2026-09-18, 17:14
Medlem
Resten av maten, är det Halal då?
Citera
2026-09-18, 17:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det må väl vara hänt att dom som har allergier mot griskött kan få annan mat.

Men dom som bara hittar på att dom inte kan äta det, kan också få annan mat, men då får dom, baske mig, bekosta det själva.
Citera
2026-09-18, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Jag ids inte svara mer ingående. Dessutom blir det mest upprepning.

Givetvis håller jag med dig fläckvis, jag är inte idiot.

För egen del, handlar detta inte om hat mot någon "grupp". Tvärtom. Folk får tro på de vill. Dock är jag av den stränga övertygelsen att mångkultur av den sort vi har i Sverige sedan 20-25 år är av ondo, och är en mardröm, ur flera aspekter i samhället. Ett land mår och fungerar bäst, om dess innevånare är någorlunda lika, har samma kultur i rygg och bakom pannben, delar samma vision och syn, kring hur ett samhälle ska sträva och fungera. Men, det är en annan diskussion.

Jag tycker som sagt att maten på ett fängelse är sekundär, det är i mycket ett lyx-problem. En fängelsevistelse ska i första rum vara ett straff, kännbart. Det ska inte vara ett kuddrum och rehabiliteringscentrum, vistelsen ska vara avskräckande. Är man en svår våldsverkare, upprepad våldtäktsman eller mördare bör givetvis insatser förekomma, men för slentrianbrotten som merparten sitter för, bör vistelsen mest vara avskräckande.

Maten bör vara så simpel och enkel som möjligt. För enkelhetens och kostnadens skull bör den vara köttfri, om vi ska vara sansade. Enkla, billiga och nyttiga soppor och grytor. Kött och andra excesser kan de få drömma om på nätterna, längt efter och få dagen de friges. Vem vet, de kanske blir vegetarianer även ute? Lägger ingen värdering idet.

Att i största möjliga mån spara på kostnaderna kring fängelser, är en självklarhet anser jag, men givetvis ska det vara humant. Detta kommer vi tjäna på i flera led, även fängelsekunderna.

Nu blev det för långt i alla fall.

Men du ska ha tack för konversation och input. Trevlig helg!

Ps. som du säkert förstår, retar och kittlar jag dig mest, när jag kastar ordsallad och dylikt på dig. ;-)

Jag tror/tycker inte du är någon idiot. Så du kan vara lugn...

Det kanske är lite så att denna diskussionen bottnar i sådant som att du "är av den stränga övertygelsen att mångkultur av den sort vi har i Sverige sedan 20-25 år är av ondo, och är en mardröm, ur flera aspekter i samhället. Ett land mår och fungerar bäst, om dess innevånare är någorlunda lika, har samma kultur i rygg och bakom pannben, delar samma vision och syn, kring hur ett samhälle ska sträva och fungera". Om så är fallet så kan jag ju "lugna" dig med att det inte är ett problem som står och faller med alternativ kost p.g.a religiösa skäl. Att man tvångsserverar griskött på Hällby kommer inte reparera särskilt mycket av det dilemmat du anger ovan.

Jag förstår att det är din syn på vad ett straff skall vara. Men det är ju själva inlåsningen/frihetsberövandet som skall vara straffet. Sedan är det ju självklart att det finns massa andra "konsekvenser" och "avskräckande faktorer" som tillkommer naturligt av detta. Men vi skall inte använda maten som ett straff. För att illustrera vad skall vara, och vara, straffet så kan jag nämna några utdrag ur Fängelselagen och Kriminalvårdens föreskrifter. Läs: "Varje intagen ska bemötas med respekt för sitt människovärde och med förståelse för de särskilda svårigheter som är förenade med frihetsberövandet". "Verkställigheten ska utformas så att den intagnes anpassning i samhället underlättas och så att negativa följder av frihetsberövandet motverkas", "Verkställigheten får inte innebära andra begränsningar i den intagnes frihet än som följer av denna lag eller som är nödvändiga för att ordningen eller säkerheten ska kunna upprätthållas. En kontroll- eller tvångsåtgärd får endast användas om den står i rimlig proportion till syftet med åtgärden. Om en mindre ingripande åtgärd är tillräcklig ska den användas", "En intagen ska ges möjlighet att på lämpligt sätt utöva sin religion".

Slutligen: Att inte Kriminalvården skall få kosta hur mycket som helst är vi helt överens om.

/Trevlig helg!
Citera
2026-09-18, 17:38
Avslutad
Knäckebröd är både halal, veganskt och klimatsmart.
Citera
2026-09-18, 17:39
Medlem
Ännu en gång så låter sverige sig våldtas. Jävla trött på "är de bara för jag är svart" kortet som tycks fungera varje gång

85 procent av dom är muslimer när det passar dom. Jävla farligt att äta gris men knulla prostituerade, begå brott och knarka går bra. Ävrn hoppa över bönerna som ska vara 5 gånger per dag.
Citera
2026-09-18, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det må väl vara hänt att dom som har allergier mot griskött kan få annan mat.

Men dom som bara hittar på att dom inte kan äta det, kan också få annan mat, men då får dom, baske mig, bekosta det själva.

Att muslimer rent fysiskt kan äta griskött har väl inte med saken att göra? Jag menar Islam och den muslimska tron har funnits sedan 600-talet e.Kr. Det är en allmänt vedertagen religion som utövas av 2 miljarder människor i världen (och ungefär 800 000 i Sverige). I denna religionen är det allmänt vedertaget att man inte äter griskött...vilket är någonting man inte gjort på ungefär 1400 år. Alltså: Att vara muslim, och inte äta griskött, är fullt naturligt. Detta handlar ju både om respekt och medmänsklighet, men även rätten att få utöva sin religion och att slippa diskriminering, så jag förstår inte vad du diskuterar...
Citera
2026-09-18, 17:40
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vally
Dom ska ut efter avtjänat straff givetvis.
Inget land vill ta emot dem när de är så radikaliserade som de blir av din behandling.
Vill du utvisa dem så får det blir till en plats som Du äger.
Citera
2026-09-18, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Inget land vill ta emot dem när de är så radikaliserade som de blir av din behandling.
Vill du utvisa dem så får det blir till en plats som Du äger.

Hemlandet deras?
Citera
2026-09-18, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kentakunta
Ännu en gång så låter sverige sig våldtas. Jävla trött på "är de bara för jag är svart" kortet som tycks fungera varje gång

85 procent av dom är muslimer när det passar dom. Jävla farligt att äta gris men knulla prostituerade, begå brott och knarka går bra. Ävrn hoppa över bönerna som ska vara 5 gånger per dag.

Alternativet hade ju varit att köpa in massa griskött som ingen äter?
Citera
2026-09-18, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Alternativet hade ju varit att köpa in massa griskött som ingen äter?

Det sitter väll ändå mer svenskar i fängelset.
Passar ena middagen inte får dom hoppa den då.
Det serveras inte griskött 4 gånger om dagen.

Edit; så det slängs ingenting. Tror snanare folk hade jublat över att få dubbel up på tallriken.
Senast redigerad av Kentakunta 2026-09-18 kl. 17:52.
Citera
2026-09-18, 17:46
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentakunta
Hemlandet deras?
De säger nej.
Om vi inte mutar dem som vi gjorde med Marocko.
Citera
2026-09-18, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
De säger nej.
Om vi inte mutar dem som vi gjorde med Marocko.

Jasså visste inte att ett land får göra det.
Så om jag grips i thailand och dom vill lämna ut mig till sverigd där jag har medborgarskap kan sverige säga nej vi vill ej ta emot honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in