2026-09-18, 11:09
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du verkat ha ganska bristande förståelse kring vad som är demokratiskt?
Demokrati är "varje människa en röst". Berätta hur det är demokratiskt om 17% av Sveriges röster inte får sjukskriva sig som de andra får.

Fast du är kanske kvinna och tror att om 51% av människorna i en stad bestämmer att 49% måste flytta därifrån så är det demokrati. Men det är det inte.
Citera
2026-09-18, 11:24
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AKKo-Itachi
De respekterade inte systemet senaste mandatperioden. Hade du ingått en överenskommelse med någon som uppenbarligen skiter i den när det passar?
Det har hänt ca 20 ggr förut av andra partier!, hur ska dom göra med dom partierna? detta hade kallats för mobbning om det hade hänt på ex en skola.
Väx upp!
Citera
2026-09-18, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tror ni om ett nytt kvittningssystem?
Kommer det att fungera i praktiken?
Är det rätt att SD inte får vara med?

https://www.tv4.se/artikel/7tLqYZQgF7WRFiDbSK6unS/mp-planerar-nytt-kvittningssystem-sd-staengs-ute

Det är rimligt med någon form av kvittningssystem.
Frågan är om hela gamla tidöblocket kommer att ställa upp på det om (MP) väljer att exkludera (SD).

Voteringen som förorsakade "kvittningskollapsen" hjälpte säkert (M) i slutändan.
....Nu med facit i hand gällande valresultatet.

Tar man inte med hela riksdagen så kommer det säkert att kollapsa.
Citera
2026-09-18, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Då menar du isf att den rödgröna röran oftare är frånvarande än tidelaget?

För är det tvärtom så att det finns en massa Åkessons som aldrig är på plats i det som nu kan bli en opposition, då tjänar ju inte en ev rödgrön regering på att kvitta frånvarande riksdagsledamoter.

Jag menar att om man har 176-173 mandat är det betydligt mer känsligt för den som vill driva igenom ett förslag om man enbart har råd tappa 2st ledamöter än den andra sidan som om alla dyker upp inte kan göra något oavsett.

Det borde inte vara en svår sak att förstå
Citera
2026-09-18, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Men hur fungerar kvittningen egentligen? Då måste man ju veta på förhand hur ledamoten tänkt rösta och sedan kvitta den mot någon som man vet tänkt rösta motsatt.

Ja, man kvittar ju bort någon som skulle röstat annorlunda.
Citera
2026-09-18, 11:36
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Jag skiter i dina eländiga snävheter som "slentrianmässigt". Politiker ska föraktas. Punkt.

Jag gillar hur först lipar som en liten bitch över att jag använder ordet "slentrianmässigt" och sen omedelbart efteråt indirekt bekräftar att mitt ordval var korrekt.

Fantastiskt.
Citera
2026-09-18, 11:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag gillar hur först lipar som en liten bitch över att jag använder ordet "slentrianmässigt" och sen omedelbart efteråt indirekt bekräftar att mitt ordval var korrekt.

Fantastiskt.

Jag ogillar hur du projicerar att jag lipar fastän det är du som uppenbarligen är upprörd över att jag anser att politiker bör föraktas oavsett dina hårklyverier.
Citera
2026-09-18, 11:38
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Men va? Hur fan ska de få igenom ett nytt system när de stänger ute ett helt parti med 62 mandat ur processen?
Om partiet har missbrukat sina demokratiska åtaganden och raserat ett helt system så kan de ju knappast räkna med att få vara med i nästa system som byggs upp. De får förlita sig på metoden att vara närvarande vid omröstningar i fortsättningen istället.
Citera
2026-09-18, 11:41
Medlem
Citat:
Kvittningssystemet avgjorde valet? Men snälla.

Av all dum skit SD gjort den här mandatperioden var detta det som omedvetet var bra gjort av dem. Så jävla underbart att det är lite svårare nu för lallarna i riksdagiset att skolka från att bara dyka upp för att trycka på en knappjävel.

Den här typen av totalt hål i huvudet från SD förstår alla utom bonnläppsnationalister är bevis för partiets inkompetens och oförmåga att vistas i möblerade rum. SD tappade ett par hundra tusen röster i år. Säkerligen många röster pga detta. Hade de inte tappat röster hade Tidö vunnit.
Citera
2026-09-18, 11:42
Moderator
Fear2bes avatar
Det enda rätta är att partiet äger sina röster oavsett vildar eller ej. Har jag röstat på ett parti så är det det jag vill ha och vildar ska inte kunna förstöra det. Egentligen borde vildar kunna bytas ut direkt för som vildar så står det för något som jag inte har röstat på.
Citera
2026-09-18, 11:43
Medlem
Stäng ute rasisterna SD. Riktiga svin är SD.
Citera
2026-09-18, 11:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Den här typen av totalt hål i huvudet från SD förstår alla utom bonnläppsnationalister är bevis för partiets inkompetens och oförmåga att vistas i möblerade rum. SD tappade ett par hundra tusen röster i år. Säkerligen många röster pga detta. Hade de inte tappat röster hade Tidö vunnit.

De tappade hundratusentals röster pga av att de orsakade att knapptryckarna i riksdagiset inte kunde skolka längre?

I så fall är ju svenska folket mer hjärndöda än jag befarat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in