2026-09-18, 11:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Med det uttalandet visar du verkligen hur lite du vet om verkligheten i riksdagen.

Tramspelle. Att ledamoter följer partipiskan i 99,9 % av fallen betyder inte att de saknar rätten. Förstår du skillnaden?

Citat:
Var det verkligen så att SD fuskade?

Ja. Glasklart.

Citat:
Var det inte så att MP bestämde sig för att köpa röster av några som själva valt att antingen avgå eller bli avsatta.

Trodde du förespråkade att ledamoter skulle rösta efter eget tycke istället för partipiskan? Måste ha misstagit mig.
Citera
2026-09-18, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Det enda rätta är att partiet äger sina röster oavsett vildar eller ej. Har jag röstat på ett parti så är det det jag vill ha och vildar ska inte kunna förstöra det. Egentligen borde vildar kunna bytas ut direkt för som vildar så står det för något som jag inte har röstat på.

Är ju inte så enkelt eftersom det måste finnas demokrati för att partierna inte ska bli toppstyrda ("partiet ger ut en order att alla ska rösta såhär annars åker du ur partiet") . Så det finns nog inget bättre än dagens system. De som tog fram dagens system visste verkligen vad de gjorde tycker jag. All creed till dem.
Citera
2026-09-18, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Du tycker inte att SD är ett större hot mot demokratin som fuskar med överenskomna röstningsregler i riksdagen?

Demokrati betyder folkstyre. Att två vildar bestämde sig att gå emot folkets vilja, det är ett hot mot demokratin. Skönt att det inte fungerade.
Citera
2026-09-18, 12:00
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Ja, man kvittar ju bort någon som skulle röstat annorlunda.
Men då kan man fråga sig varför de ska rösta överhuvudtaget? Då kan man lika gärna kvitta bort allihop. Kvitta bort 173 från regeringen mot 173 från oppositionen, så har regeringen kvar tre som röstar. Resultatet blir ju detsamma.
Citera
2026-09-18, 12:12
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Demokrati är "varje människa en röst".

Det är liiiite mer komplicerat än så.

Citat:
Berätta hur det är demokratiskt om 17% av Sveriges röster inte får sjukskriva sig som de andra får.

Det du säger är absurt. Som att säga att det är odemokratiskt att vissa sitter i fängelse bara för att de begått brott. Vill man vara en del av kvittningssystem så måste man respektera det. Vill man vara en del av det fria samhället får man inte begå allvarliga brott. Det är ganska basic.

Citat:
Fast du är kanske kvinna

Nej.
Citera
2026-09-18, 12:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Men då kan man fråga sig varför de ska rösta överhuvudtaget? Då kan man lika gärna kvitta bort allihop. Kvitta bort 173 från regeringen mot 173 från oppositionen, så har regeringen kvar tre som röstar. Resultatet blir ju detsamma.

Det finns ju såklart avsevärt större risk för korruption och/eller att något oönskat passerar riksdagen om det bara är 3 personer som röstar jämfört med 300, tror du inte?
Citera
2026-09-18, 12:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Jag ogillar hur du projicerar att jag lipar fastän det är du som uppenbarligen är upprörd över att jag anser att politiker bör föraktas oavsett dina hårklyverier.

Jag är inte det minsta upprörd. Jag har bara ställt en fråga om hur du tror att andra uppfattar dig. Om du har varit inkapabel att förstå frågan eller bara drabbats av akut PMS-syndrom låter jag vara osagt.

Om du har något mer än detta att erbjuda föreslår jag att du börjar göra det, annars börjar den här diskussion tråka ut mig.
Citera
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det finns ju såklart avsevärt större risk för korruption och/eller att något oönskat passerar riksdagen om det bara är 3 personer som röstar jämfört med 300, tror du inte?

Då får man väl rotera dom där 3 personerna bland dom som är invalda.
Citera
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Det enda rätta är att partiet äger sina röster oavsett vildar eller ej. Har jag röstat på ett parti så är det det jag vill ha och vildar ska inte kunna förstöra det. Egentligen borde vildar kunna bytas ut direkt för som vildar så står det för något som jag inte har röstat på.
Det där med vildarna måste vara en bug i systemet. Så kan det inte ha varit tänkt.

Det är faktiskt rätt märkligt hela systemet. De flesta uppfattar det som om man röstar på ett visst parti. Men egentligen röstar man på en radda personer. Sedan får man bara hoppas att de företräder sitt parti på bästa sätt.

Men det finns inga garantier. Så fort de kommit in i riksdagen kan de börja agera helt självständigt, rösta mot sitt parti eller vad som helst.

Vildarna kan av rena tillfälligheter få absurt stor makt. Som när Magdalena Andersson blev statsminister. Det var för att sossarna mutade Amineh Kakabaveh att rösta på henne genom att betala 3,7 miljarder kronor till PKK.
Citera
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Det heter "avstår", inte "blankt". Du avslöjar hur lite du vet.

Det du skriver är dessutom fullständigt trams. Det fanns inget som tvingade någon ledamot till någonting i kvittningssystemet. Det stod vem som helst fritt att dyka upp eller inte dyka upp. Alla har rätt att rösta mot eller med sitt parti när helst de vill, mandaten är personliga.

Kvittningssystemet handlar om att förenkla den politiska processen och fungerade alldeles utmärkt fram tills SD bestämde sig för att fuska.

Jag försvarar inte SD, som på ett svinaktigt sätt bröt vad de hade lovat.

Men i övrigt är det du som tramsar. Dessutom lyckas du med konststycket att i några korta meningar visa dina totala avsaknad på logik: om inget tvingande någon till nånting i kvittningssystemet (som du påstår), hur kan du då samtidigt hävda att SD fuskade?

Dessutom försöker du glida undan från den egentliga frågan, som var att kvittningssystemet, som det det implementerades, möjliggjorde för riksdagsledamöter att FUSKA SIG UNDAN besvärliga omröstningar. Man "kvittade ut sig" för att inte behöva ta ställning och därmed bokföras för att ha röstat "ja", "nej" eller "blankt" (är du nöjd nu, när du inte mera behöver anstränga dina hjärnceller med att klura om om "blankt" månne skulle vara detsamma som att "avstå" från att ta ställning).

Citat:
"sedan länge tappat kontrollen över"???? Innan SD så hade ju ingen någonsin fuskat med kvittningssystemet. Vad pratar du ens om?

Jo, jag anade att det var litet problematiskt med förståendet i andra ändan. Kvittningssystemet kom till i en tid när samhället och infrastruktur var nåt helt annat än idag. Över tid så utvecklades det från ett "rättvis fördelning"-system till ett bekvämlighetsssystem, och vidare till ett sätt att gömma sig från att ta ställning. Du verkar ju inte ha nån egentlig koll på hur kvittningssystemet faktiskt användes. Det var en etablerad politisk procedur för att undvika att ta ställning i frågor som av någon anledning var personligt besvärliga. Det är INTE varför vi väljer 349 personer att representera oss i riksdagen.

Dessutom har partierna i tysthet kommit överens om att inte ens redogöra för vilka som kvittat ut sig, och på vilka grunder. Uttryckligen för att dölja vad systemet användes till. Och trots att de alla är där för representera oss, inte för att på grund av pesonliga prefrenser smita undan det ansvaret.

Citat:
"Etablerat", där ser man. Kan du ge några exempel på ledamoter som använt detta "etablerade" sätt och sedan efteråt sagt "Skyll inte på mig, jag var utkvittad". Kan du ge ett enda sådant exempel? Jag gissar på att du inte kan det. Har jag fel?

Ja, det har du. Fel alltså. Ökända exempel på sådan utkvittning är bl.a. omröstningen om FRA-lagen (2008), omröstningen om erkännandet av det osmanska folkmordet 1915 (2010, då Gulan Avci bröt partilinjen och röstade "ja" och oppositionen vann) och nu senast könstillhörighetslagen (2024). Att lista exakt vilka ledamöter som gör det är omöjlöigt eftersom det inte bokförs (av just den anledningen). Men om du inte är HELT tappad bakom en vagn så är väldigt enkelt för dig att kolla att det stämmer.

Det pågick dessutom en öppen diskussion tidigare i år om att de L-ledamöter som inte ville rösta för 13 års straffbarhetsålder tidigare skulle ha kunnat kvitta ut sig, men nu inte kunde göra det på grund av att kvittningssystemet några veckor tidigare hade raserats av SD. Och det tvingade regeringen att ändra sitt förslag. Skulle kvittningen ännu ha varit i kraft skulle 13-års gräns ha godkänts, eftersom de L-ledamöter som vägrade trycka "ja" skulle ha kunnat "kvitta ut" sig istället. Nu kunde de inte göra det, och det gick därför inte att med hjälp av kvittningssystemet framkalla en konstgjord majoritet för förslaget, vilket ledde till att regeringen tvingades ändra det.

Vet du liksom ingenting?

Citat:
Du tycks mer än lovligt förvirrad. Förslaget hade de facto inte majoritet i riksdagen. Du tycks inte veta nånting om det du pratar om? Vad håller du på med?

Alla kan nog själva bedöma vem det är som inte vet nåt. Så fortsätt gärna.
Citera
2026-09-18, 12:21
Avslutad
Citat:
Jag är inte det minsta upprörd. Jag har bara ställt en fråga om hur du tror att andra uppfattar dig. Om du har varit inkapabel att förstå frågan eller bara drabbats av akut PMS-syndrom låter jag vara osagt.

Om du har något mer än detta att erbjuda föreslår jag att du börjar göra det, annars börjar den här diskussion tråka ut mig.

Hur andra uppfattar mig? Jag tycker att politiker bör föraktas. De är nere i samma dike som skådisar och annat löst folk och slirar enligt mig. Det är så jag ska uppfattas här.

PMS? Det var rikt av dig.

Och det osar projicering.
Citera
2026-09-18, 12:21
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Då får man väl rotera dom där 3 personerna bland dom som är invalda.

Det löser ingenting, tvärtom. Ett rotationssystem skulle göra det ännu knepigare att förutse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in