2026-09-18, 22:06
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Prata inte om dig själv nu.
Vadå det är din sida som har fått stryk i valet och min sida som har vunnit. Loser
Citera
2026-09-18, 22:07
Medlem
Jag förstår att ni vänsterorienterade tror att V kommer att lägga sig. Ni har fel. V kommer inte backa, de har bestämt sig. Deras heder står på spel.

Centerpartiet kommer inte heller backa. Deras existens vilar på att hålla V utanför regeringen, och de vet dem.

Nä, extra-val eller Tidö-comeback, sanna mina ord. Eventuellt ngt mittenskit med Liberalerna.
Citera
2026-09-18, 22:08
Medlem
Inget parti kan kritiseras hitintills. Inget parti har agerat i motsats till vad man sagt och lovat sina väljare före valet.

S står fast vid sin röda linje mot SD. Magda kommer inte att sätta sig i samma rum som SD.
V och C står fast vid sina röda linjer.
Tidö står fast vid sina röda linjer att inte stödja Magda som statsminister.

Alla hoppas att någon annan ska offra sig och agera i motsats till vad man lovat. Men ingen vill bli den som sviker just sina väljare.

Chicken racet har just börjat. Vem blinkar först?
Citera
2026-09-18, 22:11
Medlem
stentoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePaleHorse
V ska INTE sitta i regeringen.
Det begriper ni väl att dom inte kan ha makt över vad som sker med Sveriges territorium och försvar. Se bara vad som sker på Gotland idag. Det är en operation, ingen övning. Vi kan ju inte ha ryssförrädare och terroristkramare som är totalt obildade som likt trojanska hästar släpper in sina "vänner".

C har rätt . Håll ytterkanterna (V & SD) borta från allt inflytande över svensk maktsfär.

För den oinvigde - Vad händer Gotland ?
Citera
2026-09-18, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Regera och regera, de fick i regel regera på moderaternas budget och Löfven blev avsatt dessutom. Sen hoppade L av. Enda anledningen till att det inte blev extraval var för att L ville ha mer tid att bättra på opinionssiffrorna.

Resultatet var ju en handlingsförlamad regering som inte kunde agera och det blev skjutningar och ekonomiskt kaos med inflation osv.

Och det är väl inte bra? Vet inte hur man ska kunna undvika att såna situationer kan undvikas dock med nuvarande system. Men liksom det får inte bli personlig gang framför landets bästa. Det är klart politikerna inte vill riskera att åka ut direkt eller tappa sina mandat i ett nyval när de just valts in i riksdagen på 4 år, med alla förmåner som det innebär som hög lön, extra bostad i Stockholm, t o m försörjning efter att uppdraget är över.
Citera
2026-09-18, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Och det är väl inte bra? Vet inte hur man ska kunna undvika att såna situationer kan undvikas dock med nuvarande system. Men liksom det får inte bli personlig gang framför landets bästa. Det är klart politikerna inte vill riskera att åka ut direkt eller tappa sina mandat i ett nyval när de just valts in i riksdagen på 4 år, med alla förmåner som det innebär som hög lön, extra bostad i Stockholm, t o m försörjning efter att uppdraget är över.

Bra? Nej det är katastrof för Sverige med en svag Frankensteins monster regering som S leder enkom för att få sitta vid köttgrytan samtidigt som Sverige förfaller i kaos.
Citera
2026-09-18, 22:18
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Folket vill ha en rödgrön regering med lutning åt vänster.

Ja det tror jag kanske också 50.1% av väljarna ville.

Men kollar du i partiprogrammen ville en ännu större majoritet ha högerpolitik.

Kanske är partifärgen som lurar vissa fårakallar att C helt och hållet hör till de ”rödgröna”?
Citera
2026-09-18, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
L kunde avsatt han i en misstroendeförklaring sen hade det blivit talmansrundor väl

Riksdagen kan avsätta en statsminister. Men det krävs först och främst 35 ledamöter som skriver under en sådan för att det ska bli en omröstning. Sen så måste minst 175 ledamöter rösta för misdtroende förklaringen.

Så L kan inte ens ensam få till en misstroende förklaring son kammaren ska rösta om eftersom de inte har 35 ledamöter.
Citera
2026-09-18, 22:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulturkrieg365
SD har skämt ut sig så jävulskt med sina bisarra ministerkrav (från deras landsmötet -25) tror dessa byfånar är helt slutkörda nu.

Bort med den dryga fetknoppen, vi inom M kommer ta varenda röst av denna retard.

Att SD tappade väljare har ingenting med ministerposter att göra. Tappet utgjordes i huvudsak av SD,s kärnväljare som inte bytte parti, utan valde soffan.

Besvikelsen handlade om dom 200 000 nya svenska medborgarskapen som delades ut under mandatperioden. Åkesson valde att mörka, istället för att belysa orsaken. Det blev dyyyrt.
Citera
2026-09-18, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePaleHorse
V ska INTE sitta i regeringen.
Det begriper ni väl att dom inte kan ha makt över vad som sker med Sveriges territorium och försvar. Se bara vad som sker på Gotland idag. Det är en operation, ingen övning. Vi kan ju inte ha ryssförrädare och terroristkramare som är totalt obildade som likt trojanska hästar släpper in sina "vänner".

C har rätt . Håll ytterkanterna (V & SD) borta från allt inflytande över svensk maktsfär.

Alltså med risk för att bli påhoppad men det finns vissa delar med V som jag gillar. De är konsekventa och hymlar inte åtminstone med sin klassiska politik såsom att de vill ha höga skatter och klasskamp eller snarare nu fientlig attityd till rikedom. De har en del protektionistiska drag som nog egentligen har ganska brett folkligt stöd och som inte är extrema, som att de är EU-kritiska, vill ha Sverigepriser på el och inte vill ha in utländska företag att t ex öppna gruvor i Sverige dvs företag som blir rika på svenska naturresurser, att sådant ska komma befolkningen till del. Men det här nyare inslaget med vurmande för islamism och låta sig representeras av massor med öppet antisemitiska medlemmar och den typen av tongångar, det tycker jag är oförsvarligt.
Citera
2026-09-18, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Att SD tappade väljare har ingenting med ministerposter att göra. Tappet utgjordes i huvudsak av SD,s kärnväljare som inte bytte parti, utan valde soffan.

Besvikelsen handlade om dom 200 000 nya svenska medborgarskapen som delades ut under mandatperioden. Åkesson valde att mörka, istället för att belysa orsaken. Det blev dyyyrt.

Haha, jag är kontorsråtta och lever i verkligheten kompis. Precis alla jag pratat med om (som var på gränsen att rösta på Tidö) sa samma sak, helt okay att dom existerar där i bakgrunden (dvs SD). Men att få Jomshoff som minister, big fkn no no. Varför tog ej Jimmie bort denna dåre?

Nåja, vi får väl se vad eftervals analysen säger. Vi har ju alla rätt till våra åsikter, men jag tror att finnen där var en av huvudanledningarna till att SD gjorde ett superkasst val, dessutom släppte ju idioten en bok om extremt muslimhat 9 dagar före valet. Smart move om man vill vinna röster i hoodsen..

Skulle nog dra mitt resonemang så pass långt att Ricard Jomshoff gjorde att vi förlorade...
Senast redigerad av kulturkrieg365 2026-09-18 kl. 22:49.
Citera
2026-09-18, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stentoffel
För den oinvigde - Vad händer Gotland ?

Liten övning med Tyskland, inget stort, det görs bara för att visa Ryssland att Nato har kapacitet. Har blivit väldigt vanligt här på Gotland, (ibland Usa, ibland Britter osv) dock inga utländska styrkor heltidsstationerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in