2026-09-18, 11:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Min morbror röstade på dem. Han ville hålla SD och Vänsterpartiet utanför. . SD blir ju utanför automatiskt men fattar inte hur man kan tro att C har en chans att hålla V utanför, de fäller ju regeringen om de inte får ingå. Som de gjort förut.
Jag trodde innan valet att V skulle vika ned sig. Det tror jag inte längre, då trycket inifrån partiet är massivt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Nej inte så troligt med en mittenregering. Men jag tror att V kommer att stå på sig och inte släppa kravet om att sitta i regering. De har ingenting att förlora på det. C kommer då att rösta ner V + Mp + S i den första statsministeromröstningen. I den andra statsministeromröstningen kommer C att rösta ner Tidögänget. Allt detta för att få förhandlingsutrymme med S + Mp + Kd + L inför den tredje omröstningen. Om KD och L håller huvudet kallt då och inte joinar C i en mittenregering så har C inget alternativ kvar än att lägga ner sina röster om Kristersson får chansen att bilda regering i den tredje omgången. C förstår att de inte kan dra det till nyval bara för att det parlamentariska läget inte passar just dem, de inser att väljarna kommer straffa C om de tar det till nyval. Så jag är försiktigt optimistisk att det blir Kristersson i slutändan som vinner (så länge amatörerna i KD och L inte låter sig luras av C och S).
Men en sossetalman kanske ger bollen i följande ordning:
Magda
Uffe
Uffe
Magda

Annars är det en bra plan.
Citera
Medlem
Citat:
Nej! Miljöpartister ska vara barfota, ha långt hår och oansat skägg. Hatar Helldéns estetik.
Jo Helldén representerar ju den miljömedvetna Stockholmaren. En ganska stor grupp. Men hur man framstår är inte oviktigt.

Många väljare anser att om man inte bryr sig om hur man ser ut har man allmänt dålig karaktär. Som att som politiker vara sen med räkningar eller annat. Allmänt slarvig helt enkelt.
Citera
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Lågbegåvad håller jag inte med om. Jag sa bara att jag tycker om honom som person och att han var en varm ledare. Som sagt vill jag inte ha tillbaka politiken.
Att han helt försvann efter att blivit av med ordförandeskapet i partiet tyder trots allt på bristande begåvning. Både Göran Persson och Håkan Juholt är mer efterfrågade än Löfven som var partiordförande i nästan tio år och statsminister i sju.
Frågar någon journalist honom nu kommer han garanterat fräsa något om de, för något annat om världsläget har han ingen kommentar om
Citera
2026-09-18, 11:33
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Min morbror röstade på dem. Han ville hålla SD och Vänsterpartiet utanför. . SD blir ju utanför automatiskt men fattar inte hur man kan tro att C har en chans att hålla V utanför, de fäller ju regeringen om de inte får ingå. Som de gjort förut.
Jag tycker dock det är en stor skillnad på "V och SD ska hållas utanför regeringen" och "Vi talar inte ens med V och SD".

Varför man ens skulle hålla SD utanför en regering. De har ju precis räddat Sverige, sedan 2015, och har visat mest förnuft av alla partier.
Citera
2026-09-18, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
.
Det är redan klart (internt) att det blir Morgan Johansson som ny talman.
Vice talman blir en känd kvinnlig vänsterpartist (vill ej gå ut med namnet innan hon sagt ja)…
Är C med på det tåget?

Jag såg Ygemans namn nämnas, sju resor bättre med Morgan Johansson isf.
Citera
2026-09-18, 11:35
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Är C med på det tåget?

Jag såg Ygemans namn nämnas, sju resor bättre med Morgan Johansson isf.
Morgan är faktiskt ett logiskt val fast är extremt inkompetent och dum, men då slipper Maggan förklara varför han inte blir ny justitieminister. Dvs han sparkas uppåt tack vare oduglighet.
Citera
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Birger Schlaug körde en supergammal begagnad Renault R4 på 1980-talet, körde och parkerade i Stockholms innerstad där jag jobbade jag såg honom, med klisterlapp "Kärnkraft Nej tack" påklistrad på den rostiga bakluckan. En sådan bil släppte ut 100 gånger mer avgaser en en ny avgasrenad bil. Förutom att ingen borde köra bil i Stockholms innerstad. Själv tog jag tbanan.
.
Få bilar hade fungerande avgasrening på 1980-talet…
Hur kände du Birger på denna tid?? Birger var jäkla okänd på riksplanet på 1980-talet då han var i 30-årsåldern, en ålder där man ej hade pengar till ny bil.

Förresten, bodde inte Birger i Vingåker på 1980-talet?
Senast redigerad av GretaForPresident 2026-09-18 kl. 11:38.
Citera
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Å andra sidan existerar inte någon verklighet där INGEN av två viker sig.

Det enda som kvarstår då är att S ensamma sitter i regeringen. S som var det parti som gjorde det sämsta valet så det är absolut emot folkviljan.

Eller att C går över till Högersidan genom att SD säger att de klarar sig utan att vara i regeringen.
Jo, att det blir extra val och högern vinner. Tror inte alls att V räds ett nyval om de hamnar utanför regeringen, det är vad deras väljare vill så därför är vi på väg dit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Nej inte så troligt med en mittenregering. Men jag tror att V kommer att stå på sig och inte släppa kravet om att sitta i regering. De har ingenting att förlora på det. C kommer då att rösta ner V + Mp + S i den första statsministeromröstningen. I den andra statsministeromröstningen kommer C att rösta ner Tidögänget. Allt detta för att få förhandlingsutrymme med S + Mp + Kd + L inför den tredje omröstningen. Om KD och L håller huvudet kallt då och inte joinar C i en mittenregering så har C inget alternativ kvar än att lägga ner sina röster om Kristersson får chansen att bilda regering i den tredje omgången. C förstår att de inte kan dra det till nyval bara för att det parlamentariska läget inte passar just dem, de inser att väljarna kommer straffa C om de tar det till nyval. Så jag är försiktigt optimistisk att det blir Kristersson i slutändan som vinner (så länge amatörerna i KD och L inte låter sig luras av C och S).

Jo där hållar jag med. Omröstningar blir:
- (S)+(V)+(MP) förlorar först då (C) vägrar.
- (SD)+(L)+(M)+(KD) förlorar i andra omröstningen.
- (S) försöker samla stöd för (C)+(S)+(MP). Varken (L) eller (KD) will ingå, Även detta faller.
- ?????

Vem får sista chansen? Har Maggan något alls nytt besked så får hon rimligtvis chansen igen men om inte blir det kanske Ulf kristersson och då släpps han fram. Oavsett om (SD) ingår eller inte.

Poängen har ju alltid varit att en TIdö regering vore funktionell. De kan få med sig (S) på det mesta av den politiken de vill föra. An (S) regering riskerar att bli dysfunktionell och skadlig. Det måste ju till och med (S) inse...

En lustig sak är dock att Tidö faktiskt kan klara en Statsministeromröstning av misstag. Marginalerna är tillräckligt små för att någon skall ha svårt att hinna fram i tid; eller så trycker någon på fel knapp. Det vore cirkusartat givetvis men kan mycket väl hända...
Senast redigerad av FBerntsson 2026-09-18 kl. 11:40.
Citera
2026-09-18, 11:37
Medlem
Hur ska C kunna sitta och fatta beslut i Riksdagen om de inte kan sitta i samma rum som SD och V? Regeringen blir bara en förlängning på deras problem och fobi mot andra människor.
Citera
2026-09-18, 11:39
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
.
Få bilar hade fungerande avgasrening på 1980-talet…
Hur kände du Birger på denna tid?? Birger var jäkla okänd på riksplanet på 1980-talet då han var i 30-årsåldern, en ålder där man ej hade pengar till ny bil.
Trams, 1976 kom Volvo med katalytisk avgasrening, det som sedan blev krav från 1989.

Birger syntes ofta i debatten på TV kring 1980 och som jag minns det kring kärnkraftomröstningen 1979,
och blev språkrör 1985.

Bra att jag kunde rätta dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in