2026-09-18, 16:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Åklagaren begärde även vid detta tillfälle förlängd häktningstid om fyra veckor.
TN medgav två veckor.

TN är omhäktad.
Åklagaren ska, senast den 2 okt, väcka åtal alternativt begära förlängd häktningstid igen.

I framställan om förlängd åtalstid 'Beslut, motivering, kompletterande uppgifter' kan man notera att flera meningar under denna punkt nu har maskerats. Gissar att det kan framgå uppgifter som hamnar under förundersökningssekretessen.

I övrigt står det bland annat:
"Ytterligare förhör har genomförts med den misstänkte och flera förhör kommer att behöva genomföras."

"Misstanken har inte försvagats."

Tack!

Med tanke på maskerat innehåll under rubriker som motivering, kompletterande uppgifter, framstår det som att man kan ha fått in en del svar, dock inget som direkt stärker misstankegraden.

Man kan fundera på vad TN tänker med att välja två veckors omhäktningsperioder. Hoppas han på att man under den kortare tiden om två veckor istället för fyra, ska åklagaren inte hinna få in så mycket svar att det håller för ny omhäktning, stressa åklagaren, få veta mer om vad han behöver ta ställning till (bevis)?

Hävdar han ännu att han inte är skyldig till brott (mord)?
Citera
2026-09-18, 16:14
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Dummaste han kunnat säga, vet inte om rättegången kommer vara öppen eller stängd. Hade varit intressant å se gubben
Ja, vore intressant vara på plats.
Intressant att ditt inlägg fick kritik mot TNs persona att blossa upp på FB.
TN var intressant IRL för kvinnor i alla fall...

Många här är ute och cyklar själva. Han tog bilen till ön. Vart skulle han ha cyklat?
Citera
2026-09-18, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kilian86
Alldeles riktigt, inte så många skäggiga hipsters runt Nytorget idag.
TN måste ha varit på konstant helspänn som deltagande i kulturvärlden utan högre examen… knappt gymnasiebetyg. Självklart har denna brist på högskolepoäng färgat hans självbild! Något slags vuxengymnasium när han flyttat från sin lilla småstad? Och på Instagram kan man se att han inte är snygg heller…

Jag försvarar inte TN på något sätt
men varför skulle man inte kunna ha en bra karriär utan högskola? Något säger mig trots allt att TN hittat en karriär och följt den, vilket har givit honom en god inkomst. Vad är felet han har gjort med sitt arbetsliv som skulle ha gjort honom präglad för dålig självbild och mord?
Citera
2026-09-18, 16:37
Medlem
Inget fel som nekat honom vare sig anställning eller hög inkomst. Men i Zstockhos konstsväng handlar det om kulturellt kapital och därmed examina för att få den respekt som TN verkar ha varit ute efter. Han har varit en hantverkare i museivärlden…. och låtsats vara något mer än det?
Störd läskig typ och innan det hemska brottet på ön var han… en Tinderdejt för 50+ kvinnor i innerstan? Hur kunde någon ens överväga att ligga med honom?!?
Citera
2026-09-18, 17:02
Medlem
Citat:
Inget fel som nekat honom vare sig anställning eller hög inkomst. Men i Zstockhos konstsväng handlar det om kulturellt kapital och därmed examina för att få den respekt som TN verkar ha varit ute efter. Han har varit en hantverkare i museivärlden…. och låtsats vara något mer än det?
Störd läskig typ och innan det hemska brottet på ön var han… en Tinderdejt för 50+ kvinnor i innerstan? Hur kunde någon ens överväga att ligga med honom?!?

Exakt vad vet du om vad han har låtsats om? Hans arbetsgivare verkar ha haft en bra så hög tillit som överlåtit logistik, placering, kontakt med konstnärer, underhåll m.m. av föremål värda milliontals kronor. Skulle du eller jag skämmas för en sådan uppgift och ett sådant förtroende? Han må vara en mördare men där tror jag inte yrkesbakgrunden spelar någon större roll.
Citera
2026-09-18, 17:14
Medlem
I linje med vad som framkommit i tråden samt mina 30+ år i Stockholms lilla konstvärld så vågar jag påstå att hans bakgrund inte gav en obetingad respekt. Han var en glorifierad snickare. Det är, i det här sammanhanget, tyvärr omöjligt att komma runt de examina som ger tillträde till de högsta kretsarna. Jag ser bara en frånskild, manipulativ och småsint typ, som JA verkade i kulturvärlden, men aldrig riktigt släpptes in. Kultursociologi i praktiken. Att han sprang på Åsa, men inte mäktade hålla henne s intresse till 100 procent i mer än 8 månader är ju inte förvånande. Helt klart såg hade hon börjat SE honom.
Citera
2026-09-18, 19:10
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Långt fram i tiden nu, men jag ser inte varför huvudförhandlingen skulle ske bakom stängda dörrar? I så fall bara delvis (vid eventuella känsliga uppgifter).
Det bör väl handla om ett ganska "vanligt" - avseende offentlighetsperspektiv - mordfall?

Helt enig med To.Ivrig här!

Jag ser inte heller något skäl till stängda dörrar under huvudförhandlingen.

Delvis sekretess kan absolut träda in vad gäller eventuella patientjournaler eller rättspsykiatrisk undersökning.

Vanliga skäl för stängda dörrar är minderårig gärningsperson och/eller minderårig målsägande – gärna i kombination med sexualbrott. Det här är definitivt ett ”vanligt åtal gällande mord/dråp/vållande till annans död” och samtliga inblandade är vuxna.

Att det är jobbigt för en vuxen man att stå till svars för sina handlingar inför domstolen och allmänheten är inte ett skäl för stängda dörrar.

Att uppgifter maskas under förundersökningen/häktningen är inte en vink om stängda dörrar under huvudförhandlingen.

Nu är det förundersökningssekretessen som sätter ramarna, men så fort åtal väcks så är det i huvudsak offentlighetsprincipen som gäller.
Citera
2026-09-18, 23:20
Medlem
BiskopHansBrasks avatar
Biskopen har denna afton kommit att begrunda fallet i dess helhet. Det är ett märkligt företag att försöka förstå vad som egentligen skett när man sitter med fragmenten i händerna och ännu saknar den berättelse som skall binda dem samman.

Det påminner mig stundom om när man långt efter ett gammalt fältslag finner en övergiven rustning i en dikeskant, ett brutet svärd på en åker och en hästsko i skogen, och därefter förväntas avgöra vem som red var, vem som högg vem och varför fan hästen över huvud taget befann sig där.

Sådant är vårt lilla arbete här. Vi finner ett stycke här, ett annat där, och när tre bitar råkar ligga bredvid varandra börjar vi genast misstänka att vi skådat hela slagordningen.

Men verkligheten har den dåliga vanan att vara betydligt mer svåröverskådlig än våra teorier.

Kanske kommer huvudförhandlingen att kasta ljus över det som nu förefaller dunkelt. Kanske kommer den i stället att visa att vissa av våra mest omsorgsfullt byggda resonemang varit ungefär lika historiskt hållbara som en Karl XII-krönika författad av en man som stod bakom kanonen och drack brännvin.

Biskopen fortsätter därför att betrakta spillrorna. Någonstans däri ligger sanningen. Frågan är bara vilka av dem som tillhör skeppet och vilka som kommer från ett helt annat vrak.
Citera
2026-09-18, 23:57
Medlem
Kan det vara så att han fått kurser/utbildningar via sitt jobb, många företag erbjuder väl det?

Läste att han 2023 höll en en teknisk workshop på Stockholms universitet för studenter på internationella curatorprogrammet med sin kollega som är konservator. Han måste ha lärt sig mycket av kollegan om inte annat?
Citera
2026-09-19, 08:37
Medlem
Citat:
Alldeles riktigt, inte så många skäggiga hipsters runt Nytorget idag.
TN måste ha varit på konstant helspänn som deltagande i kulturvärlden utan högre examen… knappt gymnasiebetyg. Självklart har denna brist på högskolepoäng färgat hans självbild! Något slags vuxengymnasium när han flyttat från sin lilla småstad? Och på Instagram kan man se att han inte är snygg heller…

Jag tror att du beskriver något väldigt viktigt här! Efter att ha arbetat och vistats i kulturvärlden under många år vet jag precis vad som krävs för att passa in. En person som TN, utan högre utbildning, ej heller släkt inom kultur- eller affärselit, har säkerligen levt i total anspänning med en konstant rädsla för att ”bli avslöjad”. Inte bara rädd antagligen livrädd!
Citera
2026-09-19, 08:51
Medlem
Intressant att läsa, tack för dina inlägg!

Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
Biskopen har denna afton kommit att begrunda fallet i dess helhet. Det är ett märkligt företag att försöka förstå vad som egentligen skett när man sitter med fragmenten i händerna och ännu saknar den berättelse som skall binda dem samman.

Det påminner mig stundom om när man långt efter ett gammalt fältslag finner en övergiven rustning i en dikeskant, ett brutet svärd på en åker och en hästsko i skogen, och därefter förväntas avgöra vem som red var, vem som högg vem och varför fan hästen över huvud taget befann sig där.

Sådant är vårt lilla arbete här. Vi finner ett stycke här, ett annat där, och när tre bitar råkar ligga bredvid varandra börjar vi genast misstänka att vi skådat hela slagordningen.

Men verkligheten har den dåliga vanan att vara betydligt mer svåröverskådlig än våra teorier.

Kanske kommer huvudförhandlingen att kasta ljus över det som nu förefaller dunkelt. Kanske kommer den i stället att visa att vissa av våra mest omsorgsfullt byggda resonemang varit ungefär lika historiskt hållbara som en Karl XII-krönika författad av en man som stod bakom kanonen och drack brännvin.

Biskopen fortsätter därför att betrakta spillrorna. Någonstans däri ligger sanningen. Frågan är bara vilka av dem som tillhör skeppet och vilka som kommer från ett helt annat vrak.
Citera
2026-09-19, 09:03
Medlem
Att gå med på att omhäktas är ju lite som att erkänna, iofs det har han ju halvt gjort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in