2026-09-14, 20:44
Medlem
2 barn här
Vardera pojke får 2000 kr/mån in i sitt sparkonto
Citera
2026-09-18, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamedon
2 barn här
Vardera pojke får 2000 kr/mån in i sitt sparkonto

Det är bra. Hur länge tänkte du att spara det till dom?
Citera
2026-09-23, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Det är bra. Hur länge tänkte du att spara det till dom?

Så länge ekonomin tillåter det!
Tar deras barnbidrag in på ett konto vardera (I mitt namn så klart). När de är 18 eller när jag anser att de är mogna nog att handskas med pengar får dem tillgång till pengarna..
Skjuter till med 800kr/barn varje månad på ISK också
Citera
2026-09-23, 18:41
Medlem
Citat:
Tar deras barnbidrag in på ett konto vardera (I mitt namn så klart). När de är 18 eller när jag anser att de är mogna nog att handskas med pengar får dem tillgång till pengarna..

Barnbidraget försvinner väl vid 16 års ålder, kommer du då lägga in 2000 kr av egna pengar eller hålla dig till 800?
Tänker att flertalet 16 åringar får större delen av bidraget själva.
Citera
2026-09-23, 22:45
Medlem
Citat:

Samma upplägg här. När det är dags för ungarna att flytta så ska de ha råd att köpa eget
Citera
2026-09-24, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Samma upplägg här. När det är dags för ungarna att flytta så ska de ha råd att köpa eget

Precis!
Så länge ekonomin tillåter det så anser jag det är en förälders ansvar att göra det!
Jag har levt mitt liv när jag vsr ung och vet hur jäkla svårt det är med att köpa bostad eller hyra en bostad.
Om jag kan hjälpa dem redan nu, att fixa en bostad inför deras studier, så kan de fokusera på sina studier istället för att behöva jobba för mycket under studietiden....
Citera
2026-09-24, 05:11
Medlem
Citat:
Barnbidraget försvinner väl vid 16 års ålder, kommer du då lägga in 2000 kr av egna pengar eller hålla dig till 800?
Tänker att flertalet 16 åringar får större delen av bidraget själva.

Enkelt!
Som jag skrev innan, så länge vår ekonomi här hemma tillåter det, så kommer jag definitivt ge dem 3000 kr/ vardera varje månad.
Jag är ingen person som måste ha dyra märkeskläder, m.m.
Mina barn är och kommer alltid vara prio 1.
Självklart ska man lära sina barn pengars värde och inget kommer gratis, men att underlätta för dem, självklart!!
Citera
2026-09-24, 06:19
Medlem
Citat:
Precis!
Så länge ekonomin tillåter det så anser jag det är en förälders ansvar att göra det!
Jag har levt mitt liv när jag vsr ung och vet hur jäkla svårt det är med att köpa bostad eller hyra en bostad.
Om jag kan hjälpa dem redan nu, att fixa en bostad inför deras studier, så kan de fokusera på sina studier istället för att behöva jobba för mycket under studietiden....

Jag håller med om att man ska ge sina barn en startraket och gör det själv också. Men det handlar inte om livets hårda skola utan främst för att det gynnar dom. Däremot tror jag att barnen "mår bra" av helgjobb, främst för att jag inte vill ge dom av sparpengar utan det är något som de får om de skött sig kring åldern 25 för bostad exempelvis.

Citat:
Enkelt!
Som jag skrev innan, så länge vår ekonomi här hemma tillåter det, så kommer jag definitivt ge dem 3000 kr/ vardera varje månad.
Jag är ingen person som måste ha dyra märkeskläder, m.m.
Mina barn är och kommer alltid vara prio 1.
Självklart ska man lära sina barn pengars värde och inget kommer gratis, men att underlätta för dem, självklart!!

Från 2 till 3000 på ett nafs. Låter som du inte ger något alls. Men 3000 kr från nyfödd till år 25 blir en bra slant.
Citera
2026-09-24, 15:35
Medlem
Vi har sparat ca 20000 om året till varje barn. Det barn som fyllde 18 i år fick ett aktiekonto där värdet passerat 1 miljon med råge.
Citera
2026-09-24, 19:28
Medlem
Citat:
Jag håller med om att man ska ge sina barn en startraket och gör det själv också. Men det handlar inte om livets hårda skola utan främst för att det gynnar dom. Däremot tror jag att barnen "mår bra" av helgjobb, främst för att jag inte vill ge dom av sparpengar utan det är något som de får om de skött sig kring åldern 25 för bostad exempelvis.

Från 2 till 3000 på ett nafs. Låter som du inte ger något alls. Men 3000 kr från nyfödd till år 25 blir en bra slant.

Vet inte om jag var otydlig men ända sen barnen föddes har dem fått insatt 2000 kr vardera varje månad.
Ena sonen har ca 200k och andra har 140k hittills
Citera
2026-09-24, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Vi har sparat ca 20000 om året till varje barn. Det barn som fyllde 18 i år fick ett aktiekonto där värdet passerat 1 miljon med råge.

Citat:
Vet inte om jag var otydlig men ända sen barnen föddes har dem fått insatt 2000 kr vardera varje månad.
Ena sonen har ca 200k och andra har 140k hittills

Ni verkar ju ha flera barn. Vi är lite osäkra kring det dära att spara för varje barn.
Vi har barn där det skiljer bara 1,5 år. Jag tänker det är bättre att ge samma pengar till dom istället för att spara var för sig. dvs. lägg allt i 1 ISK och sedan fördela rättvist?

Känns som onödig risk om det ena får 1 miljon och det andra får 2 miljoner eller 700 tkr för börsen gått upp eller ned?

Förstår om det skiljer många år mellan barnen, men inte när det är nära.
Vårt mål ligger mellan 1 - 2 miljoner vid 25 års åldern
Citera
2026-09-24, 21:25
Medlem
leprasjuklings avatar
Tråden visar hur vansinnigt det är att slösa barnbidrag till medelklassen. Har man råd att spara och lägga bidrag på hög behöver man det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in