2026-09-18, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Vem hindrar dig? satsa alla dina pengar på empati om du vill..
Ja men vi är inne på filosofi nu. Fria tankar?
Jag vet mycket väl att pengar styr. Det är liksom ingen fråga, frågan är mer kan vi komma ur det, för det är inte bra för världen.
Citera
2026-09-18, 13:30
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Ja jag tänker på resursfördelningen.
Vi är väldigt snabba på att utveckla AI nu.
Men tänk om man gav tid för att utveckla empati?
Logik mot empati?
Det behöver inte vara en så ojämlik fördelning, men det är just det i världen.
Vi lever bara en gång. Och att få tid till att ta hand om andra borde ses som värdefullt?

Det märks att du precis som en förvånande stor andel av homo sapiens smittats ordentligt av Marx tankegods. Omfördelning av resurser kan vara vettigt i vissa begränsade sammanhang och i en begränsad mängd. Konstant omfördelning av resurser gynnar ingen utan slutar i fattiga ökensamhällen som vi redan bevittnat x antal gånger. Sovjet, Kuba, Nordkorea med många fler.

Det som Marx beskriver som jämlik fördelning är ofta ojämlik och resulterar i att den som uppfinner och/eller arbetar missgynnas till förmån för somaliern som sitter i sin betonglägenhet i Rinkeby och stirrar i taket. Inväntandes bidrag med avföringsfärgad blick...

För övrigt finns inget som hindrar dig från att spendera tid på att uveckla empati. Är det pengar/resurser du vill ha för det?

Citat:
Ja. Och det är ju det jag ifrågasätter. Varför ska empatilösa människor få styra världen?

Vem avgör vem som är empatilös och inte? Enbart du?
Senast redigerad av RomernasKung 2026-09-18 kl. 13:34.
Citera
2026-09-18, 13:46
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ja. Och det är ju det jag ifrågasätter. Varför ska empatilösa människor få styra världen?
De ”får” inte ”styra världen”, men de har stor makt just för att de har enorma förmögenheter som de kan använda som de vill.

Även om det inte är så lätt att förändra detta så kan du ju göra ditt till för att åtminstone inte öka deras rikedomar. Så du har väl inte köpt en Android eller iOS-telefon, du har inga konton på sociala medier, du använder inte AI på internet osv ? Om du har det så är du ju en del av problemet.

Musk, Gates, Zuckerberg och andra miljardärer hade inte varit där de är om inte folk hade köpt deras produkter.
Citera
2026-09-18, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Det märks att du precis som en förvånande stor andel av homo sapiens smittats ordentligt av Marx tankegods. Omfördelning av resurser kan vara vettigt i vissa begränsade sammanhang och i en begränsad mängd. Konstant omfördelning av resurser gynnar ingen utan slutar i fattiga ökensamhällen som vi redan bevittnat x antal gånger. Sovjet, Kuba, Nordkorea med många fler.

Det som Marx beskriver som jämlik fördelning är ofta ojämlik och resulterar i att den som uppfinner och/eller arbetar missgynnas till förmån för somaliern som sitter i sin betonglägenhet i Rinkeby och stirrar i taket. Inväntandes bidrag med avföringsfärgad blick...

För övrigt finns inget som hindrar dig från att spendera tid på att uveckla empati. Är det pengar/resurser du vill ha för det?

Vem avgör vem som är empatilös och inte? Enbart du?
Jag är inte kommunist snälla du.
Det jag efterfrågar är en stat som står upp för dess medborgare. Så är ju inte fallet, de är där för att trycka till arbetslösa för att skydda arbetsgivarna.
Staten ska stå på de utsättas sida. Empati före ekonomi.
Citera
2026-09-18, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
De ”får” inte ”styra världen”, men de har stor makt just för att de har enorma förmögenheter som de kan använda som de vill.

Även om det inte är så lätt att förändra detta så kan du ju göra ditt till för att åtminstone inte öka deras rikedomar. Så du har väl inte köpt en Android eller iOS-telefon, du har inga konton på sociala medier, du använder inte AI på internet osv ? Om du har det så är du ju en del av problemet.

Musk, Gates, Zuckerberg och andra miljardärer hade inte varit där de är om inte folk hade köpt deras produkter.
Ja jag har en Android telefon, men det är myndigheterna som tvingat mig att ha det för att ha kontakt med med myndigheter genom banken.

Det är det här jag menar, jag tvingas vara i klorna på stora bankers och företags intressen för att staten inte ser till att upprätthålla våra medborgerliga rättigheter.
Citera
2026-09-18, 14:19
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ja jag har en Android telefon, men det är myndigheterna som tvingat mig att ha det för att ha kontakt med med myndigheter genom banken.

Det är det här jag menar, jag tvingas vara i klorna på stora bankers och företags intressen för att staten inte ser till att upprätthålla våra medborgerliga rättigheter.
Du kan sköta dina bankärenden på banken istället.
Citera
2026-09-18, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Ja (svarar på din fråga i TS). Men blir ju svårt när dom med makt verkar sakna empati.

Är det inte mer av ett problem att de som har empati uppenbart inte vet skillnaden på rätt och fel, eller fakta och känslor?
Citera
2026-09-18, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Du kan sköta dina bankärenden på banken istället.
Mina kontakter med myndigheter på en bank som har öppet 9-13? Alltså, alla myndigheter kräver ju bank-id och två timmars telefonkö.

Och här kommer vi tillbaka till empati.
Hade vi fokuserat mer på empati än den ständiga vinstmaximeringen så hade vi haft banker och myndigheter som fungerar.
Citera
2026-09-18, 14:46
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ja jag tänker på resursfördelningen.
Vi är väldigt snabba på att utveckla AI nu.
Men tänk om man gav tid för att utveckla empati?
Logik mot empati?
Det behöver inte vara en så ojämlik fördelning, men det är just det i världen.
Vi lever bara en gång. Och att få tid till att ta hand om andra borde ses som värdefullt?
De där "vi" du pratar om i rubriken ä de som investerar pengar i AI?
I så fall är svaret att de vill inte investera dessa i empati då det ger dålig avkastning.
Ett annat svar är att man inte vet hur man skall utveckla empati.
Berätta hur du anser att en sådan satsning skulle se ut
a. vad exakt skulle vi spendera mer på
b. vem skulle betala det
Citera
2026-09-18, 14:55
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Vi bygger inte ai.

Det är de ondskefulla giriga miljardärerna som gör det. De pumpar in tusentals miljarder. Dollar. I ai.

Eftersom de är onda, så skiter de såklart fullständigt i empati. Precis som de skiter i miljön, klimatet, sjuka, lidande, svältande, i barn som dör pga brist på pengar, osv.

Världens rikaste man, Elon Musk, har även sagt att empati är en sjukdom, en svaghet. Vilket antagligen förklarar varför Elon Musk aldrig gjort något osjälviskt under hela sitt värdelösa liv.
Citera
2026-09-18, 14:56
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Mina kontakter med myndigheter på en bank som har öppet 9-13? Alltså, alla myndigheter kräver ju bank-id och två timmars telefonkö.

Och här kommer vi tillbaka till empati.
Hade vi fokuserat mer på empati än den ständiga vinstmaximeringen så hade vi haft banker och myndigheter som fungerar.
Jag kommer tillbaka till frågan; vem menar du med ”vi”? Du kan leva ditt liv med så mycket empati för alla andra som du förmår, ingen hindrar dig.

Det svenska skyddsnätet för sjuka och arbetslösa är bland det mest empatiska i världen, och det är inte möjligt att upprätthålla utan ekonomisk tillväxt. Så vad är det du egentligen vill säga med ”empati”?
Citera
2026-09-18, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma

Världens rikaste man, Elon Musk, har även sagt att empati är en sjukdom, en svaghet. Vilket antagligen förklarar varför Elon Musk aldrig gjort något osjälviskt under hela sitt värdelösa liv.
Nu överdriver du! Jag sitter här i min självkörande Tesla Roadster, åkandes i hans uppfinning kallad "tunnel", på väg till Hyperloop-stationen som tar mig till avfyrningsrampen inför min Marsresa för 100.000 dollar. Bredvid mig sitter min robot och håller mig sällskap. Allt detta har Elon givit mänskligheten, halleluja!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in