2026-09-18, 18:34
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Är det inte mer av ett problem att de som har empati uppenbart inte vet skillnaden på rätt och fel, eller fakta och känslor?
Är väl från individ till individ det där.
Citera
2026-09-18, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Är väl från individ till individ det där.

Ja. Men de är ändå närmare 50% av landets befolkning (baserat på senaste valet).

Så typ varannan individ.
Citera
2026-09-18, 18:57
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ja. Men de är ändå närmare 50% av landets befolkning (baserat på senaste valet).

Så typ varannan individ.
Ja.
Citera
2026-09-18, 20:03
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Jag är inte kommunist snälla du.
Det jag efterfrågar är en stat som står upp för dess medborgare. Så är ju inte fallet, de är där för att trycka till arbetslösa för att skydda arbetsgivarna.
Staten ska stå på de utsättas sida. Empati före ekonomi.

Du är marxist. Det är ju tydligt. Stå upp för vad du är istället för att förneka att du är marxist för att i nästa mening predika Marxism. Du beskriver arbetstagaren som ett evigt utnyttjat offer precis som Marx gjorde.

I vissa konflikter/situationer kan det förekomma att staten gynnar arbetsgivare mot arbetstagare i allt för hög grad. Problemet är att i marxistens värld är detta ett evigt statiskt tillstånd. Det är där den marxistiska religionen spårar ur.

Det påminner om diskussionen om rasism där afrikanen har en offerroll som är statisk och evig. Även afroamerikaner som är stormrika uppbär ändå en offerroll trots att de ibland har bankkonton med miljarder.
Senast redigerad av RomernasKung 2026-09-18 kl. 20:06.
Citera
2026-09-18, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Jag kommer tillbaka till frågan; vem menar du med ”vi”? Du kan leva ditt liv med så mycket empati för alla andra som du förmår, ingen hindrar dig.

Det svenska skyddsnätet för sjuka och arbetslösa är bland det mest empatiska i världen, och det är inte möjligt att upprätthålla utan ekonomisk tillväxt. Så vad är det du egentligen vill säga med ”empati”?
Empatiskt för vem? En vit svensk man måste stångas för att överleva, medans en somalisk kvinna kan vagga runt i tjugo år utan att lära sig svenska.
Citera
2026-09-18, 20:19
Medlem
Citat:
Man kan fortfarande välja en fungerande bank, dvs en bank där du inte måste sitta i telefonkö, eller bli servad av nån jävla robot med standardiserade svar.

Det är ju lite upp till folket.
Så varför folket (inklusive du) går med på att man stänger ner alla bankkontor och blir hänvisade till internetbanken? Ja, det kan nog bara ni (du i detta fall) svara på?
Den som är satt i skuld är ej fri. (Göran Persson). Jag kan inte byta bank, jag är deras slav.🤷
Citera
2026-09-18, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Menar du nån form av artificiell empati istället för artificiell intelligens? Frågan är om det går att återskapa själen. Jag brukar tycka att allt är möjligt men här ställer jag mig nog ändå tveksam.
Nej det går inte att utveckla. Men vi kan ta hjälp av AI för utveckla oss själva. Men risken är att det kommer användas mot folket. 🤷
Citera
2026-09-18, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhodez
Jo men nu finns det massor av människor som inte är villiga att anstränga sig utan ska försöka leva på bidrag och därmed dränera statskassan i stället för att bidra. Typiska vänstermänniskao och deras egotrippade beteende. Kan inte göra något åt det.
Finns massa invandrare som har som jobb att lära svenskar hur de ska få jobb.
Bra integrationspolitik. 🤗
Citera
2026-09-18, 20:54
Medlem
Citat:
Ja jag tänker på resursfördelningen.
Vi är väldigt snabba på att utveckla AI nu.
Men tänk om man gav tid för att utveckla empati?
Logik mot empati?
Det behöver inte vara en så ojämlik fördelning, men det är just det i världen.
Vi lever bara en gång. Och att få tid till att ta hand om andra borde ses som värdefullt?
Empati, spya?

Vad exakt menas med empati, varför är du på Flashback o inte tar hand om infektionssjuka?
Ingen empati eller..

Anti ai är sedan för övrigt riktigt sorgligt. Fattar du inte att det är för sent nu?
Citera
2026-09-18, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Så oempatiska var AI?
Formulera om frågan snälla. Empati finns inte där. Frågan är om vi borde omfördela resurser till en mer empatisk värld?n
Citera
2026-09-18, 21:16
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ja jag tänker på resursfördelningen.
Vi är väldigt snabba på att utveckla AI nu.
Men tänk om man gav tid för att utveckla empati?
Logik mot empati?
Det behöver inte vara en så ojämlik fördelning, men det är just det i världen.
Vi lever bara en gång. Och att få tid till att ta hand om andra borde ses som värdefullt?

Människor har hat i sin själ, vi behöver det för att överleva

Vissa hatar andra kulturer
Vissa hatar vissa fotbollsklubbar
Vissa hatar osv

Varför ska hat va vara fult, är i vårt DNA
Att sudda ut skapar ännu mer hat.

Om nån hatar mig gör mig inget, jag hatar på mitt sett 😀
Citera
2026-09-18, 21:21
Medlem
Citat:
Formulera om frågan snälla. Empati finns inte där. Frågan är om vi borde omfördela resurser till en mer empatisk värld?n

Ja men privatliv.com
Eller vadå?
Vem sa nej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in