2026-09-20, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Dessa är infiltratörer. Korstågen var inte så illa som du tror, det var försvarskrig. Europa var under attack, något behövde göras.

Fast egentligen en mördare som börjat tro på gud och blivit frälst är nog fortfarande trevligare än en gnällig ego-ateist.
Och nu börjar du visa din rätta sida. Det är alltså viktigare att tro på gud än att vara en god människa? Du ser hellre att pedofiler och mördare med rätt tro hamnar i himlen än att goda människor inte hamnar i helvetet?

Vi är för övrigt inte det minsta gnälliga, vi bara påpekar det osannolika i dina påståenden. Du verkar vara lika oinsatt i din bibel som i din tro, du är bara ute efter att vinna en fight om ett par katolska under men struntar egentligen i vad det är du försvarar.
Citera
2026-09-20, 11:30
Medlem
Citat:
Det var annorlunda, det var syndiga folk som offrade bebisar på altar och liknande. Det behövdes.
Angående vilka som var oskulder så kanske de sa att bara de snygga var oskulder. Det behöver inte vara så petigt.

Det behöver inte vara så petig i bibeln.😁

En bra replik. Den ska vi komma ihåg 😎

Ok, så Mose och hans kompisar valde ut de 32000 snyggaste midjanitiska flickorna att "behålla för egen del". Schysst, det tror vi på.
Fast, då gick de ju miste om nöjet att inspektera 32000.....du vet vad.😜
Citera
2026-09-20, 11:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Och nu börjar du visa din rätta sida. Det är alltså viktigare att tro på gud än att vara en god människa? Du ser hellre att pedofiler och mördare med rätt tro hamnar i himlen än att goda människor inte hamnar i helvetet?

Vi är för övrigt inte det minsta gnälliga, vi bara påpekar det osannolika i dina påståenden. Du verkar vara lika oinsatt i din bibel som i din tro, du är bara ute efter att vinna en fight om ett par katolska under men struntar egentligen i vad det är du försvarar.
Att börja tro på gud är att födas på nytt och bli förlåten. Du kanske tänker "hur kan en mördare komma till himlen om den tror på gud" men någon annan kanske tänker liknande om dig om något som du gjort. Att bli frälst innebär att se saker på ett nytt sätt och börja ett nytt liv, man måste uppleva det för att veta vad det betyder.

Kom ihåg att det inte bara är andra som är onda, du är också ond. Kan du inte se det så är du inte redo för himlen. En mördare blir förlåten, du blir förlåten, det är samma sak.
Citera
2026-09-20, 11:34
Medlem
Citat:
Dessa saker står i det gamla testamentet, kristendom är sant, det är bara att acceptera. Vad det betyder kan man gräva i, men du själv gnäller inte om detta för att du är en så god moralisk individ utan för att du har hat inom dig.

God, moraliskt.....
Jag är övertygad om att vare sig Solvagius eller 57000 håller sig med tusentals sexslavar.

Och kom nu inte med nåt dumt skämt om att 57000 är värre än 32000😁
Citera
2026-09-20, 11:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det behöver inte vara så petig i bibeln.😁

En bra replik. Den ska vi komma ihåg 😎

Ok, så Mose och hans kompisar valde ut de 32000 snyggaste midjanitiska flickorna att "behålla för egen del". Schysst, det tror vi på.
Fast, då gick de ju miste om nöjet att inspektera 32000.....du vet vad.😜
Det är ju tråkigt att de inte gick in i detalj på hur de gjorde för att avgöra vilka som var oskulder. Kanske så hade du kunnat fördjupa dig i så fall? Det hade kunnat bli din inriktning med inkluderande föreläsningar m.m.
Det finns folk som fördjupar sig i många delar av kristendomen.
Citera
2026-09-20, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Ja står det i bibeln måste det ju vara både sant och bra. Det är helt otänkbart att det står något som är fel i bibeln, även om det så står att den allgoda guden ägnar sig åt folkmord.
Det är tydligen såhär man resonerar när man ”följer bevisen”.

Ja men visst. Att påpeka att folkmord är omoraliskt även om det är gud som gör det, tyder på att jag är en hatisk människa.

Glöm inte bort att det " inte behöver vara så petigt" i bibeln.
Citera
2026-09-20, 11:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Glöm inte bort att det " inte behöver vara så petigt" i bibeln.
När man avgör vilka som är oskulder så tycker ujhs att man bör vara petig. Kanske bör vi överlåta jobbet till honom så det går rätt till.
Citera
2026-09-20, 11:44
Medlem
Citat:
Du har ju aldrig ens visat att religionspsykologi finns på riktigt vad jag minns. Om det nu är verkligt så är det ju som om en fångintagen studerar samhällspsykologi.

Jag kollade nyss. Du kan studera religionspsykologi vid minst 7 svenska universitet. Så nog finns vetenskapen ifråga.
Jag tror inte att det finns professorer vid alla dessa lärosäten. Uppsala och Lund är de stora när det gäller forskning.
Citera
2026-09-20, 11:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag kollade nyss. Du kan studera religionspsykologi vid minst 7 svenska universitet. Så nog finns vetenskapen ifråga.
Jag tror inte att det finns professorer vid alla dessa lärosäten. Uppsala och Lund är de stora när det gäller forskning.
Fast den största frågan kvarstår, är alla dessa som både lär ut och studerar detta ateister? Så måste det ju vara, vilken kristen skulle vilja studera "religionspsykologi", det låter ju direkt förnedrande.
Citera
2026-09-20, 11:46
Medlem
Citat:
Att börja tro på gud är att födas på nytt och bli förlåten. Du kanske tänker "hur kan en mördare komma till himlen om den tror på gud" men någon annan kanske tänker liknande om dig om något som du gjort. Att bli frälst innebär att se saker på ett nytt sätt och börja ett nytt liv, man måste uppleva det för att veta vad det betyder.

Kom ihåg att det inte bara är andra som är onda, du är också ond. Kan du inte se det så är du inte redo för himlen. En mördare blir förlåten, du blir förlåten, det är samma sak.
Ser du saker på ett nytt sätt och har fått ett nytt liv sen du började tro på dina mirakel? Ser inte ditt liv exakt likadant ut? Att bli frälst är en sådan floskel, jag har sett det hända tusentals gånger och det påverkar inte en människa överhuvudtaget.

Jag är inte ond och inte du heller. Prästerna som våldtar barn är onda, David som sände sin kompis i döden för att han ville ha hans fru var ond, gud i himlen som skapade malariamyggan så att miljoner människor ska dö i förväg är ond.
Citera
2026-09-20, 11:48
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Ser du saker på ett nytt sätt och har fått ett nytt liv sen du började tro på dina mirakel? Ser inte ditt liv exakt likadant ut? Att bli frälst är en sådan floskel, jag har sett det hända tusentals gånger och det påverkar inte en människa överhuvudtaget.

Jag är inte ond och inte du heller. Prästerna som våldtar barn är onda, David som sände sin kompis i döden för att han ville ha hans fru var ond, gud i himlen som skapade malariamyggan så att miljoner människor ska dö i förväg är ond.
Ja mitt tankesätt är annorlunda. Alla är onda, fast i olika grader. Om någon tror och inte 'förtjänar' att komma till himlen enligt dig, hur är du då så säker på att du förtjänar det?

Med samma måttståck som du dömer andra med kommer du själv bli dömd.
Citera
2026-09-20, 12:13
Medlem
Citat:
Fast den största frågan kvarstår, är alla dessa som både lär ut och studerar detta ateister? Så måste det ju vara, vilken kristen skulle vilja studera "religionspsykologi", det låter ju direkt förnedrande.

Owe Wikström som var professor i Uppsala var också präst, jag vill minnas att han var verksam inom missionsförbundet i Uppsala.
Mig veterligen ingen religionspsykologi i teolog-och prästutbildnimgarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in