Citat:
Ursprungligen postat av
LudvigSigurdDavid
Nu känner jag mig lite dum faktiskt (lågutbildad). Jag tolkade det som att skribenten berättade att hen inte hade en aning, drog sig för att spekulera och ville informera oss om detta. Missade jag något mellan raderna?
Jag tror faktiskt att T-travel läste det alldeles rätt. Ett konstaterande av avsaknad av information är också information. Och spekulera skall vi naturligtvis göra, annars blir det en synnerligen fattig tillvaro här i klostret.
Biskopen har emellertid själv gjort den inte helt ovanliga erfarenheten att människans hjärna gärna uppför sig som en medeltida hovkrönikör med tillgång till både bläck och alldeles för mycket självförtroende. Man finner tre fragment av ett sigill i en lerpöl och börjar strax skriva om kungens hemliga förbund med hertigen av Burgund.
Så kan det nog bli även här. En liten omständighet fogas till en annan, ett samband skymtar, och plötsligt har Biskopen, utan att riktigt märka det, förvandlat en misstanke till en byggnad med torn, vallgrav och vindbrygga.
Det är väl därför jag ibland tycker att det kan vara nyttigt, även för mig själv, att stanna upp och konstatera: vi vet faktiskt inte. Inte som kritik av spekulerandet, utan som en liten skylt vid vägkanten innan vi rider vidare.
För en hypotes kan vara högintressant utan att för den skull vara ett svar. Och det är nog just den lilla skillnaden som vi i våra svagare stunder kollektivt kan råka galoppera förbi.