2026-09-18, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Och det är inget svenska skattebetalare ska tvingas ta hänsyn till, särskilt inte pga slödder från mellanöstern som förrädare som dig tillåtit illegalt etablera sig i sverige mot gällande migrationslagar och annat. Du och andra landsförrädare och detta massimporterade slödder kan dra åt helvete.

Vad vi ska göra med tiden är att rensa ut folk som dig ur myndigheter, samt slänga ut patrasket.. till det skithål de kom från. Vi kommer tillslut få en sådan som Allard till makten som kan förklara för dig..

Hörru finansminister, skolkade du från mattematiken?

1. Alternativet är ju att man köper in massa griskött, som ingen äter - skulle det vara billigare menar du?

2. Ett annat alternativ är att de muslimska intagna skulle äta någon annan alternativ kost, som t ex vegansk kost. Då hade man istället fått köpa in massa (extra) vegansk kost, vilket givetvis skulle bli en kostnad "i andra änden". Så hur mycket tror du egentligen man tjänar på att sluta köpa griskött, när man behöver kompensera för det i andra änden?

3. Att i generella drag prata om "att nötkött är dyrare" och "griskött är billigare" är ju inte särskilt relevant eftersom att Kriminalvården tillämpar offentlig upphandling. Vid sådana förfaranden utgår man ju som bekant ofta ifrån "lägsta pris". Så vad nötkött/griskött kostar när du och jag veckohandlar på ICA har inte särskilt stor relevans när det gäller en myndighet som upphandlat en leverantör som man troligen dessutom köper större mängder av vid färre tillfällen.

4. Det sista jag skulle vilja be dig fundera över är kostnaden för att ha intagna som antingen inte äter, eller inte får i sig tillräckligt med näringsämnen. Detta kommer ju utan tvekan leda till försämrad hälsa och mer behov av sjukvård. Detta innefattar allt ifrån fler anställda sjuksköterskor på anstalten, till fler besök/tryck på sjukvården. Givetvis kommer detta kosta även i form av transporter, antingen från ambulans eller Kriminalvårdens bilar. Jag undrar vad du tror att skattebetalarna skulle tycka om detta?
Citera
2026-09-18, 13:15
Medlem
Terrorstorms avatar
Jag är så jävla trött på svettiga, kortvuxna och impulsbefriande muslimer, och det här eviga daltandet och anpassningen till dem.

Är fläskkött billigare så ska inte religiösa tramsövertygelser trumfa detta. Eller hade peddo-guden Allan också uppmanat att dem, att förutom att ta avstånd från fläskkött, sälja narkotika, bygga bomber och skjuta varandra?

Så. Jävla. Löjligt.

Död åt Allan.
Citera
2026-09-18, 13:18
Avstängd
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
De intagna äter inte fläskkött enligt artikeln, om det är en tyst eller högljudd protest framgår inte.

Eller så klagar de inte för att de är nöjda med maten. Det skulle kunna vara så enkelt också.

Men tyvärr tycks ju det mesta gå ut på att göra en hyfsat tuff tillvaro ännu tuffare.

Tror de flesta fängelsekök anpassar sin mat utifrån de intagna. Det är ju inte som att Kriminalvården förbjuder fläsk.

Sen vet jag inte vilka fläskrätter ni tänker er att det dras in på. Jag kan ju säga att kycklingkorv är något som går åt på fängelser så det är knappast den fint upplagda raggmunken med fläsk och lingon man bytt ut. Inte heller fläsklägg med rotmos. Bacon med ägg låter inte särskilt hälsosamt till lunch eller middag.

Blandfärs undviker man ju redan genom att istället för köttfärssås servera vegetariskt.

Det är väl möjligtvis köttbullar som kan bli knepigt, annars kan jag inte komma på någon fördel med att servera gris.

Jag tycker man borde fokusera på vegetarisk kost istället. Nyttigt, gott och billigt. Det gör att de intagna skulle kunna äta sig mättare dessutom. Något som varit en följetång genom åren.

Ska man tro genierna här på Flashback blir ju såna som äter vegetariskt kärringar dessutom, precis så som vi vill se annars hårdföra gängtoppar.
Citera
2026-09-18, 13:20
Medlem
Kebabkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Det säger ju allt om vilka som är majoriteten på anstalten.

Ja inte är det kosher-folket iaf.
Citera
2026-09-18, 13:21
Medlem
Låter märkligt
Ge dem vegetarisk fattigmat och öka anslagen för skolmat.
Citera
2026-09-18, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Men min uppfattning efter att ha jobbat med "muslimer" är att en del av de där lirarna liksom plockar russinen ut kakan, de går t.ex. aldrig till moskén, dricker gärna sprit och har absolut inget emot att vara otrogna. Men en del kunde hux flux krångla med att de inte ville ha griskött.

"Men min uppfattning efter att ha jobbat med muslimer..." - Wow, en förstahandskälla! Snälla lär mig allt du kan!!!

Men vad lägger du egentligen i det här med "att dom krånglar med griskött"? Varför skulle dom "krångla" just med detta? Dom äter ju knappast griskött utan anstalten heller? Förstår inte riktigt vart du vill komma...

Mitt tips till dig (...för jag har ju ändå "jobbat med personer som du" hehe) är att du försöker hitta något vettigt argument. För just nu argumenterar du helt utan substans. Det enda dina argument består av är prestige och dina egna värderingar. Det du för fram säger liksom ingenting. Så låt mig förstå: Varför är denna frågan så viktig för dig och varför är det så viktigt att dessa människor skall äta griskött?
Citera
2026-09-18, 13:28
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
"Men min uppfattning efter att ha jobbat med muslimer..." - Wow, en förstahandskälla! Snälla lär mig allt du kan!!!

Men vad lägger du egentligen i det här med "att dom krånglar med griskött"? Varför skulle dom "krångla" just med detta? Dom äter ju knappast griskött utan anstalten heller? Förstår inte riktigt vart du vill komma...

Mitt tips till dig (...för jag har ju ändå "jobbat med personer som du" hehe) är att du försöker hitta något vettigt argument. För just nu argumenterar du helt utan substans. Det enda dina argument består av är prestige och dina egna värderingar. Det du för fram säger liksom ingenting. Så låt mig förstå: Varför är denna frågan så viktig för dig och varför är det så viktigt att dessa människor skall äta griskött?

Det är inte viktigt alls för mig egentligen om de äter fläsk eller inte, men att hävda att man inte vill/kan äta fläsk p.g.a. religiösa skäl, samtidigt som man dricker sprit och nyttjar prostituerade känns liksom bara konstigt. Så ser jag på saken.
Citera
2026-09-18, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorstorm
Jag är så jävla trött på svettiga, kortvuxna och impulsbefriande muslimer, och det här eviga daltandet och anpassningen till dem.

Är fläskkött billigare så ska inte religiösa tramsövertygelser trumfa detta. Eller hade peddo-guden Allan också uppmanat att dem, att förutom att ta avstånd från fläskkött, sälja narkotika, bygga bomber och skjuta varandra?

Så. Jävla. Löjligt.

Död åt Allan.

"Jag är så jävla trött på svettiga, kortvuxna och impulsbefriande muslimer, och det här eviga daltandet och anpassningen till dem" - Men det handlar ju inte om "daltande" mot dom...och det handlar inte om anpassningar specifikt för dom. Detta är ju "anpassningar" som finns överallt; på alla restauranger, på skolor, på sjukhus osv. Så varför skulle man inte göra sådana anpassningar på anstalterna?

"Är fläskkött billigare så ska inte religiösa tramsövertygelser trumfa detta" - Frågan "vad som är billigast" är ju inte en binär fråga i detta fallet. Du/man måste höja blicken lite...

1. Alternativet är ju att man köper in massa griskött, som ingen äter - skulle det vara billigare menar du?

2. Ett annat alternativ är att de muslimska intagna skulle äta någon annan alternativ kost, som t ex vegansk kost. Då hade man istället fått köpa in massa (extra) vegansk kost, vilket givetvis skulle bli en kostnad "i andra änden". Så hur mycket tror du egentligen man tjänar på att sluta köpa griskött, när man behöver kompensera för det i andra änden?

3. Att i generella drag prata om "att nötkött är dyrare" och "griskött är billigare" är ju inte särskilt relevant eftersom att Kriminalvården tillämpar offentlig upphandling. Vid sådana förfaranden utgår man ju som bekant ofta ifrån "lägsta pris". Så vad nötkött/griskött kostar när du och jag veckohandlar på ICA har inte särskilt stor relevans när det gäller en myndighet som upphandlat en leverantör som man troligen dessutom köper större mängder av vid färre tillfällen.

4. Det sista jag skulle vilja be dig fundera över är kostnaden för att ha intagna som antingen inte äter, eller inte får i sig tillräckligt med näringsämnen. Detta kommer ju utan tvekan leda till försämrad hälsa och mer behov av sjukvård. Detta innefattar allt ifrån fler anställda sjuksköterskor på anstalten, till fler besök/tryck på sjukvården. Givetvis kommer detta kosta även i form av transporter, antingen från ambulans eller Kriminalvårdens bilar. Jag undrar vad du tror att skattebetalarna skulle tycka om detta?
Citera
2026-09-18, 13:30
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Dom borde bli tvångsmatade med griskött som straff

Skinkmacka till frukost

Korvstroganoff till lunch

Fläsk-kotlett till middag

Låter riktigt hemskt
Citera
2026-09-18, 13:31
Avstängd
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Okej? Så om dessa fångar endast äter pizza, så ska man skrota all annan mat, eftersom de inte äter annat än pizza? Rimligt?

Man tar seden dit man kommer. Dessa muslimska fångar äter redan långt bättre än många svenska pensionärer och de som är i behov av hemtjänst, och i vissa fall bättre än skolbarn och de i Sverige som lever på försörjningsstöd. Lägg till att de får denna mat gratis, samt att de redan kostar samhället tusenlappar per dygn bara genom att sitta bakom galler.

Precis som Tidö var inne på, skulle man skära ner rejält på matkostnaderna för fängelsekunder. Deras mat bör vara så enkel och billig som möjligt. Mycket rovor, ris och pasta, billiga grönsaker och bönor, enklare tunnare soppor. I de fall de öht ska få kött, ska de givetvis vara billigast möjligt, fläskkött (billigare styckdetaljer, ej karré och liknande) och undermålig korv (max 48% kötthalt). Kyckling och fisk bör de inte få öht, möjligen strömming och sill. Nötkött är idag svindyrt och bör vara helt uteslutet, så klart. Och passar inte galoscherna för de muslimska fångarna, får de svälta eller börja gnaga på sin egen fot?

Andas medans du försöker tänka...

Vem är det som föreslagit att ge fångar den mat de själva vill ha?

Uppenbart är det en anstalt som bestämt att inte servera griskött då det inte finns någon efterfrågan... Felaktigt får man intrycket av att det bortplockade grisköttet innebär en ökad kostnad då nötkött diskuteras.

Hur får du det likställt med att kräva daglig pizza är för mig obegripligt.

Men sen kommer du igång med ekonomin och då blir det intressant för då visar du någonstans att du förstår att det finns en budget.

Att du felaktigt tror att budgeten är särskilt hög är en annan sak.

Vet inte varför somliga prompt måste ha åsikter om sådant de inte vet ett piss om.
Citera
2026-09-18, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Det är inte viktigt alls för mig egentligen om de äter fläsk eller inte, men att hävda att man inte vill/kan äta fläsk p.g.a. religiösa skäl, samtidigt som man dricker sprit och nyttjar prostituerade känns liksom bara konstigt. Så ser jag på saken.

Okej, då tolkar jag det som att det du säger är uttryck för någonting helt annat än valet av kost på svenska anstalter?
Citera
2026-09-18, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vally
Dom kan äta hundmat och om inte hundmat duger kan dom få gröt. Varför ska invällare som begår brott och kostar enorma summor pengar har samma valfrihet som alla andra?

Du får ursäkta. Men det trillade in så många svar här så att jag fick sålla lite i vilka jag skulle svara på. Jag valde då att sålla utefter kategorierna relevans, seriositet och saklighet - och du/ditt svar kvalade tyvärr inte in på några av dessa kategorier.

/Ha en bra dag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in