2026-09-18, 12:36
Medlem
Ja jag tänker på resursfördelningen.
Vi är väldigt snabba på att utveckla AI nu.
Men tänk om man gav tid för att utveckla empati?
Logik mot empati?
Det behöver inte vara en så ojämlik fördelning, men det är just det i världen.
Vi lever bara en gång. Och att få tid till att ta hand om andra borde ses som värdefullt?
Citera
2026-09-18, 12:39
Medlem
AI är bara en täckmantel för övervakning. Alla serverhallarna som nu byggs kommer nog användas till övervakning efter att AI-branschen kraschat.
Citera
2026-09-18, 12:40
Medlem
J.Doessons avatar
Ja (svarar på din fråga i TS). Men blir ju svårt när dom med makt verkar sakna empati.
Citera
2026-09-18, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Logik mot empati?
Vi lever bara en gång. Och att få tid till att ta hand om andra borde ses som värdefullt?

Om jag skulle försöka koka ner hela denna, säkerligen otroligt långa komplexa, händelsekedja till något enda begrepp, så hade jag nog valt 'begäret'.

Att odla medmänsklighet och empati är trots allt inget man kan tjäna pengar på. Att bygga serverhallar som drar lika mycket el som hela Göteborg kan man tjäna ofantliga summor på. Och som alla vet trumfar den Heliga Tillväxten allt annat. Så länge profit och tillväxt är mänsklighetens ledstjärna kommer vi endast fortsätta gräva vår egen grav, men kanske kan vi resa oss på 9 och välja en annan väg inom en inte allt för avlägsen framtid.
Citera
2026-09-18, 12:55
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Logik mot empati?

Hur tänkte du pengar skulle omvända empatilösa individer?
Citera
2026-09-18, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Lägg ned knarket.
Vilket knark? Jag efterfrågar mer empati i världen, inte fentanyl. 🤗
Citera
2026-09-18, 13:02
Medlem
Glostrups avatar
Vilka är ”vi”, och vad är det som säger att dessa ”vi” har något som helst intresse av empati?

Folk klagar på att investeringskapital går till potentiellt destruktiva industrier, men de investerar samtidigt gärna själva i dessa industrier om de genererar pengar.

AI skulle kunna göra enormt mycket bra för världen, men de människor som vill maximera vinsten på sina investeringar vill oftast minimera alla eventuella hinder för detta. Och då får man en AI-industri med kortsiktigt smalt vinstfokus istället för en industri som regleras för maximal nytta för mänskligheten. Som man designar får man skörda.
Citera
2026-09-18, 13:04
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Vem hindrar dig? satsa alla dina pengar på empati om du vill..
Citera
2026-09-18, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
AI är bara en täckmantel för övervakning. Alla serverhallarna som nu byggs kommer nog användas till övervakning efter att AI-branschen kraschat.
Ja definitivt. Jag fick ett dåligt beslut där jag kunde avläsa att det var en AI som skrivit ihop det.

AI är inte dåligt. AI händerna på människor med viss makt som mår dåligt och beslutar över andras liv är dåligt. 🤷
Citera
2026-09-18, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Ja (svarar på din fråga i TS). Men blir ju svårt när dom med makt verkar sakna empati.
Ja det blir ju svårt då, då används AI som ett maktmedel för att förtrycka.
Jag är inte emot AI, jag vill bara att vi skulle kunna leva som bönder och klappa korna och så gräs och sådant så vi är autonoma.
Citera
2026-09-18, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Vilka är ”vi”, och vad är det som säger att dessa ”vi” har något som helst intresse av empati?

Folk klagar på att investeringskapital går till potentiellt destruktiva industrier, men de investerar samtidigt gärna själva i dessa industrier om de genererar pengar.

AI skulle kunna göra enormt mycket bra för världen, men de människor som vill maximera vinsten på sina investeringar vill oftast minimera alla eventuella hinder för detta. Och då får man en AI-industri med kortsiktigt smalt vinstfokus istället för en industri som regleras för maximal nytta för mänskligheten. Som man designar får man skörda.
Ja. Och det är ju det jag ifrågasätter. Varför ska empatilösa människor få styra världen?
Citera
2026-09-18, 13:21
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ja det blir ju svårt då, då används AI som ett maktmedel för att förtrycka.
Jag är inte emot AI, jag vill bara att vi skulle kunna leva som bönder och klappa korna och så gräs och sådant så vi är autonoma.
Ja det hade vart nåt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in