Igår, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Inlägg #8408 är en oneliner.

Det behöver inte heta något annat än våldtäkt, det är inte det jag ställer mig frågande inför i det här fallet.

Jag fattar helt enkelt inte hur man kan påstå att våldäkt inte är en sexuell situation. Det ligger ju i sakens natur att det är sexuellt.

En person kan bli utsatt för något sexuellt mot sin vilja, detta kallas för sexualbrott. Kan du förklara varför order "sexual" är där och vad det betyder?

En våldtäkt eller annat sexuellt övergrepp är inte en "sexuell situation" för den som blir "utsatt". Knappast för förövaren/arna heller.
Att beskriva en våldtäkt som en "sexuell situation" är fel.

Ibland kan ett ord betyda mer än en sak och innebörden kan ändras beroende på i vilket sammanhang det används. Lägger man dessutom till "brott" eller "utsatt för" så betyder det inte längre att "ha sex" eller att det skulle handla om en "sexuell situation".

Det ligger inte i en våldtäkts natur att det i första hand handlar om "nåt sexuellt". I första hand handlar det oftast om kontroll, att kuva, att tysta, att förstöra, bryta ner, osv.
Senast redigerad av gum69mo Igår kl. 12:07.
Citera
Igår, 12:09
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
En våldtäkt eller annat sexuellt övergrepp är inte en "sexuell situation" för den som blir "utsatt". Knappast för förövaren/arna heller.
Att beskriva en våldtäkt som en "sexuell situation" är fel.

Ibland kan ett ord betyda mer än en sak och innebörden kan ändras beroende på i vilket sammanhang det används. Lägger man dessutom till "brott" eller "utsatt för" så betyder det inte längre att "ha sex" eller att det skulle handla om en "sexuell situation".

Det ligger inte i en våldtäkts natur att det i första hand handlar om "nåt sexuellt". I första hand handlar det oftast om kontroll, att kuva, att tysta, att förstöra, bryta ner, osv.

Allt du skrev i det här inlägget är fel.
Citera
Igår, 12:12
Medlem
Citat:
Allt du skrev i det här inlägget är fel.

Ännu en oneliner. Lillpojken blev tydligen putt.
Citera
Igår, 12:22
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ännu en oneliner. Lillpojken blev tydligen putt.

Men argument som är för dumma går inte att argumentera emot. Om inte skillnaden mellan våldsbrott och sexualbrott är uppenbar för dig så kan jag inte säga något som skulle få dig att ändra dig.
Citera
Igår, 12:25
Medlem
Citat:
Men argument som är för dumma går inte att argumentera emot. Om inte skillnaden mellan våldsbrott och sexualbrott är uppenbar för dig så kan jag inte säga något som skulle få dig att ändra dig.

Försök, jag är här för att lära.

Förstår jag dig rätt att du anser att en våldtäkt är en våldtäkt och inte kan beskrivas som en "sexuell situation"? Men att annat sexuellt övergrepp/sexualbrott kan beskrivas som "en sexuell situation"?
Senast redigerad av gum69mo Igår kl. 12:28.
Citera
Igår, 13:00
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Gällande Visbyfallet valde den 30 åriga mannen att våldta den 17 åriga tjejen. Han sket fullständigt i vad hon ville och inte ville. Han sket i att där var fullt med folk på krogen, han våldtog henne inne på en av toaletterna ändå.

Den 17 åriga tjejen gjorde inget fel, hon utförde inte någon brottslig handling. Det var den 30 åriga mannen som valde att utföra en brottslig handling - som han blev dömd för.

Av ren nyfikenhet Jocke. Hade den 30 åriga mannen kunnat ta andra beslut som inte hade lett fram till att han våldtog och blev dömd för ett allvarligt brott?

Som du förstått är jag inte lika övertygad att det är ställt utom rimligt tvivel att han med uppsåt sk aha bestämt sig för att våldta tjejen.

Låt säga att han hade blivit friad - exakt samma förutsättningar - hade du då sagt att det inte skett en våldtäkt?

Mannen hade kunnat fattat massor av beslut den dagen/kvällen som inte hade lett till det som skedde.
Han hade kunnat stannat hemma? Han hade kunnat gå ut på en annan krog? M.m. m.m.......
På samma sätt kan vi komma fram till att tjejen hade kunnat göra massor av saker så att denna situation inte hade uppstått. Hon borde ha låtit bli att gå ut på krogen eftersom att hon inte hade åldern inne, hon hade kunnat låta bli att kyssas/hångla med någon hon inte är intresserad av m.m .m.m......
Som du förstår kan jag inte rada upp allt som de båda personerna hade kunnat gjort annorlunda.
Citera
Igår, 13:01
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Det är en reaktion på ett yttre hot så det är pga våldtäkten.

Våldtäkt påbörjas innan penis tvingas in i torr vagina.

Det är en intressant fråga. När börjar våldtäkten enligt dig?
Citera
Igår, 13:03
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Att följa med honom hem innebar att ha sex.

Vad mer än att säga nej till att följa med honom hem har hon sagt nej till? En väldigt klar och tydlig fråga.
Visa i FUP vad mer hon har sagt nej till honom om? Vad mer har han frågat henne som hon svarat nej på?
Citera
Igår, 13:03
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ge oss svar på frågan nu.

Vad tror du själv?

Är det värre att vara på väg att bli "våldtagen" då någon tar initiativ till en sexuell handling som man inte vill än att någon spelar på ens Playstation fastän man inte vill?"
Citera
Igår, 13:05
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag förstår inte var du vill komma.

Man tränger inte in i någon utan samtycke oavsett vad man förväntar sig.

Det vet du ju redan eftersom du påstår dig förstå samtycke.

Detta var frågan. Och ditt svar var JA.
"Är det värre att vara på väg att bli "våldtagen" då någon tar initiativ till en sexuell handling som man inte vill än att någon spelar på ens Playstation fastän man inte vill?"

Nu vill jag att du svarar på den fetade frågan så kanske det går upp ett ljus för dig varför jag ställer dessa frågor.

Då vänder vi oss till utföraren av initiativet. Är det rimligt att den som tar initiativet till en sexuell handling har större förväntningar på att den som handlingen riktar sig emot tydligt och klart signalerar/talar om att denne inte vill jämfört med fallet där initiativet är att man spelar på den andres Playstation?
Citera
Igår, 13:12
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Försök, jag är här för att lära.

Förstår jag dig rätt att du anser att en våldtäkt är en våldtäkt och inte kan beskrivas som en "sexuell situation"? Men att annat sexuellt övergrepp/sexualbrott kan beskrivas som "en sexuell situation"?

Våldtäkt och alla andra sexualbrott är sexuella situationer.

Du verkar lägga in i betydelsen av "sexuell situation" att det ska finnas ett visst mått av ömsesidighet i det och jag förstår inte varför.

Om du sitter på bussen majndar ditt bisniss och jag sätter mig bredvid dig och tar dig på fittan så befinner du dig i en sexuell situation vare sig du vill eller inte. Det har ingenting med ditt agerande eller ditt sinnestillstånd att göra.
Citera
Igår, 13:15
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Våldtäkt är ett sexualbrott. Men det är alltså inte en sexuell situation? Hur går det ihop?
En sexuell situation och handling är när de inblandade tillsammans vill vara med.

Detsamma som att sex inte är detsamma som våldtäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in