Citat:
Ursprungligen postat av
isgeten
Det intressanta är hur du betalade? Använde du krypto eller kort? Krypto är svårare att härleda till dig fast de kommer se att du handlat krypto och du får frågor om det antagligen under förhöret. Matchar summan du köpte krypto för summan av vad dopingen ungefär kostar så är det inte till din fördel. Handlade du med kort är det rätt kört.
Du tog orden ur min mun. Räkna kallt med att dom plockat ut dina kontoutdrag från din bank. Även om du betalat med kort behöver det nödvändigtvis inte vara kört. Jag gjorde samma misstag för många år sedan. Jag förberedde mig innan förhöret och förfalskade orderbekräftelsen och ändrade de olagliga sakerna till något lagligt som leverantören också sålde. MEN är det en jobbig förundersökningsledare så kan hen ha begärt internationell rättshjälp och krävt ut exakt vad du beställt, ip adress etc. Nu va det vapen jag beställde så lite högre straffvärde än doping. Men den gången höll det , i ett liknande fall hade leverantören helt golat ner mig trots en ganska bra affärsmässig relation sedan tidigare. Så fort jag såg via trackingsajten att paketet var i beslag (gick att se på den tiden) så skickade jag ett mail med instruktioner vad han skulle säga om han blev kontaktad.. även det mailet gola idioten fram trots att han inte gjort något olagligt och riskerar ingenting. Men även den gången kom jag undan då jag hade ett tidigare mail där jag frågade om de levererade till Sverige. I det mailet svarade butiken ”we sell alot to sweden so its no problem ” mao, jag använde min okunnighet som försvar och det höll. Men jag hade tur, mycket tur. Beställ aldrig något du betalar med kort, gör en internationell överföring via någon bank, exchage etc. Betalar du med krypto så gör inte det så uppenbart att växla några dagar innan köp. Ha ett par tusenlappar i Bitcoin, man vet aldrig när man behöver dom. I regel brukar dom inte kolla längre tillbaka än 3 månader på din bank.
Nu är allt detta preskriberat och när jag tänker tillbaka så var jag otroligt naiv o korkad. Vissa utredare är mycket vassa. Sen kan man ha tur med åklagare som inte tror det håller. Men numera så behövs inte mycket bevis för småbrott. Det struntar tingsrätten i. Har ärendet hamnat på deras bord så är utgångsläget att du är skyldig. Tro inte att du ska bli rättvist behandlad i Sverige längre. Jag har bara blivit dömd för brott där jag varit helt oskyldig, två gånger dessutom. Jag tappade allt förtroende för rättsväsendet efter det. För min egen överlevnad rent mentalt så tänker jag att det var väl priset jag betalade de gånger jag faktiskt var skyldig men förundersökning blev nedlagda. Sen är det så här trist idag att har du ett enda brott i registret så är det en överhängande sannolikhet att du kommer bli dömd varenda rättegång du har i framtiden. Tyvärr är det så. När jag var ostraffad kom jag undan med väldigt mycket där jag ändå tyckte polisen hade nog med bevis för att driva det i rättegång. Men åklagaren la ner ärendet. .