2026-09-18, 15:06
Medlem
Anybodykillers avatar
Jag har också hört kritiker tala om resursslöseri och AI men jag har inte sett några siffror?

Undra hur mycket det är? Jag tänker även på alla som bara leker med ai typ flummiga chatgpt diskussioner eller bild generationer.
Citera
2026-09-18, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Vilka är ”vi”, och vad är det som säger att dessa ”vi” har något som helst intresse av empati?

Folk klagar på att investeringskapital går till potentiellt destruktiva industrier, men de investerar samtidigt gärna själva i dessa industrier om de genererar pengar.

AI skulle kunna göra enormt mycket bra för världen, men de människor som vill maximera vinsten på sina investeringar vill oftast minimera alla eventuella hinder för detta. Och då får man en AI-industri med kortsiktigt smalt vinstfokus istället för en industri som regleras för maximal nytta för mänskligheten. Som man designar får man skörda.

Som man raggar får man ligga.
Citera
2026-09-18, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Jag har också hört kritiker tala om resursslöseri och AI men jag har inte sett några siffror?

Undra hur mycket det är? Jag tänker även på alla som bara leker med ai typ flummiga chatgpt diskussioner eller bild generationer.

Borde väl gå att få fram åtminstone elförbrukningen.
Men hur stor del som är underhållning är kanske svårt. Eller så vill de inte redovisa.
Citera
2026-09-18, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Mina kontakter med myndigheter på en bank som har öppet 9-13? Alltså, alla myndigheter kräver ju bank-id och två timmars telefonkö.

Och här kommer vi tillbaka till empati.
Hade vi fokuserat mer på empati än den ständiga vinstmaximeringen så hade vi haft banker och myndigheter som fungerar.

Man kan fortfarande välja en fungerande bank, dvs en bank där du inte måste sitta i telefonkö, eller bli servad av nån jävla robot med standardiserade svar.

Det är ju lite upp till folket.
Så varför folket (inklusive du) går med på att man stänger ner alla bankkontor och blir hänvisade till internetbanken? Ja, det kan nog bara ni (du i detta fall) svara på?
Citera
2026-09-18, 16:11
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ja jag tänker på resursfördelningen.
Vi är väldigt snabba på att utveckla AI nu.
Men tänk om man gav tid för att utveckla empati?
Logik mot empati?
Det behöver inte vara en så ojämlik fördelning, men det är just det i världen.
Vi lever bara en gång. Och att få tid till att ta hand om andra borde ses som värdefullt?

Menar du nån form av artificiell empati istället för artificiell intelligens? Frågan är om det går att återskapa själen. Jag brukar tycka att allt är möjligt men här ställer jag mig nog ändå tveksam.
Citera
2026-09-18, 16:13
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
Logik mot empati?
Vi lever bara en gång. Och att få tid till att ta hand om andra borde ses som värdefullt?
Jo men nu finns det massor av människor som inte är villiga att anstränga sig utan ska försöka leva på bidrag och därmed dränera statskassan i stället för att bidra. Typiska vänstermänniskao och deras egotrippade beteende. Kan inte göra något åt det.
Citera
2026-09-18, 16:24
Medlem
FonkMasters avatar
Vad är empati TS?

Att slänga ett par trilljoner i det svarta hålet som är Afrika?
Och som med 100% säkerhet inte kommer göra någon som helst skillnad.

Nää, då väljer jag nog AI.
Citera
2026-09-18, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
AI är bara en täckmantel för övervakning. Alla serverhallarna som nu byggs kommer nog användas till övervakning efter att AI-branschen kraschat.

precis. 1984!
Citera
2026-09-18, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FonkMaster
Vad är empati TS?

Att slänga ett par trilljoner i det svarta hålet som är Afrika?
Och som med 100% säkerhet inte kommer göra någon som helst skillnad.

Nää, då väljer jag nog AI.

finns gott om folk som mår dåligt i lilla Sverige också
Citera
2026-09-18, 17:54
Medlem
Citat:
Logik mot empati?

Så oempatiska var AI?
Citera
2026-09-18, 18:01
Medlem
Profit
Finn ett sätt att tjäna på empati.
Citera
2026-09-18, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhodez
Jo men nu finns det massor av människor som inte är villiga att anstränga sig utan ska försöka leva på bidrag och därmed dränera statskassan i stället för att bidra. Typiska vänstermänniskao och deras egotrippade beteende. Kan inte göra något åt det.

Nej alla sliter på i åket genom småtimmarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in