Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Fast du vet ju lika väl som jag att en intagen "som svälter sig själv" inte alls "får stå sitt kast". Den här personen skall/behöver/kommer ju tas om hand. Om det dessutom skulle vara så att intagna på svenska anstalter "svälter", för att dom är muslimer och inte äter griskött, ja då har staten/Kriminalvården en hel del att förklara - och ta ansvar för. Jag tror att varje tänkande människa hade kunnat lista ut att motfrågan då varit: "Men varför ger ni dom inte mat som dom äter istället?"
Menar du att "Sverige inte styr svenskarna" för att man erbjuder alternativ kost p.g.a religion? Måste "svensk styrning" och "alternativ kost" vara en motsättning? Är verkligen "svensk styrning" beroende av om det finns alternativ kost p.g.a religion? Fundera på det. Jag hävdar iallafall att dessa två inte står i motsatsförhållande till varandra...
Nej, dessa skattekostnader är inte mitt största aber. Jag har ju endast svarat i termer av att skattekostnaderna blir större, om man endast serverar griskött, och det tycker jag inte jag skall bli idiotförklarad för. För jag tror nog vi kan enas om att kostnaden för nötkött och kyckling INTE är större än kostnaden vår sjukvård, personal, medicin, sjukhusvistelser och transporter.
Det är tråkigt "att du inte har något till övers för mig". Jag känner iallafall inget agg mot dig, även om vi tycker olika.
Jag hyser inget agg mot dig. Snarare uppskattar jag din sakliga ton, och trots att vi
fortfarande inte delar samma syn så kan och bör understrykas att jag återigen förstår hur du tänker, och varför.
Det jag försöker framhäva är väl, trots att jag inte verkar lyckas, är väl att jag, på sikt, ser det här som ytterligare en anpassning i en rad av redan många, och att det är ett farligt prejudikat att kontinuerligt och utan avbrott böja oss efter vad
de tycker. Det handlar inte om fläsk- eller nötkött, i grund och botten, utan om ett ställningstagande, vari jag vägrar tillhöra ditt läger; de som använder total pragmatisk hållning som ett paraply mot ideologisk pragmatism.
Jag, som individ, anser att vår vilja att anpassa oss efter
kriminella främlingars krav är bisarrt. Du ser det ur ett rent samhällsekonomiskt perspektiv, i vilket ditt tillvägagångssätt blir mer ekonomiskt på kort sikt, men dyrare på lång sikt, då du priorerar symtom snarare än sjukdom. Du är på rätt väg, men du har ännu väg att vandra innan du landat i den kliniskt objektiva lösningen.
Jag uppskattar din goda ton. Sällsynt bland "din" sort, även om jag inte önskar placera dig i något specifikt fack annat än "vi håller inte med varandra".