2026-09-15, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Tycker kritiken mot domaren denna gången mest blir löjlig. Även om en frispark var feldömd så går det liksom inte säga att målet var felaktigt. Ingen domare dömer hundra procent rätt och så länge de inte tar direkt felaktiga beslut vid mål, straff och rött kort så får man köpa det. Framförallt är det ju fel fokus att gnälla på domaren efter att 4 oattackerade egna spelare lyckas göra självmål. Bättre de kikar på sina egna fel i den situationen. Men å andra sidan hellre tränare som utstrålar känslor än nån modern robot som svarar ”näääeej, men.. mummel mummel”, på alla frågor.

Men det med domarobservatören är intressant. Nu är ju alla domarobservatörer nere vid planen före match men låter märkligt om denne satt på Häckens bänk under spelets gång. Källa?

Kan säkert vara så att domaren gör det helt ok, inte sett det hela. Får leta upp några klipp. Så var det där var man hittar grejer i sin dimma. Trodde att det var dambloggen men gick bet på den. Men hittade att dem nämner det på Elitfotboll dam blog. Kanske kanske att jag först läste om det på någon av Skåne blaskorna.
Säkert något Häcken fans jag retat upp som kan ge oss mer klarhet.

Ska rätta mig själv. Tydligen en av Häckens tränare som suttit med observatören. Inte bra men inte lika illa som att man skulle sitta på bänken.
Citera
2026-09-15, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Kan säkert vara så att domaren gör det helt ok, inte sett det hela. Får leta upp några klipp. Så var det där var man hittar grejer i sin dimma. Trodde att det var dambloggen men gick bet på den. Men hittade att dem nämner det på Elitfotboll dam blog. Kanske kanske att jag först läste om det på någon av Skåne blaskorna.
Säkert något Häcken fans jag retat upp som kan ge oss mer klarhet.

Ska rätta mig själv. Tydligen en av Häckens tränare som suttit med observatören. Inte bra men inte lika illa som att man skulle sitta på bänken.

Aha. Då tror jag att jag förstår hur det gått till. Många lag placerar sin andretränare på läktaren under framförallt första halvlek för att de skall kunna upptäcka annat än man gör från bänken. Kan vara extremt irriterande, tycker jag.

Som nyligen när jag fick Norrköpings snubbe nästan bredvid mig och han satt och skrek instruktioner. ”Håll käften, gubbjävel”. Nej, tyvärr stannade den kommentaren i mitt huvud. Borde fan inte vara tillåtet att röra sig mellan bänk, läktare och omklädningsrum.

Hur som helst. Ibland hamnar dessa runtspringande tränare på medialäktaren, eftersom där oftast finns plats. På samma läktare sitter matchdelegat, domarobservatör, journalister osv. Så inget konstigt om en andretränare hamnar bredvid domarobservatören ibland.

Men grundfelet är att tränaren borde ha restriktioner till att antingen hålla sig till avbytarbänken eller sitta på vanlig läktarplats (bortaläktaren om det är bortalagets tränare).
Senast redigerad av Burkgurka 2026-09-15 kl. 08:44.
Citera
2026-09-15, 15:48
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Stellan Carlsson arbetsbefrias!
https://www.fotbollskanalen.se/artiklar/damallsvenskan/officiellt-ifk-norrkoping-arbetsbefriar-carlsson

Vilken resa han gjort. Han ingick i Norrköpings satsning mot den absoluta toppen och var väl ansedd som den kanske bäste tränaren i allsvenskan. Hans facit med Piteå är imponerande.
Citera
2026-09-15, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Stellan Carlsson arbetsbefrias!
https://www.fotbollskanalen.se/artiklar/damallsvenskan/officiellt-ifk-norrkoping-arbetsbefriar-carlsson

Vilken resa han gjort. Han ingick i Norrköpings satsning mot den absoluta toppen och var väl ansedd som den kanske bäste tränaren i allsvenskan. Hans facit med Piteå är imponerande.

Ett desperat och korkat Norrköping, möjligtvis kan dem klara sig kvar för att Växjö knappt har ett lag men det hade möjligtvis även Stellan Carlsson lyckats med.
Det är lite som Djurgården, värvar fel spelartyper och har inte en stab som kan förvalta sin talang.

Norrköping borde kicka sin sportchef och stab så långt det bara går.
Jag blir nästintill imponerad av hur många jubelidioter som lyckas behålla sina roller i en organisation.
Tränaren hänger man gärna ut som en syndabock.
Nu kanske Stellan valt ut några spelare och då får han stå sitt kast, men rensa för tusan upp ordentligt.

Ett Norrköping med ett spelsätt lika pålitligt som en galning med sax stoppar man in en högst överreklamerad Amanda Sundström under sommaren, tjejen har en del kvalitet men har stora problem rent taktiskt. Det är det enda man stärker truppen med. Visst finns där en form av talang, har sett ett par fina avslut...men resten? Tror man att, ja nu jävlar vänder vi säsongen?

Man har en tidigare värvat Klingspor, en tjej med mycket talang men som Norrköping förvaltat till något man skådar i lösgodishörnan var och varannan dag.
För i helskotta vad försigår i den där klubben? Släpp Klingspor gratis till Bajen och lägg på en vidareförsäljningsklausul. En sån talang kan man inte kasta bort i Norrköping som helt tydligt är fullkomligt talanglösa.
Förstå mig rätt, jag välter bautastenar och skjuter med hagelbössa i mitt glashus. Men så är jag en åldrad gubbjävel som tycker om att dricka ö,l äta punschpraliner och ibland ge mig in på något annat.
Inte spela boll, än mindre träna tjejerna. Men nog fan kan man se en del uppenbart.

Moa Edrud är ett lysande exempel, levnadsglad härlig människa. Lite väl glad i samma leverna som en själv. Talangfull målis men så var det vad man pysslar med under fritiden.
Tiden i Bajen gjorde en målis av den talang hon besitter, hoppas det går bra för tjejen.
Än en gång, förtusan Bajen, rädda Klingspor, det kanske kan bli en landslagsback men inte om hon fortsätter i Pekingland.
Senast redigerad av Gurug 2026-09-15 kl. 23:40.
Citera
2026-09-16, 11:59
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Bragstads skada värre än befarat och hon blir borta "ett tag". Jag tror vi överlever Rangers ändå men till matchen mot Häcken är hon direkt avgörande att ha med.
Citera
2026-09-18, 21:58
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Någon som vet om det stämmer att Svts sändning av derbyt inte kan ses utomlands ( rykten på sociala medier). Just nu ser jag Man C mot Liverpool på play utan några problem. Varför skulle damallsvenskan vara annorlunda. Misstänker att det är svårt att hitta en kneipe i Berlin som visar matchen om ryktet stämmer.

På söndag är det Union Berlins frauen som gäller. Redan sista året i zweiten drog de mer publik än något annat lag. Väldigt speciellt att besöka Stadion an der alten Fönsterei som ligger ute i skogen i Köpenick. Fixat biljett men det var knepigt. Vill man se herrarna är det i princip kört. En speciell grej är att man enligt deras policy aldrig lämnar matchen i förtid aldrig buar åt sitt lag även om det är storförlust och aldrig skyller förluster på någon enskild spelare. Inget gnäll helt enkelt. Saknar den attityden i Sverige.
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2026-09-18 kl. 22:09.
Citera
2026-09-19, 08:17
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Någon som vet om det stämmer att Svts sändning av derbyt inte kan ses utomlands ( rykten på sociala medier). Just nu ser jag Man C mot Liverpool på play utan några problem. Varför skulle damallsvenskan vara annorlunda. Misstänker att det är svårt att hitta en kneipe i Berlin som visar matchen om ryktet stämmer.

På söndag är det Union Berlins frauen som gäller. Redan sista året i zweiten drog de mer publik än något annat lag. Väldigt speciellt att besöka Stadion an der alten Fönsterei som ligger ute i skogen i Köpenick. Fixat biljett men det var knepigt. Vill man se herrarna är det i princip kört. En speciell grej är att man enligt deras policy aldrig lämnar matchen i förtid aldrig buar åt sitt lag även om det är storförlust och aldrig skyller förluster på någon enskild spelare. Inget gnäll helt enkelt. Saknar den attityden i Sverige.
VM matcherna som Svt sände i somras gick inte att se utomlands utan vpn (Tv4 funkade dock).

Möjligt att det går att ställa in på sitt konto att man är på semester tillfälligt, men kan vara en annan playtjänst (eller påhittat minne). Du får googla om det stämmer.
Citera
2026-09-19, 08:27
Medlem
Citat:

Om du kollar via mobildata så räknas det inte som du är utomlands så kan vara därför det funkar för dig. Jag ändrade min VPN och kunde inte se WSL-matchen.
Citera
2026-09-19, 10:16
Medlem
Citat:

Du tycker inte att supportrarna ska ställa några krav på avlönade spelare med andra ord?
Du måste vara Bajare med den losermentaliteten.
Citera
2026-09-19, 10:47
Medlem
Såg höjdpunkterna från igår och MFF verkar trumamt igång maskineriet rejält även om Dif förstås är extremt usla
Senast redigerad av Ahmed945 2026-09-19 kl. 10:51.
Citera
2026-09-19, 14:53
Medlem
Alkibiadess avatar
Hammarby inte tillräckligt bra, varken så som man spelar idag eller om man ser till spelarmaterialet. Oavsett hur många spelare man plockar upp från sin akademi och räcker inte heller med att bara värva mellanbra nordiska (internationella) spelare.
Citera
2026-09-19, 14:56
Medlem
Elit1an:
Kif örebro - Blåvitt FT 5-1.
KKif bättre i allt. Blåvitts form sen tidigare under säsongen som bortblåst. Slarv o kladd o felbeslut överlag. Precis som hemma mot Jitex.

Vill man nå OBOS eller inte ? Ändrar man inte på hur det sett ut senaste två matcherna så blir det ett år till i Elit1an. Men kanske det man i grund o botten vill. Det får bli som det blir, liksom.
Kanske det är tränarn som känner sig omogen för OBOS ?

Blåvitt kan betydligt bättre !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in