkmord är en uppenbar logisk motsägelse, är just ett sådant exempel.
Det är det icke, det behöver inte vara så. Du kanske utrotar ett getingbo, är det inkompatibelt med godhet?
Citera
2026-09-20, 13:12
Medlem
Citat:
Det är det icke, det behöver inte vara så. Du kanske utrotar ett getingbo, är det inkompatibelt med godhet?

Jag vet att du ser det så. Du låter bli att tillämpa logik när det är din gud som diskuteras. Det är precis det som är problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in