2026-09-19, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ja men om himlen är guds hus, och du dissar gud, vad vill du ens? Det står mellan himlen och helvetet, tänkte du snacka skit om gud hela livet och sen komma och knacka på hans dörr och vilja bli insläppt? Lite obekväm situation.

Ytterligare ett fall av din egenkonstruerade special-logik.
Om du inte vill komma hem till mig, så är enda alternativet att jag torterar dig för evigt?
Din religion är inte bara totalt jävla irrationell och uppenbart påhittad, den är även mycket omoralisk.
Det är märkligt att gud så ofta inte har möjlighet att göra något annat än det mest omoraliska man kan tänka sig, med tanke på att han ska vara allsmäktig och allgod.
Han kunde inte välja att tala om att slaveri är en dålig sak och han kan inte välja att låta bli att tortera folk för evigt för att de inte tror att han existerar.
Dock kunde han förbjuda att bära kläder av olika tyg och att äta skaldjur.
Hur kan du inte se att det här är en mytologi?
Senast redigerad av Solivagus 2026-09-19 kl. 12:42.
Citera
2026-09-19, 12:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Ytterligare ett fall av din egenkonstruerade special-logik.
Om du inte vill komma hem till mig, så är enda alternativet att jag torterar dig för evigt?
Din religon är inte bara totalt jävla irrationell och uppenbart påhittad, den är även mycket omoralisk.
Nja, det är mer att om du inte vill komma hem till fadern så finns det bara gatan kvar. Det är inte så att fadern torterar dig, men livet som hemlös på gatan kan vara hårt.
Citera
2026-09-19, 13:38
Medlem
Citat:
Jag sitter med ett starkt kort, men många ateister är blinda. Jag har en kåk men ni tror att vi spelar fia med knuff. När jag visar mina kort så sitter ni istället fokuserade på ai-genererade tiktok klipp av hundar som sjunger på mobilen eller något. Kom tillbaka till verkligheten, ateism är ingen världsbild det är bara en ursäkt för att göra abort och dricka brännvin.
Är vi blinda för att vi inte bara accepterar det religiösa säger? Jag kan min bibel och vet att nästan ingenting i den kan bekräftas av arkeologer eller historiker, ändå har den fått så stort genomslag. Samma med Koranen, vad i den är sann? Och ändå tror miljarder människor att Mohammed flög till himlen med bevingade hästar. Osv.

Varenda religiös skrift påstår helt befängda saker och sådana som du bara gapar och sväljer trots att logiken talar sitt tydliga språk.
Citera
2026-09-19, 13:43
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Är vi blinda för att vi inte bara accepterar det religiösa säger? Jag kan min bibel och vet att nästan ingenting i den kan bekräftas av arkeologer eller historiker, ändå har den fått så stort genomslag. Samma med Koranen, vad i den är sann? Och ändå tror miljarder människor att Mohammed flög till himlen med bevingade hästar. Osv.

Varenda religiös skrift påstår helt befängda saker och sådana som du bara gapar och sväljer trots att logiken talar sitt tydliga språk.
Det kan bekräftas av arkeologer och historiker, du bara förnekar alla bevis för ateister hånar bevis.
Citera
2026-09-19, 13:46
Medlem
Citat:
Det kan bekräftas av arkeologer och historiker, du bara förnekar alla bevis för ateister hånar bevis.
Hitta arkeologiska och historiska bevis för Kung David. Eller uttåget från Egypten. Kung Salomon?

Religiösa accepterar "bevis" helt utan kritiska ögon.
Citera
2026-09-19, 13:48
Medlem
Citat:
Och det får inte vara religiösa källor!
Citera
2026-09-19, 13:48
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Hitta arkeologiska och historiska bevis för Kung David. Eller uttåget från Egypten. Kung Salomon?

Religiösa accepterar "bevis" helt utan kritiska ögon.
Det finns historiska bevis för kung david, gamla inskrifter där det står "davids hus" eller något sånt. Uttåget från egypten finns det delvis också bevis för. Biblisk arkeologi är ett helt ämne och det finns bevis för en massa saker.
Citera
2026-09-19, 13:50
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Och det får inte vara religiösa källor!
Jag vet inte ens om jag orkar. Dessa källor finns men du är helt skruvad när det gäller information.
Citera
2026-09-19, 13:50
Medlem
Citat:
Det finns historiska bevis för kung david, gamla inskrifter där det står "davids hus" eller något sånt. Uttåget från egypten finns det delvis också bevis för. Biblisk arkeologi är ett helt ämne och det finns bevis för en massa saker.
En man hette David någonstans och därför är allt i bibeln om kung David sant? Skämtar du?

Egyptier var historiskt erkänt duktiga på att dokumentera allting och det finns inte ett ord om hur Moses tog med sig slavar från Egypten eller alla olika straff som gud ska ha gett farao. Inte ett ord.
Citera
2026-09-19, 13:52
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
En man hette David någonstans och därför är allt i bibeln om kung David sant? Skämtar du?

Egyptier var historiskt erkänt duktiga på att dokumentera allting och det finns inte ett ord om hur Moses tog med sig slavar från Egypten eller alla olika straff som gud ska ha gett farao. Inte ett ord.
Det finns visat att semiter eller israeliska slavar var där tror jag. De ville nog inte skriva ner att en mosesgubbe förudmjukade dom genom ett grodattack från himlen.
Citera
2026-09-19, 13:53
Medlem
Citat:
Jag vet inte ens om jag orkar. Dessa källor finns men du är helt skruvad när det gäller information.
Eftersom du inte förstår att man inte kan använda källor som är partiska. Du använder källor som redan tror på undret, jag vill ha källor som är djupt kritiska och kommer fram till samma sak.

Jag vill ha en medicin där konkurrenten har kommit fram till samma resultat som den som gör reklam för medicinen, inte förrän då vet jag att resultatet är sant. Hur kan det vara så svårt att förstå?
Citera
2026-09-19, 13:55
Medlem
Citat:
Det finns visat att semiter eller israeliska slavar var där tror jag. De ville nog inte skriva ner att en mosesgubbe förudmjukade dom genom ett grodattack från himlen.
Aha, alla tusentals författare som fanns kom gemensamt överens om att inte skriva om grodattacken? Hör du själv hur ihåligt dina försvar blir när du ska hitta ursäkter för varför det inte finns bevis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in