2026-09-15, 15:38
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nja, det var inte det jag syftade på, men det finns en tendens hos svenska folket att vara historielöst och låta WW2 vara alltings mått. Men förlåt om det var en onödig glirning.

Det är irrationellt att agera enligt Sunk Cost Fallacy: https://thedecisionlab.com/biases/the-sunk-cost-fallacy .

Jag är misstänksam mot alla som tror att dom vet hur det ska gå. "Ryssland har redan vunnit" eller "Ukraina har snart dödat alla orcher".
Svenskar är jävligt korkade, det är iofs min åsikt också.
Citera
2026-09-15, 15:44
Medlem
pn222jws avatar
Om man tror på en ljusare framtid för mänskligheten, vill man väl inte leva som ofri under Kreml?
Citera
2026-09-15, 16:04
Medlem
Citat:
Om man följer din logik så kämpar alla som känner sunk cost fallacy till det bittra slutet. Men det stämmer inte. Stater är inte individer. Det finns många stater som kämpar hårt men besinnar sig, rationaliteten vinner till sist. Undantaget är Hitlertyskland men det är också en extrem i historien; vi ska akta oss att tro att vi kan lära för mycket av det kriget.

Det luriga med Ukraina och flödena av resurser in i Ukraina är att de styrs av aktörer som profiterar även om staten förlorar. Så för de aktörerna är det inte ens en sunk cost fallacy.

Det finns också aktörer som skulle gynnas av fred. Trump jr gifte sig i maj och fick delar av bröllopet betalt av en rysk oligark som står nära Putin. Samtidigt sitter hans svåger och ska medla mellan länderna.

Alla borde fråga sig varför en rysk oligark betalar bröllopet för USA:s president.
Citera
2026-09-15, 16:25
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Jag är misstänksam mot alla som tror att dom vet hur det ska gå. "Ryssland har redan vunnit" eller "Ukraina har snart dödat alla orcher".
Svenskar är jävligt korkade, det är iofs min åsikt också.

Det är bra. Var misstänksam mot mig - vi är här för att diskutera. Jag är rätt säker (80-85%) på att det slutar så här: Ryssland får de facto kontroll över det område de har nu; +-3% yetterligare av Ukrainas territorier. Men inte de jure. Dvs Ukraina ger inte upp allt, som i trådens frågeställning, utan delar.

Jag inser att det finns outlierscenarier, de ger jag 10-15% sannolikhet.
Några få procents chans att Putin får lite mer eller lite mindre, men inte något radikalt.
Några procent chans för att ryska regimen kaosar, a lá WW1.
Några få procents chans att ukrainska regimen kollapsar, likt Assad-Syrien eller amerikanska puppetregimen i Afghanistan.
Några få procents chans för lokalt kärnvapenkrig
0,5-1% risk för globalt kärnvapenkrig, fortfarande.

Vad jag ser som extremt osannolikt är att Ukraina lyckas återerövra stora mängder territorier och pressa Ryssland till 1991 års gräns utan att de börjar atombomba. Och då blir läget ytterst oklart, med sannolikhet att Ryssland allra sist ändå ger sig och väst besätter delar av Ukraina.
Citera
2026-09-15, 16:27
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Det finns också aktörer som skulle gynnas av fred. Trump jr gifte sig i maj och fick delar av bröllopet betalt av en rysk oligark som står nära Putin. Samtidigt sitter hans svåger och ska medla mellan länderna.

Alla borde fråga sig varför en rysk oligark betalar bröllopet för USA:s president.

Det har du helt rätt i.
Citera
2026-09-15, 16:42
Medlem
Rent strategisk är det jättebra med ett långvarigt krig. Väst gynnas av att Ryssland förpassas till 50talet. Hungersnöd och fattigdom är det enda som kan få Putin på knä. Dessutom så har Trump raserat allt förtroende för usa. Så det ser bra ut det här.

Man får hoppas att Polen och Tyskland dras in i oroligheterna då blir det åka av.
Citera
2026-09-15, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är bara västerländska boomergubbar som är ideologiskt övertygade om att kriga till siste ukrainare. De flesta verkliga ukrainare hade valt ett avträde av de där oblasterna och en varaktig fred framför att kriga tills alla är döda för en sönderbombad plätt mark som ändå är obrukbar efter åratal av krig. Det hade alltså varit rimligt att sätta sig vid förhandlingsbordet och komma överens om en fredsplan. I realiteten är det enda utvägen ifall man inte hoppas på att NATO går in och startar ett världskrig, något många äldre svenska män hoppas på. Men utan det alternativet är den enda farbara vägen framåt en fredsförhandling eftersom Ukraina kommer att få slut på folk innan Ryssland får det. Det är ett faktum som inga drönare kan påverka.

Oroa dig inte, Ryssarna kommer kapitulera till slut. Då blir det fred.
Citera
2026-09-16, 10:57
Medlem
Treams avatar
Ukraina don’t even have enough funds to pay military salaries for two months
“We don’t even have enough funds to pay salaries for two months—excuse me—up to 20,000 hryvnias, at all. I’ve said before that we have a budget disaster, and we need budget amendments and assistance from partners just to plug the hole. I’m not even talking about raising anything,” the lawmaker emphasized.
Ivchenko stressed that the entire Ukrainian budget goes directly to the military, but these funds are objectively insufficient. To avoid a halt in funding for military personnel, parliament must adopt urgent budget amendments, and the government must secure additional funds from international allies
https://ua.news/en/ukraine/ivchenko-zaiaviv-pro-nestachu-koshtiv-na-zarplati-viiskovim-na-naiblizhchi-dva-misiatsi

Jag är övertygad om att Sverige och de övriga allierade gör alldeles för lite för Ukraina. Zelenskyj behöver ännu mer pengar. Och även om en del av det västerländska biståndet hamnar hos korrupta tjänstemän, så får åtminstone det ukrainska militäret något.
Sverige, skynda er!!! Utan vår hjälp väntar galgen på Röda torget för Zelenskyj!
Citera
2026-09-16, 11:09
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tream
Ukraina don’t even have enough funds to pay military salaries for two months
“We don’t even have enough funds to pay salaries for two months—excuse me—up to 20,000 hryvnias, at all. I’ve said before that we have a budget disaster, and we need budget amendments and assistance from partners just to plug the hole. I’m not even talking about raising anything,” the lawmaker emphasized.
Ivchenko stressed that the entire Ukrainian budget goes directly to the military, but these funds are objectively insufficient. To avoid a halt in funding for military personnel, parliament must adopt urgent budget amendments, and the government must secure additional funds from international allies
https://ua.news/en/ukraine/ivchenko-zaiaviv-pro-nestachu-koshtiv-na-zarplati-viiskovim-na-naiblizhchi-dva-misiatsi

Jag är övertygad om att Sverige och de övriga allierade gör alldeles för lite för Ukraina. Zelenskyj behöver ännu mer pengar. Och även om en del av det västerländska biståndet hamnar hos korrupta tjänstemän, så får åtminstone det ukrainska militäret något.
Sverige, skynda er!!! Utan vår hjälp väntar galgen på Röda torget för Zelenskyj!

Bara lite pengar till. Precis som du kan ge en tia till tiggaren utanför Ica kan vi ge lite pengar till Zelenskys regim, nu när de råkat räkna fel på lönerna ett par månader.
Citera
2026-09-16, 16:39
Medlem
Bra att du är tydlig med val utav dödssynd:
Citat:
Bara lite pengar till. Precis som du kan ge en tia till tiggaren utanför Ica kan vi ge lite pengar till Zelenskys regim, nu när de råkat räkna fel på lönerna ett par månader.

Hjälp dom med bättre kravspecifikation/transparens och ffa kontroll istället för empatilöshet gentemot civilsamhället.
Citera
2026-09-19, 08:32
Medlem
Det råder allvarlig bränslebrist i Ukraina och priset har ökat katostrofalt. Speciellt i Kiev regionen.
Citera
2026-09-19, 09:19
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slapphet
Det råder allvarlig bränslebrist i Ukraina och priset har ökat katostrofalt. Speciellt i Kiev regionen.
Priset har ökat i stort sett likvärdigt ökningarna inom EU. Bränsle importeras i normal omfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in