2026-09-18, 14:27
Medlem
För att folk börjar inse att de bara har en fråga.

Och de som röstar på SD bor i huvudsak ute på landsbygd, långt från citykärnan, där det inte finns några invandrade personer knappt.

Dessa är så rädda för personer som inte ser ut som de.

Tänk, när de träffar en invandrad person kommer de förstå att de är precis som dig och mig. Vi vill alla gott.
Citera
2026-09-18, 14:51
Medlem
Roberys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T02
För att folk börjar inse att de bara har en fråga.

Och de som röstar på SD bor i huvudsak ute på landsbygd, långt från citykärnan, där det inte finns några invandrade personer knappt.

Dessa är så rädda för personer som inte ser ut som de.

Tänk, när de träffar en invandrad person kommer de förstå att de är precis som dig och mig. Vi vill alla gott.

Eller så vet man att mångkultur inte är kompatibelt i ett protestantiskt högtillitssamhälle?
Citera
2026-09-18, 14:58
Medlem
En ung 23 årig kollega med invandrarbakgrund sa kort innan valet att han tänkte byta från SD till S för att högern sänkte åldern för gratis tandvård för honom, och att han känner sig övervakad av polisen överallt och att hans frihet verkade hänga på lös tråd. Han tyckte också att migrationspolitiken de drev var pinsam för Sverige och saknade all form medmänsklighet och sa nått om en bebis som fick utvisningsbeslut medan föräldrarna fick stanna i Sverige, och att det var omänskligt att vänta tills barn fyller 18 sen utvisa dem utan deras familjer. SD har/hade många invandrarröster. Om jag minns rätt SVT nämnde en gång att 20-30% av alla utomeuropeiska invandrarsvenskar röstar på SD. Tror största orsaken är att de hatar muslimer eller hatar varandra, men SD hatar ju alla invandrare oavsett religion eller ursprungsland, och när de fick smaka på deras främligsfientliga politiken så insåg de säkert att det inte var värt det att rösta på SD eller högern igen, livet var bättre förr för dem.
Citera
2026-09-18, 15:31
Medlem
Enzymes avatar
Folk har insett att en röst på SD är en röst på högerpolitik. Många som röstar SD vill egentligen ha klassisk socialdemokrati men vill se en striktare migrationspolitik och hårdare tag när det kommer till lag och ordning.
Citera
2026-09-18, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robery
Eller så vet man att mångkultur inte är kompatibelt i ett protestantiskt högtillitssamhälle?
Hur vet man det när man inte bor mångkulturellt?
Citera
2026-09-18, 15:46
Medlem
Katten1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
M har skärpt till sig. Många som i grunden är moderater men som är invandringskritiska bytte från M till SD på Reinfeldts tid. Nu har Ulf dock efter flera års hårt arbete faktiskt lyckats bygga upp en trovärdighet när det gäller invandring och brott. En trovärdighet som tidigare inte fanns. Så en hel del har nog bytt tillbaka till M.

SD har också agerat dörrmatta i utrikespolitiken. Många väljare uppskattade deras tidigare skepsis mot EU och NATO och ogillar att de svikit på de punkterna. Att SD agerar hejarklack till Israels massmord i Gaza är också osmakligt. Många SD-väljare vill inte ha hit MENA men det betyder inte att man vill att MENA människorna skall bli mördade i sina hemländer. Fast vissa vill visst det, och det är äckligt.

Men framför allt beror ju SD:s tapp på den demografiska förändringen. eftersom en stor del av väljarna numera heter Ahmed, Mohamed, Abdi eller Morteza så blir det ju färre SD-röster.

När det gäller fröken Snusk och Jimmie ballongen med mera så är jag osäker. Tycker folk i allmänhet att det är kul eller att det är löjligt? Men jag tror inte det påverkat SD:s tapp så mycket.

Både Kristersson och Andersson saknar totalt karisma. Egentligen tycker jag att Ebba Busch har betydligt mer av den varan och även Elisabeth Thand Ringqvist. Jag antar att vissa upplever Jimmy som karismatisk eller kanske jag ska säga färgstark...delar man hans åsikter är det nog logiskt att anse det. Även om jag tycker det är olyckligt att vi nu kan se fram emot utdragna förhandlingar innan en regering är plats är jag personligen lättad över att Birgitta "Jag är präst dygnet runt" Ed nu försvinner som rikets tredje dam.
Citera
2026-09-18, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Hur vet man det när man inte bor mångkulturellt?
Va!? Hur skulle man inte ha noterat det. Tänker då på muslimerna. Övriga invandrargrupper är ganska kompatibla.
Citera
2026-09-18, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Va!? Hur skulle man inte ha noterat det. Tänker då på muslimerna. Övriga invandrargrupper är ganska kompatibla.
Hur många muslimer bor det på svensk landsbygd och hur vilka problem ställer de till med? Till skillnad från i städerna då, där sd är svaga.
Citera
2026-09-18, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Hur många muslimer bor det på svensk landsbygd och hur vilka problem ställer de till med? Till skillnad från i städerna då, där sd är svaga.
Åk till Sorsele, Ljusdal eller Kiruna och undersök saken själv. Du kommer att bli överraskad.
Citera
2026-09-18, 16:00
Medlem
En liten analys för er som kan tänka i fyra dimensioner (tid är alltså den fjärde):

SD har peakat även i skolvalet - det finns nu en hel generation som har växt upp med skolkamrater som enbart pratar arabiska hemma - i nästa val kommer det att finnas förstagångsväljare som haft arabisktalande kamrater på dagis - för de är inte motståndet mot invandrare en jättestor fråga, i alla fall inte större än något annat - de har levt i mångfaldssamhället hela sina liv - de har inga som helst minnen av det bullerbysamhälle som SD-core drömmer om att få återskapa. Inflödet av nya väljare från denna grupp kommer att minska för varje framtida val.

Samtidigt dör sistagångsväljarna bort en efter en - de som faktiskt minns det heletniska Sverige blir färre och färre - antalet röster från denna grupp kommer att minska för varje val, eftersom de helt enkelt inte finns kvar på planen längre.

Motstånd mot fråga X har alltid ett bästföredatum om man förlorar momentum.

Två exempel:

De konservativas motstånd mot kvinnlig rösträtt höll dem borta från makten 1932-1951 (när Centern gick i koalition med S), och hade dessutom hållit dem borta från makten redan 1921-1932 om inte nykterhetsrörelsen skrämde bort en del arbetare från de röda plus att den splittrade kampen mot "dansbaneeländet" orsakade förvirring i mitten.

De konservativas motstånd mot allmän pension höll dem borta från makten 1957-1976 efter att frågan avgjorts 1959.

Kärnkraftsfrågan är fortfarande ett problem för S efter att man ställt sig på fel omvärderings-sida när deadlinen 2010 gick ut, personligen är jag övertygad om att det var den som de vann valet på 2022, men Uffe lyckades inte behålla momentum i den frågan över 2026 eftersom han sparkade undan fötterna på Ebba. Det finns fortfarande en liten chans att Tidö kan komma igen där (S är som bekant fortfarande förvirrade i frågan och under klacken på MP/V), men troligen är det kört så länge Uffe är partiledare.

Motståndet mot IT i skolan och AI i samhället i stort är nästa stora motståndsrörelse vare sig den är berättigad eller ej, just nu har L störst trovärdighet där (pga skolan), men även den är en loserfråga på 2-3-4 valrörelsers sikt eftersom nästnästa generation skärmar kommer att komma i form av ögonlinser som projicerar direkt på skolelevernas näthinnor från basmodulstelefoner som är så små att de ryms i en byxknapp.
Citera
2026-09-18, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Åk till Sorsele, Ljusdal eller Kiruna och undersök saken själv. Du kommer att bli överraskad.
Har inte vägarna förbi i närtid. Men du som uppenbarligen besökt alla tre orterna får upplysa mig. Sedan skulle jag nog inte kalla Kiruna landsbygd heller.

Ps kollade nu och det gick ju skit för sd i två av tre av dessa kommuner. Så nu vet jag inte vad du pratar om längre.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2026-09-18 kl. 16:05.
Citera
2026-09-18, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixelsexuell
En liten analys för er som kan tänka i fyra dimensioner (tid är alltså den fjärde):

SD har peakat även i skolvalet - det finns nu en hel generation som har växt upp med skolkamrater som enbart pratar arabiska hemma - i nästa val kommer det att finnas förstagångsväljare som haft arabisktalande kamrater på dagis - för de är inte motståndet mot invandrare en jättestor fråga, i alla fall inte större än något annat - de har levt i mångfaldssamhället hela sina liv - de har inga som helst minnen av det bullerbysamhälle som SD-core drömmer om att få återskapa. Inflödet av nya väljare från denna grupp kommer att minska för varje framtida val.

Samtidigt dör sistagångsväljarna bort en efter en - de som faktiskt minns det heletniska Sverige blir färre och färre - antalet röster från denna grupp kommer att minska för varje val, eftersom de helt enkelt inte finns kvar på planen längre.

Motstånd mot fråga X har alltid ett bästföredatum om man förlorar momentum.

Två exempel:

De konservativas motstånd mot kvinnlig rösträtt höll dem borta från makten 1932-1951 (när Centern gick i koalition med S), och hade dessutom hållit dem borta från makten redan 1921-1932 om inte nykterhetsrörelsen skrämde bort en del arbetare från de röda plus att den splittrade kampen mot "dansbaneeländet" orsakade förvirring i mitten.

De konservativas motstånd mot allmän pension höll dem borta från makten 1957-1976 efter att frågan avgjorts 1959.

Kärnkraftsfrågan är fortfarande ett problem för S efter att man ställt sig på fel omvärderings-sida när deadlinen 2010 gick ut, personligen är jag övertygad om att det var den som de vann valet på 2022, men Uffe lyckades inte behålla momentum i den frågan över 2026 eftersom han sparkade undan fötterna på Ebba. Det finns fortfarande en liten chans att Tidö kan komma igen där (S är som bekant fortfarande förvirrade i frågan och under klacken på MP/V), men troligen är det kört så länge Uffe är partiledare.

Motståndet mot IT i skolan och AI i samhället i stort är nästa stora motståndsrörelse vare sig den är berättigad eller ej, just nu har L störst trovärdighet där (pga skolan), men även den är en loserfråga på 2-3-4 valrörelsers sikt eftersom nästnästa generation skärmar kommer att komma i form av ögonlinser som projicerar direkt på skolelevernas näthinnor från basmodulstelefoner som är så små att de ryms i en byxknapp.
Om man backar ytterligare i tiden så finns även exempel på hur etniska européer kastat ut muslimer från världsdelen trots att dessa funnits i olika europeiska länder i hundratals år. Osmaner i östra Europa och araber/morer i södra. Allt handlar inte om hur många val man har kvar innan man dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in