2026-09-18, 13:35
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Okej, då tolkar jag det som att det du säger är uttryck för någonting helt annat än valet av kost på svenska anstalter?

Vad är det utryck för då?
Citera
2026-09-18, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan

Att du rent generellt inte uppskattar när folk hycklar med sin religion/kultur.
Citera
Avstängd
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan

Islamofobi ligger väldigt nära till hands att på goda grunder kunna anklaga dig för.
Citera
Medlem
knarkhitlers avatar
Sluta med kött överhuvudtaget. Kan de tvinga i skolbarn vegetar-slop kan fan undermänniskorna i fängelset leva på det.
Citera
2026-09-18, 13:39
Avstängd
Vallys avatar
Citat:
Du får ursäkta. Men det trillade in så många svar här så att jag fick sålla lite i vilka jag skulle svara på. Jag valde då att sålla utefter kategorierna relevans, seriositet och saklighet - och du/ditt svar kvalade tyvärr inte in på några av dessa kategorier.

/Ha en bra dag!

Jag beskrev att Eftersom det rör sig om invällare som begår brott här, ofta mot värdfolket och detta kostar massor med pengar - så är det fullt rimligt att servera dom hundmat!

I Israel har Itmar Ben Gvir infört extremt tuffa förhållanden på kåken för palestinier som begår brott där. Så mitt förslag är både seriöst och genomförbart. Sevärt:
https://m.youtube.com/shorts/Cb5NZeZiLKg

Det finns ingen mening med att låta dom ha det bra. Dom ska ha det dåligt. Bra kan dom få ha det när dom slutar bete sig som svin
Senast redigerad av Vally 2026-09-18 kl. 13:43.
Citera
2026-09-18, 13:40
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
3. Att i generella drag prata om "att nötkött är dyrare" och "griskött är billigare" är ju inte särskilt relevant eftersom att Kriminalvården tillämpar offentlig upphandling. Vid sådana förfaranden utgår man ju som bekant ofta ifrån "lägsta pris". Så vad nötkött/griskött kostar när du och jag veckohandlar på ICA har inte särskilt stor relevans när det gäller en myndighet som upphandlat en leverantör som man troligen dessutom köper större mängder av vid färre tillfällen.

Hur tänker du nu? Den offentliga upphandlingen gäller inte längre fläskkött på Hällby. Hade fängelset endast efterfrågat det billigaste köttet hade det knappt serverats något nötkött på anstalten.

De här personerna har själva valt att flytta till Sverige där fläskkött är en central del av vår matkultur. Utöver detta har de inte klarat av att hålla sig på rätt sida av lagen och blivit inburade. Då får man äta det man blir serverad, hungern kommer till slut att göra de mer öppna för att testa nya maträtter (de dör inte av att äta fläskkött).
Citera
2026-09-18, 13:42
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Islamofobi ligger väldigt nära till hands att på goda grunder kunna anklaga dig för.

Känns ju lite konstigt när jag har jobbat åt två olika företag där iranier var chefer (den ena perser och den andra azerier). Hur är det själv då, antirasist som bor och umgås kliniskt vit? Inget att skämmas för om det är så, många s.k. antirasister lever så.
Senast redigerad av halaltarzan 2026-09-18 kl. 13:47.
Citera
2026-09-18, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Andas medans du försöker tänka...

Vem är det som föreslagit att ge fångar den mat de själva vill ha?

Uppenbart är det en anstalt som bestämt att inte servera griskött då det inte finns någon efterfrågan... Felaktigt får man intrycket av att det bortplockade grisköttet innebär en ökad kostnad då nötkött diskuteras.

Hur får du det likställt med att kräva daglig pizza är för mig obegripligt.

Men sen kommer du igång med ekonomin och då blir det intressant för då visar du någonstans att du förstår att det finns en budget.

Att du felaktigt tror att budgeten är särskilt hög är en annan sak.

Vet inte varför somliga prompt måste ha åsikter om sådant de inte vet ett piss om.

Försök andas medan du tänker? Försök hålla två eller tre tankar i huvudet samtidigt? Verkar tufft?

Då griskött är det billigaste av köttalternativen nöt, fläsk, kyckling och fisk blir det givetvis höjd kostnad om man byter ut fläsket mot något av de andra alternativen, det räknar en elev i årskurs ett ut.

Att liknelsen med pizzan flyger över ditt huvud, förvånar mig inte, tvärtom.

Att matbudgeten är hög på svenska fängelser är ett faktum, det är även vida känt, att den är högre än de områden jag drog upp. Det är ingen statshemlighet. Något som även Tidös Svantesson pratade om, när hon ville minska kostnaderna, för just interners matkonto. Du kanske skulle läsa på?

Jag har rätt bra koll på det jag pratar om i detta ämne, annars skulle jag inte haft åsikter om det.

Jag begriper inte varför somliga har åsikter i ämnet, när de så uppenbarligen brister i kunskap, samt ger sken av att ha arslet på axlarna när vissa liknelser flyger så fullständigt över deras huvud. Man tar sig för pannan!

Gör om gör rätt, tillbaka till ritbordet med dig!
Citera
2026-09-18, 13:53
Medlem
Bluebeast72s avatar
Nötkött har betydligt mindre antibiotika o bättre fibrer än gris.

Nötkött bättre bang for bucks energimässigt.

Nötkött är bättre för våra muskler o vår hjärna än gris.

Nötkött smakar inte gris piss.
Citera
2026-09-18, 13:53
Medlem
franges avatar
Får man själv välja maträtt och kött om man sitter på Bang Kwang "Bangkok Hilton" Central Prison, Black Dolphin eller ADX Florence supermax?

Om inte - klagar FN på det och gnäller om mänskilga rättigheter, att det är syyyyynd om alla kriminella som sitter där, att deras rättigheter kränks och blablabla? Om inte - varför inte?

Varför är det här enbart ett problem i smutslimkramande feministiska sossesverige?
Citera
2026-09-18, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Hur tänker du nu? Den offentliga upphandlingen gäller inte längre fläskkött på Hällby. Hade fängelset endast efterfrågat det billigaste köttet hade det knappt serverats något nötkött på anstalten.

De här personerna har själva valt att flytta till Sverige där fläskkött är en central del av vår matkultur. Utöver detta har de inte klarat av att hålla sig på rätt sida av lagen och blivit inburade. Då får man äta det man blir serverad, hungern kommer till slut att göra de mer öppna för att testa nya maträtter (de dör inte av att äta fläskkött).

Fast ditt resonemang låter ju som att den enda upphandling som finns/görs är fläskkött eller nötkött, och så är det ju inte. Det köps ju in massa olika livsmedel/matvaror. Sedan undrar jag fortfarande hur mycket billigare det skulle vara att köpa in massa griskött som ingen äter!?

Sedan är det väl möjligt att fläskkött i någon mening är "en central del av vår matkultur". Men det är ju knappast ovanligt att man äter nötkött eller fågel i Sverige. Själv har jag ätit kyckling två gånger denna veckan!? Det är ju också så att vare sig man "valt att flytta till Sverige" eller inte så har man ju rätt att (fortsätta) utöva sin religion. Det är ju religionsfrihet i Sverige (...även jag har rätt att bli muslim och sluta äta griskött). Givet detta så ser jag ingen anledning för staten att bråka om detta. Som tidigare nämnt finns det ju anpassad kost överallt i hela samhället...
Senast redigerad av Haaaaag 2026-09-18 kl. 14:29.
Citera
2026-09-18, 13:57
Avstängd
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Jag har rätt bra koll på det jag pratar om i detta ämne, annars skulle jag inte haft åsikter om det.
Eftersom du har "rätt" bra koll kan du väl berätta hur en typisk dagsmeny på en svensk anstalt ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in