Citat:
Äh, blir ju ofta lite tramsigt när rivalitet från herrlag skall klistras på damlagen. Många kanske lajvar rivaler vissa matcher men egentligen är det väl få som bryr sig.
Systrarna Reidy är ju göteborgare och har ingen koppling till konkurrens/rivalitet i 08-land från ungdomsfotboll etc.
Förresten värvades Alice Carlsson från BP. (och Wangerheim från Djurgården).
Lär av Vittsjö.. där följer man sina fd spelare med hejarop, inklusive de som värvats till lokalkonkurrenten Kristianstad. En av damfotbollens UPS är just den trevliga attityden, och det vore trist om den försvann. (Även om jag kan tycka det blir för mycket gullegull ibland. Finns ju gränser)
Systrarna Reidy är ju göteborgare och har ingen koppling till konkurrens/rivalitet i 08-land från ungdomsfotboll etc.
Förresten värvades Alice Carlsson från BP. (och Wangerheim från Djurgården).
Lär av Vittsjö.. där följer man sina fd spelare med hejarop, inklusive de som värvats till lokalkonkurrenten Kristianstad. En av damfotbollens UPS är just den trevliga attityden, och det vore trist om den försvann. (Även om jag kan tycka det blir för mycket gullegull ibland. Finns ju gränser)
Det finns en oskriven regel att inte värva vuxna spelare mellan AIK, Djurgården och Bajen. När det handlar om 15-16 åringar är det en annan sak.
BP räknas inte in här och har väl varit något som liknar en farmarklubb till de riktiga Stockholmslagen. Det är ju också en klubb som i princip saknar supporterkultur.
Visst det är inte lika hårt som på herrsidan men när exempelvis Matilda Plan som lagkapten i Djurgården valde att gå över till AIK väckte det ont blod bland supporters. Det tog också tid för henne att bli accepterad bland AIK:s supporters.
Man kan tycka om detta men supporterkultur är viktigt och avgörande för damfotbollens framtid och då ställs vissa krav på spelarna att hedra klubbmärket. Jag har tex väldigt svårt att se en spelare som Ellen Gibson teckna för AIK eller Djurgården ( även om platsar där)
Sen spelar det väl en viss roll hur länge en spelare varit i klubben och vem som valt att inte förlänga kontraktet. Hade jag varit Vittsjö supporter så hade jag nog var grymt förbannad över Hanna Ekengrens övergång till KDFF som jag antar är eran arvfiende. Hade övergången skett till exempelvis Norrköping hade det varit en annan sak.