2026-09-18, 15:33
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Vanans makt. Så har det alltid varit. V har alltid hamnat utanför regeringen. Ränderna går aldrig ur den inbitna dörrmattan. V står längst från Tidö, mest att förlora på att stå på sig.

Vanans makt är stor. Jag håller med men samtidigt så har inte alla människor samma vanor. Verner hade sin vana och det hade Ohly och Sjöstedt också. På samma sätt har Nooshi sin egen vana. Vi kan väl kolla vilken vana hon har...

2021 satte hon upp en röd linje gentemot Löfven. Han trodde hon bluffade så han sket i henne. Hon visade rätt tydligt att hon inte bluffade för hon fällde Löfvens regering så att han fick avgå. Samma år tillträdde Maggan men för att bli statsminister behövde hon klara en omröstning. Nooshi satte upp en ny röd linje gentemot Maggan. Du vet... det hade ju börjat bli en vana för Nooshin att sätta upp röda linjer. Kan du gissa vem som vek sig? Du får 3 gissningar. Nej, det var inte Nooshin. Gissa igen.

Så. Vanans makt. Absolut. Vanan är alltså att Nooshin sätter upp röda linjer gentemot Maggan som viker sig. Så har det alltid varit. Ränderna går aldrig ur.
Citera
2026-09-18, 15:33
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Sundhetstecken för hennes egen ryggrad också. Den Hamasvurmande vänsterpöbeln (S och V kärnväljare) gick ju fullblodsnazi på henne bara för att hon bar en Davidsstjärna runt halsen. Var det inte någon vänsterdebattör som sa att hon borde brännas?
Jo, det var någon politisk företrädare för S, V eller Mp i Malmö(?).
Citera
2026-09-18, 15:35
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Du har en poäng, men jag tror ändå SD och många andra ser risken med fyra nya rödgröna år. Fortsatt mobilisering i invandrarområden kan verkligen cementera vänstermajoriteten, och detta är något som både S och V kommer försöka bygga vidare på.. Fyra år vid makten ger dem gott om tid och möjligheter till att förstärka den effekten.

För SD vore det ett ännu större självmord än att bara kliva åt sidan den här gången, iaf på lång sikt.

De ser möjligen en risk med fyra år för vänstermajoriteten, SD alltså, men risken bedöms sannolikt som ännu större för partiets existens om de skulle ställa sig vid sidan av en Tidö-regering till. Dessutom har väl vänstermajoriteten inte någon tydlig linje med vad man vill med regeringsmakten. Jag tror så här... om Magdalena blir statsminister med nuvarande uppställning bakom sig kommer denna regering bli så svag att den ryker skoningslöst i nästa val och högersidan har därefter minst åtta år vid makten.
Citera
2026-09-18, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jo, det var någon politisk företrädare för S, V eller Mp i Malmö(?).
Ja, från Malmö.
Bara en i mängden.

V tvingades ju stryka uppemot 70 personer från sina kandidatlistor innan valet. Det var en jävla massa hamaskramare, terrorsympatisörer och även Putinrunkare bland dessa.

Hur stort är mörkertalet tror ni? 💀
Senast redigerad av Chillgren 2026-09-18 kl. 15:38.
Citera
2026-09-18, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Vanans makt är stor. Jag håller med men samtidigt så har inte alla människor samma vanor. Verner hade sin vana och det hade Ohly och Sjöstedt också. På samma sätt har Nooshi sin egen vana. Vi kan väl kolla vilken vana hon har...

2021 satte hon upp en röd linje gentemot Löfven. Han trodde hon bluffade så han sket i henne. Hon visade rätt tydligt att hon inte bluffade för hon fällde Löfvens regering så att han fick avgå. Samma år tillträdde Maggan men för att bli statsminister behövde hon klara en omröstning. Nooshi satte upp en ny röd linje gentemot Maggan. Du vet... det hade ju börjat bli en vana för Nooshin att sätta upp röda linjer. Kan du gissa vem som vek sig? Du får 3 gissningar. Nej, det var inte Nooshin. Gissa igen.

Så. Vanans makt. Absolut. Vanan är alltså att Nooshin sätter upp röda linjer gentemot Maggan som viker sig. Så har det alltid varit. Ränderna går aldrig ur.
Jag ger mig. Noshi är nog tuffare än jag trott.
Citera
2026-09-18, 15:41
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Nej, du kan inte sätta i samma ekvation partiet som kan inte ens vara i samma rum.
Vad är fel med dig? Läs på nyheterna C vill inte ens fika med V.
Du jävla idiot.

Vänta några veckor. Jag tror att V och C kommer göra upp.
Citera
2026-09-18, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Som jag förstår det är det en skock kvinnor som måste komma överens.
Det borde inte varar något problem...

Roligt att Mp:s språkrör tillsammans ses som kvinnor...
Citera
2026-09-18, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Hur får du det till att endast 7% vill ha en regering som lutar åt vänster när 8,4% röstade på V?

Även om V och C står långt ifrån varandra så tror jag att de kommer göra upp. Men vi får se.

Skrivfelsnisse.

Fakta är fortfarande att folket, 41,8% - vill ha en högerlutad regering.
Vänstern vill ingen av dem, varken folket eller partierna i fråga, ha att göra med. Men de är så illa tvungna.
Citera
2026-09-18, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RyskPansarvagn.34
Så otroligt bra att det där förbannade tidö-packet får packa flyttkartongerna så vi kan sätta ett kryss över dessa pinsamma 4 åren.
Det ser ut att bli lite trixigt med regeringsbildandet.
Kan vi inte ha någon sorts omröstning där vi gissar på hur många dagar det kommer ta att bilda regeringsunderlaget?
Det hade varit roligt.

Dom får 4 chanser på sig att lösa det annars blir de automatiskt omval.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Skrivfelsnisse.

Fakta är fortfarande att folket, 41,8% - vill ha en högerlutad regering.
Vänstern vill ingen av dem, varken folket eller partierna i fråga, ha att göra med. Men de är så illa tvungna.

Det är mycket teater. Det är ofta så här i början och sen säljer de ut sina själar.
Citera
Medlem
En sak är i alla fall helt säker gällande Magdas kommande arbete med att få ihop dessa fyra rödgröna röror till något konkret; När Tidö träffades på slottet och gjorde upp efter förra valet 2022 fanns där i grunden en vilja av att rätta till saker som inte fungerade i Sverige. Man hade en gemensam syn på åtgärder som brådskade och en respekt samt hyfsat förtroende för samtliga fyra samarbetspartier. Det motsatta gäller för de rödgröna.

De rödgröna har knappt ens gjort sina enskilda partiers egen politik tydlig i valrörelsen (givetvis en uttänkt strategi), och hur deras fyra spretiga viljor ska kunna präntas ner i en kompromiss är oerhört svårt att se. Ska man välja C:s och högersossarnas syn på ekonomiska lösningar eller Mp:s och V.s extrema vänsteragendor? Tillväxt kontra avveckling? Så höga bränslepriser att det driver inflationen i taket samt dödar tillverknings- och transportnäring eller försöka hålla fast vid Tidös lägre bränslepriser? Kärnkraft eller inte? Få bukt med kriminalitet eller hantera lagbrott med saft och bullar? Fri immigration eller ordning och reda? Det är faktiskt svårt att hitta ett enda område de har samsyn kring. Ja, förutom att de ogillar SD såklart. Men det är svårt att bygga lösningar baserat endast på det.

Vad det måste kännas oinspirerande för Magda att hantera denna situation. Det ligger ju ingen positivitet i luften eller känsla av att alla vill kavla upp ärmarna och få saker gjorda för Sveriges skull. Istället vågar dessa fyra knappt ens få till ett första möte i sandlådan. Gissningsvis vet de alla fyra att så fort de hamnar där i sanden kommer leken urarta till en kamp om varje spade och kakform samt all irritation under ytan kommer bubbla upp som lava. Om jag var Magda skulle jag lämna walk-over till Tidö och gå i fortsatt opposition. Men så är jag ju heller inte maktgalen sosse, så det spelar ju såklart in.....
Citera
2026-09-18, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är mycket teater. Det är ofta så här i början och sen säljer de ut sina själar.

Det är klart det är, och på endera vis kommer de att komma överens.
Poängen var dock inte den utan att folket inte vill ha en vänsterlutad regering. Det är fakta. C är närmre S och S är närmre C. Det är högerlutat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in