Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Det heter "avstår", inte "blankt". Du avslöjar hur lite du vet.
Det du skriver är dessutom fullständigt trams. Det fanns inget som tvingade någon ledamot till någonting i kvittningssystemet. Det stod vem som helst fritt att dyka upp eller inte dyka upp. Alla har rätt att rösta mot eller med sitt parti när helst de vill, mandaten är personliga.
Kvittningssystemet handlar om att förenkla den politiska processen och fungerade alldeles utmärkt fram tills SD bestämde sig för att fuska.
Jag försvarar inte SD, som på ett svinaktigt sätt bröt vad de hade lovat.
Men i övrigt är det du som tramsar. Dessutom lyckas du med konststycket att i några korta meningar visa dina totala avsaknad på logik: om inget tvingande någon till nånting i kvittningssystemet (som du påstår), hur kan du då samtidigt hävda att SD fuskade?
Dessutom försöker du glida undan från den egentliga frågan, som var att kvittningssystemet, som det det implementerades, möjliggjorde för riksdagsledamöter att FUSKA SIG UNDAN besvärliga omröstningar. Man "kvittade ut sig" för att inte behöva ta ställning och därmed bokföras för att ha röstat "ja", "nej" eller "blankt" (är du nöjd nu, när du inte mera behöver anstränga dina hjärnceller med att klura om om "blankt" månne skulle vara detsamma som att "avstå" från att ta ställning).
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Jo, jag anade att det var litet problematiskt med förståendet i andra ändan. Kvittningssystemet kom till i en tid när samhället och infrastruktur var nåt helt annat än idag. Över tid så utvecklades det från ett "rättvis fördelning"-system till ett bekvämlighetsssystem, och vidare till ett sätt att gömma sig från att ta ställning. Du verkar ju inte ha nån egentlig koll på hur kvittningssystemet faktiskt användes. Det var en etablerad politisk procedur för att undvika att ta ställning i frågor som av någon anledning var personligt besvärliga. Det är INTE varför vi väljer 349 personer att representera oss i riksdagen.
Dessutom har partierna i tysthet kommit överens om att inte ens redogöra för vilka som kvittat ut sig, och på vilka grunder. Uttryckligen för att dölja vad systemet användes till. Och trots att de alla är där för representera oss, inte för att på grund av pesonliga prefrenser smita undan det ansvaret.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
"Etablerat", där ser man. Kan du ge några exempel på ledamoter som använt detta "etablerade" sätt och sedan efteråt sagt "Skyll inte på mig, jag var utkvittad". Kan du ge ett enda sådant exempel? Jag gissar på att du inte kan det. Har jag fel?
Ja, det har du. Fel alltså. Ökända exempel på sådan utkvittning är bl.a. omröstningen om FRA-lagen (2008), omröstningen om erkännandet av det osmanska folkmordet 1915 (2010, då Gulan Avci bröt partilinjen och röstade "ja" och oppositionen vann) och nu senast könstillhörighetslagen (2024). Att lista exakt vilka ledamöter som gör det är omöjlöigt eftersom det inte bokförs (av just den anledningen). Men om du inte är HELT tappad bakom en vagn så är väldigt enkelt för dig att kolla att det stämmer.
Det pågick dessutom en öppen diskussion tidigare i år om att de L-ledamöter som inte ville rösta för 13 års straffbarhetsålder tidigare skulle ha kunnat kvitta ut sig, men nu inte kunde göra det på grund av att kvittningssystemet några veckor tidigare hade raserats av SD. Och det tvingade regeringen att ändra sitt förslag. Skulle kvittningen ännu ha varit i kraft skulle 13-års gräns ha godkänts, eftersom de L-ledamöter som vägrade trycka "ja" skulle ha kunnat "kvitta ut" sig istället. Nu kunde de inte göra det, och det gick därför inte att med hjälp av kvittningssystemet framkalla en konstgjord majoritet för förslaget, vilket ledde till att regeringen tvingades ändra det.
Vet du liksom ingenting?
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Du tycks mer än lovligt förvirrad. Förslaget hade de facto inte majoritet i riksdagen. Du tycks inte veta nånting om det du pratar om? Vad håller du på med?

Alla kan nog själva bedöma vem det är som inte vet nåt. Så fortsätt gärna.