2026-09-18, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Haha ja, Sveriges 3e största parti ska inte ha ett shit att säga till om. Demokrati at its finest.

Skräckkabinettet har påbörjats. Grattis efterblivna Svenskar. Jag skulle inte ge en tunna piss för er framtid.

Ps. Den kvinnan ser psykotisk ut.
Har SD 63 mandat? Då utgår jag från att vi skattebetalare inte skall betala för de 63 riksdagsledamöter som lägger sig på sofflocket!
Citera
2026-09-18, 10:33
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Du anser alltså att en riksdagsledamot som inte vill rösta "ja" eller "nej" eller "blankt" i en formell riksdagsomröstning ska kunna smita undan sitt ansvar, och dessutom samtidigt tvinga en annan riksdagsledamot att inte få rösta?

Det heter "avstår", inte "blankt". Du avslöjar hur lite du vet.

Det du skriver är dessutom fullständigt trams. Det fanns inget som tvingade någon ledamot till någonting i kvittningssystemet. Det stod vem som helst fritt att dyka upp eller inte dyka upp. Alla har rätt att rösta mot eller med sitt parti när helst de vill, mandaten är personliga.

Kvittningssystemet handlar om att förenkla den politiska processen och fungerade alldeles utmärkt fram tills SD bestämde sig för att fuska.

Citat:
Behövs ett system så kan det formaliseras i regler eller t.o.m. lag, men det här är bara ett fult politiskt trixande som partierna sedan länge tappat kontrollen över

"sedan länge tappat kontrollen över"???? Innan SD så hade ju ingen någonsin fuskat med kvittningssystemet. Vad pratar du ens om?

Citat:
Att "kvitta ut sig" var ett etablerat sätt att undvika att ta ställning i känsliga politiska frågor, och det är inget annat än att smita undan sitt politiska ansvar.

"Etablerat", där ser man. Kan du ge några exempel på ledamoter som använt detta "etablerade" sätt och sedan efteråt sagt "Skyll inte på mig, jag var utkvittad". Kan du ge ett enda sådant exempel? Jag gissar på att du inte kan det. Har jag fel?

Citat:
Det var dessutom aktuellt när det begav sig, eftersom liberala riksdagsledamoter tydligen hade planerat att göra just det, "kvitta ut sig" gällande omröstningen om lägsta fängelsestraffbara ålder. Det är en travesti på hela demokrati-principen, eftersom i så fall vinner ett förslag i riksdagen TROTS att det inte har riksdagens majoritet bakom sig. Och det trixandet möjliggörs av den svenska "kvittningen".

Du tycks mer än lovligt förvirrad. Förslaget hade de facto inte majoritet i riksdagen. Du tycks inte veta nånting om det du pratar om? Vad håller du på med?
Citera
2026-09-18, 10:34
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Politiker ska vara föraktade.

Goddag, yxskaft. Var det något med frågan du inte förstod?
Citera
2026-09-18, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
SD gjorde bort sig å det grövsta. De visade att de inte respekterar grundläggande spelregler och att de fortsatt bör hanteras med misstänksamhet.

Troligen avgjorde deras blunder valet.

Kvittningssystemet avgjorde valet? Men snälla.

Av all dum skit SD gjort den här mandatperioden var detta det som omedvetet var bra gjort av dem. Så jävla underbart att det är lite svårare nu för lallarna i riksdagiset att skolka från att bara dyka upp för att trycka på en knappjävel.
Citera
2026-09-18, 10:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Goddag, yxskaft. Var det något med frågan du inte förstod?

Så du håller med mig? Politiker ska vara föraktade? För det ska dem vara.
Citera
2026-09-18, 10:38
Medlem
Barentss avatar
Det är faktiskt så illa i svensk riksdag att en majoritet är emot att SD har någon makt alls trots 17% i valet. Dvs vår riksdag är inte demokratisk. Självklart kommer C att rösta för TS. Fast jag förutsätter att V också blir utestängda då.
Citera
2026-09-18, 10:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Så du håller med mig? Politiker ska vara föraktade?

Jag ställde en fråga om din insikt i hur du framstår när du rapar ur dig slentrianmässigt politikförakt. Förstår du verkligen inte skillnaden på det och att fråga om vad du tycker om politikerförakt som sådant?

Det tycks mig ganska enkelt att förstå skillnaden i alla fall.
Citera
2026-09-18, 10:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det är faktiskt så illa i svensk riksdag att en majoritet är emot att SD har någon makt alls trots 17% i valet. Dvs vår riksdag är inte demokratisk.

Du verkat ha ganska bristande förståelse kring vad som är demokratiskt?
Citera
2026-09-18, 10:48
Medlem
Comitiums avatar
Vilka kvittas bort i ett kvittningssystem om vildar är frånvarande? Vilka är på "andra sidan" om de inte tillhör något parti?
Citera
2026-09-18, 10:55
Avslutad
Citat:
Jag ställde en fråga om din insikt i hur du framstår när du rapar ur dig slentrianmässigt politikförakt. Förstår du verkligen inte skillnaden på det och att fråga om vad du tycker om politikerförakt som sådant?

Det tycks mig ganska enkelt att förstå skillnaden i alla fall.

Jag skiter i dina eländiga snävheter som "slentrianmässigt". Politiker ska föraktas. Punkt.
Citera
2026-09-18, 10:57
Medlem
Citat:
Alla har rätt att rösta mot eller med sitt parti när helst de vill, mandaten är personliga.

Med det uttalandet visar du verkligen hur lite du vet om verkligheten i riksdagen.

Var det verkligen så att SD fuskade? Var det inte så att MP bestämde sig för att köpa röster av några som själva valt att antingen avgå eller bli avsatta.
Citera
2026-09-18, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
De är ju så illa tvugna. Utan ett nytt kvittningssystem så faller ju allt så fort någon blir sjuk. Det blir nog genomfört. Åtminstone om Maggan lyckas få ihop en Regering och få förtroende.
De får ju sjukskriva sig som alla normala människor. Så blir de ersatta av någon annan. De har över 90'000 kr/mån och flera månaders semester, gratis resor och boende. Det är inget betungande jobb utan vem som kan utföra det utan utbildning mer än att kunna passa en tid samt trycka på en knapp. Har aldrig förstått varför man ska kringgå demokratin, utesluta folk som sköter sig med något som är skendemokrati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in