Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Du anser alltså att en riksdagsledamot som inte vill rösta "ja" eller "nej" eller "blankt" i en formell riksdagsomröstning ska kunna smita undan sitt ansvar, och dessutom samtidigt tvinga en annan riksdagsledamot att inte få rösta?
Det heter "avstår", inte "blankt". Du avslöjar hur lite du vet.
Det du skriver är dessutom fullständigt trams. Det fanns inget som tvingade någon ledamot till någonting i kvittningssystemet. Det stod vem som helst fritt att dyka upp eller inte dyka upp. Alla har rätt att rösta mot eller med sitt parti när helst de vill, mandaten är personliga.
Kvittningssystemet handlar om att förenkla den politiska processen och fungerade alldeles utmärkt fram tills SD bestämde sig för att fuska.
Citat:
Behövs ett system så kan det formaliseras i regler eller t.o.m. lag, men det här är bara ett fult politiskt trixande som partierna sedan länge tappat kontrollen över
"sedan länge tappat kontrollen över"???? Innan SD så hade ju ingen någonsin fuskat med kvittningssystemet. Vad pratar du ens om?

Citat:
Att "kvitta ut sig" var ett etablerat sätt att undvika att ta ställning i känsliga politiska frågor, och det är inget annat än att smita undan sitt politiska ansvar.
"Etablerat", där ser man. Kan du ge några exempel på ledamoter som använt detta "etablerade" sätt och sedan efteråt sagt "Skyll inte på mig, jag var utkvittad". Kan du ge ett enda sådant exempel? Jag gissar på att du inte kan det. Har jag fel?
Citat:
Det var dessutom aktuellt när det begav sig, eftersom liberala riksdagsledamoter tydligen hade planerat att göra just det, "kvitta ut sig" gällande omröstningen om lägsta fängelsestraffbara ålder. Det är en travesti på hela demokrati-principen, eftersom i så fall vinner ett förslag i riksdagen TROTS att det inte har riksdagens majoritet bakom sig. Och det trixandet möjliggörs av den svenska "kvittningen".
Du tycks mer än lovligt förvirrad. Förslaget hade de facto inte majoritet i riksdagen. Du tycks inte veta nånting om det du pratar om? Vad håller du på med?